Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7731 keer bekeken


Toon eerste bericht

238 reacties

Reputatie 7

Ik blijf met de tweemaal €190,- en het prijsplafond(zitten wij juist ruim onder onder) , gewoon de cv ketel wel gebruiken. Zitten alweer 3 weken waarbij de temp in huis niet onder de 19 graden komt in de nacht. Heb een Split airco om bij te verwarmen of als het kan, volledig te verwarmen en hier en daar een infraroodpaneel op kamers. Als ik meer moet investeren nu, zijn we sowieso veeel duurder uit,... Wel gaan we bewuster met energie om. Zien we in 2024 wel weer,...

Reputatie 7

Heb een Split airco om bij te verwarmen of als het kan, volledig te verwarmen en hier en daar een infraroodpaneel op kamers. Als ik meer moet investeren nu, zijn we sowieso veeel duurder uit,... Wel gaan we bewuster met energie om.

Met een besparing van €800,- per jaar was de terugverdientijd van die warmtepomp zo'n 9 jaar. Met de huidige tarieven en het prijsplafond is dat zo'n 21 jaar en dat nodigt natuurlijk niet uit om zo'n investering te doen. Maar opgepast, het prijsplafond is eindig en als de prijzen voor gas en electriciteit niet weer lager worden dan wordt de terugverdientijd ineens heel kort.

Onderstaand de het vergelijk tussen mijn huis verwarmen met de warmtepomp versus met gas gebaseerd op de huidige variabele tarieven maar dan zonder prijsplafond.

Het verschil is dan maarliefst €1600,- per jaar en dat betekent dat de terugverdientijd van mijn warmtepomp nog maar 4,5 jaar zal zijn.

Daarnaast verwacht ik dat de politiek een (gedeeltelijke) loskoppeling zal nastreven tussen de prijs voor groene stroom en de prijs voor gas en dan zal het helemaal hard gaan.

 

Overigens verwarmen wij alleen de woonkamer, open keuken, tuinkamer, badkamer en werkkamer. De slaapkamers, hal en bijkeuken worden niet verwarmd. Op de werkkamer hangt boven het bureau een 600 watt IR paneel die op koude dagen zal bijspringen omdat wij met de warmtepomp op zeer lage temperatuur verwarmen en dat is prima met vloerverwarming maar minder effectief met radiatoren.

 

Reputatie 7
Badge +7

Wij blijven hier met het hele gezin zo kritisch mogelijk met energie omgaan:

  • Wel die ene zuinige lamp aanzetten en niet die energie-slurpende lamp die er ook staat in die ruimte.
  • De vaatwasser wordt nu nog maar 2 keer p.w. aangezet i.p.v. 4 keer.
  • Vaatwasser en wasmachine worden nu met nachtstroom gebruikt.
  • De verwarming wordt pas sinds afgelopen maandag gebruikt. En dan nog maar 4 uur per dag.
  • Alleen de begane grond wordt met de ketel verwarmd (vloerverwarming). Boven is de vloerverwarming uitgeschakeld met 2 knikhendels die ik al jaren geleden heb laten monteren. 
  • Indien nodig zetten we boven wel kort de airco als verwarming aan. Even 10 minuten laten draaien, is voldoende dan.
  • Is het fris, dan een trui of vest aan.
  • Kort douchen, iets wat voor de kinderen een uitdaging is. 
  • Elke dag de app van de energieleverancier checken.

Ik heb goede hoop dat de eindafrekening die volgende maand komt, toch enigszins gaat meevallen.. Ik heb net een rekensommetje gemaakt. In het verbruiksoverzicht van de energieleverancier alle maandelijkse kosten bij elkaar opgeteld. En daar tegenover natuurlijk de maandelijkse voorschotbedragen.

Het lijkt erop dat we om en nabij quitte spelen. Hopelijk kloppen mijn berekeningen. 

Reputatie 7

Het lijkt erop dat we om en nabij quitte spelen. Hopelijk kloppen mijn berekeningen. 

Heb je dan niet een app waarin je jouw verbruik eenvoudig terug kunt zien?

Reputatie 7
Badge +7

Heb je dan niet een app waarin ne jouw verbruik eenvoudig terug kunt zien?

Jawel @wjb sinds een paar weken heb ik die op mijn mobiel. En dus elke dag even het dagelijkse gebruik checken om een vinger aan de pols te houden. “Meten is weten.”

Maar voor het rekensommetje dat ik wilde maken, was het overzicht op de site gemakkelijker. Dus op de pc gedaan.

Edit: Heb aan mijn lijstje het douchen en ook de app toegevoegd.

Reputatie 7

Maar voor het rekensommetje dat ik wilde maken, was het overzicht op de site gemakkelijker. 

Klopt, ik heb bij Eneco ook een aantal verbeterpunten ingediend voor de app.

Één daarvan is het hierboven getoonde overzicht ook te voorzien van de totalen voor stroom incl. teruglevering en gas over de gehele contractperiode zodat je in één oogopslag het totaalverbruik af kunt lezen.

Reputatie 1

Ik heb een laptop met een extra grafische kaart. Die kaart heb ik in de software afgezet (kan dus makkelijk weer aan). Ik gebruik nu de on-board grafische chip. Als je gamet heb je wel een goede grafische kaart nodig, maar ik gebruik mijn laptop hoofdzakelijk voor tekst en het internet. Voor een casual game heb je zelfs geen aparte grafische kaart nodig.

Scheelt het veel in verbruik? Ja, nogal. Een simpele NVidia RTX 1050 verbruikt 100 watt. Als je die kaart de hele dag laat werken, bijvoorbeeld als hardware ondersteuning voor de browser, kom je makkelijk boven de 1kW uit. Met de huidige prijzen is dat per maand een aardig bedrag. En hoe beter de grafische kaart, hoe meer stroom hij verbruikt.

De wasmachine verbruikt veel stroom. Voor was die echt vuil is, zoals sokken, heb ik zelfs de voorwas nodig. Nu was ik sokken en dergelijke even voor in een emmer met warm water. Na het uitspoelen doe ik deze was in de wasautomaat. Ik vul de automaat bij met minder vuile was, wit en bont (bont dat al vaak gewassen is) en was daarna met een extra kort programma op 30 graden, zonder voorwas uiteraard. Op 30 graden lopen de kleuren niet uit.

Ik drink veel thee en hou er niet van om thee uit een thermoskan of theepot te drinken. Bovendien maakt dat in stroomverbruik niet veel uit. Wat wel een verschil maakt is de wijze waarop je de waterkoker vult. Ik doe het water in het kopje of de mok waar ik thee in wil zetten. De inhoud doe ik daarna in de waterkoker. Zo kook ik precies de hoeveelheid die ik nodig heb en geen cc teveel.

Eenmaal in de twee weken stofzuig ik mijn appartement. Maar in de helft van mijn flat ligt vinyl. Ik stofzuig dat niet meer, maar gebruik een zachte dweil aan een steel, droog. Het wordt nu veel schoner dan ooit. Alleen op twee kleine kamers stofzuig ik nog. Niet langer dan vijf minuten.

Ik zit inmiddels op 1/3 minder stroomverbruik dan eerst. Zelfs ruim onder het gemiddelde verbruik van een eenpersoons huishouden.

Wat warmte betreft, ik heb blokverwarming. Maar die gaat amper nog aan. Ik heb een kleine oliegevulde radiator. Die zet ik naast me, bij mijn bureau. Dat blijkt voldoende te zijn.

In mijn flat heb ik een ventilatiesysteem, in de huiskamer met open keuken. Die zuigt erg hard. De roosters zitten hoog, waar de warmte zich verzamelt. Ik heb de roosters afgedekt, in de huiskamer en in de badkamer. Als ik kook of douche, maak ik ze even open. Dat blijkt prima te werken.

Ik verbruik minder dan 1 m3 gas per maand om te koken, maar de vaste kosten en belastingen zijn aanzienlijk. Ik laat het gas dan ook afsluiten en kook dat beetje wel op een inductie kookplaat. Het afsluiten is gratis en ik bespaar honderden euro’s per jaar.

Afijn, er valt nog meer te verzinnen, maar dit zijn de belangrijkste besparingen.

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Ik laat het gas dan ook afsluiten en kook dat beetje wel op een inductie kookplaat. Het afsluiten is gratis en ik bespaar honderden euro’s per jaar.

Valt warm water ook onder jouw blokverwarming?

Ik kook al ruim 20 jaar op inductie en ik zou echt niet anders meer willen.

Het is zoveel sneller dan gas en efficiënter dan gewone electrische platen.

Reputatie 4
Badge +1

Ik bezuinig nergens op….was al energie bewust😀

Reputatie 1

Ik laat het gas dan ook afsluiten en kook dat beetje wel op een inductie kookplaat. Het afsluiten is gratis en ik bespaar honderden euro’s per jaar.

Valt warm water ook onder jouw blokverwarming?

Ik kook al ruim 20 jaar op inductie en ik zou echt niet anders meer willen.

Het is zoveel sneller dan gas en efficiënter dan gewone electrische platen.

Warm water komt van de boiler. Ik gebruik dat voor douchen en afwassen. Ik was eenmaal in de drie dagen af. Dat doe ik op de dag dat ik douch. De boiler gaat drie uur van tevoren aan en na het douchen en afwassen weer af.

Hoi @Anneke-Anna 

Ontvang om 17u30 nieuwsbrief van kpn. Waarin voor bespaar tips wordt verwezen naar dit ( jouw) topic! 😀👍

Reputatie 7

Off-topic:

Ontvang om 17u30 nieuwsbrief van kpn.

Hoe vaak ontvang jij een nieuwsbrief van KPN?

De laatste die ik ontvangen heb is van 3 maart.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Anneke-Anna 

Ontvang om 17u30 nieuwsbrief van kpn. Waarin voor bespaar tips wordt verwezen naar dit ( jouw) topic! 😀👍

Ik had het gezien 👍✅ @PeterG dank voor de mention 🍀

Heel wisselend, @wjb .

Soms 2 in een week, maar ook zo maar een maand niet. 

Leuk dat je topic in de nieuwsbrief staat @Anneke-Anna 😊

Zo bereik je toch meer mensen dan je eerst verwacht had😉

Reputatie 7
Badge +10

Leuk dat je topic in de nieuwsbrief staat @Anneke-Anna 😊

Zo bereik je toch meer mensen dan je eerst verwacht had😉

Mwoah….ik had volgens mij niet echt een verwachting 😄 Maar het is uiteraard momenteel wel een heel actueel thema, of we nu willen of niet 🙈 En daar is inderdaad handig gebruik van gemaakt 😁👍

Reputatie 1

Verlaag in de wintermaanden het gasverbruik voor de verwarming van je woning tot 14,28% van je normale verbruik.

 

Hoe doe je dat?

  • vorm een groep van minimaal 7 buurtbewoners
  • verdeel de dagen van de week
  • verwarm je huis op ‘jouw dag’
  • open op ‘jouw dag’ de deur voor wie warmte zoekt

Waarom zou je dit doen?

  • je bespaart tot 85,72% op stookkosten
  • je krijgt contact met je buurtgenoten
  • je bestrijdt eenzaamheid in de wijk
  • je ervaart gezelligheid en warmte
  • je bespaart op boodschappen en gas door samen te koken
  • er ontstaan nieuwe initiatieven

Waarom zou je dit niet doen?

  • je hebt geld zat om de energierekening te betalen
  • je hebt geen tijd voor sociale contacten
  • je wilt geen contact met je buren
  • je bent bang voor de rommel die de bezoekers maken
  • het klimaat interesseert je niet
  • je bent liever alleen

Wat doe jij morgen?

De verwarming hoger zetten of aanbellen bij de buren?

Tja, dat kan natuurlijk @Marian S24 , maar persoonlijk denk ik, dat behalve mensen die echt het niet kunnen bekostigen, dit niet zo snel zullen doen.

 

Reputatie 1

Jammer, @martijn197108 dat je de positieve kanten niet ziet. Veel mensen blijven inderdaad het liefst achter hun eigen voordeur zitten. Helaas, want volgens mij begint een betere wereld met een ontmoeting.

Volgens mij is het ook voor mensen met geld leuk en waardevol om verrassende, sociale ontmoetingen te hebben en niet alleen in je eigen bubble te blijven ronddraaien. Bovendien, je kan dit natuurlijk ook met 2 of 3 buren afspreken… Je besparing is dan logischerwijs wat minder groot.

Na ja, de meeste mensen die ik ken zie ik dit niet zo snel doen.Zelf zou ik wel eens bij buren op de koffie gaan, maar om nou te leven in iemand anders huis voor korte duur?Je hebt toch je eigen privacy.

Ligt ook helemaal aan hoe goed je contact hebt met je buren.

Reputatie 1

Ik heb het niet over ‘leven in iemands huis’, @martijn197108. Iedereen in het groepje weet op welke dag het waar warm is. Als het je even te koud wordt, ga je even een uurtje of 2 opwarmen in dat ene huis. Dan drink je samen een bak koffie of eet je samen. Kortom, met een beetje creativiteit en flexibiliteit is er mega veel voordeel te halen uit dit systeem.

Leuk idee maar ik ben gesteld op mijn privacy. Dan maar de verwarming hoger.

Het warme water uit de waterkoker doe ik in een thermosfles. Daarmee vul je het volgende kopje thee, spoel je iets af of gebruik je bij het koken. Daarna vul ik de waterkoker weer met water, zodat de restwarmte alvast wordt afgegeven.

Al ruim 30 jaar kook ik met een snelkookpan, een goede investering. Deze staat 7 minuten op het gas en daarna gaat het kookproces door.

Rijst en pasta kook ik een pan vol. Daarna in porties in de diepvries. Alles uit de diepvries wel op tijd laten ontdooien in de koelkast.

De afwas opsparen en met de hand afwassen. Ik vind dat een ontspannend klusje.

Was voor 30 graden doe ik op de hand.

Iedere ochtend zet ik het raam open, zodat het vocht uit het huis kan en er gelucht wordt. Ik heb nog geen verwarming aan, wel een dekentje op de bank en een joggingbroek aan.

Voordat ik ga slapen doe ik het gordijn open van het raam waar de volgende ochtend de zon binnen schijnt. Als er geen zon voorspeld wordt, dan blijft het gordijn dicht tot ik wakker ben.

Het belangrijkste: Zorg dat het een “puzzel” blijft en het geen obsessie wordt.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb het niet over ‘leven in iemands huis’, @martijn197108. Iedereen in het groepje weet op welke dag het waar warm is. Als het je even te koud wordt, ga je even een uurtje of 2 opwarmen in dat ene huis. Dan drink je samen een bak koffie of eet je samen. Kortom, met een beetje creativiteit en flexibiliteit is er mega veel voordeel te halen uit dit systeem.

Het kan misschien zwart/wit overkomen zoals je dat hierboven beschrijft. Het is anders wanneer je “carpooled” in iemands auto, maar iemands huis beschikbaar stellen weegt denk ik wat zwaarder. 
Maar uiteraard kiest iedereen zijn/haar keuze om te besparen.
Het kan denk ik wel makkelijker vertaald worden om voor te stellen om samen een avondje te netflixen met een hapje-drankje-popcorn o.i.d. met het hele gezin. Er zijn natuurlijk niet alleen maar alleenstaande (oudere) mensen, (die waarschijnlijk zoiets dergelijks wél gaan organiseren i.v.m. hoge energierekeningen van het buurthuis) maar ook hele gezinnen en voor je de hele meute bij 1 van de buren hebt, najah, strekking is denk ik helder. Maar het is altijd mooi dat er initiatieven ontstaan. 

Reputatie 1

Verlaag in de wintermaanden het gasverbruik voor de verwarming van je woning tot 14,28% van je normale verbruik.

 

Hoe doe je dat?

  • vorm een groep van minimaal 7 buurtbewoners
  • verdeel de dagen van de week
  • verwarm je huis op ‘jouw dag’
  • open op ‘jouw dag’ de deur voor wie warmte zoekt

Waarom zou je dit doen?

  • je bespaart tot 85,72% op stookkosten
  • je krijgt contact met je buurtgenoten
  • je bestrijdt eenzaamheid in de wijk
  • je ervaart gezelligheid en warmte
  • je bespaart op boodschappen en gas door samen te koken
  • er ontstaan nieuwe initiatieven

Waarom zou je dit niet doen?

  • je hebt geld zat om de energierekening te betalen
  • je hebt geen tijd voor sociale contacten
  • je wilt geen contact met je buren
  • je bent bang voor de rommel die de bezoekers maken
  • het klimaat interesseert je niet
  • je bent liever alleen

Wat doe jij morgen?

De verwarming hoger zetten of aanbellen bij de buren?

Je kunt ook naar de bibliotheek gaan. Het is daar warm, je kunt er naar de WC en je kunt er je laptop gratis opladen. Ook mensen ontmoeten is geen probleem en je hebt altijd iets te lezen. Je hoeft niet eens lid te zijn.

 

Reageer