Beantwoord

Microsoft stopt met Internet Explorer

• 4 mei 2015
  • 13 reacties
  • 980 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +18
Dit artikel las ik op KassaTV:

Microsoft brengt komende zomer zijn nieuwe besturingssysteem Windows 10 op de markt. Die zal ook een nieuwe browser bevatten. De oude, vertrouwde Internet Explorer keert niet meer terug. Microsofts nieuwe browser draagt de naam Microsoft Edge.

Concurrentie
Edge maakt het voor de gebruiker makkelijker om te switchen tussen apps en klassieke websites, belooft Microsoft. Internet Explorer had de laatste jaren te kampen met geduchte concurrentie van andere browsers als Mozilla Firefox en Google Chrome. Internet Explorer blijft gewoon bruikbaar, ook in Windows 10.

Windows 10 komende zomer
Computergebruikers kunnen aan het eind van de zomer, een precieze datum is er nog niet, de komst van het nieuwe computerbesturingssysteem Windows 10 tegemoet zien. Microsoft kiest ervoor om na Windows 8 geen 9 uit te brengen, maar meteen over te schakelen op 10. Gebruikers van Windows 7, Windows 8.1- en Windows Phone 8.1-apparaten kunnen gratis upgraden naar Windows 10.

icon

Beste antwoord door Henk2304 7 mei 2015, 10:45

johnny_c schreef:
weet iemand de reden waarom 9 overgeslagen word, en meteen doorgaat naar 10?

Recent droeg de verantwoordelijke bobo van Microsoft bij een conferentie een T-shirt met daarop binair oa. de boodschap: "Windows 10 because 7 8 9", oftewel Windows 10 because Seven ate Nine. Verder lijkt het vooral marketing technisch ingegeven. Met Windows 10 wil Microsoft een rigoureuze stap voorwaarts maken om zo af te komen van het negatieve imago dat Windows 8 (imho volkomen onterecht) heeft.

Verder slaat Kassa de plank een beetje mis. Edge zal dan wel de hoofdbrowser van Windows 10 worden, maar IE11 blijft gewoon beschikbaar ook in Windows 10. Dit vooral met het oog op bedrijven die (interne) toepassingen hebben die volledig op IE(11) geschreven zijn. En waarom is gekozen voor de naam "Edge" en niet voor de werknaam "Spartan"? Kijk daarvoor maar eens naar het logo van IE en dat van Edge (vrijwel gelijk).

Bekijk origineel

13 reacties

Badge
Hallo dennis (en de rest die dit leest),

Ik weet niet of meer mensen het zelfde vinden , maar mij lijkt het me wel wat als er een algemene nieuws sectie komt op het forum. Waar mensen relevant nieuws kunnen plaatsen, net zo als jij hebt gedaan. 

Mvg. Thibauld

Reputatie 5
Badge +8

Badge
hallo ,

Dit is omdat in de code van windows, de 9 blijkbaar een grote rol speeld.

Dit stamt nog af uit win 98 enzo. dus om problemen te voorkomen hebben ze het maar windows 10 genoemd.

Meer info hier

En in japan schijn 9 een ongeluksgetal te zijn;)

Mvg. Thibauld

Reputatie 5
Badge +8
aha, thnx voor de heads-up, het blijven nog rumors las ik, maar logische theorie.....

Reputatie 7
Badge +28
thibauldz schreef:

Hallo dennis (en de rest die dit leest),

Ik weet niet of meer mensen het zelfde vinden , maar mij lijkt het me wel wat als er een algemene nieuws sectie komt op het forum. Waar mensen relevant nieuws kunnen plaatsen, net zo als jij hebt gedaan. 

Mvg. Thibauld

Op dit moment is de Huiskamer daar de beste plaats voor, ik heb het topic daarom verplaatst. Als er veel meer nieuwstopics komen gaan we dit zeker overwegen! :D

Reputatie 7
johnny_c schreef:

Recent droeg de verantwoordelijke bobo van Microsoft bij een conferentie een T-shirt met daarop binair oa. de boodschap: "Windows 10 because 7 8 9", oftewel Windows 10 because Seven ate Nine. Verder lijkt het vooral marketing technisch ingegeven. Met Windows 10 wil Microsoft een rigoureuze stap voorwaarts maken om zo af te komen van het negatieve imago dat Windows 8 (imho volkomen onterecht) heeft.

Verder slaat Kassa de plank een beetje mis. Edge zal dan wel de hoofdbrowser van Windows 10 worden, maar IE11 blijft gewoon beschikbaar ook in Windows 10. Dit vooral met het oog op bedrijven die (interne) toepassingen hebben die volledig op IE(11) geschreven zijn. En waarom is gekozen voor de naam "Edge" en niet voor de werknaam "Spartan"? Kijk daarvoor maar eens naar het logo van IE en dat van Edge (vrijwel gelijk).

Reputatie 7
Badge +18
, is het dan niet een idee om een topic aan te maken met "NIEUWS" voor klanten, van klanten van KPN? ;)

Reputatie 7
Badge +28
Ik denk dat dat wat beperkend werkt als er meerdere discussies tegelijk plaatsvinden. Niets mis met dit forum toch? ;)

Reputatie 7
Badge +18
zegt: 

• 07-05-2015 19:24
Ik denk dat dat wat beperkend werkt als er meerdere discussies tegelijk plaatsvinden. Niets mis met dit forum toch? ;)

• Hahaha!!! Zeker niks mis aan hoor, Joran! :D;)
Badge
Even kort over de tweede discussie; Waarom een aparate nieuwssectie aanmaken? Er zijn al zoveel subfora's wat het alleen maar meer onoverzichtelijk maakt. Lekker laten zo wat mij betreft..

De reden dat Microsoft stop met IE11 is vanwege het negatieve imago van de browser. Als je aan Internet Explorer denkt, dan denk je aan een bak met ellende. De reden dat ze nog steeds een behoorlijk marktaandeel hebben, is omdat veel mensen standaard Internet Explorer op de computer geinstalleerd krijgen en niet weten hoe ze een andere installeren.

Vervolgens slaan ze een goede weg in met 'Project Spartan'. Het ziet er hip uit (heb er zelf een tijd mee gewerkt in de early preview versies) en werkt intuinitief. Was blij verrast.

Iedereen is nieuwsgierig naar je nieuwe browser, maar dan ga je de naam veranderen en breng je het logo uit. Microsoft Edge, met nagenoeg een gelijkwaardige logo van Internet Explorer. Ik kreeg meteen weer de kriebels na het zien van het logo. Heb dus het gevoel dat ze eigenlijk helemaal niet van Internet Explorer afwillen, maar het beestje gewoon een andere naam geven.

Reputatie 7
Nee Edge is wel degelijk een compleet nieuwe browser. Als iets met Chrome of Firefox werkt moet 't ook met Edge werken. IE wordt alleen nog meegeleverd met Windows 10 om "legacy" redenen.

Na Windows 10 verschijnt er volgens Microsoft geen volgende versie van Windows meer. De normale productcycli (eens per paar jaar een nieuwe versie met tussendoor een groot ServicePack en een aantal kleinere) worden losgelaten. Windows (de aanduiding "10" zal ook wel een keer verdwijnen) zal in de komende jaren veel vaker (en dan steeds kleine) aanpassingen krijgen en zo in de loop van de tijd meeëvolueren met de wensen van de gebruikers (dat is althans wat Microsoft zegt). De kans bestaat natuurlijk dat in dat proces IE ergens een keer echt verdwijnt, maar daar is nu nog geen kijk op.

Reputatie 2
Badge +3
9 is wel als testversie geweest, maar er zaten teveel fouten in. Daarom is men opnieuw begonnen en werd her 10.
Reputatie 7
Nee hoor, ze zijn na 8 gewoon met een nieuwere versie begonnen (op basis van wat ze al hadden (8) en zijn helemaal niet opnieuw bgonnen); een tijdlang zag het er naar uit dat die 9 ging heten. Pas een aantal maanden geleden (eind vorig jaar of zo) werd dat plotseling 10, puur marketingtechnisch.

Ook voor Bill Gates was dat ff wennen want een aantal weken later zat hij in het NPO-programma College Tour en daar bleef hij gewoon over 9 praten. Geen mens trouwens die hem corrigeerde: het viel blijkbaar niemand op, ook de presentator (Twan Huys) niet (studenten hadden vooral iPhones).

Reageer