Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7737 keer bekeken


Toon eerste bericht

238 reacties

Ook wij zijn aan het kijken en onderzoeken waar we eventueel op kunnen besparen.

We hebben dan ondertussen diverse dingen opgepakt.

Bijvoorbeeld:

 alle radiatoren waterzijdig laten inregelen.

Een aluminium radiator in de badkamer, geeft namelijk meer warmte af dan een stalen uitvoering.

Vermogen van de ketel teruggebracht naar 35 %, ondertussen bijgesteld naar 45 %.

Op YouTube staan er diverse filmpjes hoe je het vermogen van je ketel kan aanpassen.

bijvoorbeeld bij John Visser optimalisatie van je CV.

watertemperatuur van zowel het kraanwater als de ketel teruggebracht naar 60 graden.

En tot slot energie inkopen op via Tibber en de ANWB, je betaald dan de inkoopprijs plus een kleine maandelijkse toeslag.

Ons huis is van 1975 en wij hebben een Extrem 30 ketel van Intergas.

 

 

 

 

@JohnWilson

Ja John Visser geeft duidelijke uitleg😉

De Intergas Extreme is een ketel die goed kan terugmoduleren, dus daar heb je geluk mee.

CV water kan je , als je je installatie goed heb ingeregeld, het beste op 75 zetten.Anders kan je ketel pendelen.Belangrijkste is de retour temperatuur, die moet <57 graden zijn voor HR.Maar liever nog kouder.

Kraanwater is prima op 60 graden, maar zet deze nooit lager

Ook ketel al op comfort uit gezet(bij intergas heb je drie opties:comfort uit, eco of comfort aan.Eco is zelflerend in tegenstelling tot de meeste, zet hem daar ook liever niet op)?

Martijn,

Wij hebben inderdaad het tapspiraal uit gezet. Ik had inderdaad gelezen dat de ketel gaat pendelen. Zal het aanpassen.

 

thanks

Reputatie 7

CV water kan je , als je je installatie goed heb ingeregeld, het beste op 75 zetten.Anders kan je ketel pendelen.

Dat is veel te hoog. Hoe lager je die temperatuur kunt instellen hoe beter het is maar dat is wel sterk afhankelijk van de isolatie van de woning.

Voor mensen die de overstap naar een (hybride) warmtepomp overwegen, zet de temperatuur van de CV op 50°C en kijk of je woning daamee nog aangenaam verwarmd kan worden. Als dat het geval is, laat hem daar dan in ieder geval op staan, daarmee bespaar je ook al aanzienlijk.

Overweeg ook de aanschaf van radiatorventilatoren (klik), die verbruiken nauwelijks stroom maar zorgen wel voor een veel snellere verspreiding van de warmte die door de radiatoren afgegeven wordt. Zelf gebruik ik ze ook in mijn werkkamer en ik sta telkens weer versteld hoe aangenaam de temperatuur is terwijl de radiator zelf niet boven de 40°C uit hoeft te komen.

Super!

Na het wijzigen van het temperatuur, controleer dan ook even of de retourtemperatuur goed is.Je kan het voelen aan de retourleiding, deze moet je kunnen vasthouden zonder dat je je verbrand.Maar volgens mij valt dat ook in het menu te zien.

Reputatie 2

Wat betreft warmtelevering zijn we afhankelijk van een verhuurder, maar die geeft niet thuis. Wat betreft elektra: alle tips ken ik wel. Wellicht ook de tv ontvanger en modem op eco zetten. Het modem nachts uitschakelen.  

Reputatie 7

Gisteren zijn helaas onze nieuwe tarieven ingegaan en van die tarieven zijn we niet vrolijk geworden.

De prijs voor elektriciteit is van 19 cent naar 79 cent per kWh gegaan en de prijs voor gas van €1,01 naar €3,17.

Ons kostenplaatje voor energie gaat er de komende drie maanden dus als onderstaand uitzien.

Wij zijn dus iets goedkoper uit als we ons huis verwarmen met onze CV ketel (gas) i.p.v. met onze warmtepomp (stroom). 

Giesteren heb ik de nieuwe tarieven in mijn warmtepomp ingegeven immers hij rekent met die tarieven en de buitentemperatuur zelf uit of hij het verwarmen zelf voor z'n rekening moet nemen of het werk aan de CV ketel over moet laten. Vanochtend is daardoor voor het eerste sinds de installatie van de warmtepomp onze CV ketel weer aangesprongen om het huis te verwarmen.

Saillant detail, het maximale gastarief dat in mijn Remeha warmtepomp vastgelegd kan worden is €2,50 en dat terwijl ons tarief nu dus €3,17 is. 

Ik heb de tarieven voor gas en elektriciteit dus beide gehalveerd om zo de verhouding wel correct te houden immers die is bepalend voor de berekening of verwarmen op gas of op elektriciteit goedkoper is.

Uiteraard zou ik het liefst onze woning volledig elektrisch verwarmen maar het prijsplafond heeft helaas als neveneffect dat het voor 2023 financieel gezien geen enkel nut heeft om de (hybride) warmtepomp te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +10

Hier is het sinds 4 november over gegaan in variabel. Ik leefde al zuinig maar nu moet ik écht opletten en heb alleen vanmorgen de verwarming even aan gehad. Het prijsplafond kan mij niet snel genoeg in gaan. Het wordt alleen wel een beetje dwangmatig merk ik om zo bezig te zijn met vooral de hoge kosten van het gas, dikke €3 per kuub….

Allemaal over op een warmtepomp is nog veel over te doen zo lijkt het, al is mijn ketel warmtepomp ready, maar ik hoor ook veel verhalen dat het energienet dit helemaal niet aan kan wanneer “iedereen” een warmtepomp heeft. 

Reputatie 7

...ik hoor ook veel verhalen dat het energienet dit helemaal niet aan kan wanneer “iedereen” een warmtepomp heeft. 

Dat klopt, het elektriciteitsnetwerk is een hele grote bottleneck in de energietransitie. Het loopt nu al tegen zijn grenzen aan dus houd je maar vast wat er gaat gebeuren als we allemaal aan de warmtepomp gaan, om nog maar niet te spreken over al die elektrische auto's. En dan heb ik het dus ook nog niet over al die energie intensieve bedrijven die ook van gas naar elektriciteit moeten omschakelen.

Ik heb er een zeer hard hoofd in dat wij in staat zullen zijn de ambitieuze doelen t.a.v. de energietransitie te halen. Ik voorzie best wel problemen in de nabije toekomst en het zou maar zo kunnen zijn dat wij, hier in Nederland, ook te maken zulken krijgen met "load-shedding" waarbij op gezette tijden delen van het lichtnet afgeschakeld worden en mensen dan dus verstoten zullen zijn van elektriciteit.

Onze dochter die in Zuid-Afrika woont heeft daar al een aantal jaren last van maar zij heeft dan nog als voordeel dat de temperatuur ook 's winters nauwelijks onder de 20°C komt en dat maakt het het toch wel een stuk draaglijker.

Kachel nog steeds uit. Vanochtend vroeg 18° in de woonkamer, in de loop van de dag “opgeklommen” naar 19°.

Als iedereen full electric gaat kan het stroom net het inderdaad niet aan. Kijk eens op internet naar de vele storingen die er nu al zijn op het net.

Reputatie 7

Ik heb nog "gewone" dubbele HR beglazing i.p.v. HR++. Daarom heb ik een paar weken terug de ramen in mijn woonkamer voorzien van duo plissegordijnen van veneta.com. De honingraad van deze duo plissegordijnen zorgen voor twee extra laagjes met stilstaande lucht (één tussen het raam en het plissegordijn en één in de honingraad van het plissegordijn zelf). Zodra het donker wordt doen wij die plissegordijnen dicht en zo stroomt er gedurende de nacht beduidend minder lucht langs de ramen wat meehelpt het warmteverlies te beperken.

Als ik 's ochtends de plissegordijnen open doe dan valt daar wat koude lucht achter vandaan naar beneden en zo weet ik dat het geholpen heeft.

Reputatie 7

@wjb spelfout in je linkje (ja wij hebben ook Veneta) 😁

Reputatie 7
Badge +10

Heb ik ook, (top-down-bottom-up) alleen deze zitten “op de dag” dus op het kozijn i.p.v. in de dag (in het kozijn) wat jullie denk ik hebben? Maar ondanks kunststof kozijnen en hr++ beglazing toch koudeval langs de ramen. Wel een hoekwoning hier en alleen beslagen ramen aan de buitenkant bij lage temperaturen buiten. 
 

 

Reputatie 7

@Anneke-Anna, Zo te zien op de foto heb je een enkel plissegordijn. Ik heb duo plissegordijnen en die hebben een honingraadstructuur.

Het is die honingraad die voor de isolerende werking zorgt.

Daarnaast hangen die plissefordijnen inderdaad zoveel mogelijk "in de dag". Alleen op de openslaande deuren en ramen zitten ze "op de dag" maar daar valt die honingraad bijna tegen het kozijn.

Reputatie 7
Badge +10

Klopt, dat bedacht ik me later dat jullie de dubbele hebben inderdaad. 

Reputatie 7

Hier ook dubbel. Maar heb gecombineerde draai/kiepramen met vast raam in 1 kunststof kozijn met hr++. 

Op het draaikiepraam geklemt met klemmen op het raam. En voor het vaste deel zo dicht mogelijk als maar kan tegen het kozijn aan. Bestaat dus uit 2 delen, anders zit de greep van het draai/kiep raam in de weg. Dat is ook niet handig, en om het plissegordijn nu 10cm ervoor te hangen is ook niet handig. En dan hebben we nog overgordijnen die we ervoor langs kunnen schuiven, not my idea 🙄

Alleen de badkamer heeft alu jaloezieën ivm vocht enzo, ook in 2 delen. Rest alle kamers gelijk en woon en eetkamer hebben gordijnen met een extra stuk stof erachter, stervens duur en loeizwaar iig 🤣

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de handgreep er af gehaald waar de plissé hangen 🫣 mooi bedacht vanaf de tekentafel. 

Reputatie 7

Ik heb de handgreep er af gehaald waar de plissé hangen 🫣 mooi bedacht vanaf de tekentafel. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Bij mij zat het anders @wjb en stak ook behoorlijk uit. 

Een persoonlijk verhaaltje. Ik douche’te altijd al vrij koud en ben uit boosheid over Putin vanaf november vorig jaar (toen je al kon zien wat hij van plan was) ‘s morgens helemaal koud gaan douchen. Ik lees vaak verhalen dat het gezond is en dat je er van afvalt, maar of dat echt zo is weet ik niet. Ja, ik ben ietsje afgevallen maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

Ik merk dat het voor mij het makkelijkste is om de douche aan te zetten terwijl ik er al onder sta, de eerste 2 sec. is het water uit de leidingen nog iets warmer en daarna is het makkelijk wennen.

Sterker nog, ik ga het lekker vinden en na de douche warmt mijn lichaam direct weer op. Best een leuk experiment - jouw eigen ervaringen kunnen hierbij sterk verschillen natuurlijk. Mijn vrouw denkt hier ook anders over 😏. Ik begrijp dat mannen beter tegen kou kunnen dan vrouwen, maar aan de andere kant zijn vrouwen juist oververtegenwoordigd bij het eens-per-week-in-de-rivier-springen clubje hier.

Wel goed om te noemen is dat als ik koud binnen kom na rennen of fietsen in de regen ik wél warm moet bijmengen, anders is mijn lichaam een uur later nog steeds niet opgewarmd.

Reputatie 7
Badge +7

Wij blijven hier met het hele gezin zo kritisch mogelijk met energie omgaan:

  • Wel die ene zuinige lamp aanzetten en niet die energie-slurpende lamp die er ook staat in die ruimte.
  • De vaatwasser wordt nu nog maar 2 keer p.w. aangezet i.p.v. 4 keer.
  • Vaatwasser en wasmachine worden nu met nachtstroom gebruikt.
  • De verwarming wordt pas sinds afgelopen maandag gebruikt. En dan nog maar 4 uur per dag.
  • Alleen de begane grond wordt met de ketel verwarmd (vloerverwarming). Boven is de vloerverwarming uitgeschakeld met 2 knikhendels die ik al jaren geleden heb laten monteren. 
  • Indien nodig zetten we boven wel kort de airco als verwarming aan. Even 10 minuten laten draaien, is voldoende dan.
  • Is het fris, dan een trui of vest aan.
  • Kort douchen, iets wat voor de kinderen een uitdaging is. 
  • Elke dag de app van de energieleverancier checken.

Ik heb goede hoop dat de eindafrekening die volgende maand komt, toch enigszins gaat meevallen.. Ik heb net een rekensommetje gemaakt. In het verbruiksoverzicht van de energieleverancier alle maandelijkse kosten bij elkaar opgeteld. En daar tegenover natuurlijk de maandelijkse voorschotbedragen.

Het lijkt erop dat we om en nabij quitte spelen. Hopelijk kloppen mijn berekeningen. 

Arghhhh, ondanks alles wat we hier gedaan hebben om energie te besparen, moesten we toch nog 649 euro bijbetalen…

Energiebesparing t.o.v. vorig jaar is op zich wel netjes:

Gas (voor verwarming en warmwater): 344 m³ minder verbruikt. 

Stroom: 555 kWh minder verbruikt.

Reputatie 7

Arghhhh, ondanks alles wat we hier gedaan hebben om energie te besparen, moesten we toch nog 649 euro bijbetalen…

Dat doet pijn, wij kregen 880 euro terug. Ook dat was minder dan verwacht maar het was in ieder geval nog een teruggave i.p.v. een bijbetaling.

Wij hebben van december 2021 t/m november 2022 962m3 gas verbruikt en dat is een daling van 1104m3 t.o.v. het jaar daarvoor. Waar een hybride warmtepomp al niet goed voor is. 😀 Het elektriciteitsverbruik is maar met 285kWh gestegen van 4100kWh naar 4385kWh en ook dat is een stijging die lager is dan de verwachting.

Reputatie 7

Je zou bijna willen (NOT) dat global-warming wat sneller gaat want het verschil in kosten voor het verwarmen van mijn woning bij een gemiddelde dagtemperatuur van -4,2°C (13 december) en 10°C (20 december) is gigantisch. 😯

 

Op 13 december waren de kosten voor het warm water en het verwarmen van mijn woning ruim 30 euro ...

 ... terwijl deze op 20 december nog geen 7,50 euro bedroegen.

 

Wat een temperatuurverschil van 14 graden wel niet betekent voor het energieverbruik.

Reputatie 7
Badge +24

Hier hebben we op zondag er ook nog ff 15 m3 gas doorheen geblazen. Gisteren "maar" 6,5.

Reputatie 7

Hier hebben we op zondag er ook nog ff 15 m3 gas doorheen geblazen. Gisteren "maar" 6,5.

Ook hier was zondag nog nog een dure dag met 15,2kWh voor de warmtepomp en 5,8m3 gas voor de CV ketel.

Als je die 15,2kWh (met een COP van 4) omrekent naar m3 gas zou dat zo'n 8m3 gas zijn en zou het totale verbruik in gas dus een kleine 14m3 zijn. Dat zou echt onbetaalbaar zijn met mijn huidige Eneco tarief van €3,17 per m3. Als ik geen warmtepomp zou hebben was ik zondag bijna 45 euro kwijt geweest en nu "maar" ruim 30 euro.

Dinsdag is er alleen 6kWh aan elektriciteit verbruikt voor het verwarmen van mijn woning en dat komt ongeveer overeen met 3m3 gas. Bij mij is het verschil dus veel groter dan bij jou @Nick83.

Reageer