Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7738 keer bekeken


Toon eerste bericht

238 reacties

Haal oude mail,berichten en onzin van je telefoon, laptop etc. af.Dat scheelt.

Reputatie 7
Badge +20

Wij hebben al zonnenpanelen.

 

Onze koel-vriescombinatie (inbouw) is iets meer dan 13 jaar oud.

We zitten aan een nieuwe te denken.

 

En daarna koken op inductie i.p.v. gas.

 

Gas gebruiken we alleen nog voor de CV en warm water.

Eten doen we buiten de deur, dus daarvoor hebben we geen gas meer nodig😎

Reputatie 7

Wij gebruiken alleen nog gas voor warm water (douchen en afwas) en om bij te springen bij de warmtepomp als het buiten echt heel koud is zoals in december.

In de afgelopen 4 maanden 95m3 aan gas verbruikt.

 

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben nu ook zonnepanelen. 12 stuks. Sinds een week of 6. Op een zonnige dag zowat 25 kwh. Maar van zulke dagen hebben we er in de afgelopen 6 weken maar een paar gehad. Als het ook maar enigsinds bewolkt is doen ze zowat niks meer.

Reputatie 7
Badge +28

Wij hebben hier in januari de buitenmuren laten spouwen.  Met de huidige gasprijzen leek ons dat geen overbodige luxe. 

 

Zelf heb ik geen zonnepanelen, veel buren wèl, maar wel een Voltmeter in een stopcontact en die geeft op zonnige dagen en weinig stroomverbruik in de buurt soms zelfs ruim 241 Volt aan.

 

Reputatie 7

Zelf heb ik geen zonnepanelen, veel buren wèl, maar wel een Voltmeter in een stopcontact en die geeft op zonnige dagen en weinig stroomverbruik in de buurt soms zelfs ruim 241 Volt aan.

Dat is nog maar 12 volt onder het wettelijk maximum waarop zonnepanelen afgekoppeld worden voor terugleveren.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is hier niet alleen op zonnige dagen zo, maar ook op zo'n dag als vandaag:

Deze data komt uit de slimme meter. 

Dit is laatste maand van fase 1:

De rode lijn zijn dus de hoogste pieken per dag.

Hoppa, ff omhoog schoppen 😎

Afgelopen winter de gaskachel niet aan gehad.

Vandaag geprobeerd om hem aan te zetten, brandde gelijk, laat hem nu aanstaan op 1 of 2. Dit gaat helaas wel ten koste van mijn energie teruggaaf in augustus / september, dit jaar kreeg ik €1664 terug. Nu staat de verwachting op meer dan €1500 wat nu natuurlijk minder wordt met meer gas verbruik.

Reputatie 7

...dit jaar kreeg ik €1664 terug. Nu staat de verwachting op meer dan €1500 wat nu natuurlijk minder wordt met meer gas verbruik.

Waarom verlaag je dan jouw termijnbedrag niet met €125,-?

Ik krijg liever een groot bedrag in 1x terug. Paar jaar geleden wel iedere keer verllagd, geld gaat op en je weet eigenlijk niet waaraan. Met een groot bedrag kan je wat leuke dingen doen en je ziet wat je er mee gedaan hebt.

Reputatie 7

Ik heb vandaag mijn energie jaarrekening ontvangen voor het afgelopen contractjaar.

Wij ontvangen €472 terug en ons nieuwe maandbedrag wordt €176.

Wij hebben nog nooit zo weinig betaald, ook niet voor het begin van de oorlog in de Oekraïne en bijgaande prijsstijgingen. Dat komt omdat ons gasverbruik met een kleine 90% is teruggebracht door het gebruik van een hybride warmtepomp. Nu is een hybride warmtepomp een behoorlijke investering maar met deze cijfers is hij ook snel weer terugverdiend.

 

Dit jaar was ook het eerste volle jaar met een warmtepomp en ik sta versteld van het resultaat.

In 2021, ons laatste volledige jaar zonder warmtepomp, hadden we een verbruik van 4103kWh stroom en 2066m3 gas.

 

In 2023, ons eerste volledige jaar met warmtepomp, hadden we een verbruik van 4277kWh stroom en 211m3 gas.

Dat is t.o.v. 2021 dus 174kWh meer aan stroom en 1855m3 minder aan gas.

Buiten het een halve graad lager zetten van de verwarming en bewuster omgaan met stroom hebben we niet veel in ons doen en laten aangepast. Ik denk dat de grootste elektricitietsbesparing het plaatsen van een KlikAanKlikUit schakelaar op de vijverpomp is geweest waarmee we deze automatisch uitschakelen bij zonsondergang om hem weer aan te laten gaan bij zonsopkomst. Dat zal waarschijnlijk toch een besparing van een kleine 500kWh hebben opgeleverd. Ik had echter een veel grotere stijging van mijn stroomverbruik verwacht en die is uitgebleven. Nu is op 27 mei 2022 ook mijn oude draaischijf elektriciteitsmeter vervangen door een slimme meter en het zou ook maar zo kunnen dat die draaischijfmeter het verbruik en de teruglevering van de zonnepanelen niet goed registreerde.

Reageer