Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7731 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Een topic over besparen van energie en tips bij een provider die zich graag groen 💚 profileert mag eigenlijk niet ontbreken ;-)

In deze gekke tijden ben ik heel benieuwd hoe jij bespaart en misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik mag wel van geluk spreken dat mijn huis van dak tot vloer flink geïsoleerd is en ik heb zonnepanelen, maar met de huidige gasprijzen is zelfs dat niet grappig meer. 

Ik trap af: ik heb sinds de komst van de led lamp deze overal in huis hangen die op timers aan en uitgaan. (gelukkig worden de lampen steeds sfeervoller qua licht en felheid 🧡)

Ook mijn aquarium heeft dimbare led-lampen en er zit ook een timer achter. 

Een deken op de bank om ‘s avonds onder te kruipen bij het tv kijken, is hier standaard.
 

Schapenwollen pantoffels 🐑 zijn hier ook favoriet en een lekker warm oversized vest. Dit betekend niet dat de centrale verwarming uit blijft en ik in de kou zit, het betekend wel dat deze op 18° staat in de winter en een uur voor het slapen gaan deze op 15° wordt gezet. 
 

Douchen probeer ik zo kort mogelijk te doen zo rond de 8 minuten maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd 🛁🛁🛁

De Airfryer gebruik ik echt om te koken en bespaar hier toch gas mee en de zonnepanelen vangen het meeste op. 
 

Sowieso houd ik heel bewust mijn verbruik in de gaten en pas zonodig mijn termijnbedrag aan. Gelukkig heb ik dit de afgelopen jaren naar beneden kunnen bijstellen en nog nooit hoeven bijbetalen, maar ik vrees dat dit vandaag de dag gaat veranderen. 
 

Ik ben vast nog wel een aantal dingen vergeten, maar ik zou zeggen, take it away ;-) 
 


238 reacties

Reputatie 7

Het hangt ook af van welk DSMR-nummer de meter heeft, meestal moet dat minimaal 4 of 5 of hoger zijn anders werken bepaalde energiemeters niet zonder eerst een micro USB-adapter aan te schaffen.

Zelf heb ik een meter met DSMR-versie 4.2 en kon rechtstreeks een RJ11-stekker in de aansluiting steken.

Ik zal inderdaad voor de zekerheid even navragen wat de pi meter betreft. Al is het volgens mij een handige gadget die men, ook in een huurwoning, zonder problemen kan en mag gebruiken. Dacht ik zo…en anders hoor ik dat wel bij het navragen. 

Jouw slimme meter is een ESMR-5 en dat betekent dat de P1 meter gewoon aangesloten kan worden en door de P1 poort gevoed zal worden.

Je mag hem uiteraard ook in een huurwoning gebruiken.

@wjb Slimme meter kan helaas pas ergens in 2023 geplaatst worden😐Waarschijnlijk tekort aan meters door chiptekort, want monteurs kunnen wel snel komen.

Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe digitale zonder uitleesmogelijkheden+analoge gasmeter neem, want daar zijn er waarschijnlijk wel voldoende van.Raad jij dan aan die digitale meter zonder uitleesfunctie te houden, of als de meter wel beschikbaar is, deze alsnog te nemen(dubbele kosten van 72,60).

Reputatie 7

@wjb Slimme meter kan helaas pas ergens in 2023 geplaatst worden😐Waarschijnlijk tekort aan meters door chiptekort, want monteurs kunnen wel snel komen.

Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe digitale zonder uitleesmogelijkheden+analoge gasmeter neem, want daar zijn er waarschijnlijk wel voldoende van.Raad jij dan aan die digitale meter zonder uitleesfunctie te houden, of als de meter wel beschikbaar is, deze alsnog te nemen(dubbele kosten van 72,60).

Waarom laat je voor nu jouw huidige meter dan niet gewoon zitten en kijk je of die achteruit kan lopen. Als die achteruit kan lopen dan kan je die blijven gebruiken totdat die slimme meter geplaatst kan worden.

@wjb , de huidige meter kan dat niet helaas..

Reputatie 7

@wjb, de huidige meter kan dat niet helaas..

Dan maar een gewone digitale meter want anders mis je de saldering van teruglevering van elektriciteit.

Okee, dan ga ik daar maar voor.

Ik laat die dan ook maar hangen, zonder P1 meter valt ook wel te leven en 1x per jaar de standen doorgeven is ook de moeite niet😊

En volgens mij zijn er ook andere apparaatjes die op een normale meter passen, die hetzelfde doen als een P1.

Reputatie 7

Ik laat die dan ook maar hangen, zonder P1 meter valt ook wel te leven en 1x per jaar de standen doorgeven is ook de moeite niet😊

Die digitale meter zou best wel eens een P1 poort kunnen hebben.

Bij welke netwerkbeheerder zit jij?

 

Bij welke netwerkbeheerder zit jij?

Bij Liander, zover ik lees krijg ik dan een ISKRA K86L+Uniflo G4 meter .

 

Reputatie 7

Ik kan helaas nergens een handleiding van dat apparaat vinden om te zien of die voorzien is van een P1 poort.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan helaas nergens een handleiding van dat apparaat vinden om te zien of die voorzien is van een P1 poort.

Ik ook niet 😄🙈

Ik kan het ook niet vinden, maar ik vermoed van niet.

Reputatie 7

Hier ook Liander, maar hier strooien ze alleen maar met Landis+Gyr meters,..

Heb je nu een 1-fase aansluiting of al een 3-fase aansluiting?

In mijn 1-fase tijd kreeg ik tot 2 keer toe een Iskra meter. Die hebben beide gewoon een P1 aansluiting gehad. 

 

Hoi @JB22_ .

Ik heb 1 Fase.Was die ISKRA meter slim of digitaal?Raar dat ze bij jou wel nog Landis+Gyr meters hebben.Bij Familie is dezelfde meter als jij ook niet zo lang geleden geinstalleert.

Reputatie 7

Ja was gwn slim 😎

Ja was gwn slim 😎

Die meters hebben sowieso een P1 poort, die digitale meter vast niet..

Reputatie 7

Ow wacht niet scherp genoeg gelezen (sinds zaterdag voor het eerst ever geveld door corona, en niet zo'n klein beetje ook) dus energie besparen zit er de huidige dagen niet echt in haha. Maar dan heb ik zelf geen digitale meter gekend. Lijkt me niet dat daar dan een poort op zit,.. Onze MK is voorlopig toekomstbestendig incluis uitbreidingsmogelijkheden.

Nog een stukje gevonden over de drie types https://www.liander.nl/consument/meters/slim-of-traditioneel

Ow wacht niet scherp genoeg gelezen (sinds zaterdag voor het eerst ever geveld door corona, en niet zo'n klein beetje ook) dus energie besparen zit er de huidige dagen niet echt in haha.

Maakt niet uit hoor, veel beterschap gewenst😉

Nou, ik trek altijd de stekker uit mijn cv-ketel. Men zegt dat dat niet mag, maar is echt een monteurspraatje. en doe dat al sinds de energiecrisis. Weet je mij dat scheelt? honderden euro's per jaar!  letterlijk. En waarom? omdat een cv-ketel  'temperatuur' moet blijven en daardoor af en toe dus ook aanslaat. en juist dàt vreet in een jaar in totaal héél wat gas. Plus nog maar niet te spreken over het aantal Kw per jaar. En als ik het een beetje koud heb, gebruik ik mijn mobiele olieradiatortje. Die kàn inderdaad 2 Kwh per uur verbruiken bij stand 3, maar zet hem op stand 1, plus zet de thermostaat op halve stand. Dus bespaar hiermee, mensen. Die cv-ketel gaat echt niet kapot. Ook die flauwekul over warmwaterpompen. Bezuinigen ? ja, op gas. Maar men vergeet dat die inderdaad nóóit uitgezet mag worden. En verbruikt alleen al aan stroom in standbye al minimaal 3.400 Kw per jaar. Reken maar uit je 'Winst'. Echt niet. Wil je het niet aannemen en ook over het eerder genoemde over de cv-ketel, prima. Maar mijn gas en lichtrekening is hier letterlijk wel zo *drie kwart * gereduceerd, mede ook door het gebruik van een oliekacheltje die ik dan ook dichtbij mij zet.  En geloof mij, ik zit al met al er dan ook lettterlijk warmpjes bij, en dit zeker niet financieel bedoeld. Succes!

En waarom? omdat een cv-ketel  'temperatuur' moet blijven en daardoor af en toe dus ook aanslaat. en juist dàt vreet in een jaar in totaal héél wat gas.

Klopt, @Henk Jasper . Alleen daarvoor hoef ik mijn ketel niet stroomloos te maken. De functie om de warmtewisselaar warm te houden, voor snel warm water, kan ik gewoon uitzetten op de ketel. Heet op mijn ketel (Intergas): tap comfort.

Voordeel: je hoeft niet steeds de stekker erin te doen als je even warm water wilt. En over de verwarming hebben we het maar niet. Thermostaat staat hier niet hoger meer dan 20 ℃ i.p.v. voorheen 21,5 ℃. Ook dat scheelt behoorlijk. Maar een (extra) vest is nu wel noodzakelijk.

@PeterG Gedeeltelijk waar wat je zegt. Maar Ik citeer hier "

CV blijkt grote én onbekende stroomslurper

De verwarmingsketel is een van de grootste stroomslurpers in huis, maar tegelijkertijd ook een van de meest onbekende. Veel mensen weten niet dat de cv-ketel naast gas ook veel stroom verbruikt. Voorkom een te hoge energierekening door het energieverbruik van je cv-ketel te controleren.

Bij een verwarmingsketel denken de meeste mensen aan gasverbruik. Niet iedereen staat er bij stil dat deze ook stroom verbruikt. Een verwarmingsketel van voor 2005 bijvoorbeeld verbruikt jaarlijks ongeveer 500 kWh aan stroom, dat is zo’n €100 (prijspeil 2016) en meer dan het verbruik van een droger of wasmachine. Maar ook een HR++ combiketel kan teveel stroom verbruiken.

Gas- versus stroomverbruik

Het stroomverbruik van de verwarmingsketel wordt veroorzaakt door de ventilator, de regulatie van de temperatuur en met name de circulatiepomp. Dat komt bovenop het gasverbruik."

-----

En dan hebben ze het hier ook nog eens over het prijspeil 2016. Nu inmiddels 3-4 x hoger. Ook in Comfort-stand blijft het electriciteit verbruiken. Mensen denken bij een warmwaterinstallatie meestal aan gas. En dat is juist de verkeerde benadering. Het is en blijven stroomvreters. Dus bij mij gewoon lekker de stekker eruit. Voowaarde is alleen wel dat die plek makkelijk toegankelijk moet zijn, en dat is in mijn geval gelukkig wel het geval. En een warmtepomp komt er bij helemaal niet in, want wat je aan de ene kant bespaart, gaat er aan de andere kant weer uit. En ze propageren alleen zo'n ding (lees kreng) omdat het lekker verkoopt. Consumenten moeten nu eens wat alerter gaan worden. Commercie draait niet voor niks en om alles. Maar echt niet uit mijn zak.

Oh, ik schrok even, @Henk Jasper . Maar dit alles functioneert ook niet als er geen gas wordt verbruikt. Bij mij dus met Thermostaat laag en tap comfort uit.

Het stroomverbruik van de verwarmingsketel wordt veroorzaakt door de ventilator, de regulatie van de temperatuur en met name de circulatiepomp.

Koop een snelkookpan (hogedrukpan) Aardappels en groenten binnen 6 min. gaar en de groente blijft mooi op kleur. De smaak is ook veel beter omdat je kooktijd korter is.

Bovendien kun je zo gauw de pan op druk staat het gas/ elektra direct uitzetten of verminderen.

Ook voor bouillon  (voor de soep) een aanrader. Scheelt een heleboel gas (of elektra).

Reputatie 7
Badge +16

KPN kan leren zelf beter groen bezig te zijn.

Laatst in de lokale KPN-winkel geweest om wat te regelen, deuren staan wagenwijd open, binnen smelt je zowat van de hitte.

Ik vraag aan de dienstdoende personeelsleden of ze de deuren niet beter dicht kunnen doen i.v.m. de energiebesparing.

Dat mag niet van KPN, beleid van hogerhand???😥


En leren doen we ècht heel graag, @JanD
Ik las je opmerking en heb navraag gedaan: toen was men druk bezig met een aantal voorbereidingen, waar we nu de uitwerkingen van gaan zien.

In verschillende KPN winkels gaan we experimenteren om de deuren dicht te houden tijdens openstellingstijden. Dat vinden wij een beetje spannend, want een dichte deur is minder uitnodigend. Dat past natuurlijk niet bij wie we zijn; we zijn er om klanten te helpen.

Maar, we zijn groen. Groen vanuit ons merk, hart en voor het milieu, dus aan onze kant zal het niet liggen om het experiment niet te laten slagen.
 

Er zijn materialen ontwikkeld die er op wijzen dat we echt open zijn, maar dat we de deur dicht hebben om energie verspilling tegen te gaan


Voor de geïnteresseerden: KPN zet vol in op versnelde energiebesparing

Bedankt @JanD, oa jouw opmerking heeft hier een steentje aan bijgedragen! 

Ik kom bij veel winkels die gewoon de deur dicht hebben. Die vind ik niet minder uitnodigend dan winkels met de deur open,  @Shyrin_ .

Aanwezig personeel; licht aan. 'Open' op de deur hoeft niet eens van mij. Automatische deuren zijn ook handig!

Wat een onzin zo'n experiment. In deze tijd! Gewoon dicht die deur. 

Ik loop gewoon binnen als ik er wil zijn. Nooit begrepen in de winter die open deuren, vaak zelfs automatische!!, met een warmtegordijn erachter. 

Alleen als het een overdekt winkel centrum met automatische toegang deuren is kan de winkeldeur wel open. 

Reputatie 7

Ook die flauwekul over warmwaterpompen. Bezuinigen ? ja, op gas. Maar men vergeet dat die inderdaad nóóit uitgezet mag worden. En verbruikt alleen al aan stroom in standbye al minimaal 3.400 Kw per jaar. Reken maar uit je 'Winst'. Echt niet.

Waar haal jij vandaan dat een warmtepomp in standby al minimaal 3.400kWh zou verbruiken. Onderstaand het totale verbruik van mijn warmtepomp sinds de installatie in maart van dit jaar.

 

Mijn energiekosten zijn enorm afgenomen en ik verwacht dan ook een teruggave van zo'n €1.600,- op mijn voorschot over de periode december 2021 t/m november 2022 en dan komt de teruggave van €190,- over november daar nog bovenop.

Onderstaand een vergelijk van de energiekosten tussen het verwarmen van mijn woning met onze warmtepomp en met onze cv ketel.

Je ziet dat ik met mijn huidige tarieven zo'n €800,- goedkoper uit ben met onze warmtepomp.

Helaas is het prijsplafond niet echt gunstig voor warmtepomp bezitters omdat zij nauwelijks gebruik maken van de 1.200m3 compensatie van gas maar het electriciteitsverbruik wel hoger zal zijn.

Met de huidige variabele tarieven van Eneco kom ik op het onderstaande plaatje uit.

Nog altijd ben ik met de warmtepomp een kleine €350,- goedkoper uit maar het voordeel van de warmtepomp is dus wel beduidend minder geworden.

Dit zal vast en zeker een rem zetten op de snelheid waarmee de energietransitie gestalte zal krijgen immers de terugverdientijd van de warmtepomp verdubbelt zo ongeveer en dat zal veel mensen toch terughoudend maken immers echt besparen doe je pas echt na die tijd.

Reageer