Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7731 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Een topic over besparen van energie en tips bij een provider die zich graag groen 💚 profileert mag eigenlijk niet ontbreken ;-)

In deze gekke tijden ben ik heel benieuwd hoe jij bespaart en misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik mag wel van geluk spreken dat mijn huis van dak tot vloer flink geïsoleerd is en ik heb zonnepanelen, maar met de huidige gasprijzen is zelfs dat niet grappig meer. 

Ik trap af: ik heb sinds de komst van de led lamp deze overal in huis hangen die op timers aan en uitgaan. (gelukkig worden de lampen steeds sfeervoller qua licht en felheid 🧡)

Ook mijn aquarium heeft dimbare led-lampen en er zit ook een timer achter. 

Een deken op de bank om ‘s avonds onder te kruipen bij het tv kijken, is hier standaard.
 

Schapenwollen pantoffels 🐑 zijn hier ook favoriet en een lekker warm oversized vest. Dit betekend niet dat de centrale verwarming uit blijft en ik in de kou zit, het betekend wel dat deze op 18° staat in de winter en een uur voor het slapen gaan deze op 15° wordt gezet. 
 

Douchen probeer ik zo kort mogelijk te doen zo rond de 8 minuten maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd 🛁🛁🛁

De Airfryer gebruik ik echt om te koken en bespaar hier toch gas mee en de zonnepanelen vangen het meeste op. 
 

Sowieso houd ik heel bewust mijn verbruik in de gaten en pas zonodig mijn termijnbedrag aan. Gelukkig heb ik dit de afgelopen jaren naar beneden kunnen bijstellen en nog nooit hoeven bijbetalen, maar ik vrees dat dit vandaag de dag gaat veranderen. 
 

Ik ben vast nog wel een aantal dingen vergeten, maar ik zou zeggen, take it away ;-) 
 


238 reacties

Hoi @Anneke-Anna ,

Leuk topic!

Wij hebben thuis de kachel nog niet aan, en gebruiken dekens en kruiken.En douchen doet iedereen behalve eentje max.5 minuten+ het bad word niet meer gebruikt.

Verder ook wat andere dingen:

Straks zonnepanelen met hoge opbrengst.

Minder lampen aan.

Tips heb ik nog wel in een ander topic gezet:

Gas:

ECO stand CV ketel.Ook liever niet zelflerend, zo als bij bijvoorbeeld intergas het geval is.

Zet de CV temperatuur lager, hoe laag is afhankelijk van de woning, als de retour temperatuur maar kouder dan 55 graden is.Probeer bijvoorbeeld eens 60 of 65.Dat bespaart echt serieus geld, want met een te hoge retour temperatuur heb je vrijwel een VR ketel met ongeveer 87%rendement ipv de gebruikelijke 104 en 107.

Maak een eenpansgerecht.

Vervang je fluitketel door een waterkoker.

Ontlucht je radiatoren, en laat ze waterzijdig inregelen.

Stroom:

Vervang Halogeen/TL/Gloei en zelfs spaar voor led(al genoemd door Nick)

Haal apparaten die je nauwelijks gebruikt uit het stopcontact, bijvoorbeeld de wasdroger of oven.

Hang de was zo veel mogelijk buiten op.

Als je een keukenboiler hebt, en die maar op bepaalde momenten gebruikt, plaats een slimme stekker.

Veel tips zullen wel bekend zijn, maar ik zie toch wel mensen waar dit niet echt gedaan word.

 

 

Als jij nog tips hebt graag natuurlijk!

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@martijn197108 Goede tips dank je wel! Die waterkoker gebruik ik hier niet alleen voor een lekker kopje thee maar ook om de afwasbak mee te vullen en de pan met aardappeltjes of rijst o.i.d. om zo minder lang het gasfornuis aan te hebben. Ook gebruik ik vaker de magnetron met een stoombak om groente te stomen, maar als je met 3-4> mensen woont is dit niet te doen natuurlijk. 

De hr++ (?) cv ketel is hier ook gloedje nieuw, maar ik wilde nog contact opnemen met de geas om deze nóg zuiniger te laten afstellen 👍

@martijn197108 Goede tips dank je wel! Die waterkoker gebruik ik hier niet alleen voor een lekker kopje thee maar ook om de afwasbak mee te vullen en de pan met aardappeltjes of rijst o.i.d. om zo minder lang het gasfornuis aan te hebben. Ook gebruik ik vaker de magnetron met een stoombak om groente te stomen, maar als je met 3-4> mensen woont is dit niet te doen natuurlijk. 
 

Dat is nog beter inderdaad😀


De hr++ (?) cv ketel is hier ook gloedje nieuw, maar ik wilde nog contact opnemen met de geas om deze nóg zuiniger te laten afstellen 👍

Valt prima zelf te doen hoor😊Echt een fluitje van een cent.Welk type heb je?

PS:HR++ is glas. je ketel zal HR107 zijn.Oudere HR ketels zijn HR, HR100 of HR104😉

Reputatie 7
Badge +10

@martijn197108 Goede tips dank je wel! Die waterkoker gebruik ik hier niet alleen voor een lekker kopje thee maar ook om de afwasbak mee te vullen en de pan met aardappeltjes of rijst o.i.d. om zo minder lang het gasfornuis aan te hebben. Ook gebruik ik vaker de magnetron met een stoombak om groente te stomen, maar als je met 3-4> mensen woont is dit niet te doen natuurlijk. 
 

Dat is nog beter inderdaad😀


De hr++ (?) cv ketel is hier ook gloedje nieuw, maar ik wilde nog contact opnemen met de geas om deze nóg zuiniger te laten afstellen 👍

Valt prima zelf te doen hoor😊Echt een fluitje van een cent.Welk type heb je?

PS:HR++ is glas. je ketel zal HR107 zijn.Oudere HR ketels zijn HR100 of HR104😉

Ah, dank voor de uitleg 😁🪟

De (gehuurde) cv ketel is de ATAG A244CL HP volgens mij, maar deze onderhoudt de GEAS hier en laat ik mooi aan hun over om daar aan te sleutelen. 👍

 

De (gehuurde) cv ketel is de ATAG A244CL HP volgens mij, maar deze onderhoudt de GEAS hier en laat ik mooi aan hun over om daar aan te sleutelen. 👍

Prima!Maar vraag dan wel zowel de ECO stand toe te passen als de retourtemperatuur te optimalizeren.Dat eerste word helaas niet vaak gedaan.Snap het hoor dat je zelf het niet wil doen, je moet ook absoluut de ketel niet zelf onderhouden(warmtewisselaar openmaken etc), maar dit kan wel veilig.Maar doe vooral waar je je zelf het prettigst bij voelt.

Mocht je alsnog ECO zelf willen instellen, kan dat zo:

 

 

 

Tja, dit heb ik hier over voor Oekraïne en de Oekraïners.

Tap Comfort van de CV ketel op uit. Als er geen warmte wordt gevraagd brandt ie ook niet. Duurt wel ietsje langer voordat er warm water uit de kraan komt. Maar het scheelt wel veel gas.
In de stand eco brandt ie nog wel af en toe op momenten dat ie verwacht dat er warm water vraag zal zijn. Maar dat gebruik ik dus niet.

Verwarming op 20 i.p.v. 21,5 / 22

Extra een vest en warm schoeisel in huis.

Maximaal 4 minuten proberen te douchen; was maximaal 5 minuten (ik ga écht niet koud douchen). (Anneke-Anna: 8 minuten? 😏)

Vaatwas met de helft van het water (verwarmd, dat wel)

Audio versterker niet meer standaard i.c.m. tv kijken. Uitgezonderd films en muziek programma's. Met nieuws, sport en andere gesproken programma's is het geluid van de tv goed genoeg.

TV ontvanger Arris vip2952 op ECO. Zet niet veel zoden aan de dijk; scheelt per maand ong. 1,2 kWh. Dat is héél weinig. (elke 24 uren op eco stand by scheelt 0,1 kWh.)

Laptop uit 's avonds met tv kijken.

Iets minder lampen aan 's avond i.d. kamer (10,5 x 3,5 m).

Elektrisch koken (op 2 pits, maar dat is voldoende in je eentje. Zelfs tot voor 3 personen koken gaat nog prima icm magnetron). Ook is hier de magnetron flink actiever.

Keuze voor goedkopere producten in de supermarkt. Als koffie en andere zaken. Geen snaai meer (dat mis je ook eigenlijk niet).

Koffie na het zetten in thermoskan i.p.v. op het warmhoudplaatje van de koffiezetter.

@PeterG En water kost geen drol🙂Goed dat je ook op de ECO stand(of comfort uit in jouw geval, zal intergas zijn) kwam.Ook al de CV temp verlaagt?

Helaas kan mijn eigen zeer verouderde ketel niet op ECO, baal daar wel van..

Is elektrisch koken beduidend goedkoper dan gas in totaal?Wij koken nog op gas.

 

-

Reputatie 7

Ik heb een paar dagen terug mijn laatste halogeenlamp op de begane grond vervangen door een ledlamp en daarmee weer 48,2 watt uit mijn avondverbruik geschrapt. Daarnaast heb ik mijn vijverpomp (100 watt) voorzien van een slimme schakelaar zodat deze bij zonsondergang automatisch uit gaat om bij zonsopkomst weer aan te gaan.

Wij verbruiken nog geen halve kub gas per dag en het verbruik van mijn hybride warmtepomp houdt ik goed in de gaten.

Vooralsnog hebben wij dit jaar beduidend minder energie verbruikt dan door Eneco begroot.

Met nog twee maanden te gaan verwacht ik uiteindelijk zo'n 35% minder kwijt te zijn aan mijn energie en verwacht ik dan ook ruim €1000,- terug te ontvangen op mijn jaarnota.

Wel wordt het nog spannend wat ik de komende winter ga doen, mijn huis verwarmen met de warmtepomp of toch de CV ketel maar het werk laten doen. Met de op prinsjesdag gepresenteerde voorstellen ben ik (hoe krom ook) minder kwijt als ik mijn huis op gas ga verwarmen.

Maar goed, eergisteren is er op Europees niveau afgesproken een inkomstenplafond van 180 euro per mWh op groene energie in te stellen en daarmee zou mijn tarief op stroom eigenlijk niet of nauwelijks mogen stijgen mits dit kabinet gewoon het lef heeft om dat inkomstenplafond één op één om te zetten in een maximale verkoopprijs van 18 eurocent per kWh excl. BTW. Dan kan de verduurzamingsagenda (energietransitie) dus ook gewoon doorgang vinden en dat moet toch als muziek in de oren klinken van de verantwoordelijke minster Rob Jetten (D66).

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Anneke-Anna ,

Leuk topic!

Eens! 😊
 

Maximaal 4 minuten proberen te douchen; was maximaal 5 minuten (ik ga écht niet koud douchen). (Anneke-Anna: 8 minuten? 😏)

Nee, @PeterG?! Geen “You are stronger then you think you are” Wim Hof methode voor jou? 😬

Reputatie 7
Badge +10

Wat goed @PeterG 👍

Het elektrisch koken scheelt altijd, toevallig heb ik onlangs zo’n keramische kookplaat erbij gekocht,  maar de grootste gasverbruiker is de verwarming en ja, ik neem wat langer de tijd om te douchen als vrouwzijnde 😎 maar ik draai de thermosstaatkraan ondertussen wel regelmatig even uit met een haarmasker en meer van die vrouwen-dingen. Voor de rest denk ik dat ik best zuinig leef gezien mijn gasverbruik, al kan het altijd beter zeker vandaag de dag. En water daar heb ik een regenton voor die ik voor de tuin gebruik aangezien ik een behoorlijke tuin heb en er steeds vaker enorm droge seizoenen zijn.  

 

Wij verbruiken nog geen halve kub gas per dag en het verbruik van mijn hybride warmtepomp houdt ik goed in de gaten.

 

Met nog twee manden te gaan verwacht ik uiteindelijk zo'n 35% minder kwijt te zijn aan mijn energie en verwacht ik dan ook ruim €1000,- terug te ontvangen op mijn jaarnota.

Wel wordt het nog spannend wat ik de komende winter ga doen, mijn huis verwarmen met de warmtepomp of toch de CV ketel maar het werk laten doen. Met de op prinsjesdag gepresenteerde voorstellen ben ik (hoe krom ook) minder kwijt als ik mijn huis op gas ga verwarmen.

 

Scheelt wel duidelijk in gasverbruik, ik gebruik ongeveer 2 kuub.

Inderdaad krom van de regering, het milleu en oekraine zou voorop moeten staan.

Reputatie 7

Wij verbruiken nog geen halve kub gas per dag ...

Scheelt wel duidelijk in gasverbruik, ik gebruik ongeveer 2 kuub.

Vaak halen we die halve kub ook niet meestal ligt dat ergens tussen de 0,2 en 0,4 kub.

Onderstaande de score van vandaag tot nu toe.

 

Reputatie 7

Ook gebruik ik vaker de magnetron met een stoombak om groente te stomen, maar als je met 3-4> mensen woont is dit niet te doen natuurlijk. 

Heb je dan al wel eens gedacht aan een stoomkoker?

Kost meer tijd (ongeveer 25 minuten) maar de groente behoudt wel veel meer smaak en het is nog energiezuinig ook.

En voor wie elektrisch kookt, kies voor inductie, dat is by far de meest effectieve en efficiënte methode van verwarmen van stalen pannen.

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben een gas haard in de woonkamer. Meer voor de sier dan dat we hem echt gebruiken. Maar de waakvlam brande wel altijd. Die hebben we een paar maanden geleden maar eens uitgezet. Scheelt bijna een halve kuub op een dag. Vroeger iets waar je om zou lachen. Maar ja ... nu begint da toch op serieus geld te lijken ...

KPN kan leren zelf beter groen bezig te zijn.

Laatst in de lokale KPN-winkel geweest om wat te regelen, deuren staan wagenwijd open, binnen smelt je zowat van de hitte.

Ik vraag aan de dienstdoende personeelsleden of ze de deuren niet beter dicht kunnen doen i.v.m. de energiebesparing.

Dat mag niet van KPN, beleid van hogerhand???😥

 

@martijn197108 

Inderdaad. CV ketel van Intergas. Ook best al oud. Begin 2020 een monteur op bezoek gehad i.v.m. vervanging alle ketels. Maar woningbouw heeft nog steeds geen actie ondernomen.

Met de huidige prijzen scheelt elektrisch koken ten opzichte van koken op gas. Nog meer scheelt het met inductie kookplaten. Ook die zijn als 2-pits voor gewoon 230 volt stopcontact te krijgen als je geen 3 weg stroom punt in je keuken hebt.


En nee, @Shyrin_ . Ik ga nog niet aan zelf kastijding doen 😐.

Reputatie 7
Badge +24

Er zijn hier in de regio mensen die een eigen gastank hebben. Dat is dan propaangas. Je schijnt een iets andere of aangepaste cv ketel nodig te hebben. Verder merk je er in huis niks van. Ze hebben gewoon centrale verwarming. 

Maar ... het schijnt dat da gas nog nauwelijks duurder geworden is. Sowieso hebben heel veel mensen die tank afgelopen zomer al laten vullen. En kunnen ze er de hele winter mee doen. 

@martijn197108

Inderdaad. CV ketel van Intergas. Ook best al oud. Begin 2020 een monteur op bezoek gehad i.v.m. vervanging alle ketels. Maar woningbouw heeft nog steeds geen actie ondernomen.

Met de huidige prijzen scheelt elektrisch koken ten opzichte van koken op gas. Nog meer scheelt het met inductie kookplaten. Ook die zijn als 2-pits voor gewoon 230 volt stopcontact te krijgen als je geen 3 weg stroom punt in je keuken hebt.

 

Ik zal over inductie nadenken!

Intergas van vroeger is nog steeds prima, de huidige HR en HRE ketels zijn op de modulerende A label pomp nauwelijks anders

Badge +19

Er zijn hier in de regio mensen die een eigen gastank hebben. Dat is dan propaangas. Je schijnt een iets andere of aangepaste cv ketel nodig te hebben. Verder merk je er in huis niks van. Ze hebben gewoon centrale verwarming. 

Maar ... het schijnt dat da gas nog nauwelijks duurder geworden is. Sowieso hebben heel veel mensen die tank afgelopen zomer al laten vullen. En kunnen ze er de hele winter mee doen. 

Ik heb zo,n tank en het lijkt er op dat die prijzen inderdaad nauwelijks omhoog gaan. Het was altijd veel duurder dan aardgas. Helaas zijn de prijzen nauwelijks openbaar en is de verbrandingswaarde heel anders. Goed vergelijken is onmogelijk. 

Ik heb zo,n tank en het lijkt er op dat die prijzen inderdaad nauwelijks omhoog gaan. Het was altijd veel duurder dan aardgas. Helaas zijn de prijzen nauwelijks openbaar en is de verbrandingswaarde heel anders. Goed vergelijken is onmogelijk. 

Volgens mij is het rendement van propaan hoger dan aardgas.Maar lijkt me wel een gedoe elke keer met bijvullen.

Als eens meegemaakt om een koude douche te krijgen omdat de tank op was?

Reputatie 7

Maar lijkt me wel een gedoe elke keer met bijvullen.

Daar heb je geen omkijken naar, veel van de moderne propaangastanks zijn voorzien van een zender die automatisch de leverancier verwittigt dat de tank bijgevuld moet worden. 

Badge +19

Ik heb zo,n tank en het lijkt er op dat die prijzen inderdaad nauwelijks omhoog gaan. Het was altijd veel duurder dan aardgas. Helaas zijn de prijzen nauwelijks openbaar en is de verbrandingswaarde heel anders. Goed vergelijken is onmogelijk. 

Volgens mij is het rendement van propaan hoger dan aardgas.Maar lijkt me wel een gedoe elke keer met bijvullen.

Als eens meegemaakt om een koude douche te krijgen omdat de tank op was?

Gelukkig niet. Er zit een apparaatje op die aan de leverancier doorgeeft als de tank bijna leeg is. In de winter komen ze wat vaker omdat hier niet gestrooid wordt en tankwagens daar dan niet mogen rijden.

Nu ik aan het koken ben… Nog een (bespaar) tip.

Houdt de deksel zoveel mogelijk op de pan. Dat scheelt écht energie. Normaliter blijft het met open pan hier op standje 5 koken (klein pannetje met ca. halve liter). Met deksel op de pan staat de pit op 3.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij is het rendement van propaan hoger dan aardgas.

1 kuub propaangas levert evenveel warmte op als 4 kuub aardgas heb ik me laten vertellen. 

Reageer