Vraag

Oude PTT kastjes in Amsterdam Oud-West: fotoserie

  • 21 September 2022
  • 6 reacties
  • 227 keer bekeken

Reputatie 1

Van deze oude PTT kastjes in Amsterdam Oud-West ben ik een fotoserie aan het maken. Kan iemand mij vertellen hoe oud deze kastjes zijn, wat hun functie bij plaatsing was, of ze nog werken en wat nu de functie is? Liefst zou ik ook de naam van de ontwerper willen weten.

 

PTT kastjes Amsterdam Oud-West

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou eens contact zoeken met het Telecommuseum in Rotterdam. Die zouden het wel eens kunnen weten.

https://houwelingtelecommuseum.nl/

Reputatie 1

Dank je, ga ik proberen.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb nog wel wat kunnen vinden. Dit zijn “manipulatiekasten”. 

De (MK) ManipulatieKast bestaat uit een behuizing waarin d.m.v. contactstopjes en verbindingssnoeren verbindingen tot stand kunnen worden gebracht. Op dit moment zijn er nog weinig van deze kasten in bedrijf, de meeste kasten zijn uitgelast en gevitaliseerd.

Het manipulatie paneel bevind zich in de manipulatiekast. Aan de achterzijde is het huiskabelnet en het tertiaire kabelnet afgewerkt. Aan de voorzijde van het paneel kunnen d.m.v. contactstopjes en verbindingssnoeren verbindingen tot stand worden gebracht.

 

Bron: https://telefoniemuseum.nl/Begrippenlijst.htm

Reputatie 1

Deze reactie ontving ik van Houweling Telecom Museum, Peter Vroegh:

“Het door jou gefotografeerde kastje is een PTT radiodistributie scheidingskastje ten behoeve van het storingsonderzoek aan radiodistributie lijnen. De ouderdom van het radiodistributie kastje kan ca. 85 jaar zijn. Over de fabrikant en ontwerper is ons niets bekend.”

“Hier nog een PTT radiodistributie scheidingskast in Rotterdam Overschie. De gemeentelijke telefoondiensten gebruikten afwijkende typen, zoals hieronder in Rotterdam het betrof hier hoog niveau DRO (draadomroep) 100V bij de abonnee thuis was een luidspreker zonder versterker en een PK (programma kiezer) voldoende.”

 

Op mijn vraag of de kastjes nu omgebouwd kunnen zijn en op een andere manier functioneren, was het antwoord:

“Na 1964 is er geen uitbreiding of vernieuwing meer doorgevoerd en in 1975 kwam er een definitief einde aan de draadomroep in Nederland. De radiodistributienetten en toegepaste kastjes hebben beslist geen enkele functie meer.”

 

Reputatie 7
Badge +20

Grappig en leuk.

Draadomroep (een soort voorloper van kabel tv later en nu glasvezel en kopernetwerken (o.a. coax) hadden wij vroeger thuis.

Met een knop kon je kiezen uit 3 of 4 zenders. 

Zie ook hier. 

Reputatie 5
Badge +1

Waarom haalt de kpn deze gevel vervuilende bakjes en leidingen niet weg als ze toch geen nut meer hebben? Dan kan de kpn de koperdraad goed verkopen…………. en hun winst nog verder opkrikken.

Reageer