Zoveel is duidelijk: KPN trekt zich niets aan van de geschiedenis van XS4all (sterke bewustzijn van bescherming van hacken, phishing en spoofing) en de sterke verbondenheid die klanten met dit merk hebben. Schaalvergroting en aandeelhouders waarde iskennelijk belangrijker dan ingaan op het businessplan van de Ondernemingsraad van XS4all.Dat wordt hooghartig van de hand gewezen. KPN CEO Jörg Kramer houdt het bij een standaard e-mail aan de klanten waarin wordt beloofd dat 'er niets voor de klant zal veranderen'. De XS4all Ondernmersraad en het Actiecomité XS4all moet blijven weten intussen wat schone beloften van KPN waard zijn. Klanten kunnen ervan uitgaan dat schaalvergroting en shareholders driven ten koste zullen gaan van de serviceverlening en klantgerichtheid.
De tegenzet van XS4all klanten kan zijn:
- Overstappen naar een serviceprovider die in de geest van XS4all en zijn oprichters zal handelen.
- KPN aanspreken op het eigenmachtig verbreken van het contract dat afnemers van XS4all diensten hebben. De contractbreuk is immers eenzijdig.
- KPN marketeers en senior management melden dat de XS4all klant liever overstapt naar een service provider die buiten de KPN holding opereert dan de gedwongen winkelnering van KPN accepteert.