Vandaag is het Record Store Day! Wat is jullie favoriete muziek?

  • 13 April 2019
  • 28 reacties
  • 3554 keer bekeken
Vandaag is het Record Store Day! Wat is jullie favoriete muziek?
Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties
Vandaag is het Record Store Day! Dat betekent dat de platenwinkels er een extra mooie dag van maken en de branche eens flink in het zonnetje te zetten. Er worden acties gehouden en in veel platenwinkels is er live muziek. Het belangrijkste is natuurlijk dat er speciaal voor deze dag mooie en speciale platen worden uitgebracht, van bijzondere bands. Met die gedachte in het achterhoofd ben ik nieuwsgierig: wat is jullie favoriete muziek?

Bij welke platen of bij welke bands kom je altijd terug? En draai je vinyl, gebruik je Spotify of luister je nog naar good old cd’s? Laat ik zelf, als enorme muzieknerd de aftrap geven. Cd’s draai ik graag en met online luisteren heb ik geen enkel probleem. Maar, vinyl is natuurlijk het mooiste: het geluid en vooral zo’n mooie, grote hoes in je handen. Hieronder drie favoriete bands, waar ik altijd bij terugkom.

Sonic Youth
Ooit zag ik ze op een festival: een stel veertigers toentertijd, die me wegbliezen met dissonante gitaren, bakken energie en nét niet zuivere zang. Wat mij betreft is Sonic Youth één van de meest vindingrijke bands van de afgelopen decennia. En per definitie de alles overtreffende trap van cool op muzikaal gebied. Liedjes met gitaren die klinken als straaljager, de perfecte balans tussen pop en experiment. Luister maar eens naar Sugar Kane, als je de band niet kent.

The Mountain Goats
John Darnielle is één van mijn favoriete songschrijvers. Ooit nam hij zijn liedjes op via een cassetterecorder. Tegenwoordig zit hij in een studio, met een band erbij. The Mountain Goats maken liedjes met een countrytik en de tekst staat centraal. Het zijn tragikomische verhaaltjes, bijvoorbeeld over een fictief echtpaar dat elkaar de vernieling in helpt maar ook niet zonder elkaar kan. Dit liedje gaat over een twee jongens die death metal band oprichtten.

Protomartyr
Deze band is één van mijn nieuwe favorieten. Zanger Joe Casey zei ooit dat hij zichzelf een vetzak vindt, die tijdens concerten een half uurtje tegen je aan staat te schreeuwen. Ik vind zijn praatzang juist erg mooi. Protomartyr maakt harde gitaarmuziek, voortgekomen uit de punk, maar een stuk donkerder en verdrietiger. Bepaald geen gemakkelijke kost. Luister maar naar het filosofische Half Sister.

Ik ben heel benieuwd wat jullie vinden! Wat zijn jouw favoriete bands of favoriete liedjes? En hoe luister je er naar? Plaats je reactie hieronder!

28 reacties

Nog steeds spijt dat ik de jaren 70 collectie van wijlen mijn pa niet meer heb. Dus echt vinyl net geen bakeliet meer. Met onder andere wie kent deze nog Long Tall Ernie and the Shakers

Echte favorieten heb ik niet geef wel voorkeur aan instrumentaal een hele periode luisterde ik bijna alleen naar synthesizer zoals Jean Michel Jarre, Vangelis.

Als ik een favoriet moet noemen dan kom ik op Telegraph road van de Dire straits en hoe vreemd het mag klinken De Moldau van Bedrich Smetana. Wat dat betreft heb ik een vrij brede muziek smaak.
Reputatie 7
In dit soort topics is het goed merkbaar dat ik tot een andere generatie behoor. Vinyl is wel heel leuk voor de heb, maar door ruimtegebrek, in mijn huis, niet echt praktisch. Ik ben helemaal geïntegreerd in de digitale wereld en luister via Spotify. Wel middels een analoge versterker via een leuke geluidsinstallatie. Maar goed, leuke bands;

Eén band die ik binnenkort live ga zien is: The Beths. Een Nieuw-Zeelandse trio dat dit jaar naar Europa komt om hun performece en leuke geluiden ten tonele te brengen. Een recensent heeft ze met de mooie woorden beschreven ' ...The Beths klinken ze als het charmante zusje van The Courtneys of een verlegen versie van The Breeders. Gitaarpop dus, soms ingetogen en soms wat feller, maar altijd met iets sprankelends in zich...' Daar kan ik me wel in vinden. Zeer catchy indiepop nummers als Future Me Hates Me, Uptown Girl, Happy Unhappy.

Reputatie 7
Badge +28

Hé Bart,

Nu raak je wel een snaar bij mij! Ik ben dus ook een liefhebber van vinyl. Mijn verzameling bestaat uit enkele tientallen LP's en Maxi's. Maar vooral vele honderden singles. Al sinds mijn jeugd koop ik singles, de eerste was ooit Crazy Horzes van The Osmonds.

En dat is eigenlijk nooit opgehouden. Zo af en toe ga ik wel is naar een platenbeurs in Utrecht, Zwolle of een wat kleinere hier in Drenthe. Altijd leuk om door die bakken te struinen.

En ja, Record Store Day. De voorpret begint al met het doornemen van alle nieuwe Record Store releases. En de dag voor Record Store Day bel ik dan diverse platenzaken af, net zolang tot ik er eentje gevonden heb waar mijn keuze beschikbaar is. En dat is lang niet overal dus...

En dan gaat de wekker op zaterdag al heel vroeg. Na een flinke autorit naar Hoogezand (!) constateer je om 8.15 dat je bij lange na niet de eerste bent. Er lagen mensen in slaapzakken voor de deur! Maar na 90 minuten wachten was dan mijn moment aangebroken. Ik kon de twee door mij gewenste singles gelukkig nog aanschaffen. De rij:
 

3b12886d-aa16-4d10-93a0-56d0b91983c1.jpg

 


Mijn bijzondere aanwinsten van dit jaar:

https://www.facebook.com/madnessofficial/?__tn__=%2Cd%2CP-R&eid=ARAq1VTDqEfhYg0AbeULOFDg_2dkzg2K5VXsFffgp2uG1RZSEUAUwVScjNaAPlpfQ-g25xByarDd7r8z

https://www.youtube.com/watch?v=SOJSM46nWwo

Het is dit jaar 40 jaar geleden dat Madness hun eerste grote hit One Step Beyond uitbracht. Madness treedt nog steeds op en brengt elke paar jaar een nieuw album uit. Vanwege het jubileum werd voor RSD een speciale versie uitgebracht op een picture disc. Slechts 1500 exemplaren wereldwijd en voor zo'n 27 euro kon ik dit verzamelaars-object aanschaffen.

https://www.discogs.com/Madness-One-Step-Beyond/release/13469879


De andere single was van The Specials.

Ook The Specials bestaan dit jaar 40 jaar. De dubbele A-kant die zaterdag uitkwam waren twee nummers die nooit op single zijn verschenen. Op beide nummers zong een gastzangeres. Wat dachten jullie van Amy Winehouse? Bekijk maar is de video op youtube. (zie hieronder). Deze single was wat goedkoper, zo'n 17 euro.

https://www.facebook.com/thespecials/videos/2127310614051405/
 


https://www.discogs.com/The-Specials-10-Commandments-Youre-Wondering-Now/master/1532849

 

Ik heb m'n lp's én cd's nog maar luister tegenwoordig vooral naar (iTV/DAB+) radio. Favorieten (uit het verleden): ABBA, Dire Straits, Supertramp en natuurlijk Queen. Tegenwoordig ook de Nederlandse band Trinity. Verder ben ik een grote fan van Latijns Amerikaanse muziek, daar kan ik niet stil bij blijven zitten.
Veel heb ik gewoon op m'n slimfoon geripped
Reputatie 7
Badge +20
Ha @Noordzee Leuk om te lezen, zeg! En goeie ska blijft altijd fijn om te horen, he! Maar begrijp ik nu goed dat je máár twee platen hebt gekocht? 😉 Is dat niet een wat mager oogst?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet in de gelegenheid was om iets kopen: ik was hier aan het werk. Nu geeft dat op zich niet zo: ik struin sowieso graag de platenwinkels en tweehandswinkeltjes af op zoek naar muzikale schatten. Mijn laatste aanwinst: een vroege uitgave (geen eerste persing helaas) van Damaged van Black Flag. De betere oerpunk om je buren de stuipen mee op het lijf te jagen 😉
Reputatie 7
Badge +28
Het ging mij dit keer specifiek om deze twee nieuwe uitgebrachte singles. Als ik naar een grote platenbeurs ga, kom ik meestal met een aardig stapeltje terug.

Dat is leuker dan een plaatje kopen via Discogs. Soms kan het niet anders, omdat er op beurzen vaak niet veel (bijzonder)buitenlands aanbod te vinden is.
Reputatie 7
Badge +19
Leuk topic @Bart_! Jij kent mijn ''goede'' muzieksmaak inmiddels wel, maar deel het hier met alle liefde ✌🏼

Mijn muzieksmaak is vrij divers. Ik luister regelmatig naar muziek van Adele, Lana Del Rey, George Ezra, Mumfords&sons en Chef'Special. Electronic/dance muziek komt ook erg vaak voorbij. Daarnaast word ik ook vrolijk van een goede gouwe ouwe piratenhit. @Bart_ en @Nadia worden ook ontzettend gelukkig wanneer ik weer een mooie hit draai op werk!

90% van de tijd luister ik muziek via Spotify Premium. Als ik in de trein zit, in de auto, op werk, wanneer ik sport en zodra ik thuis kom, koppel ik mijn telefoon met bluetooth aan de soundbar en luister ik vrolijk verder. Ik heb ook een moderne platenspeler. Zo af en toe neem ik wat oude platen mee van mijn ouders en ook mijn zus neemt regelmatig oude plaatjes mee van de kringloop. Zo leuk!

Reputatie 7
Badge +19
Ik heb m'n lp's én cd's nog maar luister tegenwoordig vooral naar (iTV/DAB+) radio. Favorieten (uit het verleden): ABBA, Dire Straits, Supertramp en natuurlijk Queen.

@Erik_ en @Cindy_ Yes!! nog meer Abba fans! 😎

Reputatie 7
Badge +20
Leuk topic @Bart_! Jij kent mijn ''goede'' muzieksmaak inmiddels wel, maar deel het hier met alle liefde ✌🏼
"@Bart_ en @Nadia worden ook ontzettend gelukkig wanneer ik weer een mooie hit draai op werk!"

Ik zet de polonaise vast in, @Marina_
Reputatie 7
Badge +21
Jullie willen dat van mij vast niet weten...
Maar zal het dan toch maar vertellen.
Die 'muziek' van tegenwoordig is mijn smaak helemaal niet.
Hollandse muziek vind ik afschuwelijk en die hots-knots muziek is niet om aan te horen.
Ik zal jullie vertellen dat ik niet eens een radio heb.
Ok, via de TV-ontvanger kan dat, maar die zenders staan allemaal bij mij op 'verborgen'
Wel ben ik een liefhebber van klassieke muziek.
Maar zal ook nooit de radio de hele dag aan willen hebben op muziek.
Ik ben vaak genoeg een winkel uitgelopen alleen om het feit dat ze de muziek te hard hadden aanstaan.

Zoals de meesten wel weten ben ik nu een gepensioneerde TV-monteur, daar hoorde ook o.a. het repareren van CD-spelers bij.
Men bracht een CD-speler met een CD en zeiden hij slaat over, als je dan vraagt waar, dan weten ze het niet want ze brengen het altijd voor een ander (zoon, dochter e.d.)
Dan was ik verplicht om die hele CD af te luisteren met die vreselijk rotmuziek.
Als ik het eindelijk gevonden had en de laserunit had vervangen, moest ik het nog eens beluisteren of het in orde was.
Daarna was ik blij dat ik dat ding eindelijk uit kon zetten.
Dan gebeurde het wel dat er een klant in de werkplaats kwam en zei Wat is het hier stil waarom heb je geen muziek aan, je hebt hier toch apparaten genoeg?
Grrrrrrr!!!!! 😡

Verder gaat het nog goed met mij hoor, 😎😋
Ik heb geen platenspeler, maar als er een grote favoriet genoemd mag worden dan toch wel deze..

https://youtu.be/P8JEm4d6Wu4.
En deze
https://youtu.be/LrrQE2qdIYc

@Nadia weet je dat Waze Spotify heeft geïntegreerd in zijn app?
Reputatie 3
Badge
placebo
Reputatie 4
Badge +4
Ik sta op de lijst voor de nieuwe CD/LP van Rammstein ☺️
17 mei verwacht ik het in de bus te krijgen.

Theo
Deze nog meer live dan live.
Geweldig nummer

Toch?😎

Voor deze zijn waarschijnlijk meer genieters te vinden dan moi.

 

Tja, een leven zonder muziek is voor mij geen leven. Hoewel ik me wel oud voel als ik jullie reacties lees.

Ik ben bijna 66 en dus gek op alles uit de 60 en 70 jaren. Het eerste wat ik iedere morgen doe na opstaan is muziek aan. Heb vaak 192 internet radio (Veronica 192 oude banden van het zendschip) aan en dat is nostalgie uit die jaren. Ook Radio Caroline ed. Mijn verzameling LP's en singels uit die tijd is nogal groot ha ha, als ik de lp's naast elkaar zet is het al gauw 4 mtr. vinyl. 

Als 65-jarige kan ik je NPO Radio 5 van harte aanbevelen. Recent nog de Top 100 van de jaren '70. Ergens eind van het jaar de Evergreen Top 1000. En verder veel nummers uit onze jeugd.... 

Reputatie 7
Badge +28

Nog twee dagen en dan is het de eerste van de drie Record Store Dagen 2020. 

We kunnen weer wat moois uitzoeken bij de Platenzaak. 

Nu de scholen weer wat meer open zijn is deze muziek, deze band, Roger Hodgson weer toepasselijk. Een nummer naar 'm.i. erg leuk.

 

Reputatie 7
Badge +28

De twee Record Store dagen van 2021 zijn gepasseerd. Wat hebben jullie jezelf cadeau gegeven? Mijn aanwinst van dit jaar : I do like to be B-Side the A-Side Volume two. 

Eén van de nummers : Geniet van Mickey Mouse in de rol van Mr. Wheeze : 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Bart_ 

23 april 2022 is het zover : Record Store Day 2022  

Hier vind je de voorpret: https://recordstoreday.nl

Hoi Allemaal,

Natuurlijk Hiromi en ze kan het ook in haar eentje.
😎

Reputatie 7
Badge +20

@Bart_

23 april 2022 is het zover : Record Store Day 2022  

Hier vind je de voorpret: https://recordstoreday.nl

Goeie, @Noordzee Heb je de lijst al doorgespit? Welke platen ga je halen? 

Reputatie 7
Badge +28

@Bart_ 

Uiteraard de maxi-single van Madness (Baggy Trousers). Voor de rest ga ik daar ter plaatse wel kijken wat ze ontvangen hebben. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt heel bescheiden, @Noordzee ;-) 

 

Reageer