Noorwegen neemt als eerste afscheid van de FM

• 9 januari 2017
  • 8 reacties
  • 176 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1885 reacties
Ze staan bekend om hun prachtige fjorden, energie neutrale initiatieven en binnenkort ook als eerste land dat FM afschakelt. Noorwegen gaat vanaf deze week over op het DAB systeem. De Noorse stad Bodo is als eerste aan de beurt.

Het DAB-netwerk zou beter werken in het bergachtige Noorwegen. Meer dan twee derde van de Noren ziet de afschaffing echter nog niet zitten, omdat 2 miljoen autoradio’s nog niet geschikt zijn voor DAB.

Misschien wordt Zwitserland het volgende land dat afscheid neemt van FM, al verwacht men dit niet voor 2020. In Nederland zijn de ontwikkelingen nog niet duidelijk. Ik ben benieuwd of jij al over bent op digitaal radio luisteren, of ben je nog verknocht aan de vertrouwde FM?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Ik luister in de woonkamer via de kpn ontvanger op de audioset, digitaal dus.
En in de slaapkamer heb ik een DAB+ radiotje die ook in de keuken ingezet wordt.
Ook kan ik nog via een Digitenne-ontvanger digitaal radio luisteren.

Dus ik ben redelijk radiodigitaal 😃
Reputatie 7
Badge +24
Ik luister niet extreem veel radio eerlijk gezegd. Inmiddels meer Spotify. Maar als ik luister is het via iTV.
Reputatie 7
Badge +30
Waar kan ik stemmen om het ook in Nederland uit te zetten?
Reputatie 7
Badge +12
Ik zou zeggen, begin hier met een eerste versie van je poll!! 😉
Reputatie 7
Ik haal alle radio gewoon nog via FM uit de lucht, zowel thuis als in onze auto's
Ik gebruik de radio functionaliteit van de ITV ontvanger absoluut niet.
Daarvoor zijn de onderstaande redenen:
1) Alle zenders die wij luisteren zijn storingsvrij via FM te beluisteren, dus wat is de toegevoegde waarde.
2) Om het geluid van de televisiezenders 100% synchroon te laten lopen met het beeld loopt deze niet via een optische kabel rechtstreeks naar de Home Cinema Set, maar over HDMI via de televisie naar de Home Cinema Set. Ik ga mijn televisie natuurlijk niet aanzetten om radio te luisteren. Ik heb ook niet voor niets zonnepanelen op mijn dak liggen. Jullie begrijpen vast wel wat ik daarmee dan bedoel.
3) Als je naar radio geluisterd hebt en je wilt later TV kijken, dan staat de ITV ontvanger dus afgestemd op een radiozender. Je zult dus altijd naar een televisiezender moeten schakelen. Dit zou kunnen betekenen dat je een andere zenderlijst moet selecteren of dat je met vervuiling van zenderlijsten zit omdat dan blijkbaar jouw zenderlijst zowel televisiezenders als radiozenders bevat. Beide vind ik uitermate onhandig. Op de TV ontvanger zou je met één knop moeten kunnen wisselen van radio naar televisie waarbij automatisch gefilterd wordt op de overeenkomstige zenders, zenderlijsten, en andere functionaliteit specifiek voor radio dan wel televisie..

Tevens zal het vervangen van de radio's in onze auto's waarschijnlijk een fortuin gaan kosten. Het zijn stuk voor stuk van die merkspecifieke geïntegreerde autoradio's waarvan je de prijs niet wilt weten, laat staan de kosten om die in te laten bouwen.

Nee, FM mag wat mij betreft nog jaaaaren blijven.
Reputatie 7
Badge +31
HDMI via de televisie naar de Home Cinema Set. Staat bij mij ook via de televisie. Die zet ik gewoon in radiomodus (scherm is dan uit). Dan wordt het gewoon een doorgeefluik voor audio naar de STB.
Reputatie 7
HDMI via de televisie naar de Home Cinema Set. Staat bij mij ook via de televisie. Die zet ik gewoon in radiomodus (scherm is dan uit). Dan wordt het gewoon een doorgeefluik voor audio naar de STB.Hoeveel knopjes moet jij indrukken en op hoeveel afstandsbedieningen om naar radio te luisteren? Wij drukken er één in. En op hoeveel knopjes moet je dan drukken om dan om te schakelen naar televisie kijken? Bij ons is dat er één met de universele Logitech afstandsbediening of twee als we de standaard afstandsbediening van KPN gebruiken.
Reputatie 4
Badge +3
Thuis staat de radio overdag altijd aan, wel op mijn Sonos dus digitaal.
In de auto gewoon FM, in het geval dat FM zou verdwijnen kan ik Tune In gebruiken in de auto (bluetooth) dus op zich zou ik niet meteen een andere autoradio nodig hebben.

Reageer