[Recepten] Heerlijke gerechten topic

  • 9 April 2019
  • 25 reacties
  • 3060 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties


@Cindy_ herkent dit vast en zeker.

Onlangs eenpansgerecht gemaakt, grote portie.
Ingrediƫnten:

- Potje zilveruitjes
- 2 uien
- 1 reepjes gerookt spekblokjes
- 500 gram soepgroenten
- erwtjes met worteltjes
- schaaltje champignons
- aardappeldobbelsteentjes
- Worcestersaus en bouillon poeder.

Als garnituur een pikante gehaktstaaf.

Erwtjes en worteltjes koken.

Grote koekenpan, scheutje zonnebloemolie.
Op groot vuur zilveruitjes licht sauteren, daarna gesnipperde uien erbij doen en ook mee sauteren.
Champignons, gesneden, erbij ook meebakken.
Daarna de spekblokjes erbij. (*Edit* de spekblokjes eerst apart sauteren en daarna afblussen met cognac)
Even later de soepgroenten erbij en alles meebakken.


In de frituurpan de aardappeldobbelsteentjes bakken op het laatst en naar verhouding eronder mengen

Op smaak brengen met Worcestersaus en bouillonpoeder, goed mengen.

Het geheel kan gegeten worden met bijvoorbeeld een pikante gehaktstaaf - mijn favoriete.

Wat is voor jou een heerlijk gerecht? Graag met receptuur.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +19
@Dreekuh-53, Als ik moest kiezen tussen dit gerecht en spruitjes, dan is de keuze snel gemaakt! Het ziet er heerlijk uit chef!šŸ‘ŒšŸ½

Ik ben niet zo'n beste kok, maar als ik iets heb gemaakt wat de moeite waard is zal ik het ook eens delen!
Reputatie 7
Ik wilde graag kok worden, 6 jaar voor gestudeerd, echter omwille van fysieke redenen, kan ik hier niet meer in door en ben ik gebonden aan een zittend beroep helaas,...

Afgelopen zondag nog een grote pan eigen gemaakte Indonesische Nasi gemaakt. Alles uiteraard vers. Eens in de zoveel tijd maak ik ook een grote portie nasi kruiden, kun je mooi droog bewaren. Dus blijft jaren goed. Naar gelang van smaak gooi ik er een hoeveelheid kruiden bij. Eenpansgerechten zijn altijd zo heerlijk simpel, hup in de wok en gaan, kun je binnen een half uur eten,...

Het is altijd zo jammer dat ik niet zoveel tijd heb. En je met lekker koken toch wel enige tijd moet uittrekken wat niet altijd lukt.
Reputatie 7
Dit is een leuk topic Dreekuh!

Toevallig heb ik dit gerecht eergisteren gemaakt, (sorry @Bart_ voor het stelen van jouw recept) en op de foto gezet. Ik heb voor jullie een eenvoudige, Indiase, vegetarische eiercurry met een pittige kokosmasala. Jammie!

Hele Eieren in Kokos Masala (ei molee)


Ingrediƫnten
3 el plantaardige olie
6 scharreleieren, hardgekookt
1 tl gemalen kurkuma
1 theelepel gemalen chilivlokken
500 ml kokosmelk
2 middelgrote rode uien, zeer dun gesneden
4 cm / 1Ā½ in verse gemberwortel, fijn versnipperd
3 frisse groene pepers, in dunne plakjes gesneden, met zaden
300 gr sugarsnaps
Ā½ theelepel zout
2 theelepel (riet)suiker
handvol korianderblaadjes, gehakt
1 eetlepel garam masala

Serveren met
300 gr gekookte basmatirijst
150 gr rode linzen
Snufje zout
1 theelepel gemalen kardemom
1 kaneelstokje

Bereiding
Kook de eieren. Verhit de olie in een zware steel- of wokpan op een middelhoog vuur, bak de ui en gember tot ze lichtgekleurd zijn. Voeg dan de kurkuma en de chilivlokken toe, laat het 30 seconden roerend doorbakken. Voeg de sugarsnaps toe, bak het twee minuten mee. Schenk de kokosmelk erdoor en laat sudderen.

Voeg de verse pepers en zout toe en laat vijf minuten sudderen, of tot de kokosmelk in volume is gehalveerd. Voeg iets water toe wanneer de saus te dik wordt. Roer tenslotte de suiker en koriander erdoor en bestrooi met garam masala.

Kook de basmatirijst volgens de verpakking gaar, voeg alle ingrediƫnten toe: rijst, rode linzen, zout, kaneel en kardemom.

Wijntip: Vouvray 'Renaissance' 2016 Domaine SĆ©bastien Brunet
Droge wijn van het druivenras Chenin blanc. Complexe neus met een mooie balans tussen het fruit, het hout en de mineralen. In de mond rond en door verfijnde zuren heerlijk drinkbaar met mooi gedoseerd hout en een lange mineralige afdronk.

achchhe se bhojan keejie!
Reputatie 7
Oei, prijzig flesje,...

Kan dit topic ook onzichtbaar worden voor stiekume gluurders?
Reputatie 7
Badge +20
Ha! Nu Nadia mijn eigenhandig opgespoorde recept heeft getweaked met sugar snaps en heeft ontdaan van een al te verontrustende hoeveelheid vlammend scherpe pepers kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik ben, dat begrijp je, fan van de Aziatische keuken. Met name de Indiase en Zuidoost-Aziatische hoek van dat werelddeel. Mijn favoriete recept komt uit die laatste hoek, uit Singapore om precies te zijn.

Singapore Laksa schijn je op elke straathoek te kunnen kopen. Het is zoā€™n beetje de nationale trots qua voedsel. Wat je krijgt is een goed pittige soep op basis van garnalen en kokos. Die gaat in een kom met verse noodles en daarover heen krijg je lekkere garnalen, schelpen en verse kruiden. Volgens mij heeft elke kok zijn eigen recept en je kunt eindeloos variĆ«ren met ingrediĆ«nten. Er zijn hoe dan ook weinig gerechten die ik lekkerder vind dan dit.

Het is wel even werk om het te maken. Als je een beetje stoer bent maak je de currypasta natuurlijk zelf en trek je een bouillon van de garnalenschillen. Daā€™s wel zo lekker. Voor de luilakken is er de wereld aan Laksa-pasta te koop. Daar is mis mee, zo lang je maar afblijft van de gele pakjes van een Nederlandse grootgrutter. Dat smaakt echt nergens naar. Je lokale toko is de way to go. Ook voor alle ander ingrediĆ«nten kun je daar goed terecht. Hier lees je er alles over dit en met wat doorklikken vind je ook nog wat handige recepten. Het recept voor de currypasta waar naar verwezen wordt is uitstekend, kan ik je vertellen.

Qua drank. Nadiaā€™s wijn smaakt er ongetwijfeld prima bij. (Ik denk dat deze overal prima bij smaakt en ik wacht van harte op de uitnodiging, @Nadia ) Maar een goed bittere IPA, niet al te hoog in de alcohol, past er misschien nog wel beter bij. Het hippe plaatje is trouwens afkomstig van vriend Google; niet mijn eigen werk dus.


Reputatie 7
Ha! Nu Nadia mijn eigenhandig opgespoorde recept heeft getweaked met sugar snaps en heeft ontdaan van een al te verontrustende hoeveelheid vlammend scherpe pepers kan ik natuurlijk niet achterblijven.

Ik denk dat deze overal prima bij smaakt en ik wacht van harte op de uitnodig Maar een goed bittere IPA, niet al te hoog in de alcohol, past er misschien nog wel beter bij.

@Bart_ Ik kan me wel weer vinden in @Nadia haar getweakte aanpassing šŸ˜‰ Die verontrustend vlammend scherpe pepers kunnen ook echt niet, bah! (Ja, ik houd niet van scherp eten, ook houd ik niet van zwemmend voedsel in alle vormen) šŸ¤“

Enne je weet dat IPA (Isopropyl Alcohol)99,9% pure alcohol is hĆ©, dan vat je je ā€˜bittere IPA met een laag alcoholpercentageā€™ aardig licht op šŸ˜‚Kan het wel begrijpen hoor, sterke drank tegen een superlage prijsšŸ¤£(sorry, inkoppertje)
Reputatie 7
Badge +20
Daar verschillen we dan toch wat in, @JeroenB22 Hoe scherper hoe beter en wat zwemt eet ik nog graag. (andere zaken van levende oorsprong eet ik niet). 😉

Naast een afkorting voor pure alcohol kan IPA ook staan voor International Phonetic Association, International Police Association of Interproffesioneel akkoord. Als ik IPA als ipa zou schrijven zou ik ook het ook over een spinnengeslacht kunnen hebben.

Geen van bovenstaande combineert bijzonder goed met mijn favoriete gerecht, al is dineren met de internationale politie-gemeenschap vast reuzegezellig. Ik hou het dan maar bij de India Pale Ale: mijn favoriete bierstijl. 😉
Reputatie 7
@JeroenB22 klopt. Het was (dinsdag) mijn verjaardag. Voordat je denkt dat ik dagelijks dit soort mooie flessen uit de kelder pak. Op zo'n gelegenheid vind ik het geoorloofd ;)

Psst, de Ei molee is nog altijd erg scherp met de hoeveelheid pepers die ik in mijn -verbeterde- versie heb toegepast. De chili weglaten kan natuurlijk ook, maar dan mist de masala het 'karakter', naar mijn smaak.

Ik ben nog wel heel nieuwsgierig naar jouw zelfgemaakte nasikruiden, hier delen? 🙂
Off topic, @ Nadia bij deze proficiat.šŸ™‚
Eergisteren had moi, Dreekuh, een (verjaardag) feestje. Daags van tevoren tegen de avond belde mijn oom dat hij graag mee kwam eten des middags. Hij vroeg of dat uit kwam... tuurlijk toch..no problemo.šŸ™‚

Pa vroeg wat ga je maken?
Het werdt een rƶsti (aardappelgerecht) met ui en spekblokjes, daarbij een pikante gehaktstaaf.

Ingrediƫnten
750 gram rƶsti
1 ui gesnipperd
Scheutje zonnebloemolie
Reepjes gerookte spek (1 verpakking...2 bakjes)
Gesnipperde ui fruiten in olie in grote koekenpan, spekblokjes erbij meebakken. Dan de rƶsti erbij,regelmatig omroeren/opgooiend wendenšŸ˜‰. Ook meebakken/sauteren.

Gehaktstaaf bakken in frituurpan.
En klaar is Kees, uhh Dreekuh.šŸ™‚


Er zijn veel variaties mogelijk...
Ik ben benieuwd of jullie ook ooit een rƶsti gerecht maken en met welke ingrediĆ«nten als variant.šŸ™‚
Reputatie 7
Badge +30
Ik at rƶsti in het verleden best vaak, maar nu eigenlijk nooit meer! Binnenkort maar weer even doen. Dan vaak als een soort pannenkoekjes met een lekkere gemengde sla en een stukje zalm erbij.
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb het vorige week ook nog gegeten! Recept van mijn vader met; mais, wortel, paprika, gehakt, lekkere kruiden en dan bovenop een laag rƶsti en een laagje kaas. Heerlijk met een salade inderdaad! šŸ˜
Reputatie 7
Badge +30
@Dreekuh-53 we ruziĆ«n hier over of dit frikandellen of gehaktstaven zijn. Kan je vertellen wie gelijk heeft? @Erik_ zegt dat het frikandellen zijn namelijk 😉
Het zijn pikante gehaktstaven. En omdat jullie ruziĆ«n moeten jullie iedereen Bossche bollen sturen voor straf. Behalve naar diegene die het niet lusten.šŸ˜›šŸ˜‰šŸ˜Ž
Reputatie 7
Badge +30
šŸ„voor straf deze kiwi. Wij sturen alleen verjaardagskaarten 😉
Reputatie 7
Zoā€™n uit de kluiten gewassen stuk vlees AKA XXL frikandel/gehaktstaaf of gefrituurde salami hoort gewoon niet op de menukaart šŸ˜‰
We hebben heerlijk gegeten zonder dat een gehaktstaaf op de menukaart lag, die stond ergens anders.šŸ˜‰šŸ˜Ž
Dit zal ook wel niet op de menukaart mogen...šŸ˜‰

Spinaziesoep gisteren gemaakt.

Ingrediƫnten.
2 eetlepels bloem.
Vloeibare boter
1Ā½ liter water.
3 bouillonblokje
3 hardgekookte eieren.
Blokjes spinazie a la crĆØme.
Worcestersaus

Maak met de boter en bloem een roux.
Koud water erbij doen (het 1 moet warm zijn het andere koud).
Aan de kook brengen, met een garde roeren.
3 bouillonblokje en spinazie erbij doen, roeren.
Eieren in stukjes snijden en erbij doen.
Extra op smaak brengen met enkele druppels worcestersaus.

En Viola...

Zo! Gisteren deze Fusilli salade gemaakt.

Jammie. šŸ˜‹šŸ˜‡šŸ˜Ž

Ā 

img widget

Dit keer heb ik de voorbereidingen gisteravond gedaan voor de Fusilli salade.Ā 

Ā 

IngrediĆ«nten salade voor 2 - 4 personen.Ā 

125 gram fusilli

1 appel

1,5 ananas schijfjes

1 tomaat

75 gram hamblokjes of - reepjes

1 flesje (320 ml) Samba saus (CalvĆ©)Ā 

Magere Yoghurt.Ā 

Ā 

Fusilli 7 minuten koken in kokend water.Ā 

Daarna afspoelen in vergiet onder koud water.Ā 

Ā 

Ananas, appel schillen en in blokjes snijden.Ā 

In een kom de Fusilli, appel, ananas en de Samba saus mengen.Ā 

Afdekken met plastic folie en in de koelkast laten intrekken.Ā 

Ā 

Vanmorgen heb ik er stukjes tomaat bij gedaan en magere yoghurt.Ā 

Ook dat weer in de koeling gezet en naar behoefte, je ziet dat op het oog extra magere yoghurt toegevoegd en gemengd.Ā 

Ā 

Ā 

Als finish..... Fusilli salade - slavink - tuinbonen met spekblokjes (geblust met Vieux)Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +22

@FriesianĀ zelf eens zin om een YouTube kanaal te beginnen:

ā€Koken met Friesianā€

šŸ˜šŸ˜œ

@FriesianĀ zelf eens zin om een YouTube kanaal te beginnen:

ā€Koken met Friesianā€

šŸ˜šŸ˜œ

@DennisSchreveĀ 

Ik denk het nietā€¦

Ik heb al eenĀ kanaalĀ en alsof het niet erger kan, een groot gat in de weg.Ā :rolling_eyes::relaxed::grin:

Reputatie 7
Badge +22

@DennisSchreveĀ 

Ik denk het nietā€¦

Ik heb al eenĀ kanaalĀ en alsof het niet erger kan, een groot gat in de weg.Ā :rolling_eyes::relaxed::grin:

Groot gat in de weg? Waar?Ā :yum:

Vlakbij een kersenflappenkraam Dennis.Ā :grin::nerd:

Reputatie 7
Badge +10


Voor een luie zondagĀ ;-)

Ā 

Airfryer recept, (ja, ik ben airfryer fanšŸ˜…)Ā 

Klaar in ong. 20 minuten.

  • kippendij, gemarineerd (naar eigen smaak)
  • courgette
  • voorgekookte krieltjes
  • (gele) paprika
  • trostomaten
  • fetaĀ 
  • olijfolie
  • (aardappel) kruiden

Snijd de groenten in stukjes, doe hier de kriel bij en mix dit met een klein scheutje oljfolie en aardappelkruiden.

Hussel (om in KPN termen te blijven šŸ˜œ) het geheel door elkaar.

Laat dit even intrekken.

Doe het mengsel met de kipĀ in de airfryer op 180 graden voor ongeveer 20 minuten.

Wil je de kip liever niet bovenop het mengsel leggen,Ā kun je hiervoorĀ een verhoogt airfryer rekje gebruiken.

Eet smakelijk šŸ˜‹

https://youtu.be/V5edX1x6nug

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Reageer