Show je KPN Netwerk!

• 7 december 2015
  • 21 reacties
  • 1272 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
Welkom in dit topic voor je (mooie) thuisnetwerk! 

https://

Waarschijnlijk ben ik niet de enige op het Forum dat netwerken nogal boeit! Vandaar dit topic waar we allen kunnen laten zien hoe ons netwerk thuis eruit ziet. Dit kan van 1 Experia Box in een dradenwirwar in je meterkast zijn, maar misschien wel een volledige patchkast. Misschien ben je er trots op hoe je alles hebt aangelegd. Show het hier dan vooral! :)

Heel simpel: Alle netwerken waar een KPN lijn binnenkomt! Dit kan thuis zijn, of op je werk. Ook kan je discussieren met andere Forumleden over je geplaatse configuratie of de configuratie van een ander. Schaam je je vooral niet en plaats je foto's 🙂 Heb je nog een Thomsom 780 in gebruik? Of heb je een dikke HP switch met je eigen modem? 

- Problemen met je Experia Box, plaats deze in een nieuw topic.

- KPN gerelateerde problemen in het algemeen die een los topic waard zijn.

Succes!

21 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Goed, ik begin!

Hier komen alle netwerkkabels van het huis binnen, een 19 inch patchkast;

1x HP Procurve 1800-24G (Gigabit) als hoofdswitch, en 1x HP Procurve 2524 100mbit switch als hobbyswitch, en een verstopte Experia Box:

Ha daar is ie dan, de V10. Toch pleit ik voor een 19 inch versie. Misschien dat KPN eentje ter beschikking stelt om een prototype van te bouwen 🙂 :

Verder hier mijn homeserver met Windows Server en een Synology NAS:

Reputatie 7
, Windows Server, leuk, dat kom ik - buiten m'n werk om - niet vaak tegen. Ik heb zelf ook zo'n servertje draaien (Server 2012 Essentials). Welke versie gebruik jij?

Reputatie 7
Badge +11
 Windows Server 2012R2 Standaard (: Draait Active Directory voor 802.1x WiFi, domain controller en Folder Redirection. Zo kunnen mijn ouders achter elke willekeurige PC klimmen. Ach, wat overbodig misschien maar zeker leerzaam! 

Reputatie 7
annedijkstra2 schreef op 8 dec '15 om 11:06u@Henk2304 Windows Server 2012R2 Standaard (: Draait Active Directory voor 802.1x WiFi, domain controller en Folder Redirection. Zo kunnen mijn ouders achter elke willekeurige PC klimmen. Ach, wat overbodig misschien maar zeker leerzaam! 

Folder redirection én offline files hoop ik (dat is een duo dat eigenlijk bij elkaar hoort). Ik heb dat thuis niet ingesteld, hier heeft ieder z'n eigen PC. Ik heb de GPO voor folder redirection die je standaard moet instellen bij het configureren van Essentials (ook DC met AD) zo aangepast dat alles op de D:-schijf komt (dat is bij ons geen SSD itt. C: met het OS). Bestanden worden dus lokaal opgeslagen en 's-nachts geback-upped naar de server. Daarmee hebben we dus twee versies. Verder gebruik ik de File History functie waarbij de bestanden regelmatig (eens per paar uur) naar de server gekopieerd worden zodat je van ieder bestand gemakkelijk een vorige versie (Previous version) kunt terug zetten.

De server maakt geen extra back-up van de back-ups, wel van andere cruciale bestanden op een eSATA schijf die ik maandelijks verwissel en er telkens ééntje buitenshuis bewaar.

Omdat ik een Office 365 abo heb hebben we dus allemaal 1 TB opslag in OneDrive. Er is een tijdje sprake van geweest dat dat onbeperkt zou gaan worden, maar dat heeft Microsoft teruggedraaid wegens "misbruik" (hadden ze toch vooraf wel kunnen voorzien). Was dat wel gebleven dat had ik erover nagedacht om server back-ups naar OneDrive te sturen. Ik heb helaas geen glasvezel, dus het uploaden zou dan met 5 Mb/s wel enige tijd geduurd hebben.

Jammer dat Office 365 Home geen Azure-koppeling met Windows Server kent, Nu moet ik op alle PC's aan ieder domeinaccount ook nog een Microsoftaccount koppelen. Maar ach, 't is maar een klein netwerkje, dus dat valt ook nog wel mee.

Reputatie 7
Badge +11
Offline files inderdaad ook hoor. Anders is het niet echt praktisch, vooral met onze laptops. De server backupt naar de NAS er naast. Ook hier helaas geen glas, dus backuppen naar buitenshuis is niet echt te doen. de NAS is wel als RAID-1 geconfigureerd. Dus het staat eigenlijk op 3 plekken. Maarja, als het huis affikt ben je het inderdaad kwijt in mijn config. Gelukkig loopt mijn uplaod dan nog wel naar 20mbit, maar dat is alsnog niet echt te doen. Ik moet me verder nog behoorlijk verdiepen in Windows Server. Maar dat gaat langzaam de goede kant op!

Reputatie 7
Tja, voor mij is het allemaal tamelijk bekend: ik beheer samen met een paar collega's een flink aantal Windows servers.

Badge
Leuk dit topic!

Op tweakers is ook zo'n topic, die volg ik al een tijdje.
Ik zal deze ook zeker gaan volgen.

Ooit wil ik mijn meterkast ook netter maken, maar voor nu gewoon opgehangen aan de wand (foto's volgen nog)
Binnenkort meer dus...

Ik hoop dat er veel mensen hun netwerkje plaatsen, want is super om te zien. En inspiratie opdoen offcourse :D

Reputatie 7
Badge +27
Mijn netwerk:

kabels

nee grapje

Maar ik vond dit zo'n leuk topic dat ik het eens nieuw leven wil inblazen 😉 Wie volgt?

Reputatie 7
 schreef op 14 jun '16 om 11:48unee grapje

Echt?! :manwink:

Mijn netwerk is eigenlijk heel doosnee, met een V10 in de meterkast en een WiFi Versterker op de tweede verdieping (via kabel aangesloten, dus als AP).

Reputatie 7
Badge +11

Henk2304 schreef op 14 jun '16 om 12:02u

@Joran schreef op 14 jun '16 om 11:48u

nee grapje

Echt?!

Je valt nu door de mand  ;)

Reputatie 7
Badge +27
:D

Ik heb ook niet veel interessants om te showen. Door de hoeveelheid apparatuur is het een draak van een netwerk geworden. Ongeveer zo:

V10

• Switch 1 [list]
  • 2 PC's
  • Raspberry Pi (webserver)

• Switch 2
    • NAS
    • Raspberry Pi (mediaspeler)
    • TV-ontvanger (Arris 2952)

• Switch 3 (1e verdieping)
    • PC 3
    • Wifi router
    • Devolo 200 [list]
    • Switch 4 [list]
    • Raspberry Pi (voor retrospellen)
    • PC 4

[/list]
    [/list]
    [/list]
    Verder nog een hoop draadloze apparaten. PS3, PS4, Wii, laptop, werklaptop, tablet, printer, mobieltjes. Ik ben wel toe aan een verruiming van de DHCP bindings :P

Als ik ooit eens ga verhuizen wil ik het goed aanpakken. Maar voor nu werkt het beter dan deze beschrijving klinkt.

• Reputatie 7
    Joran schreef op 14 jun '16 om 11:48uMijn netwerk:

kabels

En dan glashard blijven adviseren om alle loze kabeltjes van jouw IS/RA punt los te koppelen voor een optimale snelheid. ;)

Reputatie 7
    V10

-> KPN TV Ontvanger (slaapkamer)

-> Linksys SE2500 unmanaged switch (woonkamer)

-> Sony smart TV

-> Sony home cimema set

-> KPN TV ontvanger

-> Alarm centrale

-> Netgear GS108Ev3 managed switch (meterkast)

-> WAN poort Cisco RV180W router (zakelijk netwerk)

-> LAN poort Cisco RV180W router (vlan 10 zakelijk, vlan 2 gastnetwerk)

-> HP Laserjet printer

-> Synology NAS (privé)

-> KPN Wifi "versterker" (2e verdieping)

-> Netgear GS105Ev2 managed switch (tuinkamer)

-> Sony smart TV

-> KPN TV Ontvanger

-> Raspberry Pi 2

-> Netgear GS105Ev2 managed switch (tuinkamer)

-> Desktop PC privé gebruik

-> WD Cloud NAS (Backup voor alle PC's.)

-> Edimax CAP1200 wifi accesspoint (vlan 1 privé, vlan 10 zakelijk, vlan 2 gastnetwerk)

-> Netgear GS105Ev2 managed switch (werkkamer 1e verdieping)

-> Database/demo server (vlan 10 zakelijk)

-> Desktop administratie (vlan 10 zakelijk)

-> Synology NAS (vlan 10 zakelijk)

-> KPN Wifi "versterker" (vlan 1 privé)

Aangesloten via wifi:

-> Vijf Android telefoons.

-> Vier Android tablets.

-> Vier Windows 10 laptops privé.

-> Twee Windows 10 laptops zakelijk.

Reputatie 7
    Badge +30

Joran schreef op 14 jun '16 om 13:18u

Raspberry Pi (voor retrospellen)

Is dit RetroPie of gebruik je hier wat anders voor?

Reputatie 6
    Badge +10
    Mijn thuis netwerk voor zover men dat wil weten :D

V10 (Kabel)

Switch 1 (8 poorts) Meterkast 

• kabeltje vanaf de V10
    • 2 Nas apparaten
    • kabel naar slaapkamer 2
    • kabel naar eethoek
    • kabel naar Switch 2
    Switch 2 (5 poorts) Computerkast

• Computer
    • kabel van Switch 1
    • kabel naar Switch 3
    Switch 3 (5 poorts) TV kast

• kabel vanaf Switch 2
    • KPN ITV kastje
    • Mediaplayer (afspelen van Nas)
    • Klik aan klik uit
    V10 (Wifi)

• Repeater met ITV (slaapkamer 1)
    • Toon van Eneco
    • Apple macbook
    • IPhone 6S
    • Samsung Note 4
    Reputatie 7
    Badge +27

RobinFlikkema schreef op 16 jun '16 om 10:14u

Joran schreef op 14 jun '16 om 13:18u

Raspberry Pi (voor retrospellen)

Is dit RetroPie of gebruik je hier wat anders voor?

RetroPie inderdaad! Werkt fantastisch :)

Ik wil Limelight nog eens aan de praat krijgen om Steamspellen te streamen, maar met de huidige constructie (switch na devolo na switch) is de netwerksnelheid te laag voor een goede kwaliteit. Toekomstig projectje!

Reputatie 7
    Hier héél standaard.

v9 met op de poorten

1 res. vd laptop (voor als wifi verstoord is door drukte)

2 bluray speler met Youtube

3 TV ontvanger (van oudsher gewend om 'm hier aan te sluiten)

4 Televisie ivm Smart (wat ik overigens vrijwel niet gebruik, mss 1 x per maand)

wifi: één x laptop

Smartphone, Tablet e.d. heb ik nog steeds niet (niet echt behoefte aan overal internet, het leid me thuis al zo af 😉 )

Reputatie 7
    PeterG schreef op 16 jun '16 om 12:50uHier héél standaard.

v9 met op de poorten

1 res. vd laptop (voor als wifi verstoord is door drukte)

2 bluray speler met Youtube

3 TV ontvanger (van oudsher gewend om 'm hier aan te sluiten)

4 Televisie ivm Smart (wat ik overigens vrijwel niet gebruik, mss 1 x per maand)

wifi: één x laptop

Smartphone, Tablet e.d. heb ik nog steeds niet (niet echt behoefte aan overal internet, het leid me thuis al zo af Smiley Knipoog )

Nou dat vind ik toch niet zo standaard hoor ;), ik denk dat er nog maar heel weinig huishoudens zijn waar geen smartphone en/of tablet in gebruik is.

Overigens zou jouw wifi nooit verstoord mogen raken door drukte, ook in mijn woning is het een brij van wifi zenders (soms wel meer dan 20) en toch is er zelfs op 2.4GHz nog steeds prima te werken. Ik ben dan ook best wel benieuwd wat jij ervaart in tijden van "drukte".

Reputatie 7
    Ik heb een tijdje problemen gehad (zie dit topic), maar ik heb nu alweer zeker 2 weken een prima wifi verbinding. (2.4, 5 ondersteund de v9 én m'n laptop niet)

Reputatie 7
    Badge +15
    Hierbij mijn netwerkje. Mijn experiabox/iTV komt elders binnen maar dat is een rommeltje(In een hoekje van de woonkamer 😛 )

Reputatie 2
    Badge +2
    via glasvezel kastje 1 utp kabel naar:
    ZTE experiabox van KPN van daaruit:
    2 UTP (Cat 5e) kabels na boven (hobby kamer en strijk kamer)
    2 UTP (Cat 5e) kabels na de woonkamer naar een contactdoos van daaruit:
    1 UTP kabel voor de telefoonaansluiting
    1 UTP kabel na een switch
    Vanaf de switch 1 na de TV ontvanger en 1 na de PS4

Ook heb ik 2x netwerk via stopcontact
    1 bij de ZTE experiabox van KPN
    1 op de slaapkamer voor de PS3 en Samsung TV

Alles is netjes weggewerkt 😃

Reageer