Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7731 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Een topic over besparen van energie en tips bij een provider die zich graag groen 💚 profileert mag eigenlijk niet ontbreken ;-)

In deze gekke tijden ben ik heel benieuwd hoe jij bespaart en misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik mag wel van geluk spreken dat mijn huis van dak tot vloer flink geïsoleerd is en ik heb zonnepanelen, maar met de huidige gasprijzen is zelfs dat niet grappig meer. 

Ik trap af: ik heb sinds de komst van de led lamp deze overal in huis hangen die op timers aan en uitgaan. (gelukkig worden de lampen steeds sfeervoller qua licht en felheid 🧡)

Ook mijn aquarium heeft dimbare led-lampen en er zit ook een timer achter. 

Een deken op de bank om ‘s avonds onder te kruipen bij het tv kijken, is hier standaard.
 

Schapenwollen pantoffels 🐑 zijn hier ook favoriet en een lekker warm oversized vest. Dit betekend niet dat de centrale verwarming uit blijft en ik in de kou zit, het betekend wel dat deze op 18° staat in de winter en een uur voor het slapen gaan deze op 15° wordt gezet. 
 

Douchen probeer ik zo kort mogelijk te doen zo rond de 8 minuten maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd 🛁🛁🛁

De Airfryer gebruik ik echt om te koken en bespaar hier toch gas mee en de zonnepanelen vangen het meeste op. 
 

Sowieso houd ik heel bewust mijn verbruik in de gaten en pas zonodig mijn termijnbedrag aan. Gelukkig heb ik dit de afgelopen jaren naar beneden kunnen bijstellen en nog nooit hoeven bijbetalen, maar ik vrees dat dit vandaag de dag gaat veranderen. 
 

Ik ben vast nog wel een aantal dingen vergeten, maar ik zou zeggen, take it away ;-) 
 


238 reacties

Als het écht koud wordt, gaat ‘ie aan en laten we hem op minimaal 15 staan.

Brrr.15 is wel héél erg laag @Marcia_ ..

Ik overweeg dit kacheltje, of het werkt gaan we zien, maar per uur aan staan ben ik in mijn geval maar 40  cent kwijt.https://www.action.com/nl-nl/p/tristar-keramische-kachel/ .Kost niet veel, kan je ook wel proberen.

 

Gelukkig gebruik ik een GEO-verbruiksmeter waarmee ik nog wel alles zeer gedetailleerd kan zien.

 

 

 

Werkt die ook op een zogenaamde '’digitale meter zonder uitlees mogelijkheden '’ @JanD ?

Als het écht koud wordt, gaat ‘ie aan en laten we hem op minimaal 15 staan.

Brrr.15 is wel héél erg laag @Marcia_ ..

Ik overweeg dit kacheltje, of het werkt gaan we zien, maar per uur aan staan ben ik in mijn geval maar 80 cent kwijt.https://www.action.com/nl-nl/p/tristar-keramische-kachel/ .Kost niet veel, kan je ook wel proberen.

 

Gelukkig gebruik ik een GEO-verbruiksmeter waarmee ik nog wel alles zeer gedetailleerd kan zien.

 

 

 

Werkt die ook op een zogenaamde '’digitale meter zonder uitlees mogelijkheden '’ @JanD ?

Hallo @martijn197108 , nee, deze moet aangesloten worden op een digitale meter vanaf een bepaald versienummer van de meter.

Reputatie 7
Badge +10

Het prijsplafond is bekend, geeft een klein beetje meer rust: NOS

En ik heb stamppot andijvie met spekjes op de nieuwe kookplaat gemaakt, ging prachtig mooi in een grote stamppot pan en koekenpan 😋 Gaat direct op de zonnepanelen, mooie dag voor zonnepanelen.  

 

En ik heb stamppot andijvie met spekjes op de nieuwe kookplaat gemaakt.

Beviel het?

Ik heb het even geprobeerd, maar beviel absoluut niet:)

Reputatie 7
Badge +10

@martijn197108 Beviel zeker, staat er trouwens ook in mijn bericht, je hebt een verkorte quote in jouw bericht gemaakt 😁 

 

@martijn197108 Beviel zeker, staat er trouwens ook in mijn bericht, je hebt een verkorte quote in jouw bericht gemaakt 😁 

 

Top! Goed om te horen.

Zal wel aan mij liggen dan😂

Reputatie 7

Ons kabinet is gekomen met een aangepast prijsplafond voor energie en dat betekent dat onze warmtepomp deze winter uit gezet zal gaan worden immers ik ben zo'n 450 euro goedkoper uit met het verwarmen van mijn woning m.b.v. gas.

Dit is echt de wereld op z'n kop. Ik dacht dat we zuinig moesten zijn met gas en moesten verduurzamen maar blijkbaar wil de overheid dat ik meer gas ga verstoken. 😡

Reputatie 7
Badge +10

Ik zit mij af te vragen m.b.t. huis verwarmen; Ik lees op verschillende sites en hoor het volgende advies vaak terugkomen: alleen de kamer(-s) verwarmen waar men (veel) is. 

Maar, is een geheel verwarmd huis niet beter, als in, dat het in het hele huis warm is en langer warmer blijft omdát het overal verwarmt is en je uiteindelijk niet veel duurder uit bent? Ik zit me dat oprecht af te vragen.  

Reputatie 7

Ik zit mij af te vragen m.b.t. huis verwarmen; Ik lees op verschillende sites en hoor het volgende advies vaak terugkomen: alleen de kamer(-s) verwarmen waar men (veel) is. 

Maar, is een geheel verwarmd huis niet beter, als in, dat het in het hele huis warm is en langer warmer blijft omdát het overal verwarmt is en je uiteindelijk niet veel duurder uit bent? Ik zit me dat oprecht af te vragen.  

Het warm houden van alle ruimtes kost altijd meer aan energie dan het warm houden van een beperkt aantal ruimtes. Zorg er wel voor dat niet gebruikte ruimtes afgesloten zijn. Hoe vaak zien we niet een open trap naar een zolderverdieping die niet in gebruik is maar nu net wel het minst goed geïsoleerd is en ook nog eens boven is zodat de warme opstijgende lucht zich juist daar verzamelt.

Reputatie 7

Brrr praat me er niet van! Hier thuis twee rechtsdraaiende halfslag trappen in de woning. Een open trap in de woonkamer (is leuk, maar why denk ik nu,...) en een dichte trap naar zolder. Kunt maar zo doorlopen 🤐. 

Heb nu op de 2e woonlaag een 'tijdelijke' vaste deur met kozijn geplaatst. Houd voor komend seizoen wel een boel warmteverlies tegen,…

Komend jaar komen er twee nieuwe rechtsdraaiende halfslag trappen. De hal wordt dan een meter verlengd met een dichte trap naar de 2e woonlaag en dat de trap niet meer in de kamer is. En onder het 'draaideel' Lekker een trapkast, de zoldertrap wordt gewoon een open trap (Scheelt ook onhandig verfwerk) 😂

Zo'n crisis brengt je nog eens tot verbouwingen 🙄

Reputatie 7
Badge +30

Als het écht koud wordt, gaat ‘ie aan en laten we hem op minimaal 15 staan.

Brrr.15 is wel héél erg laag @Marcia_ ..

@martijn197108 ik zei ook ‘minimaal’ hè ;-). 's Nachts is dan 15 en 's avonds 20,5. Overdag proberen we 'm ook zo lang mogelijk uit te laten en dan meestal rond het avondeten gaat ‘ie aan. We maken er al jaren een ‘wedstrijdje’ van. Hoe laag kunnen we gaan zonder te verkleumen. Dat doen we namelijk niet. Ik zit met m'n dekentje op de bank en m'n man heeft een heel fijn intern kacheltje. Als de kinderen (die zijn nog jong) klagen dat het te koud is, gaat de verwarming wel gewoon aan.

 

Reputatie 7

 ik zei ook ‘minimaal’ hè ;-). 's Nachts is dan 15 en 's avonds 20,5.

Maar als je 's avonds 20,5°C hebt, dan kom je gedurende het etmaal toch nooit op 15°C uit?

Reputatie 7
Badge +10

 ik zei ook ‘minimaal’ hè ;-). 's Nachts is dan 15 en 's avonds 20,5.

Maar als je 's avonds 20,5°C hebt, dan kom je gedurende het etmaal toch nooit op 15°C uit?

Bedoeld @Marcia_  misschien dat de thermosstaat ‘s nachts op 15° wordt gezet? Of zie ik iets over het hoofd? Afkoelen van de woning of zo? 
Doe ik hier in ieder geval wel, uur voor het slapen gaan, gaat de thermosstaat op 15°.  👍

Reputatie 7

Bedoeld @Marcia_  misschien dat de thermosstaat ‘s nachts op 15° wordt gezet? 

Dat denk ik ook want met HR++ glas en vloerisolatie moet het toch vrijwel onmogelijk zijn om de temperatuur van jouw woning in één nacht 5,5°C naar beneden te krijgen ... of je moet de voordeur en achterdeur open zetten.

Ook in mijn woning met gewoon dubbel glas en ouderwets 10cm piepschuim als vloer"isolatie" daalt de temperatuur 's nachts maar een enkel graadje. Moet ik wel zeggen dat wij vloerverwarming hebben en dat die natuurlijk ook 's nachts wel warmte blijft uitstralen dus is een vergelijk met radiator verwarming wellicht niet helemaal eerlijk.

Dit is ons stookprogramma maar die 18 graden is nog nooit gehaald.

Overigens geven wij onze warmtepomp maximaal twee uur de tijd om de woonkamer op temperatuur te krijgen en dat betekent dat hij op z'n vroegst om 6 uur aan zal gaan. Interessant wordt nog om te kijken of het niet financieel gunstiger is om de woning 's ochtends tussen 5 en 7 uur te verwarmen tot 21 graden en van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's middags op 20 graden te hebben staan waarbij de temperatuur door de vloerverwarming geleidelijk zal dalen. Dit betekent immers dat er meer gebruik gemaakt zal worden van het daltarief en naar het zich laat aanzien ligt deze voor ons straks beduidend lager dan het normaaltarief.

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat die vloerverwarming nog best veel doet eigenlijk zodat de temperatuur langzamer daalt. Hier geen vloerverwarming maar wel alles van vloer tot dak, ook kunststof kozijnen, in 2018 super geïsoleerd en een nieuwe cv ketel, en toch wordt mijn hoekwoning (bouwjr va. begin 1950) toch in de winter 15° nadat de verwarming wel is aan geweest. Mijn hoekwoning staat wel in een doortrek (noord/oost) van wind van brede gemeenschappelijke paden. 

Bij ons gaat de thermostaat om 7.30 uur van 15 naar 18, in de vooravond naar 19 en vanaf 21.00 uur weer terug naar 15 C. Het gebeurt echter niet vaak dat die 15 C ook echt gehaald wordt, meestal blijft de temperatuur daar boven. 

Reputatie 7
Badge +30

 ik zei ook ‘minimaal’ hè ;-). 's Nachts is dan 15 en 's avonds 20,5.

Maar als je 's avonds 20,5°C hebt, dan kom je gedurende het etmaal toch nooit op 15°C uit?

Bedoeld @Marcia_  misschien dat de thermosstaat ‘s nachts op 15° wordt gezet? Of zie ik iets over het hoofd? Afkoelen van de woning of zo? 
Doe ik hier in ieder geval wel, uur voor het slapen gaan, gaat de thermosstaat op 15°.  👍

Dit bedoelde ik inderdaad! 

Ik heb nog wel wat tips gevonden:

Veel apparaten gebruiken ook stroom als ze uitstaan, bijvoorbeeld mijn magnetron 6watt.Daar kan je dat een schakelaar tussen zetten.

Daarnaast is een douchethermostaatkraan ook zuiniger dan een mengkraan,  ik ga daarom mijn mengkraan vervangen. En een waterbesparende douchekop is ook een goede besparing,  maar dit werkt, net als een thermostaatkraan slecht met oude (keuken)geisers.Let daar dus van te voren op.

Reputatie 7
Badge +24

Een oude geiser kan je beter vervangen door een elektrische boiler denk ik...

Reputatie 7

Een oude geiser kan je beter vervangen door een elektrische boiler denk ik...

Dat denk ik niet, het is onverstandig om deze winter en waarschijnlijk zelfs het hele komende jaar om te schakelen van gas naar elektrisch.

Ook ik zal hoogst waarschijnlijk mijn warmtepomp uit gaan zetten omdat het goedkoper is mijn woning op gas te verwarmen.

Een oude geiser kan je beter vervangen door een elektrische boiler denk ik...

Tsja, levensgevaarlijk die dingen (vooral met denkvlam)en laag rendement. Maar ze komen nog wel voor helaas..Vandaar dat ik het wel vermeld.

Een intergas superflow of hre waarop je CV uitzet is ook een goed alternatief.

Reputatie 7
Badge +24

Een intergas superflow of hre waarop je CV uitzet is ook een goed alternatief.

Ik denk duurder in aanschaf en verbruik dan een boiler.

Ik denk duurder in aanschaf en verbruik dan een boiler.

Verbruik ligt aan of je zonnepanelen hebt en teruglevert of niet, maar aanschaf is duurde inderdaad. 

Reputatie 7
Badge +10

Een oude geiser kan je beter vervangen door een elektrische boiler denk ik...

Geisers moeten verboden worden vind ik, koolmonoxide kl*te dingen 😣 

Wat wijsheid is of gas of elektra deze winter is denk ik voor elk huishouden anders. Hier zonnepanelen en wordt er zo veel mogelijk elektrische apparaten gebruikt, waterkoker, de droger die ook warmte afgeeft (de interne afzuiging standje lager zetten) airfryer etc. Over dus boilers gesproken, ik vraag me af welke (tijdelijke?) opties komen, zat van de week nog te denken dat een boiler geen gek idee is. Gas gaat er niet goedkoper op worden en warmtepompen kunnen bij lange na nog niet in elk huishouden gerealiseerd worden. 

Reputatie 7
Badge +24

Geisers moeten verboden worden vind ik, koolmonoxide kl*te dingen 😣 

Wij hadden 25 jaar geleden al een geiser die z'n lucht buiten vandaan haalde en de rook ging ook weer naar buiten. Het ding hing wel binnen in de schuur, maar er was geen enkel contact met de lucht in de schuur.

Reageer