Waarom moet ik overstappen naar Windows 10?

• 23 juli 2015
  • 79 reacties
  • 3143 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1882 reacties
Het is bijna zover, op 29 juli 2015 komt Windows versie 10 beschikbaar voor de PC en tablet. Vanaf die datum kunnen Nederlandse gebruikers met Windows 7 of 8.1 kosteloos een upgrade uitvoeren naar Microsofts nieuwste besturingssysteem. Maar wat verandert er nou precies in het nieuwe paradepaardje van Microsoft? We zetten de belangrijkste wijzigingen en interessante informatie hieronder voor je op een rij.  

Hoe kan ik Windows 10 straks downloaden?
Wanneer je Windows 7 SP1 of Windows 8.1 geïnstalleerd hebt, dan kun je gratis upgraden naar Windows 10 (wel binnen een jaar doen). De meeste Windows gebruikers krijgen automatisch een notificatie van Microsoft, deze vind je rechtsonder bij het klokje en ziet eruit als het Windows vlaggetje. Krijg je deze notificatie niet en beschik je wel over het juiste besturingssysteem, dan heb je wellicht nog niet de laatste updates geïnstalleerd. Ga naar Windows Updates om dit alsnog te doen.  

Als je met de rechter muisknop op het Windows vlaggetje klikt, zie je vier opties. Windows 10 downloaden, Reserveer uw gratis update, Ga naar Windows Update en Windows 10 leren kennen..

Kies voor Reserveer uw gratis update om ervoor te zorgen dat je straks Windows 10 kan downloaden. Desgewenst kan je in dit proces je e-mailadres opgeven, maar eigenlijk dit is niet nodig, het zorgt er alleen voor dat je een bevestiging van je keuze ontvangt. Door op de link E-mailbevestiging overslaan te klikken, geef je al automatisch door aan Microsoft dat je Windows 10 wil ontvangen op je computer. Je ontvangt dan een melding binnenin Windows wanneer de update beschikbaar is.

Nog niet meteen beschikbaar
Er bestaat een grote kans dat je de nieuwe versie van Windows nog niet meteen op 29 juli kan downloaden. Microsoft wil zeker weten dat Windows 10 op ieder systeem goed draait. Daarom rolt Windows 10 geleidelijk uit onder gebruikers. Als eerste krijgen de Windows Insiders de officiële versie. Dat zijn de gebruikers die Windows 10 nu al testen als Technical Preview. Daarna komen de gebruikers die hun gratis versie al hebben gereserveerd. Die krijgen het nieuwe besturingssysteem niet allemaal tegelijk, maar dit zal ook geleidelijk worden uitgerold.

https://

Tijd voor de wijzigingen
Tot zover enkele belangrijke zaken om te weten, nu kijken we naar de dingen die gaan veranderen in Windows 10.

1. De taakbalk is weer terug Het was een beetje dom, Koningin Maxima had het zonder enige twijfel durven zeggen. Gelukkig heeft Microsoft zelf het licht gezien en kunnen we vanaf Windows versie 10 weer gebruik maken van de oude vertrouwde taakbalk en het startmenu. Voor wie helemaal gewend is aan het nieuwe tegelsysteem van Windows 8, niet getreurd. Microsoft heeft voor een ultieme combinatie van beide gekozen.
  2. Op ieder apparaat hetzelfde systeem Herkenning is het sleutelwoord, daarom zorgt Microsoft dat Windows 10 voor ieder apparaat beschikbaar is en gelijkenissen vertoond in gebruik. Op de mobiele apparaten betekent dit dat er voornamelijk van de bekende tegels gebruik wordt gemaakt, waar je op de PC gelukkig ook het traditionele bureaublad, taakbalk en startmenu kan gebruiken.
  3. Windows 10 krijgt hologram technologie ja, je leest het goed! Windows 10 zal beschikken over techniek waardoor het besturingssysteem als hologram te projecteren zal zijn. Onlangs presenteerde Microsoft hun eerste Augmented Reality bril, waarmee hologrammen niet langer tot onze fantasie behoren. Kijk voor meer informatie maar eens naar de officiële website van de Hololens.
  4. Altijd en overal over je Office programma’s beschikken Je kan straks op ieder apparaat van Microsoft beschikken over je Word, Excel of Powerpoint documenten. Op Windows 10 komt namelijk een universele versie van Office te staan. De Office programma’s worden meteen geschikt gemaakt voor aanraak schermen en worden vooraf geïnstalleerd op alle nieuwe tablets en telefoons van Microsoft.
  5. Cortana is er om jou te helpen Het lijkt een beetje op Siri van Apple, maar bij Microsoft heet ze Cortona. Deze vrouwelijke stem biedt jou hulp bij allerhande vraagstukken en zoektochten op je apparaat of het internet. De dienst wordt nauw gecombineerd met de zoekmachine Bing en notificatie berichten van Microsoft. Uiteindelijk moet Cortona op alle apparaten beschikbaar worden, of dit ook meteen op Windows 10 voor desktops zal zijn, is nog niet helemaal duidelijk.
  6. Internet Explorer wordt vervangen door Edge Jarenlang kon je het internet in Windows via het vertrouwde Internet Explorer verkennen, vanaf Windows versie 10 gaat dit echter veranderen. Windows neemt afscheid van IE en komt als vervanging met de nieuwe browser Edge. Zowel het logo als de eerste indrukken van de nieuwe browser voorzien weinig grote veranderingen, de wijziging lijkt dan ook met name een marketing gerelateerde zaak te zijn… er hangt nog altijd een wat negatieve klank aan Internet Explorer, of dit terecht is zal de populariteit van Edge gaan uitwijzen. Overigens kan je Internet Explorer nog wel vinden in Windows 10, hiervoor kan je de zoekfunctie gebruiken, door op de browser te zoeken kan je alsnog gebruik maken van IE. 
https://

Meer weten over Windows 10?
Ben je na bovenstaande informatie nieuwsgierig geworden hoe Windows 10 eruit gaat zien en wat je nog meer kan verwachten? Kijk dan ook eens op de website van Microsoft voor verdere gedetailleerde informatie.

Ga je zelf meteen upgraden naar Windows 10? Of ben je nog een beetje huiverig? We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen.

79 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Er was natuurlijk helemaal niks mis met Windows 8. Ik heb nooit een startknop gemist, en die tegels heb ik nooit gebruikt.

29Juli meteen upgraden naar Windows 10 natuurlijk.

Het mooiste is, is dat je upgrades/updates nu ook van andere PC's kan downloaden binnen je netwerk. Dus voor mensen zonder een glasvezel verbinding erg handig :)

Robin
Reputatie 7
Badge +12
aaah generatiekloof, hoe kon ik het vergeten, jij bent natuurlijk helemaal gewend aan de tegels en startknoploze periode. Zegt Windows 3.11 je nog iets?? :D

Ben ook wel benieuwd wat  ervan vindt, als onze echte Windows fanaticus! 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja ik weet niet wat Windows 3.11 is, maar Windows 98 en XP ken ik nog wel hoor! Vista en 7 overgeslagen en toen naar 8(.1)

Voor Henk zal Windows 10 waarschijnlijk erg goed samenwerken met z'n telefoon.

Robin
Reputatie 7
Niks generatiekloof. Ik ben een Windows 8 gebruiker en vooral van de apps; het bureaublad van
Windows 8 probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, ook als ik geen aanraakscherm heb, zoals op m'n werk; thuis heb ik die vanzelfsprekend wel overal.

De kernwoorden in jouw stukje  zijn (oud en) vertrouwd en traditioneel. Ik mag dan zelf al tamelijk oud zijn (bij jouw en zeker bij  vergeleken), maar juist die kenmerken van Windows 10 staan mij tegen. Alles (zelfs de apps) komt weer in vensters, ieder met hun eigen besturingselementen (knoppen: schermvervuiling) en de voor die elementen in Windows 8 geïntroduceerde Charms zijn helaas helemaal verdwenen.

Ik vind 10 dan ook meer een opvolger van 7 dan van 8. Welk modern besturingssysteem (Android, iOS) werkt nou nog met (overlappende) vensters? Kortom Windows 10 is eerder 10 jaar terug dan een flinke stap vooruit (zou daarom de naam 10 gekozen zijn, om het retro karakter van het "nieuwe" Windows aan te duiden?). Er zal wel over nagedacht zijn.

Blijkbaar zijn veel ICT-gebruikers oerconservatief. Toen in 1995 de startknop in Windows 95 geïntroduceerd werd leverde dat hoon en smaad op aan het adres van Microsoft ("druk op Start om je systeem te stoppen"(!)), toen die knop een paar jaar geleden in Windows 8 weer verdween was de wereld te klein (er mag wel een nieuwe versie van Windows komen, zolang er maar niets verandert).

Je zult begrijpen dat ik niet sta te springen om te updaten al zal dat er uiteindelijk wel van komen, want zoals je zelf al aangaf: het eerste jaar is het gratis. En ik ben ook maar een gewone Nederlander!

Oh, en Cortana: net als op Windows Phone 8 (en diens opvolger: Windows 10 Mobile) komt dat voorlopig niet in Nederland beschikbaar; maar waar het wel beschikbaar is, is het dat ook op alle systemen, van slimfoon tot desktop.

Reputatie 7
 schreef:
Hallo,

Ja ik weet niet wat Windows 3.11 is, maar Windows 98 en XP ken ik nog wel hoor! Vista en 7 overgeslagen en toen naar 8(.1)

Voor Henk zal Windows 10 waarschijnlijk erg goed samenwerken met z'n telefoon.

Robin
Windows 3.11 was de voorloper van Windows 95, wat weer is opgevolgd door 98 en Windows Me (dat een nog grotere flop was dan Vista en 😎.

Na Me is er geen nieuwe op MS DOS gebaseerde versie van Windows meer gekomen, maar werd XP geïntroduceerd als opvolger van Windows 2000 (dat nooit echt de consumentenmarkt heeft gehaald). Vóór Windows 2000 was er Windows NT (3, 3.5 en 4). Ook het nieuwe Windows 10 is een opvolger van Windows NT (niet van 1, 2, 3, 3.1, 3.11, 95, 98 of Me).

Opmerkelijk is dat Windows 10 ook "10.0" als kernelversie heeft. Bij XP was dat 5.0 (eigenlijk Window NT 5 dus), bij Vista: 6.0, bij 7: 6.1, bij 8: 6.2 en bij 8.1: 6.3.

En Robin, mijn slimfoon werkt nu al goed samen met mijn tablet, laptop en desktop, daar heb ik 10 niet voor nodig.

Een groot nadeel van 10 is verder dat er geen synchronisatie meer plaats vindt van apps en instellingen op alle systemen waar je met hetzelfde Microsoft-account inlogt; dat is één van de sterke punten van 8, wat mij betreft).

Badge
Ik moet zeggen dat ik het op een aantal punten met  eens ben. Zeker op een touchscreen zijn ''veegbewegingen'' om acties uit te voeren (denk aan naar de vorige aplicatie gaan) erg handig. En ik merk op mn surface dat de betegelde windows ervaring me erg bevalt.

Echter op mijn desktop veracht ik de tegels. Ik vind al gauw dat ik veel te veel moet bewegen met mn muis omdat alles zo groot in beeld is, knoppen op het scherm ter groote van mijn vruist. En met de muis ''veegbewegingen''  maken voelt ook raar. Dus zoek ik gauw het bureaublad weer op.

Ten slotte was mijn grootste probleem nog altijd dat er niet genoeg apps waren in de windows store zoals die er zijn in bv. de playstore. Bijvoorbeeld een fatsoenlijke Youtube app , en zo kan ik nog wel even door gaan. (maar de kpn itv app is er natuurlijk wel:D)

Maar we zijn hier om te praten over windows 10 ;)

Voor wat ik er van heb gezien wordt het gewoon een windows systeem zoals we dat altijd gewend zijn. En daar vind ik niks mis mee. De windows formule werkt (naar mijn mening) erg goed, waarom veranderen? Tuurlijk er zijn kleine dingetjes die het beter maken als zijn voortgangens. Zo is het bijvoorbeeld makkelijker om meerdere vensters naast elkaar open te hebben voor meer productiviteit. Maar behalve ditsoort kleine dingen, cortana en natuurlijk de vernieuwde look vind ik windows10 meer een update als compleet nieuw systeem.

En in de toekomst gaat windows niet meer werken volgends het uitbrengen van nieuwe versies maar er komen vaker kleinere updates die de nieuwste dingen naar je bestuuringssysteem brengen. Waarschijnlijk wordt windows dan een soort van abbonoment die je afsluit i.p.v. een eenmalige aankoop.

Zelf wacht ik altijd even met upgraden naar de volgende versies, zodat de kinderziektes er uit zijn;)

Reputatie 3
Badge
Ik hou het bij Windows 7. Maar het liefst een MacBook maja.... centjes.
Reputatie 7
Badge +12
Goed om al die meningen over de nieuwe Windows versie te lezen, ben zelf al jaren Mac gebruiker, dus heb de veranderingen in 7/8 totaal niet meekregen, daarvoor nog wel gebruik gemaakt van WIN 3.11 tot Vista :) 

Hebben jullie Edge al een beetje bestudeerd? Ben wel benieuwd hoe deze browser zich gaat ontwikkelen, ben bang dat de andere browsers zoals Chrome en Firefox aardig aan terrein gaan winnen t.o.v. IE... 

De hologram optie voor Win 10 vind ik trouwens wel erg interessant, zeker als ik de ontwikkelingen rond de Hololens bekijk, behoorlijk spectaculair allemaal #hebben #hebben

Reputatie 7
 het gebruik van apps - ook op desktopsystemen - verdient in een aantal gevallen de voorkeur, vooral als een webbrowser het alternatief is. Zo hebben banken - uit veiligheidsoogpunt - liever dat je hun apps gebruikt omdat ze die helemaal zelf onder controle hebben, waarbij ze niet afhankelijk zijn van security of privacy aspecten van browsers. Dus ja, ook op m'n (touch) desktop gebruik ik de bankieren app van m'n bank.

Verder ben ik niet voor of tegen toetsenbord/muis/aanraakscherm maar vind ik vooral de mix daarvan heel fijn werken, juist ook op m'n desktop: bedienen vooral met touch, detailwerk met muis/toetsenbord. Ook ik heb een Surface tablet, maar wel met Touch Cover, zodat ik voor (veel) tekstinvoer e.d. gewoon een toetsenbord kan gebruiken, dat vind ik met aanraakschermen nog steeds niet handig.

ik vind het verstandig als je de kat nog ff uit de boom kijkt, maar vooral voor 7-gebruikers is 10 een flinke stap vooruit. Een aspect van 8 waar iedereen gemakshalve aan voorbij gaat is de tov. 7 flink toegenomen intrinsieke veiligheid en dat is bij 10 alleen maar nog verder verbeterd. Daarnaast is - zoals al eerder gememoreerd - de upgrade volledig gratis. Beide aspecten zullen ook mij uiteindelijk wel de stap van 8 naar 10 doen maken.

En voor 7-gebruikers is de overstap naar 10 (veel) kleiner dan naar 8 (vertrouwd en traditioneel zijn de woorden die Allart gebruikte), zelfs nog kleiner dan de stap van 8 naar 10 voor 8-gebruikers. Dus ja, je moet het uiteindelijk zelf weten, maar ik zou het onverstandig vinden om niet te upgraden, maar daarvoor heb je nog een jaar.

, ervaringen met Edge heb ik nog niet, maar wat ik erover lees is dat die qua performance rondjes loopt om de andere browsers. En verder schijnt Chrome de browser te zijn waaraan Microsoft zich heeft gespiegeld bij de ontwikkeling van Edge (als het met Chrome werkt, werkt 't ook met Edge, schijnt een MS techie eens gezegd te hebben), zelfs Chrome plugins/addons moeten met Edge werken. Hoe dat in de praktijk allemaal uitpakt zullen we moeten afw8en.

En ja IE zal behoorlijk terrein verliezen zodra de "wereld" van 7 en 8 overstapt op 10. IE is er eigenlijk dan alleen nog maar voor bedrijfstoepassingen die expliciet voor IE ontwikkeld zijn. Of Edge de plaats van IE weet in te nemen is natuurlijk ook afw8en.

Reputatie 7
Badge +12
Als Edge inderdaad een praktische clone van chrome gaat worden, dan kan het nog wel eens leuk worden, denk dat er namelijk wel meer mensen zijn die de Google browser gedag willen zeggen als ze de kans krijgen 🙂 Ben heel benieuwd. 

Reputatie 7
Ja dat vraag ik me af. Recent heeft Acer door laten schemeren hun plannen voor een Windows Phone voorlopig in de ijskast te zetten, omdat er van alle interessante Microsoft apps voor Windows Phone/Mobile (Office, Onedrive, Skype, Cortana, etc.) inmiddels ook een Android-versie (en voor iOS) is. Voor de "complete Microsoft beleving" hoef je dus niet meer per se alleen maar Microsoft OSsen te gebruiken (al werkt dat natuurlijk wel 't mooist :mantongue:).

Als mensen gewend zijn aan Chrome biedt Edge dus eigenlijk nauwelijks meerwaarde, of het zou het 't privacy aspect moeten zijn, maar daar stoort zich nu ook al bijna niemand aan (gezien de slaafse adoptie van alle gratis Google producten). Maar jij (Apple) en ik (Microsoft) hebben daar natuurlijk geen last van :manwink:

Reputatie 7
Overigens hier een verzameling slides over de upgrade naar Windows 10 en handige instellingen. Heb ze nog niet uitgeprobeerd :manembarrassed:

NB. De eerste slide over Cortana kun je hier in Nederland dus meteen overslaan ... :manfrustrated:

Reputatie 7
Badge +12
Handige slides, Henk! Thanks. Hopelijk wil het voor doorsnee computer gebruikers ook lukken om de upgrade naar Windows 10 gemakkelijk uit te voeren, kan me voorstellen dat veel (misschien oudere mensen) dat nog best spannend vinden... 

Reputatie 7
Dank je, ik heb de boodschap begrepen :mantongue:.

Naar wat ik begrepen heb is dat zodra de upgrade niet goed verloopt het systeem automatisch weer in de situatie van voor de upgrade gezet wordt, zodat je effectief niets kwijt raakt. Maar een goede back-up (watte??? :manfrustrated:) vooraf is sterk aan te bevelen.

Reputatie 7
Badge +12
Nog tips voor de computer leken onder ons hoe je eenvoudig een goede backup maakt in Windows? 

Reputatie 7
In Windows 7 gaat dat met het systeem programma Backup and Restore (Control PanelSystem and SecurityBackup and Restore). Helaas is dat in Windows 8 verdwenen.

Ik heb dat nooit gebruikt want ik heb een Windows home server (Server 2012 Essentials) die 's-nachts automatisch back-ups maakt.

Vaak zie je dat met DVD-drives programma's worden meegeleverd om DVD's te branden (eingelijk overbodig want dat kan Windows zelf) en back-ups te maken.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Je kan in iedergeval alle belangrijke documenten op een cloud-dienst (Dropbox, Drive, OneDrive, KPN UP) of op een USB-"stickje" zetten. Zo weet je zeker dat je die altijd hebt mocht er iets fout gaan.

Robin

Reputatie 7
Badge +12
Goeie tips, heren!! 

Reputatie 7
, ja, natuurlijk, via File Explorer b.v. Weet jij daar nog andere, handigere, programmaatjes voor?

Reputatie 7
Badge +12
Ik kwam deze tutorial nog tegen:

Back-up instellen in Windows 8
1. Sluit een externe harde schijf (usb stick) aan die je voor back-ups wilt gebruiken.
2. Ga naar het startscherm met de blokken en typ bestandsgeschiedenis.

3. Klik op Instellingen en dan op Bestandsgeschiedenis.
4. Je kunt nog kiezen voor een andere schijf of een aangesloten usb-stick door in het menu links te klikken op Station selecteren.
5. Klik op Inschakelen. Als de harde schijf een netwerkschijf is, kun je hem aanbevelen bij de andere gebruikers van het netwerk.
6. Klik op Nu uitvoeren om een back-up te maken.
7. Klik op Geavanceerde instellingen hoe vaak er een back-up moet worden gemaakt en hoe lang je die wilt bewaren.

Reputatie 7
Badge +30
Henk2304 schreef:
@RobinFlikkema, ja, natuurlijk, via File Explorer b.v. Weet jij daar nog andere, handigere, programmaatjes voor?

Hallo,

Eigenlijk niet. Ik heb bijvoorbeeld mijn diploma ingescand en op mijn PC. Maar als ik op vakantie ga neem ik dit bestand mee op een USB stick (gewoon slepen via verkenner) zodat mocht mijn huis in vlammen opgaan of er iets anders gebeuren ik deze gewoon nog heb.

In windows 8 kan je ook heel makkelijk belangrijke bestanden in het OneDrive mapje zetten en dan wordt het direct gesynchroniseerd.

Maar je kan ook met SyncToy bepaalde mappen synchroniseren (of backuppen) naar een USB of externe hardeschijf. (Al zou ik niet aanraden om een hardeschijf mee te sjouwen)

Robin

Reputatie 7
Ja , dat is een goede (stond ook in de link eerder van mij). Ik had alleen de optie voor een netwerkschijf zien staan en erover heen gelezen dat dat met iedere externe schijf (dus ook een USB-stick, wel van enig formaat natuurlijk) moet kunnen.

Ik maak op die manier ook nog extra back-ups naar m'n home server (je kunt de frequentie zelf instellen). Die USB-stick kun je dus een maand laten zitten en dan vervangen, wel opslaan op een veilig plaats (bij voorkeur buiten je eigeN huis(!)).

Reputatie 2
Badge
Ik gebruik al jaren Syncback Free ( http://www.2brightsparks.com/freeware/) om mijn documenten te backuppen op een externe harddisk. Een prachtig programma met veel mogelijkheden. Die hdd is zo klein tegenwoordig dat ik hem gewoon meeneem in de vakantiebagage, geen probleem. 

Ik ben laatst van 8.1 teruggegaan naar een schone installatie van 7 en dat bevalt eigenlijk prima. Ik heb 10 wel gereserveerd maar ga eerst de kat uit de boom kijken straks. Eerst kijken of er een versie van Classic Shell komt voor 10 want dat startmenu is toch niet meer wat het was vrees ik :robottongue:

Reputatie 7
Overigens schijnt Microsoft ook hoog op te geven van de functies Hello en Continuum.

Reputatie 7
schreef:
Eerst kijken of er een versie van Classic Shell komt voor 10 want dat startmenu is toch niet meer wat het was vrees ik 

Als je goed zoekt is er vast ook nog wel ergens een MS-DOS Shell (klassieker kan toch bijna niet), dan dan hoef je helemaal niets nieuws te leren :mantongue:

cd

del *.*

rd * /s

Reageer