Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7737 keer bekeken


Toon eerste bericht

238 reacties

@Nick83 ,

Panelen worden deze week geplaatst,maar ik krijg geen batterij en gewoon een 1 fase omvormer.

Reputatie 7

Die batterij vind ik wel jammer dat ik deze niet heb. Daar wordt het ongebruikte opgewekte energie heel mooi lokaal opgeslagen en kan gebruikt worden bij minder zonuren oid. 

Zolang de salderingsregeling nog van toepassing is is een batterij weggegooid geld.

Reputatie 7
Badge +10

Panelen liggen op het Oosten waar de zon op komt. 

Hoeveel panelen heb je en wat is het totale vermogen van die panelen?

 

Dan wek jij op jaarbasis vast en zeker veel minder op dan dat je verbruikt en dus doe je er verstandig aan om geen elektriciteit te gebruiken voor het verwarmen van jouw woning, ook niet op momenten dat je teruglevert aan het net.

Ik zal daar later nog even goed naar kijken maar volgens mij wordt er wel meer opgewekt dan verbruikt. Ook gezien het bedrag wat ik terug krijg (met een laag termijnbedrag) plus mijn energieleverancier gaf ook de opmerking dat mijn zonnepanelen heel mijn verbruik dekken en ik hier geen kosten aan heb wat elektriciteit betreft.

Reputatie 7
Badge +10

Die batterij vind ik wel jammer dat ik deze niet heb. Daar wordt het ongebruikte opgewekte energie heel mooi lokaal opgeslagen en kan gebruikt worden bij minder zonuren oid. 

Zolang de salderingsregeling nog van toepassing is is een batterij weggegooid geld.

Klopt, maar dit veranderd volgens mij vanaf 2025. 

Reputatie 7

Ik zal daar later nog even goed naar kijken maar volgens mij wordt er wel meer opgewekt dan verbruikt. Ook gezien het bedrag wat ik terug krijg (met een laag termijnbedrag) plus mijn energieleverancier gaf ook de opmerking dat mijn zonnepanelen heel mijn verbruik dekken en ik hier geen kosten aan heb wat elektriciteit betreft.

Dan verbruik je maar weinig elektriciteit.

Jouw panelen hebben ongeveer de dubbele capaciteit van mijn panelen maar liggen iets minder gunstig gepositioneerd. Ik verwacht dat jouw jaaropbrengst dan ook ergens rond de 2300 à 2500kWh zal liggen. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik zal daar later nog even goed naar kijken maar volgens mij wordt er wel meer opgewekt dan verbruikt. Ook gezien het bedrag wat ik terug krijg (met een laag termijnbedrag) plus mijn energieleverancier gaf ook de opmerking dat mijn zonnepanelen heel mijn verbruik dekken en ik hier geen kosten aan heb wat elektriciteit betreft.

Dan verbruik je maar weinig elektriciteit.

Jouw panelen hebben ongeveer de dubbele capaciteit van mijn panelen maar liggen iets minder gunstig gepositioneerd. Ik verwacht dat jouw jaaropbrengst dan ook ergens rond de 2300 à 2500kWh zal liggen. 


Levering en teruglevering. 
Maar ik zal later dus nog even rustig kijken. 

Zonnepanelen zijn gelegd!

Nu heb ik wel een vraag, waar @wjb waarschijnlijk wel antwoord op weet:

Mijn huidige meter registreert de teruglevering niet, deze moet dus waarschijnlijk vervangen worden.Keuze is dan een domme digitale of Slimme meter.Is zijn er nog voordelen in kosten om voor de digitale te gaan?Of heeft een slimme alleen maar voordelen?

Ik zou ook om een draaischijf kunnen vragen, maar ik vermoed dat ze dat niet meer doen.

Hallo @martijn197108 het voordeel van de oude draaischijfmeters was dat deze terugdraaiden als je terug leverde, per saldo dus hetzelfde geld ontving voor de retour levering als dat je betaalt bij afname.

Bij de digitale meter dient er 1x per jaar gesaldeerd te worden en krijg je voor de terug geleverde stroom minder als voor de gekochte stroom.

Denk er wel om dat jouw energieleverancier op jaarbasis saldeert en niet per maand, want dat is wettelijk verboden.

 

 

Reputatie 7

Gewoon voor een slimme meter gaan, heb je alleen maar gemak van. Je productie, afname, teruglevering en verbruik wordt lekker automatisch geregeld. En hier thuis zijn we nog nooit benadeeld. Door omstandigheden en wijzigingen vanuit Liander in de MK onderhand wel 3 slimme meters en 3 slimme gasmeters verder, maar mag de pret niet drukken.  Bijv; gasmeter gaf eens het verbruik niet meer door i.v.m soft/hardwarefout,... Binnen enkele dagen kreeg ik automatisch een bericht van Liander dat ze langskwamen om de gasmeter te vervangen. In mijn ogen alleen maar voordelen. 

 

Daarnaast gebruik ik een Homewizard P1 meter om mijn verbruik mee bij te houden 😁 

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt nu het beste voor een slimme meter kiezen denk ik. Dan hoef je nooit meer meterstanden door te geven. En de meterstanden op het moment van een tariefsverhoging (of verlaging) zijn dan ook duidelijk. Die worden anders geschat. Kan in je voordeel uitpakken. Ook in je nadeel. Vroeger was dat niet zo interessant. Maar dat is nu een ander verhaal.

Stel je gaat komende maanden met de hoge tarieven flink besparen op het energieverbruik. Dan word bij een slimme meter die besparing ook daadwerkelijk volledig toegerekend aan die periode met die hoge tarieven. Omdat de precieze meterstanden bekend zijn op het moment van de tariefsverhoging. 

Zonder slimme meter zijn die meterstanden niet bekend en worden ze dus geschat. Een energiebesparing in de winter word dan dus uitgesmeerd over het hele jaar, dus ook over de zomer met lagere tarieven. 

Bedankt Nick , Jan en Jeroen!

Ik zal vragen of een draaischijf nog mogelijk is, en anders gewoon een slimme meter😉Ik zal op jaarbasis niet terugleveren vermoed ik, dus dat salderen is dan bij mij niet van toepassing neem ik aan.Dus dat voordeel van de draaischijfmeter vervalt dan.

Zonder slimme meter zijn die meterstanden niet bekend en worden ze dus geschat.

 

Je kan ook je meterstanden doorgeven bij een prijsverhoging / verlaging

Reputatie 7
Badge +10

Zonder slimme meter zijn die meterstanden niet bekend en worden ze dus geschat.

 

Je kan ook je meterstanden doorgeven bij een prijsverhoging / verlaging

Hier werd er jaarlijks altijd gevraagd om de standen door te geven door de energieleverancier. Maar nu heb ook ik een slimme meter en gaat dit (met toestemming) automatisch. Ik houd het wel bij trouwens. 

Reputatie 7

Zodra de afbouw van de salderingsregeling gaat beginnen in 2025 is een digitale meter sowieso verplicht voor mensen die terugleveren.

Zelf heb ik, net als @JB22_ een slimme meter met een P1 meter van Homewizard.

 

Ik zal op jaarbasis niet terugleveren vermoed ik, dus dat salderen is dan bij mij niet van toepassing neem ik aan.

Op een zonnige dag in de zomer zal jij vast en zeker terugleveren e.n dus is saldering ook voor jou van toepassing.

@wjb ,Maar dan is een draaischijfmeter toch een betere keuze?En dan kan ik nog ruim 2 jaar daar van profiteren.

Dat wat @JanD vertelde , dacht ik eerst altijd zelf ook.

Reputatie 7
Badge +24

@wjb ,Maar dan is een draaischijfmeter toch een betere keuze?

Dat is helemaal geen keuze. Want die krijg je niet meer. Die dingen worden al zowat 10 jaar niet meer geplaatst. 

Ok @Nick83 .Maar ik kan het altijd vragen natuurlijk, misschien heeft een monteur zo'n ding nog in zijn bus.

Reputatie 7

@wjb ,Maar dan is een draaischijfmeter toch een betere keuze?En dan kan ik nog ruim 2 jaar daar van profiteren.

Dat wat @JanD vertelde , dacht ik eerst altijd zelf ook.

Nee, dat maakt helemaal niets uit. Zolang er tegen 100% van het tarief gesaldeerd wordt en dat is tot 2025 het geval, zal jouw teruggeleverde stroom dus gewoon weggestreept worden tegen de verbruikte stroom. Alleen een eventueel overschot in teruglevering wordt tegen het lagere teruglevertarief vergoed maar dat is met een draaischijfmeter niet anders. Als aan het eind van het jaar de draaischijfmeter een lagere stand aanwijst dan aan het begin van het jaar dan zal je het verschil ook tegen het teruglevertarief uitbetaald krijgen, als je het überhaupt uitgekeerd krijgt immers energieleveranciers kunnen dat in hun leveringsvoorwaarden wel eens uitgesloten hebben.

Houdt er daarnaast rekening mee dat een draaischijfmeter een teruglooprem kan hebben en die kunnen dus helemaal niet achteruitlopen waardoor jouw teruglevering ook niet geregistreerd wordt.

Daarnaast maakt een P1 meter (die je aan een digitale meter kunt koppelen) je echt bewust van jouw verbruik en daarmee zal je vast en zeker gaan kijken of en waarmee je energie kunt besparen.

Bedankt @wjb .Als het niks uitmaakt maar gewoon een slimme en wellicht ook een P1 meter!De problemen met gevaarlijke gasmeters en te veel metende stroommeter zijn volgens mij wel voorbij.

 

Reputatie 7

Als het niks uitmaakt maar gewoon een slimme en wellicht ook een P1 meter!

Dat is een "slimme" keuze. 😉

De problemen met gevaarlijke gasmeters en te veel metende stroommeter zijn volgens mij wel voorbij.

Toch is het verstandig om jouw stroomverbruik even een tijdje te vergelijken met de periode van voor de plaatsing van jouw slimme meter. Iets verschil zal er vast en zeker zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Die P1 meters, kun je die zelf zo kopen en inpluggen? 
 

Bij mij ziet het er ‘iets’ anders uit….

 


 

 

Reputatie 7

https://homewizard.nl 

Jouw slimme meter heeft vast een P1 poort.

Het hangt ook af van welk DSMR-nummer de meter heeft, meestal moet dat minimaal 4 of 5 of hoger zijn anders werken bepaalde energiemeters niet zonder eerst een micro USB-adapter aan te schaffen.

Zelf heb ik een meter met DSMR-versie 4.2 en kon rechtstreeks een RJ11-stekker in de aansluiting steken.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

https://homewizard.nl 

Jouw slimme meter heeft vast een P1 poort.

Ik heb ‘m gevonden. 👍

Reputatie 7
Badge +10

Het hangt ook af van welk DSMR-nummer de meter heeft, meestal moet dat minimaal 4 of 5 of hoger zijn anders werken bepaalde energiemeters niet zonder eerst een micro USB-adapter aan te schaffen.

Zelf heb ik een meter met DSMR-versie 4.2 en kon rechtstreeks een RJ11-stekker in de aansluiting steken.

 

 

Ik zal inderdaad voor de zekerheid even navragen wat de pi meter betreft. Al is het volgens mij een handige gadget die men, ook in een huurwoning, zonder problemen kan en mag gebruiken. Dacht ik zo…en anders hoor ik dat wel bij het navragen. 

Reageer