KPN Spreekbeurt: wat wordt jouw verhaal over het netwerk van Nederland?

  • 22 May 2023
  • 15 reacties
  • 242 keer bekeken
KPN Spreekbeurt: wat wordt jouw verhaal over het netwerk van Nederland?
Reputatie 7
Badge +16

Zo nu en dan krijgen wij de vraag om meer informatie over KPN voor een spreekbeurt. Een spreekbeurt houden is altijd spannend. Met onze nieuwe spreekbeurt over internetten, bellen en de nieuwste uitvindingen over digitalisering wordt het leuker en makkelijker!

 

Een paar jaar geleden hield Fenna, toen 11, een spreekbeurt over KPN. 'Mijn moeder werkt bij KPN en ik vond het leuk en ook interessant om meer te weten te komen over internetten en telefoneren', vertelt ze enthousiast. Het werd de opmaat naar de ontwikkeling van een speciale spreekbeurt omgeving over KPN. Fenna heeft alles nog zelf uitgezocht, vroeg haar moeder de oren van het hoofd en ging op zoek naar informatie. 'Ik ben zelfs nog naar het Houweling museum geweest om meer te weten te komen over de geschiedenis. Als ik de spreekbeurtpagina had kunnen gebruiken was het minder uitzoeken geweest, alles staat daar nu superhandig bij elkaar. Ik ben best trots dat mijn spreekbeurt er ook een beetje voor gezorgd heeft dat die pagina er nu is! Daar kan mijn zusje dan mee aan de slag, als zij haar spreekbeurt moet doen!  Oh en ik had een 10, yeah!'

Alles over de wereld van telecommunicatie

Lang geleden zat je telefoon met een kabel vast aan de muur. Dan is een smartphone veel fijner, toch? De wereld van telefoons en internet verandert de hele tijd. Laten we daar eens dieper in duiken.

Met deze introductie opent de pagina van KPN Spreekbeurt. Je wordt meegenomen langs de geschiedenis van telecom, de toekomst, hoe het precies werkt, de feiten en cijfers worden gestrooid en er is een heuse uitgebreide Telecom Quiz waar met humor de kennis kan worden getest van de luisteraars. Superleuk om je kind, neefjes, nichtjes of buurkinderen op te wijzen. 
 

 

‘Ik ben zelfs nog naar het Houweling museum geweest om meer te weten te komen over de geschiedenis. En ik had een 10! - Fenna (11)’

 

Op de Spreekbeurt pagina vind je precies wat je nodig hebt om een spreekbeurt over bellen en internetten te kunnen geven. Alles over het ontstaan en de werking van telefoons, het netwerk en het internet. De nieuwste uitvindingen en wat je ermee kunt. En natuurlijk de leukste wist-je-datjes en een quiz om de kennis van alle luisteraars te testen. 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Dit is wel nice mijn zoontje vroeg toevallig laatst hoe ging het bellen vroeger?

Hij zag namelijk op zolder een oude draaischijf telefoon staan bij Opa en Oma en hij zei WTF is dat voor ding een hoorn met snoer haha

Prachtige middelen tegenwoordig voor spreekbeurten. Dat was in mijn schooltijd wel anders.

Bovendien is er nu 40 jaar meer geschiedenis en ontwikkelingen, op allerei vlakken, om het over te hebben.

Doet mij meteen terug denken aan de groene PTT Telecom fiets, of in de jaren '90 waarin mensen aangaven niet te weten waarom ze een mobiele telefoon zouden moeten hebben want hé, ik heb toch een antwoordapparaat? Beeldbellen is ook zoiets.

De, tijd is heel snel gegaan en alles is in een rap tempo veranderd (Huis van de Toekomst).

 

@MennoG78 Herkenbaar! Hier soms hele leuke gesprekken met mijn zoons, hoe belde je jaren geleden, wat deed je als er iets gebeurde maar ook, wat deden we toen we nog geen mobiele telefoon hadden. Was grappig om hun gezicht te zien en hun reacties te horen het kwam gewoon over alsof je uit een inrichting bent ontsnapt “dies gek” 😂🤣

@PeterG Kijkende en terugdenkende aan Chriet Titulaer zijn uitzendingen waarin hij op heel veel vlakken gelijk gehad heeft, is er inderdaad ongelofelijk veel veranderd. Op sommige vlakken werd de beste man te kakken gezet en uitgelachen - zoals met de mobiele telefoon waarbij niemand wist wat je er überhaupt mee moest - maar dat is vandaag de dag toch wel anders.

Reputatie 7
Badge +19

Echt een tof initiatief! 

Reputatie 7
Badge +16

…. of in de jaren '90 waarin mensen aangaven niet te weten waarom ze een mobiele telefoon zouden moeten hebben want hé, ik heb toch een antwoordapparaat? ...


Dit filmpje ken ik!! Ge-wel-dig! En wat een contrast met nu, hè?!

 En wat een contrast met nu, hè?!

Zeker!

Ik vraag me eigenlijk af, zijn er nog mensen die zonder telefoon de straat op gaan?

Ik merk in de groep mensen waar ik contact mee hebt dat dat echt niet meer gebeurd.

(zelf ben ik daar een uitzondering op).

 

Maar wel een goed initiatief dit!

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga nooit meer zonder telefoon op stap inderdaad. Dat is omdat de telefoon echt mijn alles-in-1 is. Even een foto maken? De telefoon. Even opzoeken hoe laat die bus gaat? De telefoon. Spontaan bedenken dat ik toch een ijsje wil tijdens de wandeling? De telefoon om mee te betalen.

Dit filmpje ken ik!! Ge-wel-dig! En wat een contrast met nu, hè?!

Filmpje kan je soms nog wel eens tegenkomen, zelf zie ik deze vooral op momenten wanneer bijvoorbeeld gediscussieerd wordt over het smartphone gebruik.

 

Ik vraag me eigenlijk af, zijn er nog mensen die zonder telefoon de straat op gaan?

Een smartphone is vandaag de dag gewoon nauwelijks meer weg te denken en zelfs op straat biedt het ding soms toch nog echt uitkomsten. Liep je vroegah (😇) met je Sony Walkman rond, nu heb je natuurlijk je smartphone. Er zijn legio aan redenen te bedenken dat ding mee te nemen dus ja… ook ik heb deze “altijd” bij mij.

Reputatie 7

Ik vraag me eigenlijk af, zijn er nog mensen die zonder telefoon de straat op gaan?

Ik heb 'm ook altijd bij me. Toevallig was ik zondag lang onderweg en terwijl ik in de trein zat vroeg ik me nog af 'hoe zou dat gaan zonder telefoon, een beetje op goed geluk hopen dat iedereen tegelijkertijd op hetzelfde punt aankomt’. Ik kan me er niets meer bij voorstellen, we zijn verwend door de techniek tegenwoordig 🙂

@GerritS76, Ja muziek luisteren is wel veel makkelijker geworden!

@Jasper, Het kan nog wel.Maar ik moet toegeven dat het het wel een stuk moeilijker maakt.

 

Ik snap het ook heel erg goed dat nagenoeg iedereen het nu mee neemt.Maar ik merk dat ik sneller een gesprek start zonder dat ding bij me.Dat is ook de enige reden waarom ik het zo doe.Is dat bij jullie net zo?

 

@GerritS76, Ja muziek luisteren is wel veel makkelijker geworden!

 

En dat is het echt niet alleen. Ik heb met enige regelmaat situaties gehad of gezien waarbij zo'n telefoon een enorme uitkomst bied. Nog zo'n voordeel: Bij een aanrijding hoef je niet ineens te gaan zoeken naar een adres zodat je kunt bellen. De kans dat je voor een gesloten deur komt is vandaag de dag stukken groter en dan is die smartphone hebben (en dus snel iemand kunnen bellen) een uitkomst.

Of deze, hoeveel tijd bespaart het je niet. Je gaat naar de winkel om boodschappen te doen, vrouwlief staat in de keuken en heeft nog wat nodig en belt of stuurt een berichtje met een aanvulling op het lijstje. “Vroegah” kon je als je thuis kwam weer rechtsomkeert naar de winkel voor de ontbrekende dingen, wat weer tijd kost. Als er iets is wat veel vooruitgang (in het algemeen) heeft opgeleverd, dan is het wel dat tijd anders wordt benut (niet dat, dat zo positief is want daar valt ook genoeg over te zeggen).

 

Ik snap het ook heel erg goed dat nagenoeg iedereen het nu mee neemt.Maar ik merk dat ik sneller een gesprek start zonder dat ding bij me.Dat is ook de enige reden waarom ik het zo doe.Is dat bij jullie net zo?

Nee hoor, ook al heb ik mijn telefoon altijd bij me, maar ik hoef niet altijd met mijn neus op dat scherm te zitten of elke keer muziek op te hebben staan. Die muziek is “onderweg” alleen om stilte te doden maar vaak maak ik gewoon een babbeltje of het nu een buschauffeur, machinist, conducteur of andere reiziger is of zelfs iemand in de winkel.

En heel eerlijk zie ik mijn vrouw en jongens (12 en 16) precies het zelfde doen, zoals mijn oudste zoon een tijdje terug al zei… de wereld is groter dan dat x-inch beeldschermpje.

 

Nee hoor, ook al heb ik mijn telefoon altijd bij me, maar ik hoef niet altijd met mijn neus op dat scherm te zitten of elke keer muziek op te hebben staan. Die muziek is “onderweg” alleen om stilte te doden maar vaak maak ik gewoon een babbeltje of het nu een buschauffeur, machinist, conducteur of andere reiziger is of zelfs iemand in de winkel.

Heel goed.Ja, zo kan het ook.

Trouwens, nog welkom hier.Leuk dat je zo actief bent.

 

 

Trouwens, nog welkom hier.Leuk dat je zo actief bent.

Thanks 😀

Reputatie 7
Badge +16

Trouwens, nog welkom hier.Leuk dat je zo actief bent.

Eens! 😊
 

… zoals mijn oudste zoon een tijdje terug al zei… de wereld is groter dan dat x-inch beeldschermpje.

Hij heeft helemaal gelijk, verrassend (positief) inzicht wel van een 16-jarige! Er is nog hoop, haha!

Ik heb mijn smartphone ook altijd bij mij… voel mij eigenlijk wel een soort van onthand, als ik het niet bij mij heb. Ik zie het als een héél fijn hulpmiddel maar probeer er wel op te letten dat ik er niet de hele tijd mee bezig ben.

Jullie hebben mij deze Pinksterzondag geïnspireerd voor een nieuw topic over kids en mobiele apparaten en een stelling!

Reputatie 3
Badge +1

wat ik mis, zijn de negatieve dingen, bijv kinderen, die in mijnengraven voor de grondstoffen voor je mobiel.

of wat ik me herinder, zo'n koe pc gekocht cd erin, werd door verbonden naar frans nummer.kon 700 gulden aftikken qua inbellen, werd wel netjes gebeld… uw …

 als je spreekbeurt wil doen wees dan eerlijk.

kpn wil groen en veilig, voor wie??ik ben me wel bewust dat ik hypocriet ben, maar negeer het niet

Reageer