Beantwoord

Vraag over herkomst PTT stoeptegel

  • 8 April 2019
  • 10 reacties
  • 3937 keer bekeken

Af en toe kom je ze nog tegen, vroeger veel vaker
Maar waarvoor werden deze tegels(zie foto) in het voetpad gelegd? Is dat alleen om aan te geven dat er een communicatiekabel ligt? waarschijnlijk 300" of ook omdat de kabel daar gelast is?

icon

Beste antwoord door Bart_ 12 April 2019, 16:03

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo @H.Harry ,
onder de grond ligt inderdaad waarschijnlijk een PTT-knooppunt.
Tegenwoordig heeft KPN ook nog steeds ondergrondse knooppunten, voornamelijk voor glasvezel, bij mij in de straat al 2, maar die worden niet meer als zodanig bovengronds aangeduid, waarschijnlijk om vandalisme te voorkomen.
Ik denk dat e.e.a. aangegeven is met GPS-waarden, zodat ze heel nauwkeurig weten waar de knooppunten zich bevinden.
Bij mij in de plaats zie ik bijvoorbeeld regelmatig metalen deksels op stoepniveau met als opschrift 'Versatel', nu Tele2, dat zijn ook ondergrondse knooppunten voor die provider.
Maar leuk gevonden, ik heb de foto bewaard voor mijn archief.
Hier nog een ander model. Op deze foto is het volgens mij een nog ouder model. En hier een kleine uitleg over deze tegel.
Bedankt voor de reacties. Maar wat ik me nu echt afvraag, waarom een stoeptegel plaatsen al je precies op de kabeltekening kan zien waar de kabel ligt bijna op de cm nauwkeurig en dus is een stoeptegel eigenlijk overbodig en daarom denk ik dat die tegel een andere functie heeft.De oudere PTTer weet dat vast wel kom en reageer
Hallo @H.Harry ,
Nu kan men het heel nauwkeurig bepalen, maar in de jaren vijftig zonder computers en alleen onbetrouwbare tekeningen.
Bedankt voor de antwoorden, maar wat ik eigenlijk wil weten is, wat de functie van de tegel is.
ik wil weten of er daar dan precies een las onder ligt (destijds)

Mvg,
Harry
Hallo @H.Harry , wat ik al eerder schreef, het zal vermoedelijk een knooppunt of een soort veredelde kroonsteen zijn ondergronds, waar de vroegere PTT-kabels aan elkaar geknoopt zijn omdat men toentertijd nog niet van die lange kabels kon gebruiken waarschijnlijk.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @H.Harry Wat een mooie tegel. 😉 Ik vermoed dat @Jan-D het bij het juiste eind heeft, maar ik ga eens kijken of ik nog meer informatie kan achterhalen. Ik kom er op terug. :)
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @H.Harry , @Jan-D en @PeterG Ik heb wat rond gemaild en kreeg heel mooie uitleg van één van onze techneuten terug. Best bijzondere dingen, dus! Ik hoop dat de tegels die er nog liggen bewaard blijven.

"De “PTT stoeptegel” kom je in vele steden nog wel eens tegen. De tegel werd vroeger soms geplaatst bij een grote splitslas waarin regelmatig mutaties in plaatsvonden.
Op de bijgevoegde foto’s kun je zien dat deze gietijzeren blokken met GT (gemeente telefoon Asd) en RT (rijkst telefoon) ook werden gebruikt. Dit zijn middelen die nog dateren uit de periode van de 3 gemeente telefoonnetten / plaatselijk telefoondiensten ( Asd- Gv en Rt) en de PTT (rijks). De stoeptegels liggen door herprofileringen van het straatwerk vaak niet meer boven een KPN-las. Vaak worden ze door de stratenmakers verwijderd."

Bart bedankt voor dit antwoord hier heb ik een goed gevoel bij
Je moet weten ik werkte vanaf 1963 bij PTT/KPN ik bouwde telefooncentrales van alle in het noorden voorkomende types. Heb een B3 en B4 opleiding gehad en alle mogelijke PTT/KPN opleidingen heb ook kabels leren lassen maar er nooit mee gewerkt maar helemaal onbekend met de materie ben en was ik niet maar waarvoor die soeptegel nu precies diende wist ik niet ik had wel een vermoeden maar jij bevestigde dat vermoeden waarvoor dank
groet @H.Harry
Reputatie 7
Badge +20
Graag gedaan! Ik wist hier niets van af en ik vond het leuk om van een collega te horen hoe dit nu zat. Ik zal toch eens vaker naar de stoep kijken, de komende tijd 😉
Wat leuk om te horen dat we toch een soort van collega's zijn trouwens! 🙂

Reageer