Wat doe jij om energie te besparen?

  • 3 October 2022
  • 238 reacties
  • 7731 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Een topic over besparen van energie en tips bij een provider die zich graag groen 💚 profileert mag eigenlijk niet ontbreken ;-)

In deze gekke tijden ben ik heel benieuwd hoe jij bespaart en misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik mag wel van geluk spreken dat mijn huis van dak tot vloer flink geïsoleerd is en ik heb zonnepanelen, maar met de huidige gasprijzen is zelfs dat niet grappig meer. 

Ik trap af: ik heb sinds de komst van de led lamp deze overal in huis hangen die op timers aan en uitgaan. (gelukkig worden de lampen steeds sfeervoller qua licht en felheid 🧡)

Ook mijn aquarium heeft dimbare led-lampen en er zit ook een timer achter. 

Een deken op de bank om ‘s avonds onder te kruipen bij het tv kijken, is hier standaard.
 

Schapenwollen pantoffels 🐑 zijn hier ook favoriet en een lekker warm oversized vest. Dit betekend niet dat de centrale verwarming uit blijft en ik in de kou zit, het betekend wel dat deze op 18° staat in de winter en een uur voor het slapen gaan deze op 15° wordt gezet. 
 

Douchen probeer ik zo kort mogelijk te doen zo rond de 8 minuten maar eerlijk is eerlijk, dat lukt niet altijd 🛁🛁🛁

De Airfryer gebruik ik echt om te koken en bespaar hier toch gas mee en de zonnepanelen vangen het meeste op. 
 

Sowieso houd ik heel bewust mijn verbruik in de gaten en pas zonodig mijn termijnbedrag aan. Gelukkig heb ik dit de afgelopen jaren naar beneden kunnen bijstellen en nog nooit hoeven bijbetalen, maar ik vrees dat dit vandaag de dag gaat veranderen. 
 

Ik ben vast nog wel een aantal dingen vergeten, maar ik zou zeggen, take it away ;-) 
 


238 reacties

Laten we ons met z’n allen niet GEK maken door bij wijze van spreken per minuut te monitoren hoeveel energie we verbruiken. Absoluut, het is zinvol om bewust met je consumptie om te gaan.
Maar laten we wèl wezen:

  • hoeveel energie heeft het WK gekost (de bouw, het gebruik, het bezoek, de communicatie)
  • waarom moet iemand vanuit Reszow met een 737 opgehaald worden om persoonlijk een tweekleurig lapje stof in Washington aan te bieden?
  • waarom moet er een capsule rond de maan geslingerd worden, terwijl dat 50 jaar geleden al een paar keer gebeurd is
  • waarom heeft de EU de import van energie afgesloten, zonder dat er alternatieven beschikbaar waren.
  • waarom moeten er grote data-centers in Nederland staan die vele malen groter zijn dan ons land nodig heeft?
  • waarom moeten onze data (ook) in de VS opgeslagen worden.

Dat geneuzel op de vierkante millimeter, daar worden we mondiaal niet veel wijzer van. Veel minder digitaal en meer met gewoon geld betalen scheelt al veel elektriciteit. Minder grote winkelcentra en meer kleine winkeltjes, meer diversiteit in winkelstraten zorgt voor minder bezorgdiensten. Dichter bij je opleiding, werk en ontspanning wonen zorgt voor minder gereden kilometers. Minder (nutteloze) bewakingscamera’s en evenzovele monitoren in grote steden. Meer je boerenverstand gebruiken dan protocollen, richtlijnen en dichtgetimmerde afspraken hanteren. Minder controle op alles en iedereen. DAT scheelt energie!

En wat de rekening betreft...: de BTW was tijdelijk verlaagd. Het hogere percentage wordt berekend over zowat 4x zo hoge prijs. De door u en mij betaalde BTW-inkomsten voor de Staat zijn in januari 2023 dus bijna 8x zo hoog als in september 2022.

Reputatie 7
Badge +10

Sinds kort heb ik ook een P1 meter. Een leuke manier om te checken wat op dat moment je werkelijke verbruik is van elektra en gas. 
Tezamen met de app van de zonnepanelen ben ik helemaal bij ⚡️🔌🔋 😅

Nu nog wachten tot het prijsplafond eindelijk in gaat zodat het wat betaalbaarder wordt 💶

 

Het prijsplafond is voor een aantal huishoudens (bestaande uit 1, 2, 3, 4 of méér personen) een uitkomst. Verbruik je meer dat de limiet, dan betaal je over het meerdere de markt-(=hoofd-)prijs.
Grote gezinnen en mensen die in een oncomfortabel (huur-)huis wonen zijn de dupe.

Ook vóór de inval in Oekraïne dreigde de gasprijs al fors te stijgen doordat de overheid door een taxatiefout verzuimde lange termijn contracten af te sluiten. De EU-boycot heeft dat alleen maar verdoezeld en versneld. Nu Rusland de olieleverantie stillegt verslechtert de situatie verder.
De import wordt duurder door het transport èn doordat leveranciers hogere tarieven hanteren.

Dat prijsplafond helpt gezinnen door gelimiteerde tarieven via de meter, maar de import moet op-een-of-andere manier tòch betaald worden. Oók via de meter en (dat vermoed ik althans) via de (hogere) belastingen op energie, uit de BTW, andere heffingen of inkomstenbelastingen.
Hoe je het ook wendt of keert, deze crisis kost ons veel geld. Heel veel. We leveren veel in op onze welvaart, maar het Oekraïne móét met hulp van het Westen Rusland verslaan, ongeacht de kosten.

Echter, de USA, NATO en EU steunen Oekraïne niet, maar Oekraïne steunt de USA in haar strijd tegen Rusland. Zelensky & Co worden daar riant voor betaald. Het volk lijdt on-voor-stel-baar.
Slaagt hij niet in zijn opdracht (en daar ziet het zo nu en dan naar uit), dan wordt hij terzijde geschoven en wordt een andere partij ingezet. Polen wellicht? Roemenië? Of tòch de NATO…
Het zal de Amerikanen een zorg zijn; immers, daar wordt flink aan de oorlog verdiend.

Ik ben met je eens: verminder je energieverbruik zo veel mogelijk. Dat is voor iedereen goed.
Alle beetjes helpen. Vijf minuten douchen p.p.? Met méér mensen tegelijk kan dat 10 minuten.
Of langer…. :-)

Verbruik je meer dan de limiet, dan betaal je over het meerdere de markt-(=hoofd-)prijs.

 

Dat verklaart waarom het advies voor ons maandbedrag ineens 1/3 onder het bedrag ligt wat we nu betalen, terwijl voor 1 januari het advies was om bijna het 5 voudige te betalen. Volgens de leverancier gaan we in augustus zelfs weer terug krijgen. Hier gaan we eind februari naar het variabele tarief.

Wij zullen met z'n tweetjes niet zo snel door dat plafond heen gaan. Gebaseerd op het gemiddelde verbruik over de afgelopen 5 jaar.

 

Kunnen wij het gewoon op 19 graden houden. En douchen in 5 minuten echt niet, dan heb ik hooguit het zweet weggespoeld echt wassen vergt meer tijd.

 

Ps wij kijken alleen per maand en dat bevalt prima, beter voor onze gemoedsrust.

Ik heb voor de aardigheid eens mijn CV-ketel een nacht uit de ECO-stand gehaald, dus in de comfort-stand om het gas verbruik te meten. Omgerekend kost het op jaarbasis bij mijn ketel ongeveer 124m3 gas in de comfort-stand. In de comfort-stand wordt het minivooraadvat om de 1 ½ uur opgewarmd.

Ben blij dat ik de ketel alleen in de comfort-stand zet wanneer ik warm water nodig heb.

 

Hoi @JanD ,

Die 124m3 gas is voor als de ketel permanent op ECO stand staat neem ik aan?Of is dat wat je bespaard op de manier hoe jij de ECO stand gebruikt?Tikt wel aan.

Ik kan er wel vanuit gaan dat met mijn Ecomline met 20 liter boiler dat verschil nog een heel stuk hoger ligt tussen die en een ketel die permanent op ECO staat...

Reputatie 7

Ik heb voor de aardigheid eens mijn CV-ketel een nacht uit de ECO-stand gehaald, dus in de comfort-stand om het gas verbruik te meten. Omgerekend kost het op jaarbasis bij mijn ketel ongeveer 124m3 gas in de comfort-stand. In de comfort-stand wordt het minivooraadvat om de 1 ½ uur opgewarmd.

Dat vind ik wel heel veel kubieke meters en ik vraag me dan ook af hoe je dat gemeten hebt.

Zelf hanteer ik het onderstaande schema voor de comfort en ECO stand.

Dat leidt tot een onderstaand verbruik puur voor de comfort stand, gemeten terwijl wij op vakantie waren.

Het verbruik puur voor de comfort stand is bij ons daarmee zo'n 0,075m3 per dag ofwel zo'n 27,5m3 per jaar.

Hallo @wjb en @martijn197108 in de comfortstand wordt iedere 1 ½ uur het voorraadvatje opgewarmd en dat kost 0,021m3 gas per keer, dat is per 24 uur uur dus 24uur : 1,5uur=16x0,021m3 gas is 0,336m3 gas per dag x 365 = 122,64m3 gas per jaar.

Ik zal het vannacht, 9-1-23, nog eens meten. De ketel heeft afgelopen vrijdag service gehad.

 

 

Hoi @JanD ,

Je berekening klopt in ieder geval wel.Maar ik vind het wel veel hoor.

Ik ben wel benieuwd hoeveel een Intergas (HRE) per keer verwarmen in comfortstand verbruikt.Heeft iemand toevallig die ketel?

Die 122 kuub zou 1/6 deel zijn van ons jaar verbruik. Kortom blijven wij onder dat plafond van 1.200 m3 maken wij ons niet druk. Voor december hebben we de 79 m3 aangetikt met die koude week acceptabel wat ons betreft.

Reputatie 7
Badge +9

Wat heb je voor een ketel @JanD ?  0,336 m3 per dag voor een klein vatje lijkt me toch vrij veel. Wij zijn er de laatste twee dagen niet geweest en onze Intergas Prestige heeft voor het op temperatuur houden van 42 liter niet eens 0,25 m3 per dag nodig gehad. (In de zomer ligt dat trouwens nog stukken lager, rond 0,175 m3 per dag.) Dan lijkt me die verbruik van jou ketel vrij hoog.

@JanD gaf eerder aan een Proline te hebben.

Maar ik ben wel benieuwd of dat een gewone proline is of een proline NXT.

Hallo @Joris62 en @martijn197108 het is een Nefit Topline 24kW uit 2012.

Geen proline,  mijn foutje, bedankt.

 

 

Reputatie 7

Mijn AWB ThermoElegance Advance 5 verwarmt niet elk 1½ uur dat beetje water maar, afhankelijk van de condities, elke 3½ tot 5 uur en dat scheelt natuurlijk een hele hoop. Met een gemiddeld verbruik van 0,014m3 is deze blijkbaar ook iets efficiënter.

UPDATE:

Ik heb het verbruik van de ketel in comfort-stand nog eens een nachtje aan gehad en ook na de service van de ketel blijft het verbruik zoals eerder genoemd, zodat ik de comfort-stand alléén aan blijf zetten als ik warm water nodig heb.

Hoeveel gas gebruik jij dan jaarlijks ongeveer @JanD ?

Hier ongeveer 1200 kuub.Koken is ook op gas.

Hoeveel gas gebruik jij dan jaarlijks ongeveer @JanD ?

Hier ongeveer 1200 kuub.Koken is ook op gas.

Ik ook ongeveer 1200m3 @martijn197108 

Met die ECO stand zou je wel kunnen besparen, maar in jouw geval vind ik het wel erg veel @JanD .Milieu centraal geeft 15m3 aan, maar dat is wel weer erg weinig.

Misschien kunnen meer mensen dat bij hun ketel meten en dat hier plaatsen.Ik ga proberen het te kunnen achterhalen hoeveel het verwarmen van telkens 20 liter kost aan gas.

Reputatie 7

Je zou de CV ketel ook permanent in ECO stand kunnen laten staan.

Wellicht dat je dan een paar seconde extra moet wachten op warm water uit de douche maar dat is het dan ook wel. Zie dit artikel.

Ik vind 122m3 verbruik voor alleen de comfort stand overigens exorbitant hoog.

 

Reputatie 7
Badge +7

Wij hebben hier een doorstroomtoestel (Nefit Trendline). Die heeft geen boilervat, maar er zijn toch wel verschillende instellingen qua warmwater: Hot, Int, Eco. Dit is een instelling op de ketel zelf. Maar dan zijn er ook nog bepaalde instellingen op de thermostaat (Easy) die daarop van invloed zijn. 

Die instellingen samen bepalen of er wel of niet al een kleine hoeveelheid warm water wordt “klaargezet” en warm houdt, dus in de ketel. In het begin had ik het zo ingesteld dat dat warme water het klokprogramma van de verwarming volgde. Nu heb ik al jaren de instelling zo dat de Trendline qua warm water zelflerend is. Nu staat er dus op de momenten dat het echt nodig is, al warm water klaar. Alles bij elkaar vind ik dit een mooie balans tussen comfort en zuinigheid.

  

Overigens was de keuze van een doorstroomtoestel een heel bewuste. Hiervoor hadden we een Nefit met een klein boilervat (10 liter of 20 liter, dat weet ik niet meer). Toen deze ketel was overleden bracht de installateur de mogelijkheid van een doorstroomtoestel in. Ik had toen zoiets van: is het echt nodig dat er de hele dag die 10 of 20 liter wordt warm gehouden? Want als een doorstroomtoestel maar gewoon snel genoeg is met water opwarmen, dan is dat eigenlijk prima. Definitief voor de Trendline gekozen, en ik moet zeggen dat ik er altijd tevreden over ben geweest.

Reputatie 7
Badge +10

Voor de zekerheid meld ik hier een bericht voor de eventuele “doehetzelvers” hier op het forum uit een recent artikel van de Consumentenbond en tevens bron van onderstaande afbeelding. 
 

Ik kwam dit bericht tegen op zoek naar een nieuwe koolmonoxide-melder. 

Reputatie 7

Een goede installateur zal onderhoud aan een CV ketel ook weigeren uit te voeren als het rookgasafvoerkanaal niet aan de eisen voldoet.

Zo mag deze absoluut niet met parkers vastgezet zijn en zal er op de mof gebeugeld moeten zijn.

Goed dat je die ervaring met de Trendline hebt @Katana321 .Ik hoor van sommige monteurs dat ze zweren bij intergas door de onderhoudsvriendelijke en simpele opbouw.Maar van consumenten hoor ik ook prima ervaringen met andere ketels.

Helaas zijn ook gecertificeerde monteurs regelmatig enorm slecht bezig @wjb@Anneke-Anna , hier al meerdere gehad die het niet goed deden en allemaal gecertificeerd.En grote bedrijven geven monteurs gewoonweg veel te weinig tijd, heb ik begrepen van een monteur die daar werkte.

Reputatie 7

Zojuist een mailtje ontvangen van Eneco dat mijn tarieven per 13 februari zullen wijzigen.

Zo gaat het tarief voor gas van €3,52334 naar €2,41145 en voor elektriciteit van €0,88231 naar €0,63537.

Dat scheelt bij ons verwachte verbruik toch weer ruim €60,- per maand.

 

Kosten per maand o.b.v. oude tarief.

 

Kosten per maand o.b.v. nieuwe tarief.

 

Het verwarmen van mijn woning m.b.v. onze warmtepomp is daarmee ook weer goedkoper geworden dan m.b.v. de CV ketel (gas). Dat was met de oude tarieven ook niet zo.

Ik heb van Powerpeers ook een mailtje gehad. Maar omdat ik nog een vast contract heb t/m eind juni, verandert er in de leveringsprijs voor elektra en gas niets. Wel worden de energiebelasting, BTW en netbeheerderskosten verhoogd, maar omdat ik afgelopen half jaar duidelijk minder gas heb verbruikt, wordt het maandbedrag toch met zo'n € 20 verlaagd.

BTW, mijn destijds door Enexis geleverde slimme meter is sinds de verplichte overgang naar Liander, een paar jaar geleden, dom geworden. Daarom moest ik op 1-1 m'n meterstanden doorgeven. 

Reageer