Waarom moet ik overstappen naar Windows 10?

• 23 juli 2015
  • 79 reacties
  • 3993 keer bekeken

Toon eerste bericht

79 reacties

Reputatie 2
Badge
Heb je niets beters te doen Henk
Reputatie 7
Nog beter dan jou te stimuleren over te stappen zonder Classic Shell?

Reputatie 2
Badge
Ik was een van de eersten die van 7 naar 8 ging, en daar had ik goed spijt van. Dat zal mij niet weer overkomen. Bovendien zit ik op mijn werk 8 uur per dag achter XP (Jaja, ze zijn er nog) dus dan heb ik voor dat halve uur per week die ik thuis achter de pc zit geen zin meer in allerlei zoektochten in tegels enzovoort. De rest doe ik op mijn (Android) tablet.
Reputatie 7
Tja, XP. Dat zegt genoeg.

Raar dat je er bij je tablet blijkbaar geen moeite mee hebt een zelfs compleet ander besturingssysteem te leren. Maar dat kom ik wel vaker tegen.

Aan Windows mag blijkbaar niets veranderen. Wat dat betreft spreken de woorden van Allart in het begin boekdelen, ik herhaal ze nog maar weer eens: traditioneel en vertrouwd.

Ik ben een al wat oudere ICTer, maar kon de nieuwe interface van Windows 8 direct waarderen. De overstap van echte Windows 8 gebruikers naar 10 is volgens mij dan ook een veel grotere (stap terug eigenlijk) dan van 7 naar 10 (dat ik eigenlijk 7.1 vind). Daarom adviseer ik "7" gebruikers dan ook om (als de kinderziektes eruit zijn) direct over te stappen en "8" gebruikers om eerst eens goed de kat uit de boom te kijken (bij familie en vrienden bijvoorbeeld) en dan pas te upgraden. We hebben nog een jaar de tijd! Maar "8" gebruikers die er (via de Classic Shell bijvoorbeeld) toch al weer bijna "7" van gemaakt hebben kunnen ook direct na de kinderziektes overstappen.

Reputatie 2
Badge
Ja, dat was ook mijn bedoeling, de kat uit de boom kijken deze keer. En mijn pc zal ook wel een keer vervangen worden (dan met 10 erop natuurlijk), voor sommige dingen is een pc veel handiger dan een tablet. Maar Windows 8 was echt qua interface een drama voor mensen die veel met muis en keyboard werken. Het grafische was allemaal veel te grof en duidelijk bedoeld voor tablets of touchscreens. Men gaat eraan voorbij dat heavy users met sneltoetsen veel beter en sneller kunnen werken dan met allerlei geveeg op een scherm. Ik kom uit de grafische hoek en als je veel met Adobe pakketten werkt dan leer je de toetsencombinaties en sneltoetsen wel kennen en waarderen. Daarmee kan ik bijna blindelings snel complexe handelingen uitvoeren. Dat krijg je met een touch screen nooit voor elkaar. 

Verder was het een mooi schilletje maar onder de motorkap was 8 natuurlijk niet minder complex dan 7 of XP. Een beetje schijnvooruitgang, je moest alleen veel harder zoeken naar de juiste instellingen. 

Ik ben ook met name teruggegaan naar een schone 7 installatie omdat ik, als ik overgang naar 10, geen overtollige bagage van de afgelopen 6 jaar en de updates van 7 naar 8 en 8.1 wilde "meenemen" naar 10. En ik had destijds de installatie dvd van 7 en deze op een aparte partitie staan (met overige software daar ook geïnstalleerd), zodat het schoon installeren relatief simpel was. 

Reputatie 2
Badge
Overigens is het niet mijn keuze om met XP te werken, maar in bedrijfsmatige omgevingen is het niet ongebruikelijk. Zeker als je afhankelijk bent van veel systemen waarvoor een upgrade niet eenvoudig of goedkoop is. 

Reputatie 7
Badge +12
Vanaf vandaag kan je overstappen naar Windows 10, mits de download al beschikbaar is voor jouw pc. Ga je de overstap naar Windows 10 maken, maar kom je er niet helemaal uit? Windows heeft een aparte pagina ingericht om je van dienst te zijn. Op de Check-in pagina van Microsoft vind je alle vragen en hulp die je je maar kan wensen. 

Reputatie 7
Badge +12
Je kan Windows 10 ook via een directe link downloaden. Op de website van Microsoft vind je het downloadprogramma voor Windows 10

Reputatie 7
Maar ik zou nog ff w8en: begin augustus schijnt er een eerste (grote) update te komen en ik denk dat iedereen er goed aan doet daar op te w8en.
Reputatie 7
Badge +12
Goede tip, Henk!

Reputatie 2
Badge
Ik heb gisteren mijn update handmatig gedownload en geinstalleerd, had geen zin meer om te wachten nadat ik goede verhalen van een familielid had gehoord.

Installatie verliep tadeloos en alle software en in elk geval mijn printer/scanner lijken normaal te functioneren.

Ik heb de privacyinstellingen voorlopig wel even "dichtgetimmerd" en hou Chrome nog wel even als standaard browser.

Ter info, mijn PC is een Joyit kloon van Conrad uit 2009 met AMD dualcore processor (type weet ik hier even niet op mijn werk). Niet echt state-of-art meer maar het draait prima en ook geen compatibiliteitsproblemen. Mijn familielid had wel problemen met het upgraden van een HP notebook uit 2010, daar werd het update proces aan het einde afgebroken en Windows 7 netjes "teruggezet" vanwege netwerkdrivers die (nog) niet compatibel waren.

Reputatie 7
Henk2304 schreef:
Maar ik zou nog ff w8en: begin augustus schijnt er een eerste (grote) update te komen en ik denk dat iedereen er goed aan doet daar op te w8en.
Toch heb ik mijn Surface PRO 3 gisteren voorzien van Windows 10 om zo de compatibiliteit van onze toepassingen (ontwikkeld door mijn bedrijf) te kunnen toetsen aan de final version van Windows 10.

Ik moet zeggen, de upgrade van Windows 8 naar Windows 10 verloopt vlekkeloos en alle instellingen lopen naadloos over naar Windows 10. Wel is het zo dat je, indien van toepassing, de Cisco VPN Cliënt moet deïnstalleren voordat je de upgrade gaat uitvoeren, anders zal je bij het starten van Windows 10 verstoten zijn van netwerk verbindingen en zit er niets anders op dan terug te gaan naar Windows 8 om dan alsnog de Cisco VPN Cliënt te verwijderen.

Verder moet ik zeggen: Niets dan lof, werkt vlekkeloos en gelukkig weer verlost van die "aparte" modern UI omgeving. Deze is nu veel beter geïntegreerd met de desktop. Voor zakelijk gebruik dus een verademing.

Dat de mail cliënt niet goed functioneert is een minpunt, maar ik gebruik Outlook op die Surface.

Ook ben ik blij dat wij Windows 10 als OS kunnen toevoegen aan de lijst van OSen waarop onze toepassingen ondersteund worden. :D

Reputatie 7
Badge +12
Ben je via "the hard way" achter dat cisco dingetje gekomen, WJB? Of wist je het van te voren? (wat een gedoe anders). 

Reputatie 2
Badge
Ik had zelf info over de Shrewsoft vpn hier gevonden, staat ook iets over een registerhack voor Cisco client: http://www.nicklitten.com/blog/how-fix-windows-10-problem-vpn-failed-initialize-connection-subsystem-cisco-anyconnect
Reputatie 7
Allart schreef:
Ben je via "the hard way" achter dat cisco dingetje gekomen, WJB? Of wist je het van te voren? (wat een gedoe anders). 

"The hard way" 😞.

Ik had het eigenlijk moeten weten 😳, want met de upgrade van Windows 7 naar Windows 8 speelde precies hetzelfde. 

Overigens "leuk" :( om te zien dat na een rollback naar Windows 8 de upgrade naar Windows 10 opnieuw in z'n geheel gedownload moet worden. Weer 2,6 Gigabytes over de lijn.

Wat ben je op zo'n moment blij dat je een 500Mbps glasvezelverbinding hebt. De rollback van Windows 10 naar Windows 8 is minuutjes werk, en met een 500Mbps verbinding is die 2,6 Gigabyte ook in een vloek en een zucht weer binnen. Overigens viel de upgrade op mijn Surface PRO 3 ook wel mee, een kleine 20 minuutjes en klaar is kees.

Het "gedoe" viel dus al met al nog wel mee. ;)

,

Die registerhack is voor als Windows 10 éénmaal operationeel is en is dus geen "oplossing" voor de upgrade zelf.

Reputatie 7
Badge +12
gelukkig maar :) 

Reputatie 7
wjb schreef:
 Verder moet ik zeggen: Niets dan lof, werkt vlekkeloos en gelukkig weer verlost van die "aparte" modern UI omgeving.

Echte (conservatieve) Windows XP (zelfs 7 is al te nieuw) gebruikers kunnen toch weer een soort van Classic Shell installeren, dan zie je helemaal niets meer van Windows 8 terug. Ik adviseer die mensen altijd de Classic MS-DOS Shell en WordPerfect 5.1, hebben ze zelfs geen muis meer nodig (Apple speeltje).

Gelukkig ben ik (hoewel zeker niet jong meer) niet zo conservatief. Ik vind de overgang van Windows 8 naar Windows 10 een downgrade (alleen security wise is en voordeel te halen). Ik hoop dat er spoedig een Modern UI Shell komt (met Charms en zoeken direct op het startscherm etc., kortom alles wat Windows 8 een OS met toekomstperspectief maakte). Zelfs tablet mode van Windows 10 is nog geen schim van wat Windows 8 allemaal kon. Microsoft heeft een oud paard van stal gehaald en dat lijkt voor de korte termijn wel leuk maar Windows 10 is qua vooruitgang een doodlopend spoor en de doodsteek voor Windows Phone (ook al willen ze anders doen geloven). Ik las vanmorgen ergens dat de belangstelling voor het ontwikkelen van universal apps niet erg groot is. KPN schijnt ook geen belangstelling te hebben, als ik de reacties van sommige KPN'ers op dit forum daarover zie. Ze zetten volledig in op Android en iOS en laten Windows verder links liggen, 10 of geen 10.

Kortom: Windows 10 is hét besturingssysteem voor desk- en laptops en verder gebruikt iedereen tegenwoordig tablets en slimfoons zonder Windows 10. Microsoft gaat verder als ontwikkelaar van apps voor Android en iOS.

Reputatie 7
Gisteren is de eerste Cumulatieve Update voor Windows 10 beschikbaar gekomen. Dit betreft uitsluitend bug fixes en de update bevat geen vernieuwingen. Tijdens het installatieproces van Windows 10 wordt de update automatisch in de installatie geïnjecteerd (heb ik op m'n werk mogen aanschouwen; zelf ben ik nog niet zover) zodat je na de installatie een up-to-date systeem hebt; daarvoor moet je natuurlijk wel een internetaansluiting hebben op het te updaten systeem.

Voor gebruikers van Windows 7 (en voor gebruikers die Windows 8 op een "7"-manier gebruiken) is hiermee dus het moment gekomen waarop de stap naar "10" gewaagd zou kunnen worden. Voor echte Windows 8 gebruikers (al dan niet met aanraakscherm) zoals ik, blijft Windows 10 i.m.h.o. nog een te grote stap terug om de upgrade al te kunnen aanbevelen, maar die hebben dan ook nog bijna een jaar de tijd voor de gratis update.

In dit artikel van de NOS wordt een in mijn ogen tamelijk objectieve beschrijving gegeven van privacyaspecten van Windows 10, ook in relatie tot Android en iOS. Persoonlijk zou ik alle privacy-gevoelige instellingen uitzetten (dat doe ik nu ook al, op Windows (Phone) 😎, vooral het Reclame ID! Alleen de locatiedetectie kun je meestal beter aan laten staan anders werken een aantal (locatie afhankelijke) apps niet, of zijn zelfs niet eens te installeren.

Twee dagen geleden met angst en beven overgestapt van Windows Pro naar Windows 10 Pro.

In eerste instantie ging alles heel vlot (45minuten) en werkte Windows 10. Audio werkte niet meer, na lang puzzelen heb ik alle audio drivers verwijderd en de computer op nieuw op gestart. Waarna dit ook voor elkaar was.

Daarna alle programma's getest, een paar programma's werkte niet door JIT foutmelding. Weer even puzzelen. Deze programma's zijn vaak wat ouder, als de compatibiliteidsmodus voor deze programma's op Windows XP (dus niet Windows 7) wordt ingesteld is dit ook verholpen.

De browser Edge is waardeloos, want Adblocker werk niet. Gelukkig is ook de IE browser nog beschikbaar en die gebruik ik dus.

Zoals ik Windows 7 gebruikte in de klassieke stijl met startknop zo kan ik windows 10 ook gebruiken.

Ik vind de layout minder mooi, maar ja de functionaliteit is gelijk.

De overstap was niet niks, maar alles werkt. Ik heb de 32bits versie geinstalleerd en voor mij belangrijke 16bits programma's uit 1995 werken zelfs nog.

Reputatie 7
Edge is (net als de rest van Windows 10) "a work in progress". Dit najaar schijnt er een update te komen waarmee add-ons voor o.a. Chrome ook in Edge gaan werken. En ook Android apps schijnen t.z.t. in Windows 10 te moeten gaan werken. Hoe diep kan Microsoft nog zinken?
Reputatie 7
Geweldig dat Android apps dan t.z.t. ook in Windows 10 moeten kunnen gaan werken.

Wanneer gaat iOS (Apple) ook overstag, zodat Android apps ook op iOS kunnen gaan draaien.

De developers van apps zullen een gat in de lucht springen als ze nog maar één app hoeven te ontwikkelen die geschikt is voor alle platforms.

Ik juich dit alleen maar toe en het zal mijns inziens de ontwikkeling innovatieve apps bevorderen en dat is, denk ik, voor iedereen goed.

Reputatie 7
Onderzoek heeft uitgewezen dat de overgrote meerderheid van de Windows gebruikers op zich niets tegen die "modern UI" omgeving van Windows 8 heeft, maar dat "de scheiding" van de "modern UI" en de "traditionele desktop" als zeer vervelend ervaren werd.

De Windows gebruiker ziet dit dan ook als een grote misser van Microsoft en de reactie van Microsoft is Windows 10 waarin ze die misser willen rechtzetten.

Het gaat Microsoft er om de "modern UI" (tablet/phone/touch) wereld en de "traditionele desktop" (desktop/laptop met toetsenbord/muis) wereld op een zo goed mogelijke manier samen te voegen.

Mijns inziens is ze dat met Windows 10 behoorlijk gelukt, de apps (modern UI) zijn direkt toegangelijk (zonder switch naar de modern UI omgeving, maar vanuit de "startknop") en draaien nu samen met de "traditionele toepassingen" in één omgeving (de desktop).

Dit neemt precies het grootste bezwaar weg die vele zakelijke gebruikers en consumenten tegen Windows 8 hadden.

Persoonlijk kan ik de upgrade naar Windows 10 dan ook van harte aanbevelen en ik moet zeggen, één van mijn devices draait nu een paar dagen Windows 10 en ik ben er uitermate tevreden over.

Ondertussen ook de eerste updates ontvangen en daar merk je niets van.

Één groot aandachtspunt is, zoals terecht hierboven al aangegeven, de privacy.

Met de standaard instellingen deel je wel erg veel met Microsoft. In Windows 8 was dat niet anders, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Kijk absoluut naar de instellingen en zet alles uit waarvan je het gevoel hebt dat je die niet hoeft te delen met Microsoft.

Let ook op bij de eerste aanmelding in de Store. Je moet je aanmelden met jouw Microsoft account en standaard wordt jouw inlog voor Windows dan ook aan jouw Microsoft account gehangen. Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van, ik gebruik alleen local/domain accounts voor het inloggen in Windows.

Daarnaast wordt jouw harddisk "versleuteld". Op zich goed vanuit security oogpunt, maar bij gebruik van een lokaal/domain account zal je dus wel moeten zorgen dat je een backup maakt van de key die gebruikt is bij de versleuteling. Laat je versleuteling aan staan, gebruik je een lokaal account en heb je een probleem zodat je Windows niet meer kunt starten, dan heb je die key echt nodig anders kom je dus niet meer bij jouw bestanden.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Als je Windows 10 installeert kan je ook de niet Express-installatie kiezen. Dan kan je allerlei privacy gerelateerde dingen aan en uit zetten.

Robin
Reputatie 7
In Windows 10 is de achtergrondkeur van de titelbalken van vensters altijd wit en is er ook geen mogelijkheid om dit aan te passen via de instellingen.

Nu zijn er (helaas) heel wat "traditionale toepassingen" die nog een grijze achtergrond gebruiken voor de toepassing zelf en dat ziet er, vind ik persoonlijk, een beetje vreemd uit.

Met behulp van deze "hack" is het toch mogelijk om de titelbalken van "traditionele toepassingen" te voorzien van een kleurtje. Zelf heb ik de kleur van titelbalken op grijs gezet met de laagste kleur intensiteit. (Zie screenshot) 

https://

Dit geeft, vind ik, dan toch een "modern" uiterlijk aan "traditionele toepassingen".

Tevens omzeilt dit bij gebruik van gekleurde titelbalken het "cosmetische bugje" in Windows 10 dat de tekst in een titelbalk met een lichtgrijze achtergrondkleur getoond wordt als het venster zelf (dus niet een veld in het venster) "de focus" heeft.

Reputatie 7
Er is een informatief (Engelstalig) artikel over de eerste 10 Dagen met Windows 10. Een aantal van de grootste onduidelijkheden (o.a. Privacy, Clean Install, browser keuze) wordt duidelijk uitgelegd.

Eén van mijn collega's ICT'ers (die op mijn werk het meest kritisch was over Windows 8 en er zelf nooit aan gewild heeft) heeft inmiddels thuis de upgrade (vanaf 7) uitgevoerd op 2 PC's en is behoorlijk enthousiast. Een reden voor mij om het nog wat langer uit te stellen :manwink: Microsoft schijnt dat ook te weten want ze hebben ervoor gezorgd dat op geen van onze Windows 7/8 systemen het upgrade picto (in het systeemvak) is verschenen. Dus ik kan helemaal niet upgraden, zelfs al zou ik 't willen. Moet dan zeker eerst de ISO-files ophalen en/of een USB-stick samenstellen; daar heb ik dan nog bijna een jaar de tijd voor ...

Reageer