Beantwoord

Wat gebeurt er in het KPN-huisje in mijn plaats?

  • 13 September 2022
  • 22 reacties
  • 565 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Misschien is het een onmogelijke vraag, maar het valt te proberen. Ikzelf beheer een Facebook-pagina over mijn dorp, en het halve of het hele dorp volgt deze wel. Nu schrijf ik geregeld wel wat over mijn woonplaats, maar pas kreeg ik een vraag van iemand: Wat gebeurt er nu in dat KPN-huisje naast de brandweerkazerne?

Je raadt het al: het gaat over een klein huisje van +/- 40 m2, met een bordje waarop KPN staat, en een plantenperkje, hekje eromheen, en een paar deurtjes erin. Ik weet inmiddels dat er apparatuur in staat, en een horizontale en verticale verdeler voor zolang ze nog nodig zijn (alles gaat nu in de straatkast de digitale verbinding op gezien alles nog via koper gaat).

Nu was ik benieuwd of er mogelijkheden zijn om binnen een kijkje te nemen voor een paar foto's (evt. overzichtsfoto's) die ik zou kunnen plaatsen. Of is dit gewoon top-secret? 😉

icon

Beste antwoord door Ward_ 16 September 2022, 08:54

Bekijk origineel

22 reacties

Hallo @AriënC , dat heb ik ook eens gevraagd aan een monteur die bij mij thuis was en even naar de centrale in de buurt moest om wat aan te passen en vroeg of ik dan over zijn schouder mee mocht kijken.

Dat is echter vanuit KPN ten strengste verboden om door personeel niet-bevoegde derden binnen te laten, niet omdat het geheim is, zie de 10.000en foto's op internet, maar om onbedoelde storingen in de centrale te voorkomen om diverse redenen, dus je kans is letterlijk 0,000%.

Helaas.

 

Reputatie 7
Badge +8

Al is het om een hoekje of een afstand. Ik hoef echt niet te zien welke kabels er op de verdeler aangesloten zijn op sectie 12/45 om maar wat te noemen. Of iemand van KPN die zelf een paar foto's kan maken eventueel.

Hallo @AriënC , @Ward_ zal mijn verhaal bevestigen of een van de andere forumleden die als KPN monteur werkzaam zijn.

Of @NHendriks 

Reputatie 7
Badge +10

@AriënC Waar staat dit huisje?

Reputatie 7
Badge +8

@AriënC Waar staat dit huisje?

Zegveld, aan de Hoofdweg 

Reputatie 5
Badge +2

@JanD , mijn ervaring is anders. Toen zo’n 4 a 5 jaar geleden hier een KPN monteur ook zoiets moest checken (omdat Volker-Wessels mijn tweede lijn voor pairbonding op de kabel van de buren i.p.v. de mijne had aangesloten waardoor die tweede lijn hier uiteraard niet werkte) naar dit huisje

moest gaan om de lijn verder door te meten mocht ik als nieuwsgierig aagje toch mee.

De kans is dus beduidend groter dan 0,000%.

Reputatie 7
Badge +8

Het gaat mij voornamelijk om een paar foto's. Of ik ze maak, of iemand anders die wel geautoriseerd is om het gebouw te betreden. 😊

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Of desnoods met een paar foto's van een gelijksoortige wijkcentrale. Want ik verwacht niet dat ze in hetzelfde formaat flink zullen verschillen qua indeling van binnen?

Dan moet ik weer even denken aan “onzer” aller Robin :

https://vvdsl.robinflikkema.nl/

https://vvdsl.robinflikkema.nl/wijkcentrale.php?id=1316

Voorheen stonden er ook foto’s van de objecten bij, ik stuurde ook wel eens foto’s.

@RobinFlikkema alles goud ?

Reputatie 7
Badge +8

Op Streetview kan je soms wel eens zulke wijkcentrales vinden. Maar soms zijn ze enkel bereikbaar via particuliere grond, en daar komt weer geen Streetview-wagen. ;)

In het verre verleden was er ook een andere site waarop foto's van alle wijkcentrale stonden. Maar die is helaas verdwenen.

Ja, die site heb ik ook gekend ja.

Reputatie 7
Badge +12

Zegveld, nog nooit van dat plaatsje gehoord en helaas ook niet erg om de hoek voor mij. (Onder Rotterdam) 

Verder is het een hoofdverdeler, de functie hiervan is het routeren van lijnen naar kasten en huizen. Ook staat hier “het internet” dus kunnen we zorgen dat de lijn naar jouw woning hieraan verbonden wordt. Wanneer je mensen dit gebouw in ziet gaan kan dan verschillende redenen hebben; o.a. Iemand een snelheidsverhoging geven, een nieuwe klant verwelkomen of een storing oplossen. Allemaal redenen voor een bezoek aan de telefooncentrale. 
 

Ik kan je absoluut niks beloven en ga dat ook niet doen, maar ik moet aankomend weekend in den Dolder/Utrecht zijn voor MS in Motion. Ik heb het nagekeken en het zou maar tien minuten om rijden zijn. Behalve dat ik niks garandeer omdat ik niet weet hoe de rest van de dag er uit ziet moet ik ook even navragen hoe het zit als ik foto’s van de binnenkant publiceer. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dit mag.
Zoals anderen al hebben aangegeven is er 0,0 kans dat je persoonlijk mee gaat een gebouw in, zelfs als ik nieuwe mensen opleid zijn deze verplicht eerst een cursus te volgen. Als ze dit niet hebben gedaan mogen ze er pertinent niet in en mogen ze terug naar huis of buiten wachten tot ik weer in-home werkzaamheden doe.

 

Stuur me even een privé bericht, dan hebben we contact en vergeet ik het niet.

Reputatie 7
Badge +12

Klopt het dat het onderstaande foto is? Als dat zo is is er nog 1 ontzettend belangrijke functie aanwezig: een toilet! Want hoe menselijk het ook is, uitgebreid naar de toilet te gaan bij een klant probeer ik ten alle tijden te vermijden. 🤣

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Klopt het dat het onderstaande foto is? Als dat zo is is er nog 1 ontzettend belangrijke functie aanwezig: een toilet! Want hoe menselijk het ook is, uitgebreid naar de toilet te gaan bij een klant probeer ik ten alle tijden te vermijden. 🤣

 

 

Klopt! Dit huisje is het.

Het hokje buiten is dus een toilet? 😅 Of zit die binnen?

Reputatie 7
Badge +8

Zegveld, nog nooit van dat plaatsje gehoord en helaas ook niet erg om de hoek voor mij. (Onder Rotterdam) 

Verder is het een hoofdverdeler, de functie hiervan is het routeren van lijnen naar kasten en huizen. Ook staat hier “het internet” dus kunnen we zorgen dat de lijn naar jouw woning hieraan verbonden wordt. Wanneer je mensen dit gebouw in ziet gaan kan dan verschillende redenen hebben; o.a. Iemand een snelheidsverhoging geven, een nieuwe klant verwelkomen of een storing oplossen. Allemaal redenen voor een bezoek aan de telefooncentrale. 
 

Ik kan je absoluut niks beloven en ga dat ook niet doen, maar ik moet aankomend weekend in den Dolder/Utrecht zijn voor MS in Motion. Ik heb het nagekeken en het zou maar tien minuten om rijden zijn. Behalve dat ik niks garandeer omdat ik niet weet hoe de rest van de dag er uit ziet moet ik ook even navragen hoe het zit als ik foto’s van de binnenkant publiceer. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dit mag.
Zoals anderen al hebben aangegeven is er 0,0 kans dat je persoonlijk mee gaat een gebouw in, zelfs als ik nieuwe mensen opleid zijn deze verplicht eerst een cursus te volgen. Als ze dit niet hebben gedaan mogen ze er pertinent niet in en mogen ze terug naar huis of buiten wachten tot ik weer in-home werkzaamheden doe.

 

Stuur me even een privé bericht, dan hebben we contact en vergeet ik het niet.

Ik zal je een PM sturen vandaag.

Reputatie 7
Badge +10

@Ik_Hussel Foto's van de HVD, de stijlen e.d. lijken mij geen probleem. Die staan overal op Internet en zelfs vanuit ons eigen bedrijf op het forum in een Topic van KPN zelf:

Ik zou geen foto's maken van de alarminstallatie of de UPS/accu's of zo :-)

Reputatie 7
Badge +8

Voor de liefhebbers: Ik ben een poosje geleden wel eens bij Houweling Telecom Museum in Rotterdam geweest, en daar staan ook tal van centrales, waaronder de oude tikkende en schakelende relais-centrales. Ook best bijzonder om te zien.

Reputatie 7
Badge +8

De KPN lijkt de wat grotere centrales al een poosje af te stoten door ze te verkopen. Zo ook in Brielle waar deze vroegere centrale omgebouwd is tot woonhuis annex werkplaats. Volgens mij is er nog veel terug te zien in de industriële elementen waar vroeger de centrales stonden opgesteld. Ook zie ik dat er een zolder aanwezig is. Werd deze vroeger voor kantoorruimte gebruikt? En zat de 008-nummerinformatie ook in de grotere stadcentrales, waar je deze waarschijnlijk ook bij mag rekenen?

Mocht iemand hier nog de moeite kunnen nemen om wat foto's te maken van centrale's, dan zijn die zeker welkom.

Reputatie 7
Badge +12

Ik ben oorspronkelijk opgegroeid in Brielle en deze centrale was toen der tijd al geen centrale meer, ze hebben toen +/- 200 meter verder een nieuwe centrale gemaakt omdat de huidige centrale te klein was. Nu zit er ook een pop en een zendmast op locatie. 

Reputatie 7
Badge +12

Wat een schitterend weer hier in Zegveld, is dat altijd zo?? 
 

 

Reputatie 7
Badge +8

@Ik_Combineer Lachen, dan heb ik je net toevallig gemist. Plus minus 49 minuten geleden fietste ik over de hoofdweg richting Woerden. 

Voor de meelezers hier: De foto's heb ik een paar maanden geleden al gezien. 😊

Reputatie 7
Badge +12

@Ik_Combineer Lachen, dan heb ik je net toevallig gemist. Plus minus 49 minuten geleden fietste ik over de hoofdweg richting Woerden. 

Voor de meelezers hier: De foto's heb ik een paar maanden geleden al gezien. 😊

Dan had je kunnen meerijden, ben daar nu.

Reputatie 7
Badge +8

@Ik_Combineer Wie weet volgende keer 😉.

Stuur mij dan anders even op tijd een berichtje 😁

Werk ze 😊

Reageer