Vraag

radio luisteren via de stereo receiver,

  • 20 November 2018
  • 18 reacties
  • 9053 keer bekeken

Kom er nu achter dat ik na de overstap van UPC naar KPN geen FM radio kan beluisteren.
Heeft de KPN hier een oplossing voor ik wil graag mijn stereo installatie blijven gebruiken.

18 reacties

Je kunt de digitale ontvanger aansluiten op je versterker. Er zit een kabeltje voor aansluiting op de cinch (rood/wit) aansluitingen bij. Mini-jack > cinch (rood/wit).
https://www.kpn.com/faq/10293#01
Als je versterker optical in heeft kun je ook de optical out gebruiken. Dat kabeltje kun je in een elecotronicazaak kopen in gewenste lengte.

p.s. na 31 december 2020 heeft Ziggo (vh UPC) ook geen FM meer overigens. Dan dienen ook die gebruikers de losse decoder te gebruiken voor radio.

Er zitten 56 radiokanalen op de ontvanger; verder nog 50 nonstop kanalen:
  • 801 NPO Radio 1
  • 802 NPO Radio 2
  • 803 NPO 3 FM
  • 804 NPO Radio 4
  • 805 NPO Radio 5
  • 806 NPO Soul & Jazz
  • 808 Sky radio 101
  • 809 Radio 538
  • 811 Q-music
  • 812 Classic FM
  • 813 Radio 10
  • 814 Arrow Classic Rock
  • 815 BNR Nieuwsradio
  • 816 Slam! FM
  • 817 Radio 8FM (was Hitradio Veronica)
  • 818 Sublime (jazz,blues,funk)
  • 819 Radio Veronica
  • 821 FunX
  • 822 Radio Decibel
  • 823 100 % NL
  • 824 Concertzender
  • 825 Radio NL
  • 826 Puur NL
  • 827 Radio Continu
  • 828 Pinguin radio
  • 829 Groot Nieuws radio
  • 830 Radio 509
  • 831 Efteling Kids radio
  • 832 Grand Prix Radio (NIEUW; 25-8)
  • 841 VRT Radio 1
  • 842 VRT Klara
  • 843 MNM
  • 844 Studio Brussel
  • 847 VRT Radio 2
  • 849 WDR 3
  • 850 Deutschland Funk
  • 851 Radio Ujala
  • 861 BBC Radio One
  • 862 BBC Radio Two
  • 863 BBC Radio Three
  • 864 BBC Radio Four
  • 865 BBC World Service
  • 866 Sunrise FM
Van onderstaande regionale zenders krijgt u alleen uw eigen regio en de aanliggende. Klik hier om te zien welke regionale zenders u ontvangt.
880 Omrop Fryslan, 881 Radio Noord
882 Radio Drenthe, 883 Radio Oost
884 Radio Gelderland, 885 Omroep Flevoland
886 Omroep Brabant, 887 Radio M Utrecht
888 Radio Noord-Holland, 889 Radio West
890 Radio Rijnmond, 891 L1 Radio
892 Omroep Zeeland
900 – 950 Stingray
Peter,
Vriendelijk dank , alhoewel je niet echt gelukkig heb gemaakt. Mijn zeer oude receiver is niet geschikt voor digitale ontvangst. Heb de tv radio op de sound-bar aangesloten, althans dat is het plan. Ik wist dat dit er aan zat te komen, maar wil eigenlijk geen afscheid nemen van mij installatie. Nogmaals bedankt.

Pim
Eh, er zitten al zeker 30 jaar cinch (ook wel tulp) aansluitingen op receivers en versterkers. Wou je zeggen dat die van jou nóg ouder is?

Er zal toch zeker wel iets van een externe ingang opzitten? Een tape O__O aansluiting ofzo. Als dat nog een (oude ronde) DIN is dan is er weer een verloopje van cinch naar DIN te krijgen.
Reputatie 2
Hoi hoi,

Wat ik gedaan heb ik, is een fm antenne aangesloten op mijn turner en het fm signaal uit de ether pluk

Groetjes en succes!!
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Pim,

Alhoewel ik het probleem begrijp, kan ik er ook niet veel meer van maken dan PeterG. Wel komt Theootje met een goeie tip, en dat zou kunnen werken, mits de stations waar je graag naar luistert in jouw woonplaats goed in de ether te ontvangen zijn. Vaak volstaat het al om een simpele draad in de antenneaansluiting te doen. Zorg er dan voor dat de lengte van de draad ongeveer 75cm is (dit heeft te maken met de afstemming op het frequentiegebied, dus langer is niet persé altijd beter), en mogelijk kun je daar al heel wat mee ontvangen.

Zoals gezegd, het moment komt er uiteindelijk toch wel dat de oudere stereoinstallaties het niet meer gaan doen. Op termijn stoppen de concullega's ook met het analoge radiosignaal, en met de komst van DAB+ in de ether, verwacht ik dat over enkele jaren de 'oude' FM frequenties ook wel niet meer gebruikt zullen worden.
Reputatie 7
Badge +21
Als je van Ziggo (UPC) komt dan kun je nog steeds de radio via de coax-aansluiting afhalen, als je dat zou willen. Dit signaal halen ze er echt niet af hoor.
Als je van Ziggo (UPC) komt dan kun je nog steeds de radio via de coax-aansluiting afhalen, als je dat zou willen. Dit signaal halen ze er echt niet af hoor.
De ervaring leert mij dat dat uiteindelijk wel gebeurd.
Reputatie 7
Badge +21
Zou kunnen Henk maar het staat hier al heel veel jaren op en het werkt nog steeds.
De TS is nog maar net bij Ziggo weg dus dat signaal staat er nog wel even op,
Bij mij was het destijds na een maand al helemaal weg.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb ook begrepen dat men er steeds feller op is en sneller in is de laatste tijd, maar dat kan per regio verschillen uiteraard.
Toen ik op mijn oude adres in april 2009 Ziggo opzegde was het er ca. 10 maanden later helemaal af.
In feb. 2014 in hetzelfde dorp verhuisd, naar woning die al enkele maanden niet meer bewoond was. En dus zeker ook Ziggo opgezegd.
Heb nog steeds hun signaal. Gebruik het alleen om F1 te kijken.

Scheelt me toch weer 8 maanden per jaar Z.S.T. afnemen.

De FM op de audioset gebruik ik al zeker 10 jaar niet meer. Altijd al de settopbox (meer radiozenders; zonder ook maar een ruisje).
Sinds een jaar ook de wekkerradio en keukenradio digitaal: DAB+
Reputatie 2
Vandaag ook ff getest, sinds ik hier woon heb ik al KPN nooit Ziggo gehad alleen net ff een kabeltje van Ziggo naar mijn tuner en volle ontvangst, dus misschien een optie om dat te doen
Reputatie 7
Badge +9
Het ministerie van Economische Zaken heeft een onderzoek laten doen naar de afschakeling van FM in de ether. Uit dat onderzoek blijkt dat een afschakeling pas verwacht wordt in de periode 2027-2032. Dat heeft onder andere te maken met de penetratie van zowel FM- als DAB+-ontvangers. Het ministerie verwacht niet dat het aantal huishoudens dat over een DAB+-ontvanger beschikt vóór 2027 het percentage van 50 zal halen. Pas als dat percentage bereikt is zal het ministerie een afschakeldatum voor FM gaan bepalen, en die datum gaat dan dus nog een aantal jaren verder liggen.

Overigens is mijn buurman een jaar of vijf geleden overgestapt van Ziggo naar KPN. Op het Ziggo-aansluitpunt ontvangt hij nog steeds het analoge (tv en radio) signaal, en het ongecodeerde digitale signaal van Ziggo.

Piet.
Kan zijn, maar als Ziggo eind 2020 geen FM meer doorgeeft moeten hun klanten ook aan een stb. Dat gaat dezelfde weg als analoge tv, daar kan EZ niets aan doen. En er zijn steeds meer zenders die niet via FM en/of niet meer via de middengolf uitzenden maar alleen nog via de kabel, internet of DAB+. NPO Radio 5 b.v. is nooit via FM te beluisteren geweest en al een paar jaar niet meer via de middengolf. En een kleine zender als Groot Nieuws Radio trekt eind dit jaar ook de middengolfstekker eruit: ook alleen nog via DAB+/kabel/internet, wie volgt.
In 2017 zijn de (nieuwe) licenties voor FM via de ether met een geldigheid van 10 jaar verstrekt. Dat betekent dat er medio 2028 pas verwacht kan worden dat de FM ether eruit gaat.

Er worden ook nog steeds nieuwe auto's verkocht met alleen een FM radio. Zonder DAB+ helaas.

Verder las ik, ergens, een bericht dat "Europa" autofabrikanten gaat verplichten om te voorzien in een DAB+ radio.
't Ging mij vooral om jouw opmerking over dat Ziggo eind 2020 stopt met FM. Uiteindelijk is dat in dit topic het belangrijkste. Als je nu nog (relatief grote) investeringen doet gebaseerd op een FM-signaal op de kabel van Ziggo, is dat iets om ff rekening mee te houden.

Ik heb zelf een optische (TOSLink) kabel tussen iTV-ontvanger en m'n home theater system. Bevalt prima, ook al zal het met de bij de ontvanger meegeleverde audio-kabel vast ook goed gaan (maar daar krijg je geen Dolby 5.1 mee bij tv-zenders die dat uitzenden).
En ja, er zullen nog lang FM-etherzenders blijven, maar na de afschakeling van AM zijn de pijlen nu gericht op FM. Minder kapitaalkrachtige zenders zullen minder geneigd zijn om in FM te investeren en zullen eerder overgaan op DAB+. De auto van mijn vrouw heeft dat al een paar jaar.
Reputatie 7
Badge +28
@PimBrandt

Ik heb een ander idee voor jou: DAB+. Ik heb hier thuis al zeven DAB+ radio's draaien, voor mij echt geen FM meer!

Er zijn heel veel types DAB-radio's te koop. Ook hele goede HiFi-radio's die op je stereo aan te sluiten zijn. Ik hoop dat er iets bij zit wat je kan aansluiten op je versterker.

Je kan deze is bekijken: https://www.radiowinkel.com/a-46082975/technisat/technisat-digitradio-120-ir-settopbox-met-internet-dab-fm-spotify-bluetooth-en-multiroom/
Die Technisat vind ik erg mooi en heeft ook nog een Slideshow.

Als je een platte radio zoekt voor in je stereoset. Kijk dan hier is na: https://www.radiowinkel.com/a-53479601/technisat/technisat-digitradio-140-stereo-hifi-tuner-en-multiroom-systeem-met-cd-speler/
Technisat is een uitstekend merk, er zijn uiteraard ook talloze andere alternatieven.

O ja, Laat je gek maken : Dit weekend Black Friday voordeel bij heel veel winkels.
Reputatie 7
Badge +28

@PimBrandt 

Ik vond vandaag nog iets mooiers om aan te sluiten op een stereoinstallatie:

Aura iAdapt 320

https://www.electronic-star.nl/HiFi-TV/Radios-Wekkerradios/Internet-Radio/IAdapt-320-internetradio-adapter-WLAN-DAB-DAB-FM-AM-TFT-Display-wit-Wit.html?gclid=EAIaIQobChMI6p_05oDq3gIVRFXTCh0szAIlEAAYAiAAEgJ37_D_BwE

DAB+ (en internetradio) met Jack-aansluiting (3,5 mm)(+als extra een optische digitale uitgang)
Inclusief slideshow

en: inclusief afneembare antenne. Je kan er dus een eigen DAB-buitenantenne op aansluiten.

Zo iets prachtige was ik nog niet tegengekomen.
Via de link is een Nederlandstalige beschrijving te vinden. Voor de goedkoopste prijs moet je wel even verder zoeken.

Reageer