Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7737 keer bekeken


Toon eerste bericht

238 reacties

Reputatie 7

Wat wijsheid is of gas of elektra deze winter is denk ik voor elk huishouden anders. Hier zonnepanelen en wordt er zo veel mogelijk elektrische apparaten gebruikt, waterkoker, de droger die ook warmte afgeeft (de interne afzuiging standje lager zetten) airfryer etc.

Er zijn, naar ik begrepen heb, maar weinig huishoudens die op jaarbasis meer stroom opwekken dan dat ze verbruiken. Als je minder opwekt dan je verbruikt dan is het gaan verwarmen van de woning m.b.v. elektriciteit i.p.v. gas o.b.v. het huidige prijsplafond en de huidige tarieven geen goed idee voor jouw portemonnee. Alleen als het rendement op zo'n 500% zou liggen zou je met elektriciteit wellicht goedkoper uit kunnen zijn maar dat halen alleen de allerbeste warmtepompen.

Reputatie 7
Badge +16

Sinds 2016 ben ik bezig met het verduurzamen van het complex waar ik woon, groot project met een hoop regelgeving en een flora en faunawet die de boel zit te verpesten ;) Daarnaast trek ik een warme trui aan :-)

 

Reputatie 7
Badge +10

Wat wijsheid is of gas of elektra deze winter is denk ik voor elk huishouden anders. Hier zonnepanelen en wordt er zo veel mogelijk elektrische apparaten gebruikt, waterkoker, de droger die ook warmte afgeeft (de interne afzuiging standje lager zetten) airfryer etc.

Er zijn, naar ik begrepen heb, maar weinig huishoudens die op jaarbasis meer stroom opwekken dan dat ze verbruiken. Als je minder opwekt dan je verbruikt dan is het gaan verwarmen van de woning m.b.v. elektriciteit i.p.v. gas o.b.v. het huidige prijsplafond en de huidige tarieven geen goed idee voor jouw portemonnee. Alleen als het rendement op zo'n 500% zou liggen zou je met elektriciteit wellicht goedkoper uit kunnen zijn maar dat halen alleen de allerbeste warmtepompen.

Ik weet niet of ik helemaal duidelijk heb wat je bedoeld, en ik wil er ook geen oeverloze discussie van maken, maar je zegt; “Er zijn, naar ik begrepen heb, maar weinig huishoudens die op jaarbasis meer stroom opwekken dan dat ze verbruiken.”

Ik lever (veel) stroom terug waar nu nog een vergoeding voor wordt gegeven en bijna alles gaat hier direct op de zonnepanelen. Ik spreek natuurlijk ook vanuit mijn eigen huishouden/portemonnee/middelen. 
 

 Of begrijp ik je verkeerd?

Reputatie 7
Badge +24

... bijna alles gaat hier direct op de zonnepanelen.

Dan zou u bijna alles in huis moeten doen rondom het middaguur. En in de ochtend en avond niks doen?

Reputatie 7

Ik weet niet of ik helemaal duidelijk heb wat je bedoeld, en ik wil er ook geen oeverloze discussie van maken, maar je zegt; “Er zijn, naar ik begrepen heb, maar weinig huishoudens die op jaarbasis meer stroom opwekken dan dat ze verbruiken.”

Ik lever (veel) stroom terug waar nu nog een vergoeding voor wordt gegeven en bijna alles gaat hier direct op de zonnepanelen. Ik spreek natuurlijk ook vanuit mijn eigen huishouden/portemonnee/middelen. 
 

 Of begrijp ik je verkeerd?

Ik lever op een zonnige dag ook stroom terug aan het net, maar over het hele jaar gezien wek ik veel minder stroom op dan dat ik in totaal verbruik.

Het is dus alleen zinvol jouw huis elektrisch te gaan verwarmen als je op jaarbasis meer stroom opwekt dan dat je verbruikt. Er zijn maar weinig huishoudens waarvoor dat geldt. Wellicht ben jij er één van, dat kan natuurlijk.

Mijn warmtepomp zal ik, afhankelijk van de door Eneco aangeboden tarieven, zeer waarschijnlijk uit gaan zetten omdat ik goedkoper uit ben met het verwarmen op gas. Onderstaand de berekening o.b.v. een gasprijs van €3,- en een elektriciteitsprijs van €0,95 per kWh (enkeltarief) waarbij ik een kleine €400,- per jaar bespaar door mijn huis op gas te verwarmen. Dat is natuurlijk serieus geld.

Dit druist wel in tegen de doelstellingen t.a.v. verduurzaming en energietransitie maar blijkbaar heeft onze overheid daar weinig aandacht voor.

Een intergas superflow of hre waarop je CV uitzet is ook een goed alternatief.

Ik denk duurder in aanschaf en verbruik dan een boiler.

Hier hangt een Intergas ketel voor het warme water de kamers zelf worden met hete lucht verwarmd, het zeer grote nadeel is dat we liters water kunnen opvangen voor we beneden eindelijk warm water hebben, geef mij dan maar een electrische boiler.

 

Wij doen nog niks, althans niks anders of meer dan we al zeker 20 jaar doen. Nog meer dan gaat de kwaliteit van leven omlaag dat willen we beiden niet.

Hier hangt een Intergas ketel voor het warme water de kamers zelf worden met hete lucht verwarmd, het zeer grote nadeel is dat we liters water kunnen opvangen voor we beneden eindelijk warm water hebben, geef mij dan maar een electrische boiler.

Ja ok, maar water kost niet zo veel.

Je kan de comfort stand aanzetten, maar dat kost meer dan dat water.

Geisers moeten verboden worden vind ik, koolmonoxide kl*te dingen 😣 

 

Open geisers zijn inderdaad een koolmonoxide bom.Je zal altijd je keukendeur/raam open moeten zetten.En in de winter doet niemand dat, daar zit ook het probleem.Bijvoorbeeld 1 iemand doucht, en de ander is in de keuken bezig, met de deur dicht, is het risico gewoon echt heel groot.Open CV ketels zijn ook niet veilig, helaas worden zowel open cv ketels als open geisers nog verkocht...

Reputatie 7

​Open CV ketels zijn ook niet veilig, helaas worden zowel open cv ketels als open geisers nog verkocht...

Volgens mij zijn open CV ketels niet meer toegestaan. Daarnaast moet het afvoerkanaal "gebeugeld" zijn en mag deze geen ijzer meer bevatten.

@wjb Mijn afvoer is nog niet gebeugeld, maar op den duur zal de huidige ketel ook wel vervangen worden en de nieuwe afvoer wel gebeugeld worden.Alleen een goede ketel kiezen is vrij lastig,  misschien een Proline aangezien kennissen daar niet over klagen dat hij vaak in storing valt oid

Vaillant produceert nog open toestellen, de Atmomag geiser en de Thermocompact CV ketel.Beide gewoon bij warmteservice te koop.

Reputatie 7
Badge +10

... bijna alles gaat hier direct op de zonnepanelen.

Dan zou u bijna alles in huis moeten doen rondom het middaguur. En in de ochtend en avond niks doen?

Ochtenden tot een uur of 14.00  

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Reputatie 7
Badge +10

Hier hangt een Intergas ketel voor het warme water de kamers zelf worden met hete lucht verwarmd, het zeer grote nadeel is dat we liters water kunnen opvangen voor we beneden eindelijk warm water hebben, geef mij dan maar een electrische boiler.

Ja ok, maar water kost niet zo veel.

Je kan de comfort stand aanzetten, maar dat kost meer dan dat water.

Geisers moeten verboden worden vind ik, koolmonoxide kl*te dingen 😣 

 

​Open geisers zijn inderdaad een koolmonoxide bom.Je zal altijd je keukendeur/raam open moeten zetten.En in de winter doet niemand dat, daar zit ook het probleem.Bijvoorbeeld 1 iemand doucht, en de ander is in de keuken bezig, met de deur dicht, is het risico gewoon echt heel groot.Open CV ketels zijn ook niet veilig, helaas worden zowel open cv ketels als open geisers nog verkocht...


Ik heb als kind een koolmonoxide vergiftiging gehad door een geiser, engeltje op mijn schouder 😧 en 2 koolmonoxide melders hangen hier bij de cv ketel op zolder, of deze nu wel of niet gloedje nieuw zijn, gesloten en of alleen naar buiten af en aan voeren, die melders worden net als de rookmelders goed onderhouden.

Reputatie 7

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?


Ik heb als kind een koolmonoxide vergiftiging gehad door een geiser, engeltje op mijn schouder 😧 en 2 koolmonoxide melders hangen hier bij de cv ketel op zolder, of deze nu wel of niet gloedje nieuw zijn, gesloten en of alleen naar buiten af en aan voeren, die melders worden net als de rookmelders goed onderhouden.

Zeker CO melders nemen!Zelf ook meerdere hangen en die worden om de 7 jaar vervangen(wat nodig is).

 

Er zat hier een gat in de meetnippel(feitelijk dus lek in rookgasafvoer), dus geluk dat ik daar op tijd achter kwam.Was in de zomer, dus het raam stond continue open, maar in de winter was er zonder CO melder misschien wel wat gebeurd.En monteur had ook de branderpakking niet goed teruggedaan, met brand en CO vergiftiging risico tot gevolg.Dan komt het toch wel dichtbij, vind het ook vervelend dat erkende installateurs er zo’n zooitje van maken..Gelukkig ging de ketel in beide gevallen vanzelf defect en uit.Ben nu in korte tijd al een paar keer overgestapt van installateur omdat ze er een zooitje van maken.Maar tot nu toe nog geen écht goede gevonden helaas...

Fijn dat je er goed vanaf bent gekomen, lees dat wel eens anders.

Mocht iemand dit lezen die geen of een CO melder ouder dan 7 jaar heeft, koop er direct eentje!

 

Reputatie 7

...vind het ook vervelend dat erkende installateurs er zo’n zooitje van maken...

Gelukkig niet allemaal.

Toen ze bij mij begin dit jaar de schouw kwamen doen voor de plaatsing van onze hybride warmtepomp gaven ze aan dat ze deze niet mochten plaatsen als de rookgasafvoer van de CV ketel niet vervangen zou worden. Deze was van staal en op één punt met popnagels vastgezet. Dat gebeurde vroeger regelmatig maar het blijkt echt een enorm risico te kunnen zijn. Ze lieten me de rookgasafvoer zien nadat ze die vervangen hadden en het bleek dat die zo goed als weggecorrodeerd was rond die popnagels m.a.g. een bijna lekkende rookgasafvoer met alle mogelijke gevolgen van dien.

Reputatie 7
Badge +10

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?

 

@wjb

Gelukkig niet inderdaad.Maar de meeste doen hun werk niet echt super goed, veel te haastig en niet grondig genoeg.Ik hoop een goede te kunnen vinden, zal er wel weer eentje proberen.

Goed dat die monteur er bij jou achter kwam, dan merk je toch wel dat het risico op CO vergiftiging toch groter is dan je eerst altijd dacht..

Reputatie 7

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?

 

Dan wek jij op jaarbasis vast en zeker veel minder op dan dat je verbruikt en dus doe je er verstandig aan om geen elektriciteit te gebruiken voor het verwarmen van jouw woning, ook niet op momenten dat je teruglevert aan het net.

Reputatie 7
Badge +24

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?

 

Wij hebben nog geen panelen. Wel bestelt. Er komen er 12 van 395 Wp. Het grapje kost 6000 euro ex btw 💸 en wanneer ze komen weet ik nog niet. 

Hoe lang heeft u ze al?

Reputatie 7
Badge +10

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?

 

Wij hebben nog geen panelen. Wel bestelt. Er komen er 12 van 395 Wp. Het grapje kost 6000 euro ex btw 💸 en wanneer ze komen weet ik nog niet. 

Hoe lang heeft u ze al?

Zeg maar ‘je’ joh, dan doe ik dat ook 😅

Nu precies 2 jaar heb ik zonnepanelen en ik kreeg altijd al een mooi bedrag terug (met een laag termijnbedrag) en nu helemaal 🤑 plus terugleveren wordt nu en (volgens mij) volgend jaar nog beloond.

Via een app kan ik precies zien wat de status is, leuk en handig. 

Hier hangt een Intergas ketel voor het warme water de kamers zelf worden met hete lucht verwarmd, het zeer grote nadeel is dat we liters water kunnen opvangen voor we beneden eindelijk warm water hebben, geef mij dan maar een electrische boiler.

Ja ok, maar water kost niet zo veel.

Je kan de comfort stand aanzetten, maar dat kost meer dan dat water.

Ik vind de verspilling van drinkwater dan toch kwalijker. Dan die paar centen.

 

@Nick83 12 panelen is dat niet veel meer dan nodig voor het eigen verbruik?

 

Wij hadden er zes dat was genoeg voor het eigen gebruik.

Reputatie 7

Hier 9 Sunpower panelen op het Oosten. Elk 325 Wp vermogen.

Toevallig vandaag over gegaan naar Vattenfall (en blij met de tweemaal €190,- tegemoetkoming voor nov en dec.) 

Ons stroomverbruik van afgelopen verzekeringsjaar; van 9 okt t/m 9 okt. 

Qua gasverbruik 993m3.  Elke maand €100,- voorschot. Totaal €1100,- betaald (eerste maand werdt geen incasso aangeboden) en krijg nog ong €275,- op de koop toe 😅

Wij hebben nog geen panelen. Wel bestelt. Er komen er 12 van 395 Wp. Het grapje kost 6000 euro ex btw 💸 en wanneer ze komen weet ik nog niet. 

Hoe lang heeft u ze al?

Wel duur…

Ik ben voor 4 stuks 400wp "maar" 1000 kwijt.

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben nog geen panelen. Wel bestelt. Er komen er 12 van 395 Wp. Het grapje kost 6000 euro ex btw 💸 en wanneer ze komen weet ik nog niet. 

Hoe lang heeft u ze al?

Wel duur…

Ik ben voor 4 stuks 400wp "maar" 1000 kwijt.

Ja... maar is dat nu? Of was dat een jaar geleden? Alles is wel duurder geworden. 

Wij krijgen een 3 fasen omvormer waar later ook een batterij op aangesloten kan worden.

Maar ik zie soms ook wel eens reclame op Facebook of Instagram voorbij komen van zonnepanelen dat ik denk: nou... dat is maar de helft. Ik weet niet wat ik daar mee moet...

Reputatie 7

Hoe lang heeft u ze al?

Ik heb 5 panelen van 300Wp die sinds mei 2014 hun werk doen. Ze liggen op het zuidoosten en helaas heb ik geen plaats voor meer panelen.

De panelen zijn volledig terugverdiend en elke euro opbrengst is nu 100% "winst".

Reputatie 7
Badge +10

Wij hebben nog geen panelen. Wel bestelt. Er komen er 12 van 395 Wp. Het grapje kost 6000 euro ex btw 💸 en wanneer ze komen weet ik nog niet. 

Hoe lang heeft u ze al?

Wel duur…

Ik ben voor 4 stuks 400wp "maar" 1000 kwijt.

Ja... maar is dat nu? Of was dat een jaar geleden? Alles is wel duurder geworden. 

Wij krijgen een 3 fasen omvormer waar later ook een batterij op aangesloten kan worden.

Die batterij vind ik wel jammer dat ik deze niet heb. Daar wordt het ongebruikte opgewekte energie heel mooi lokaal opgeslagen en kan gebruikt worden bij minder zonuren oid. 

Reageer