Beantwoord

KPN Glas beeldkwaliteit 4K ontvanger


Onlangs vanwege een technische probleem (gecorrodeerde coaxkabel) overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Ik heb een (gekalibreerde) 65" 4K LG Oled TV dus ook meteen een 4K compleet abonnement genomen. Alle materialen die KPN heeft geleverd zijn door de monteur tijdens de installatie gebruikt. Na aansluiten van de TV ontvanger dacht ik in eerste instantie dat de monteur een aansluitings- of een instellingsfout had gemaakt; wat een belabberde beeldkwaliteit!! Alles bleek echter conform de standaard / correcte settings te zijn ingesteld. Ik heb daarna zelf de TV en de TV-ontvanger gereset en geëxperimenteerd met andere ontvanger- en TV-settings. Het resultaat bleef bedroevend.
Op het forum lees ik nu dat ik niet de enige ben die teleurgesteld is in dit product. Hoe kan het zijn dat KPN, met notabene een top glasvezelnetwerk en de beste materialen, zijn klanten hier geen oplossing voor kan bieden anders dan het abonnement weer beëindigen?
Kan een van de forum leden mij wellicht nog een "gouden" tip voorstellen?
Groet,
halensie
icon

Beste antwoord door PeterG 12 december 2018, 14:44

Euh, heb je i.i.g. alle beeld"verbeterde" instellingen op uit gezet??!! Ik heb nog nooit meegemaakt dat het beeld daarvan beter werd met een losse settopbox. En een moderne tv heeft nogal wat van die instellingen.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 2
Je weet dat de glas zenders beginnen bij 661?
Ja zeker.
Reputatie 2
Dan is er vast iets anders aan de hand. Ik ga ervan uit dat iemand dit snel oppikt.
Reputatie 7
Hoi, de default instelling van de kpn ontvangers is 720p. Heeft de monteur dit op 1080i of 1080p50 gezet? Of op UHD@50 (hiermee zie je ook de 3 extra UHD kanalen 691, 692, 693 in UHD kwaliteit)

De KPN glasvezel kanalen 661 t/m 670 zijn gelijk aan die van de kabel: 1080i50; 12,5 Mb/s. Daar mag je dus geen verschil in zien.
De andere HD zenders zijn 7 Mb/s. Ziggo geeft door met gem. 9 Mb/s.

HD blijft HD; ook via een 4K ontvanger.
Beste Peter,

Hartelijk dank voor de tijd die je hebt genomen om op mijn vraag te reageren.

Mijn ontvanger staat default op "automatisch" zoals ook wordt aanbevolen door KPN. Uiteraard heb ik geëxperimenteerd met de andere instellingen zoals blijkt uit mijn bovenstaande vraagstelling.

Helaas blijft de beeldkwaliteit (ver) onder de maat. Ik heb het gevoel, maar kan dat zelf niet meten, dat het niet om de snelheid van het signaal gaat, maar dat het signaal op een bepaalde manier is gecomprimeerd / gecodeerd die kennelijk dit soort artefacten geeft.

Zolang KPN niet zelf in actie komt (door b.v. het signaal aan te passen of wellicht andere firm- /software voor mijn ontvanger te verstrekken) zal er niets veranderen.

Gezien de vele klachten over de beeldkwaliteit, vooral bij abonnees met grotere beeldschermen, denk ik niet dat het aan mijn spullen of instellingen ligt.

Ik hoop dat KPN dit stukje ook leest.

Groet,

halensie
Reputatie 7
Badge +17
Je zou eens bij beeldinstellingen kunnen kijken, zet hem eens op UHD@50 Hz of UHD@60 Hz. Automatisch dat zegt KPN wel, maar of het altijd goed is, is nog maar de vraag. Ik heb hem zo ingesteld, en heb geen problemen. En dan heb ik nog geeneens glasvezel maar BVDSL. (koper)
Reputatie 7
halensie schreef:

Helaas blijft de beeldkwaliteit (ver) onder de maat. Ik heb het gevoel, maar kan dat zelf niet meten, dat het niet om de snelheid van het signaal gaat, maar dat het signaal op een bepaalde manier is gecomprimeerd / gecodeerd die kennelijk dit soort artefacten geeft.


Wij hebben een Sony KD-43XD8305 televisie (4K) en een 4K Ultra-HD ontvanger als erfenis uit de 4K Ultra-HD pilot van lang geleden. Wij hebben geen 4K abonnement, maar dat heeft alleen maar invloed op het wel of niet beschikbaar zijn van de drie 4K zenders.
Aangezien wij dus toch geen 4K zenders kunnen ontvangen, hebben we de TV ontvanger ingesteld op 1080i. Met die instelling wordt alle upscaling overgelaten aan de televisie en is het beeld van de HD-"Glas" zenders bij ons uitstekend.

halensie schreef:

Zolang KPN niet zelf in actie komt (door b.v. het signaal aan te passen of wellicht andere firm- /software voor mijn ontvanger te verstrekken) zal er niets veranderen.


Vannacht krijgten alle 4K Ultra-HD ontvangers de laatste firmware, maar dat zal waarschijnlijk geen verbetering brengen in de kwaliteit die jij nu ervaart.

Mijn advies, zet de TV ontvanger op 1080i zolang je geen 4K Ultra-HD zender kijkt. (Waarschijnlijk 99,5% van de tijd.)
Beste Dennis,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben blij dat jij in elk geval geen problemen ervaart!
Zoals gezegd heb ik alle instellingen reeds uitgeprobeerd.
Misschien dat koper dan toch anders "kijkt" dan glas (?)


Beste WJB,
Jij natuurlijk ook heel erg bedankt voor je nuttige informatie en advies.
Laten we hopen dat de firmware update ook nog wat gaat doen!

Groet,

halensie
Reputatie 7
Ik kan helemaal mee gaan met wjb.

Gebruik niet automatisch. Dan is de uitvoer wsl altijd UHD@60 wat altijd omzetting in de ontvanger betekent. En dat gaat met artefacten zoals je zegt.
Als je HD kijkt zet dan de output van de ontvanger op 1080i en laat de upscaling aan de TELEVISIE over. Die kan dat veel beter dan de ontvanger.

Wil je 4K demonstreren aan je kennissen, zet dan de output op UHD@50 zodat het signaal optimaal naar je TV gaat met de 4K zenders.

HD uitzendingen zijn 1080i
4K is 1260p (ontvanger geeft UHD@50 aan).

Met automatisch zal gekozen worden voor het hoogste wat de TV aan kan en dat zal altijd UHD@60 zijn. En zowel de 4K zenders als de HD uitzendingen zijn dat niet. Die zijn beiden al 50 Hz dus gaat het met 60 al 'de mist in'.
Beste Peter, wjb en Dennis,

Inmiddels heb ik al jullie adviezen (nogmaals dank daarvoor!!) ter harte genomen, maar helaas is de beeldkwaliteit niet verbeterd (blijft vaag, "digitalerig", raar contrast en kleuren, gezichten "poederig")

Ik ga nu het volgende doen:
  • om uit te sluiten dat het probleem in de bekabeling zit zal ik alle gebruikte netwerkkabels (Cat5e en 6) doormeten met een kabeltester
  • om uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door mijn TV is inmniddels een afspraak ingepland om het apparaat op goede werking te laten controleren door een servicemonteur
  • om uit te sluiten dat het probleem veroorzaakt wordt door verkeerde instellingen zal ik het TV- toestel laten her-kalibreren door een specialist
Als hier vervolgens allemaal niets uitkomt zit het probleem toch echt in het KPN signaal of de TV ontvanger.
Nog maar even niet op zaken vooruit lopen....
Groet,
halensie
Reputatie 7
Badge +10
Hay halensie, leuk dat je op het forum een vraag stelt. Welkom bij KPN 🙂 Ik lees hier al een tijdje even mee, ik zag dat wjb en PeterG erg nuttige info hadden gegeven. Top! Jammer dat het nog niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Er zijn nog een aantal opties over zo te zien. En gelukkig komt er snel een servicemonteur jouw kant op om het e.e.a. te controleren. Ik hoop dat mijn collega het snel weet te verbeteren. Laat je het hier nog even weten? 🙂
Beste Nadia,

Dat is bij deze beloofd: dat ben ik op z'n minst aan jullie allen verplicht na al die goede adviezen!



NB: er komt inderdaad binnenkort ook een KPN monteur bij mij langs, maar dat is voor een ander probleem (dat bedoelde jij waarschijnlijk met "collega")
De service monteur waar ik over schreef in bovenstaand stukje is een monteur van het TV merk (de Nederlandse importeur van het merk zo gezegd).

Ik hoop natuurlijk dat beide monteurs iets kunnen verbeteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,

halensie
Reputatie 7
Badge +10
halensie schreef:

NB: er komt inderdaad binnenkort ook een KPN monteur bij mij langs, maar dat is voor een ander probleem (dat bedoelde jij waarschijnlijk met "collega")
De service monteur waar ik over schreef in bovenstaand stukje is een monteur van het TV merk (de Nederlandse importeur van het merk zo gezegd).

Hahah, ja inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat je een Servicemonteur van KPN had geboekt. Mijn excuses, aanname is snel gemaakt zo zie je maar weer 😉

Ik heb ook een Phillips thuis! 😃 Die werkt perfect. Ik heb alleen geen glasvezel (helaas).

Wij horen graag van je, samen weten we meer!
Reputatie 7
Euh, heb je i.i.g. alle beeld"verbeterde" instellingen op uit gezet??!! Ik heb nog nooit meegemaakt dat het beeld daarvan beter werd met een losse settopbox. En een moderne tv heeft nogal wat van die instellingen.
Reputatie 7
Ik heb ook net een 4k LG OLED tv, 55" welliswaar. Ik heb 50 Mb/s koper, dus geen 4k of HD Glas. Toch ervaar ik het beeld als beter dan m'n oude Samsung HD-tv (48"). Je moet inderdaad wel, zoals Peter aangeeft, alle beeldverbeteringen zoveel mogelijk uitzetten (deed ik ook al bij de Samsung). Die opties zijn vooral bedoeld voor verbetering van het beeld bij coaxkabel, en eigenlijk niet voor digitale tv waarbij het signaal via een STB en HDMI-kabel de tv binnenkomt.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo halensie, al een tijdje geleden, is het gelukt? 🙂 Ik hoop dat je,v met de feestdagen voor de deur, optimaal van je tv kunt genieten. Laat je het weten?
Beste allemaal,
Allereerst een gezond, goed en gezellig nieuwjaar gewenst!
Ik zou nog even verslag doen.
Zowel KPN als ik zelf hebben niet bepaald stil gezeten in de afgelopen weken.
Mijn TV is technisch gecontroleerd door een LG monteur, er is een (her-) kalibratie uitgevoerd door een gecertificeerd specialist en alle kabels zijn doorgemeten. KPN heeft een aantal malen een monteur gestuurd en daarbij is het modem vervangen en zijn metingen verricht en zijn alle settings (nogmaals) doorgelopen.
Het heeft helaas niets uitgehaald; het beeld blijft er "digitalerig / gecomprimeerd" uitzien.
Het doorgegeven glasvezel signaal is weliswaar stabiel, maar wordt onderweg naar mijn TV ergens gemanipuleerd.
Moeilijk te zeggen of dit voor of na de TV-ontvanger gebeurt.
Ergens zorgt h/w, s/w of firmware voor digitale artefacten.
De KPN-monteur kan de oorzaak niet achterhalen (ondanks meerdere pogingen) en dit probleem derhalve helaas niet voor mij oplossen.
Besloten is het abonnement op te zeggen.
Nogmaals dank voor al jullie goede suggesties en adviezen.
Groet,
halensie
Reputatie 7
Ik neemt aan dat er bij die metingen ook gekeken is of hetzelfde fenomeen ook optreedt bij het gebruik van een "gewone" Arris of Arcadyan HD ontvanger.
Ja, "gewone" HD apparaten naast de 4K ontvanger zijn uitgeprobeerd.
Zelfs de menu interface is wazig.
Misschien WBA versus ODF (?), misschien incompatibiliteit met mijn type TV (?), misschien.....
KPN heeft echt geprobeerd mij te helpen (hulde daarvoor), maar het houdt een keer op.
Reputatie 7
Badge +10
Hey halensie, jij ook een gezond, gelukkig en spetterend nieuwjaar 😃 Bedankt voor je uitgebreide verslag. Wat enorm zuur dat alle, goedbedoelde, hulp van de forumgebruikers en de LG / KPN-monteurs niet hebben geholpen 😞 Jammer!

Je hebt een 65" 4K LG Oled. Welk type nummer? Dan wil ik dit toch nog eens doorgeven aan de technici. Bedankt 🙂
Is of zijn er naast de modem ook één of meerdere 4k ontvangers getest dat lijk ik in dit verslag te missen. Als zelfs het menu wazig is wat zover ik weet uit de ontvanger zelf komt dan lijkt mij vervanging van de ontvanger de eerste stap. Soms wordt er te moeilijk gedacht en gezocht.

Verder is de gebruikte compressie van KPN en Ziggo niet te vergelijken kijk beleving verschilt uiteraard. Ik vind zelf het HD beeld via Telfort/KPN veel minder mooi dan wat ik via Telfort/concepts met de Amino zag.

Je hebt een 65" 4K LG Oled. Welk type nummer? Dan wil ik dit toch nog eens doorgeven aan de technici. Bedankt



Beste Nadia,
Het typenummer van mijn TV is: LG OLED65G6V-Z.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Als er toch nog een oplossing gevonden zou kunnen worden voor mijn probleem hou ik me natuurlijk aanbevolen, maar als dat niet zo is dan denk ik dat we deze sessie kunnen afsluiten (ik zal nog wel regelmatig de eventuele reacties in de gaten houden).
Nogmaals dank aan eenieder.
Groet,
halensie
Reputatie 7
Badge +10
yes, bedankt voor het doorgeven @halensie 🙂 Ik houd je op de hoogte als er ontwikkelingen zijn!

Reageer