Beantwoord

Verschillende tussen radio ontvangstmogelijkheden en compressies

  • 11 August 2022
  • 9 reacties
  • 345 keer bekeken

Reputatie 1

Wat is de audio bandbreedte van FM radio via een analoge ontvanger?

Is er een vergelijking mogelijk met 1 van onderstaande compressies?

 

Welke compressie wordt er gebruikt bij de radio via KPN Arris 5202 ontvanger.

 

Bij DAB+ zie ik grote verschillen. AAC neem ik aan.

Bij BBC worldservice staat 44 kbps

Bij NPO4 staat 152kbps.

 

Bij radio via internet ook grote verschillen.

Voorbeeld: NPO Radio 2 .

Keuze uit

64 kbps AAC en

192 kbps MP3

Is 64 kbps AAC gelijkwaardig aan 192kbps MP3?

 

Wil iemand mij wat meer uitleg geven?

met vriendelijke groet, Leon

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 11 August 2022, 19:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @LeonHeemstede ,

Je vraagt naar de bandbreedte. 
De zenders van de FM-omroep maken gebruik van een frequentie tussen 87,5 en 108 MHz en hebben een bandbreedte van 200 kHz. FM-zenders worden ook gebruikt voor het uitzenden van programma's met een regionale of lokale bestemming. De FM-zenders hebben in dat geval een gering zendvermogen.


Even wat verdere uitleg: 

Je kan Radio stations die met behulp van FM uitzenden niet vergelijken met een digitale uitzending van een bepaalde bitrate.
FM is analoog, DAB+ digitaal. Dat is de eerste van de vele grote verschillen die het vergelijken onderling onmogelijk maken.
FM gaat bijvoorbeeld maar tot 15kHz. DAB haalt het hoger (als de juiste bitrate word gekozen).

Verder draaien de stations uit systemen (Dalet), minstens met MP2, 256 kbps @ 48 kHz.
Sommige zelfs linear @ 48kHz. (dus, wave, zonder compressie)

Dan komt de processing nog, die het vergelijken al helemaal onmogelijk maakt, multiband processing zorgt ervoor dat de audio geheel glad word gestreken om maar zo hard en zo vet mogelijk te klinken.

 

Wat is het verschil tussen AAC en MP3?

AAC vs MP3

 

Ik zal met dit antwoord uitleggen hoe ze anders klinken voor het oor.

Om het verschil in verkorte vorm te verklaren, zal AAC bij elke gegeven bitrate beter klinken in de hogere bereiken, terwijl MP3 beter zal klinken in de lagere bereiken.

MP3-compressie voegt een specifiek geluid toe aan het geluid. Dit is erg merkbaar bij bitsnelheden van 128 kbps en lager; alles klinkt verwarrend. Bij hogere bitsnelheden, zoals 256 kbps (waar het moeilijk te horen is) of 320 kbps (waar je hoogwaardige hardware nodig hebt om naar artefacten te luisteren), is mp3-compressie veel minder een probleem.

AAC-compressie is veel beter bij hoge frequenties. “AAC” in AAC is dat muziek zwak klinkt, vooral bij lage bitsnelheden. Als je van muziek houdt met een aanzienlijk lage frequentie (drums, elektronische drums, bas, bas, enz.), Zul je een deel van die bas in AAC-bestanden missen; ze klinken gewoon alsof ze geen stevigheid hebben. Maar net als bij MP3 geldt: hoe hoger de bitsnelheid, hoe minder problemen je zult horen.

 

320kbps bij mp3 komt ongeveer overeen met 128 kbps bij DAB+.

Reputatie 1

Beste Noordzee,

Hartelijk bedankt voor deze  prachtige uitleg.

 

Al heel lang neem ik CD’s op met Flac. Lossles.

Voorheen gebruikte ik ook Lame 320 kbs.

Klinkt prima.

Dus kende ik geen problemen met compressie.

 

Sinds kort heb ik een oude FM antenne en de bekabeling vernieuwd

en ik vind dat dit signaal via de tuner mooier klinkt dan de andere genoemde bronnen.

De zaal met publiek kan je bij NPO 4 als het ware “voelen”

Is het verbeelding? 
Hoe presteert het KPN Arris kastje?

 

Wederom alvast bedankt en met vriendelijk groeten, Leon 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Het is toch heel persoonlijk. In een FM-signaal zit ook een ruis op de achtergrond. Naarmate je verder van een zendmast komt, ga je dat steeds beter horen. NPO Radio 4 wordt via DAB in een uitstekende geluidskwaliteit uitgezonden, daar heb je nooit ruis. Maar via de FM kan het ook prima klinken. 
 

Ik luister geen radio via KPN. Kan dat dus ook niet vergelijken met andere systemen. Ik ben heel tevreden met mijn diverse DAB+-radio’s.

Reputatie 1

 Beste Noordzee,

 

NPO radio 2 wordt via DAB + uitgezonden met een bitrate van 120 kbps.

Volgens je uitleg is de kwaliteit van 120 kbps AAC stream niet heel mooi.

Er staat bij het plaatje hierboven: “ not good “

Begrijp ik het wel goed ?

De mindere geluidskwaliteit kan ook liggen aan mijn eenvoudige DAB+ . Dat weet ik niet.

Graag je mening , hierover.

De audio bandbreedte van een FM stereo zender is 15 kHz. De audio bandbreedte van digitale kanalen is de helft (in de praktijk iets minder) van de sample frequentie (volgens Nyquist).

Bij digitale AAC signalen de kanttekening dat in het geval van SBR (Spectral Band Replication) de bovenste helft van het audio spectrum is afgeleid van de onderste helft.

Reputatie 7
Badge +28

Ik vind het wel mooi. 
 

Er wordt gebruikgemaakt van de MPEG 4/AAC+-codering, ook bekend als HE-AAC, waardoor op veel lagere bitrates al een goede geluidskwaliteit gehaald kan worden. Daarnaast is de foutcorrectie dankzij het gebruik van Reed-Solomon verbeterd, zodat ook bij mindere ontvangst een betere geluidskwaliteit gegarandeerd kan worden. 

Reputatie 1

Beste Noordzee, bedankt met deze uitleg.

HE AAC, daar ga ik verder over lezen.

Prettige avond nog en met vriendelijke groeten van Leon

Hallo @LeonHeemstede ,

Je vraagt naar de bandbreedte. 
De zenders van de FM-omroep maken gebruik van een frequentie tussen 87,5 en 108 MHz en hebben een bandbreedte van 200 kHz. FM-zenders worden ook gebruikt voor het uitzenden van programma's met een regionale of lokale bestemming. De FM-zenders hebben in dat geval een gering zendvermogen.


Even wat verdere uitleg: 

Je kan Radio stations die met behulp van FM uitzenden niet vergelijken met een digitale uitzending van een bepaalde bitrate.
FM is analoog, DAB+ digitaal. Dat is de eerste van de vele grote verschillen die het vergelijken onderling onmogelijk maken.
FM gaat bijvoorbeeld maar tot 15kHz. DAB haalt het hoger (als de juiste bitrate word gekozen).

Verder draaien de stations uit systemen (Dalet), minstens met MP2, 256 kbps @ 48 kHz.
Sommige zelfs linear @ 48kHz. (dus, wave, zonder compressie)

Dan komt de processing nog, die het vergelijken al helemaal onmogelijk maakt, multiband processing zorgt ervoor dat de audio geheel glad word gestreken om maar zo hard en zo vet mogelijk te klinken.
Even concreet: Wanneer ik tegenwoordig naar arrow of npo radio 2 of 3 luister merk ik,  hoor ik een groot kwaliteitsverschil met npo radio 1 en 4 zelfs radio 538. Slecht dus. Met sissen in het hoog  en fuzzy dof zoals op 128kb. Minder nog dan fm met goed ontvangst. Hoe komt dit en is er onlangs iets veranderd?


 

Wat is het verschil tussen AAC en MP3?

AAC vs MP3

 

Ik zal met dit antwoord uitleggen hoe ze anders klinken voor het oor.

Om het verschil in verkorte vorm te verklaren, zal AAC bij elke gegeven bitrate beter klinken in de hogere bereiken, terwijl MP3 beter zal klinken in de lagere bereiken.

MP3-compressie voegt een specifiek geluid toe aan het geluid. Dit is erg merkbaar bij bitsnelheden van 128 kbps en lager; alles klinkt verwarrend. Bij hogere bitsnelheden, zoals 256 kbps (waar het moeilijk te horen is) of 320 kbps (waar je hoogwaardige hardware nodig hebt om naar artefacten te luisteren), is mp3-compressie veel minder een probleem.

AAC-compressie is veel beter bij hoge frequenties. “AAC” in AAC is dat muziek zwak klinkt, vooral bij lage bitsnelheden. Als je van muziek houdt met een aanzienlijk lage frequentie (drums, elektronische drums, bas, bas, enz.), Zul je een deel van die bas in AAC-bestanden missen; ze klinken gewoon alsof ze geen stevigheid hebben. Maar net als bij MP3 geldt: hoe hoger de bitsnelheid, hoe minder problemen je zult horen.

 

320kbps bij mp3 komt ongeveer overeen met 128 kbps bij DAB+.

 

Reputatie 1

Beste Noordzee,

 

Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.

Het is moeilijke materie.

 Met vriendelijke groeten,

Leon Heemstede