VodafoneZiggo moet kabelnetwerk delen van ACM

Reputatie 5
Gaat het dan toch een keer gebeuren?

Alleen zo kan worden voorkomen dat de Nederlandse markt voor televisie, internet en telefonie in handen valt van slechts twee partijen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag gesteld.

Openstelling houdt in dat concurrenten hun diensten kunnen aanbieden via het kabelnetwerk van VodafoneZiggo, zodat zij zelf geen kabels hoeven te leggen. Tot nu toe moest alleen KPN zijn kabels beschikbaar stellen voor de concurrentie. Omdat Ziggo de afgelopen jaren hard is gegroeid na fusies met UPC en Vodafone, eist de ACM nu dat ook de grootste uitdager van KPN zijn netwerk openstelt.

Volgens de kartelwaakhond zijn KPN en VodafoneZiggo dankzij hun huidige grootte in staat om andere telecomaanbieders uit de markt te drukken. Dat andere aanbieders zelf een nieuw kabelnetwerk aanleggen, is vanwege de zeer grote investeringen die daarvoor nodig zijn niet te verwachten, schrijft de ACM. Uiteindelijk is de consument de dupe van een oligopolie van KPN en VodafoneZiggo. Meer concurrentie leidt tot lagere prijzen en betere service.

VodafoneZiggo reageert ontstemd op het besluit van de toezichthouder. Volgens het kabelbedrijf is de telecommarkt nu al 'zeer competitief' en is meer regulering onnodig en mogelijk zelfs schadelijk. 'Het openstellen van onze kabel voor andere marktpartijen vergt aanpassingen die veel geld kosten', zegt een woordvoerder. 'Dat geld is er dan niet meer om in het verbeteren van ons netwerk te stoppen.'

De ACM hoopt dat het besluit al in de zomer van 2018 in werking treedt. De toezichthouder legt het conceptbesluit eerst nog voor aan de Europese Commissie. VodafoneZiggo kan daarna beroep aantekenen tegen het definitieve besluit van de ACM.

bron

18 reacties

Reputatie 7
Ik las ergens dat KPN er ook niet zo blij mee is (teveel regelgeving) en een alternatief voorstel heeft ingediend.
Reputatie 7
Badge +18
Henk2304 schreef:

Ik las ergens dat KPN er ook niet zo blij mee is (teveel regelgeving) en een alternatief voorstel heeft ingediend.

Dat moet KPN toch toejuichen? of zie ik dat verkeerd?
Reputatie 7
In principe wel, denk ook ik. 't Zal wel gaan over de manier waarop.
Reputatie 3
Badge +3
Als "prijsvechters" toegang krijgen tot de kabel worden dat natuurlijk ook concurrenten van KPN. Nu hebben ze met Ziggo maar 1 kabel-concurrent. Dat kunnen er straks dus meer worden. Dat kan een reden zijn, dat KPN er ook niet om staat te springen.
Reputatie 7
Een zeer goede zaak.
Probleem voor KPN is uiteraard dat een (grote) partij als bijvoorbeeld T-Mobile met een concurrerend aanbod zou kunnen komen via de coax kabel van Ziggo. Dit zou mijns inziens dan nog wel eens klanten kunnen gaan kosten in (met name) het DSL segment als KPN niet met een betere propositie komt.
En dat is nu juist de kracht van deze maatregel want dat is immers precies waar naar gestreefd wordt: Meer concurrentie, leidend tot betere aanbiedingen voor de consument.
Reputatie 7
huistijger schreef:

Henk2304 schreef:

Dat moet KPN toch toejuichen? of zie ik dat verkeerd?

Ik denk niet dat KPN dit zal toejuichen. Concurrentie op de kabel zal vast en zeker leiden tot scherpere prijzen en verbeterde diensten. In de gebieden waar KPN en Ziggo vertegenwoordigd zijn zou dat nog wel eens kunnen leiden in een shift naar de kabel en dat vindt KPN natuurlijk niet leuk. KPN ziet waarschijnlijk veel liever dat het eigen netwerk ook niet meer opengesteld hoeft te worden voor derden.

Edit: In dit artikel staat een link naar dat voorstel van KPN.
Reputatie 7
Badge +10
Ik was er ook al over begonnen :

https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/acm-vaste-netwerken-reguleren-446681
Hier ook een discussie er over :
http://xs4all.adsl.narkive.com/Pa5tfOFW/fd-ook-vodafoneziggo-moet-kabels-openstellen-voor-derden

moderator : als je zin/tijd hebt dan kun je het samenvoegen
Reputatie 7
Badge +15
Ik ben hier een groot voorstander van, eindelijk dankzij meer concurrentie toch meer glasvezel 😉
Reputatie 7
Badge +12
Goed nieuws, maar ik verwacht dit de komende jaren nog niet. Liberty Global zal naar mijn verwachting de juridische weg gaan bewandelen waardoor dit nog jaren uitgesteld zal worden. Bovendien ben ik benieuwd hoe ze dit willen bewerkstelligen gezien de technische verschillen tussen het koper- en het coaxnetwerk. Misschien d.m.v. een reseller constructie?
Reputatie 7
Goed nieuws ... slecht nieuws zul je bedoelen.
Er is ook nog een tweede horde en dat is de Europese Unie die het verbiedt meer dan één netwerk te reguleren.
Toch hoop ik dat het op zeer korte termijn realiteit zal gaan worden.
Reputatie 7
Badge +12
Als jij hoopt dat dit op korte termijn realiteit zal worden dan ben je het toch juist met mij eens dat dit bericht goed nieuws is? 😉
Reputatie 5
Badge +6
wjb schreef:

Goed nieuws ... slecht nieuws zul je bedoelen.
Er is ook nog een tweede horde en dat is de Europese Unie die het verbiedt meer dan één netwerk te reguleren.
Toch hoop ik dat het op zeer korte termijn realiteit zal gaan worden.

Is in België het niet zo dat daar ook meer dan 1 lijn gereguleerd zijn. De Liberty Global onderneming (Telenet) heeft daar zijn kabel ook geopend. Ik dacht overigens dat ik ergens gelezen had dat die ene kabel die open moest oude wetgeving zou zijn. NL is een van de weinige EU landen die nieuwe wetgeving nog niet geïmplementeerd had.

Het voorstel van KPN naar de ACM komt voor uit het feit dat KPN het inderdaad teveel regels vind waar het zich aan moet houden en heeft op basis van vrijwilligheid een plan ingediend voor een langere termijn dan de termijn van de ACM want de openstelling is vastgelegd tot 2021. Daarna zal de ACM verdere beslissingen nemen hierover.

MIjn inziens is dat een beetje raar. Tot maar 2021? En waaarom niet voor altijd. KPN vind het vanwege de vele regels en inderdaad de korte termijn het een slecht voorstel volgens de media. Ik denk inderdaad dat de kwaliteit en de kapaciteit van de huidige ADSL lijnen voor KPN een angst zijn. De kabel is vele malen sneller dan de huidige ADSL en KPN is nog niet concurrent genoeg met deze lijn.

Ziggo is tegen omdat die moet stoppen met bepaalde investeringen die ze aan het doen waren omdat er capaciteit vrij gemaakt moet worden voor de concurrentie.

Waarom zien al deze bedrijven dit niet als een kans of een uitdaging?

Ik zou zeggen...richt een gezamenlijke onderneming op die in heel NL glasvezel aanlegt. ZOrg dat de investeringen gezamenlijk worden gedaan en maak dus 1 kabel beschikbaar voor alle diensten. Waarom is dit geen optie?
Reputatie 7
Dennisk76 schreef:

Is in België het niet zo dat daar ook meer dan 1 lijn gereguleerd zijn. De Liberty Global onderneming (Telenet) heeft daar zijn kabel ook geopend. Ik dacht overigens dat ik ergens gelezen had dat die ene kabel die open moest oude wetgeving zou zijn. NL is een van de weinige EU landen die nieuwe wetgeving nog niet geïmplementeerd had.

België is juist het sterkst gereguleerde land binnen de Europese Unie als het om telecom gaat. In België zijn zowel de netwerken van Telenet als die van Proximus gereguleerd. Dat is feitelijk tegen de Europese richtlijnen in, maar het sterkt de ACM natuurlijk wel in haar streven naar verdere regulering van het netwerk van Ziggo. Als het in België oogluikend wordt toegestaan waarom hier in Nederland dan niet.

Europa wil overigens juist precies de andere kant op en regulering van de vaste netwerken afschaffen. Dit is gelukkig nog niet goedgekeurd door het Europees parlement en ik denk ook dat dat het laatste is wat we moeten willen. Prijzen zullen stijgen en de druk om te innoveren zal lager worden.

Dennisk76 schreef:

Ziggo is tegen omdat die moet stoppen met bepaalde investeringen die ze aan het doen waren omdat er capaciteit vrij gemaakt moet worden voor de concurrentie.

Ze hoeven helemaal niet te stoppen met bepaalde investeringen, er is niemand die ze dat oplegt.
Reputatie 7
wjb schreef:

Prijzen zullen stijgen en de druk om te innoveren zal lager worden.

Innoveren? Dat gebeurt toch al zowat niet meer. Over een paar jaar 5G misschien, maar vooralsnog niet voor de consument, zo heb ik begrepen. En alles wat met koper te maken heeft kan ik met de beste wil van de wereld geen innovatie noemen, eerder trekken aan een bijna dood paard. Bovendien gebeurt dat ook nog tamelijk selectief, zodat slechts net iets meer dan de helft van de koperklanten er iets aan heeft.
Reputatie 7
Henk2304 schreef:

wjb schreef:

Prijzen zullen stijgen en de druk om te innoveren zal lager worden.

Innoveren? Dat gebeurt toch al zowat niet meer.

En de reden waarom dat niet gebeurt is een gebrek aan concurrentie. Waarom zou ik geld uitgeven aan innovatie als ik daarmee nauwelijks extra abonnees zal bemachtigen. Door geen geld uit te geven aan innovatie verlies ik er misschien een paar, maar onder de streep levert niet innoveren nog altijd meer op voor de aandeelhouder. Lang leve de duopolie!
Open stelling en regulering zijn natuurlijk twee verschillende zaken in mijn ogen.

Het CIF glasvezel netwerk is volgens de info van CIF ook open voor derden, echter zullen op momenteel Solcon na daar niet zo snel KPN gelieerde bedrijven gebruik van maken.
Wat uit keuze oog punt jammer is.

En wie denkt dat deze stap echt heel veel concurrentie op gaat leveren, tja mischien ben ik naief hierin, maar dat zie ik niet gebeuren.

Iets meer keuze ja concurrentie afhankelijk van hoe je er tegen aankijkt mee.

Binnen de 3 mobiele netwerken kan je mischien nog per netwerk van concurrentie en binnen dan netwerk van onderlinge concurentie spreken veel meer niet.
En binnen dat netwerk strijkt bijvoorbeeld KPN toch weer hun deel op.

Net zo goed op de dsl, glasvezel en kabel infra.
Je kiest een type netwerk waarbij op maximale snelheid leverbaar dsl het dan zal afleggen tegen of kabel of glasvezel. Om de eerder genoemde redenen is daar de beheerder altijd de winnaar, wie he ook als provider kiest de beheerder prikt altijd een graantje mee. Op wat uitzonderingen daargelaten die hoofdzakelijk vrij lokaal actief zijn, zou ik de vraag willen stellen welke concurrentie?

Een leverancier kiezen op basis van snelheid prijs en service is mischien nog een vorm van concurrentie, maar die keuzes worden met alle fusies ook steeds minder zeker voor particulieren.
Reputatie 7
Galdor68 schreef:

En wie denkt dat deze stap echt heel veel concurrentie op gaat leveren, tja mischien ben ik naief hierin, maar dat zie ik niet gebeuren.

Dat zie ik toch heel anders. Als een partij als T-Mobile een product op coax gaat aanbieden, dan zou dat wel eens de eerste partij met een landelijke dekking kunnen gaan worden.
Daartoe moet het referentie-aanbod dan uiteraard wel voldoende ruimte bieden om te kunnen concurreren en het staat of valt dan ook met die regulering.

Het zou mij overigens ook niets verbazen als het door KPN hernieuwd oppakken van de uitrol van glasvezel een direct gevolg is van deze openstelling.
Ik zie het vanuit klanten ogen meer als keuzes en afwegingen dan als concurrenten. Dsl is al bijna niet interresant althans niet overal. Dan kies je FttH of Kabel zijn films en series je ding dan wint Ziggo met het Movies&SeriesXL. In mijn ogen op gebied van televisie aanbod toch de betere. Uiteraard spelen er meer afwegingen bij provider keuze.

T-Mobile zou inderdaad wel eens de lachende derde kunnen zijn die profiteert van de strijd om de toppositie tussen KPN en VZ aan de andere kant verdienen die beide partijen weer aan T-mobile die mede door die kosten niet heel veel lager zal kunnen gaan in prijs.

Bijna alle WBA providers op het KPN net zijn in prijs nagenoeg gelijk.
Nle is momenteel door het grotere basis TV aanbod net iets intressanter voor nieuwe klanten dan Telfort. Kortom vanuit de bedrijven gezien is er mischien wel enigzins sprake van concurrentie vanuit mijn oog als klant niet echt. Zoals ik er naar kijk is de keuze wat mag het me kosten.

Vind je een leuke aanbieder met een lage prijs blijkt dat meestal alleen dsl tot 20 of 30Mb te gaan
Op glasvezel als je puur naar alleen internet kijkt dan ontloopt het elkaar niet zoveel.
Ditzelfde zal op de kabel ook gaan spelen op tv aanbod gebied zal T-Mobile niet kunnen tippen aan VZ dus is de enige afweging die je hebt is het de meerkosten waard.

Dus komt het neer op de extra's gratis dit inbegrepen dat soms diensten die niet iedereen wil of nodig heeft. Kortom concurrentie ik zie het niet keuze mogelijkheid dat wel.

Reageer