Stroomuitval bij onweer door telefoonkabel?

• 4 november 2013
  • 4 reacties
  • 6493 keer bekeken

Ik heb een probleem waar ik graag meer over wil weten.

Tijdens vrijwel elke onweersbui, vliegt in ons huis de aardlekschakelaar eruit. Gisteren was er een inslag 500 meter verderop en was het wederom raak.

Het eerste waar je dan aan denkt is de stroomvoorziening, maar bij de buren gebeurt dit nooit.

Ik zoek dus naar iets wat onze woning uniek maakt ten opzichte van de buurt. De woning betreft een rijtjeshuis in het midden van een blok. Wat bij ons anders is dan bij de buren, is dat bij ons de hoofdader van de KPN telefoonlijnen voor het hele blok binnenkomt. Via wat bevriende elektriciens heb ik begrepen dat dit inderdaad de boosdoener zou kunnen zijn. Vanwege de samenstelling van die ader (alles van koper) is die voor bliksem de weg van de minste weerstand. En aangezien onze stroomkabel vlak langs de KPN kabel loopt, zou dat de reden kunnen zijn van het probleem.

Mijn vraag op het forum is dus het volgende: kent iemand soortgelijke problemen? Via welke weg zou ik uit kunnen laten zoeken of dit inderdaad het probleem is? En als belangrijkste; hoe kan dit opgelost worden?

Bedankt voor de aandacht!

4 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Dat de buren het niet hebben en jij wel kan te maken hebben met bijvoorbeeld de aardingspin die in de grond gestampt is.

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld veel minder vaak last van afschakeling van de aardlek dan hun buren waarmee ze hun kap delen. Men zegt dat het daar te maken heeft met hoe diep en in welke grondlaag ed de pin zit.

Ben verder geen deskundige op dat gebied, dus pin me niet vast op technische details :D

Reputatie 1
Badge +1
Hallo Michel,

Een paar vragen, wat voor soort aansluiting heb je op het elektriscteitsnet (1 fase of 3 fase), heb je nog een kabelaansluiting van bv Ziggo of UPC en hoe oud is je huis, heb je een aansluiting buiten je huis zoals een buitnelamp of WCD (stopcontact). Je verdenking naar KPN is onlogisch, eerder zoek ik het in een beschadigde kabel van een ander.

Om een voorbeeld te geven, indien ik een groep, waarop niets is aangesloten, de nul (blauw) en beschermingsleiding (aarde/ groen/geel) kortsluit, wordt de aardlekschakelaar aangesproken. Dit komt omdat de stroom altijd de weg van de minste weerdstand kiest en dat is de beschermingsleiding. Immers indien je een fout in huis hebt wil je toch dat de stroom wordt afgevoerd en dat gebeurd via de beschermingsleiding.

De vraag over de leeftijd van je huis heeft te maken dat de aansluiting van de kabel in de meterkast sinds ongeveer het jaar 2000 ook is aangelsoten op de hoofdaardrail in je meterkast.  Indien de bliksem inslaat op je kabel zou ook hierdoor het probleem kunnen ontstaan.

Ook zou de aardlekschakelaar te kritisch kunne zijn. Een aardlek van 30 mA mag schakelen bij 15 mA en moet geschakeld hebben bij 30 mA. ondanks de strenge controlle van de producent kan het voorkomen dat een aardlek de fabriek verlaat richting klant di eeerder dan de 15 mA schakelt.

Ik herken het probleem daar dit in een eerder huis van mij ook voorkwam, ik in het donker op een gedeelte in huis en de rest niet, ook de buren niet.

Reputatie 4
Badge +6
Hallo MichelvanZoest, 

Vervelend dat met onweer je stroom uitvalt. Er is een redelijk uitzonderlijke situatie gaande, ik heb echter nog niet eerder gehoord dat dit met de KPN aansluiting te maken kan hebben. Indien je met zekerheid het stroomnetwerk zelf uit hebt gesloten, zou je via aansluitingen.nl een aanvraag kunnen doen om de KPN aansluiting te laten verplaatsen. 

Met vriendelijke groet, 

Jessica

Bedankt voor je reaktie Jessica.

Ik denk alleen niet dat je oplossing gaat werken. Het probleem zit in de hoofdader van KPN zelf, niet in mijn particuliere aansluiting.

De hoofdader loopt onder mijn huis en wordt in de kruipruimte onder mijn huis gesplitst in de verschillende particuliere aansluitingen van de andere huizen in mijn blok. Aansluitingen.nl accepteert alleen wijzigingen voor individuele aansluitingen.

Het lijkt mij dat deze verplaatsing eerder een zaak is voor KPN zelf om in gang te zetten.

Reageer