NAS synology aansluiten op experiabox vs8

• 14 december 2015
  • 10 reacties
  • 1108 keer bekeken

Ik wil een Synology harde schijf aan de experiabox vs 8 aansluiten via ethernet.

Bij de installatie vanuit Synology vraagt men om: Configureer uw router om poort 23 door te sturen naar Diskstation. Weet iemand hoe ik dat doe?

10 reacties

Reputatie 7
Welk type Synology NAS heb je?

Standaard kan je in DSM inloggen op het IP adres van de NAS gevolgd door :5000

Dus bijvoorbeeld http://192.168.2.100:5000 

wjb schreef op 14 dec '15 om 18:42u
Stap 1:

Geef jouw Synology NAS een vast IP adres door middel van een Static DHCP entry op de V8.

Als het goed is zie je jouw Synology NAS in de DHCP cliënt list staan. Maak voor de Synology NAS een Statis DHCP entry.

Stap 2:

Login op de NAS en ga in het configuratiescherm naar "Bestandservices".

Zet daar Windows, Mac en/of NFS services aan.

Nu zou je de NAS op jouw Macs moeten kunnen benaderen op het IP adres dat je bij de Static DHCP hebt gedefinieerd.

Waar kan ik op de Nas inloggen op een Mac? Ik heb via het netwerk wel verbinding maar zie nergens de schijf staan.

Reputatie 7
Stap 1:

Geef jouw Synology NAS een vast IP adres door middel van een Static DHCP entry op de V8.

Als het goed is zie je jouw Synology NAS in de DHCP cliënt list staan. Maak voor de Synology NAS een Statis DHCP entry.

Stap 2:

Login op de NAS en ga in het configuratiescherm naar "Bestandservices".

Zet daar Windows, Mac en/of NFS services aan.

Nu zou je de NAS op jouw Macs moeten kunnen benaderen op het IP adres dat je bij de Static DHCP hebt gedefinieerd.

wjb schreef op 14 dec '15 om 17:48u
Dat doe je dan in ieder geval niet met TCP poort 23 (telnet). Smiley Knipoog

Je zegt dat die Macs ook thuis staan.

Klopt het dan dat je jouw NAS eigenlijk (op dit moment) alleen thuis beschikbaar wilt stellen.

In dat geval hoeven we namelijk niets op de V8 in te stellen.

Ja de macs staan thuis. We willen twee werkplekken inrichten die wel bij de foto's en andere data kunnen. Ik zie als ik de schijf via een ethernetkabel aan de epxeriabox hang alleen de schijf niet. Ik zie wel de experia in 'Gedeeld' staan maar kan er niet mee verbinden. Omdat ik geen idee heb welke inloggegevens hiervoor nodig zijn.

Reputatie 7
Dat doe je dan in ieder geval niet met TCP poort 23 (telnet). ;)

Je zegt dat die Macs ook thuis staan.

Klopt het dan dat je jouw NAS eigenlijk (op dit moment) alleen thuis beschikbaar wilt stellen.

In dat geval hoeven we namelijk niets op de V8 in te stellen.

wjb schreef op 14 dec '15 om 17:25u
Oei, oei, TS wil TCP port 23 gaan forwarden naar de NAS.

Mag ik je één ding adviseren: Niet doen!

TCP poort 23 is het Telnet protocol en dat moet je veiligheidswege nooit vanaf Internet benaderbaar maken.

Ik draai zelf ook een Synology NAS en dat zijn prachtige apparaten met heel veel functionaliteit.

Vraag is welke functionaliteit van de NAS je van buitenaf wilt kunnen benaderen?

Dat zal in ieder geval niet telnet zijn!

Wat wil je vanaf Internet met jouw NAS kunnen?

Ik wil de harde schijf beschikbaar maken voor de twee macs waarop we thuis werken.

RobinFlikkema schreef op 14 dec '15 om 17:05u
Hoi,

Dit heet Port Forwarding. Op de V8 is dit te vinden onder DATA > NAT > Port Mapping

Robin 
OKE gevonden en nu? Wat vul ik in onder LAN port en Public port?

Reputatie 7
Oei, oei, TS wil TCP port 23 gaan forwarden naar de NAS.

Mag ik je één ding adviseren: Niet doen!

TCP poort 23 is het Telnet protocol en dat moet je veiligheidswege nooit vanaf Internet benaderbaar maken.

Ik draai zelf ook een Synology NAS en dat zijn prachtige apparaten met heel veel functionaliteit.

Vraag is welke functionaliteit van de NAS je van buitenaf wilt kunnen benaderen?

Dat zal in ieder geval niet telnet zijn!

Wat wil je vanaf Internet met jouw NAS kunnen?

OKE gevonden en nu? Wat vul ik in onder LAN port en Public port?

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit heet Port Forwarding. Op de V8 is dit te vinden onder DATA > NAT > Port Mapping

Robin

Reageer