Week tegen eenzaamheid: 29 september t/m 6 oktober

  • 27 September 2022
  • 20 reacties
  • 244 keer bekeken
Week tegen eenzaamheid: 29 september t/m 6 oktober
Reputatie 7
Badge +30

Op 29 september start de week tegen eenzaamheid. Er zijn in Nederland zo'n 1,3 miljoen mensen ouder dan 75 jaar. Van deze 75-plussers zegt meer dan de helft zich eenzaam te voelen. Eenzaamheid is iets van alle leeftijden en er zijn dus veel mensen die zich eenzaam voelen. De week tegen eenzaamheid, op initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, is een mooi moment om hier even bij stil te staan!

 

 

Wat doet KPN tegen eenzaamheid?

Met het KPN Mooiste contactfonds ondersteunt KPN sinds 2007 initiatieven van verschillende maatschappelijke partners, die gericht zijn op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving. Denk hierbij aan:

  • Mensen met een verstandelijke beperking uitleggen hoe ze gebruik kunnen maken van internet
  • Samen met senioren het Rijksmuseum bezoeken
  • Een kerstdiner te serveren op verschillende KPN kantoren of Eredivisie voetbalclubs 
  • KlasseContact (hierbij blijven langdurig ernstig zieke kinderen op afstand verbonden met hun klasgenootjes en kunnen zij de schoollessen volgen)
  • Het programma Ondernemen tegen eenzaamheid in samenwerking met het Oranje Fonds

 

Wat kan jij doen?

  • Vrijwilligerswerk doen. Één keer of voor langere tijd.
  • Extra opletten bij verlies van een geliefde, verhuizing, pensionering of minder mobiel worden. Dit zijn momenten waar eenzaamheid op de loer ligt.
  • Spreek iemand aan, nodig uit voor een kopje koffie.
  • Bedenk een activiteit, zoals tuinieren, biljarten of wandelen.
  • Volg een online training over eenzaamheid, zoals deze van Humanitas.

 

Tips?

Heb jij nog tips voor wat je kunt doen tegen eenzaamheid? Deel ze hieronder!


20 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Mooiste contactfonds waren wel altijd leuke uitjes. Willeke Alberti zien optreden en zodoende voor het eerst kennis gemaakt met de zanger van "Zwemmen in Bacardi Lemon". 

Reputatie 7
Badge +20

Ruim een half miljoen eenzame ouderen in ons land 😥 Heel fijn dat wij er als bedrijf een steentje aan bijdragen om een deel van deze mensen minder eenzaam te maken!

Reputatie 7
Badge +17

Blijkbaar bieden we ook hulp via een Teletolk 

Je kiest zelf of je wil bellen in Nederlandse Gebarentaal of met tekst. Een medewerker van KPN Teletolk zet de spraak van de horende persoon voor jou om in tekst of Nederlandse Gebarentaal. En andersom.

Super handig voor slechthorenden en dove mensen. 🙂 Daar zullen vast ook een aantal eenzamen onder zijn. 

Reputatie 7
Badge +16

Mooiste contactfonds waren wel altijd leuke uitjes. 

Nu behoeft dit wel wat extra achtergrondinformatie, voordat iemand denkt dat @Jeroen_dB zelf een senior is… 😉

Het KPN Mooiste Contact kan meewerken aan verschillende projecten door de inzet en enthousiasme van vrijwilligers: dat zijn KPN medewerkers. Jaarlijks werken tussen de 1.500 en 2.000 KPN-vrijwilligers mee aan projecten van het fonds. Jeroen heeft meerdere keren meegedaan als vrijwilliger 😃💚.
Per project kun je intekenen als vrijwilliger en reken maar dat die lijsten binnen no time vol zijn. Win-win situatie: gezellig, leerzaam en je helpt er een ander mee!

 Jeroen heeft meerdere keren meegedaan als vrijwilliger 😃💚.
 

Goed van hem😊

Jij ook?😉

Reputatie 7
Badge +16

Ja, ja ik ook! 👼🏾
Ik ben een keer mee geweest naar het Rijksmuseum, met een senior en meegedaan aan de Zilverlijn (bellen met ouderen die behoefte hebben aan een gesprek). Ik zie dat het laatste project niet meer bestaat: super jammer! Je hoort dan zulke mooie verhalen!

Toen ik zelf ‘in de lijn’ (de telefonische klantingang) zat, heb ik wel eens een gesprek gehad met een dame op leeftijd. Ze bleef maar vragen stellen, vragen stellen en vragen stellen. Zei ze op een gegeven moment: “Ja het telefoonnummer is gratis, hè. Sorry, hoor dat ik zoveel vragen stel, hoor maar ik zit verlegen om een praatje!” Was blij dat ze het aangaf, konden we het gespreksonderwerp gelukkig veranderen 😅.

En jij, @martijn197108? Ken of herken jij eenzame mensen in jouw omgeving? 



En jij, @martijn197108? Ken of herken jij eenzame mensen in jouw omgeving? 

Jazeker, met eentje praat ik ook wel, maar dat doen vrij veel mensen in de buurt.Is gewoon een lieve man😊

Ja, ja ik ook! 👼🏾
 

Goed zo😁

Reputatie 7
Badge +20

En jij, @martijn197108? Ken of herken jij eenzame mensen in jouw omgeving? 

Jazeker, met eentje praat ik ook wel, maar dat doen vrij veel mensen in de buurt. Is gewoon een lieve man😊

Ah heel fijn dat jullie met meerdere buren met die man aan de babbel gaan 🥰

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben zo’n 12.5 jaar vrijwilligster in de ouderenzorg, hulplijn en buurtkracht. Eenzaamheid is niet aan leeftijd gebonden inderdaad.

 

Reputatie 7
Badge +20

Wat mooi @Anneke-Anna! 🥰

Reputatie 7
Badge +10

Wat mooi @Anneke-Anna! 🥰

Ja, maar eigenlijk ook vaak verdrietig en confronterend. 

Reputatie 7
Badge +20

Inderdaad, ik heb zelf ook vrijwilligerswerk gedaan met dementerende ouderen en dat kan op emotioneel gebied best heftig zijn. Maar erg mooi dat jij je daar al zo lang voor inzet!

Reputatie 7
Badge +10

Ik ga binnenkort naar een voorstelling van Teun Toebes. Aanrader voor diegene die meer wil weten over dementie, wat ook hand in hand gaat met eenzaamheid helaas. Maar gelukkig ook lieve, leuke en grappige momenten kent. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik ga binnenkort naar een voorstelling van Teun Toebes. Aanrader voor diegene die meer wil weten over dementie, wat ook hand in hand gaat met eenzaamheid helaas. Maar gelukkig ook lieve, leuke en grappige momenten kent. 

Wat een bijzonder bevlogen jongeman! Dank voor deze tip, ben benieuwd naar zijn boek en voorstelling! 
 

… Eenzaamheid is niet aan leeftijd gebonden inderdaad.

Nee, heel veel jongeren en alleenstaande ouders schijnen eenzaamheid te ervaren 😞.
In een artikel in de Volkskrant van 30 september jl. las ik:

“Rianne is een leuke, alleenstaande vrouw van een jaar of 30, met een eigen nagelstudio. Ondanks het contact met haar vele trouwe klanten voelt ze zich ontzettend eenzaam. Haar familie spreekt ze niet meer. Het vinden van een levenspartner, of gewoon een vriendin om mee af te spreken, wil ook maar niet lukken. ‘Als ik niet aan het werk ben, ben ik alleen. Altijd', verteld ze me. Soms belt Rianne op zondagmiddag met de vraag wat ik ga koken. Ze zegt wat zij op het menu heeft. Daarna eindigt ze het gesprek, steevast met dezelfde woorden: ‘Dank je dat ik je mocht storen. Heb ik tenminste even mijn stem gebruikt dit weekend.’
Bron

Dat raakt mij wel. Ik vind het tegelijkertijd ook lastig om eenzaamheid bij deze doelgroep(en) te herkennen!

Reputatie 7
Badge +10

Die laatste zin @Shyrin_ is vaak omdat men het niet van een bepaalde doelgroep verwacht en er denk ik een 'grijze muis' beeld bij heeft. En dat is ook heel lastig te herkennen. Aansluiting vinden, maar vooral behouden met andere mensen kan heel moeilijk zijn, zeker wanneer je niet 'in het plaatje' (geen kinderen,  partner etc.) past om welke reden ook. En dan kan je nog zo sociaal overkomen op andere mensen, achter de (gesloten) deuren is de realiteit vaak anders.

Dat raakt mij wel. Ik vind het tegelijkertijd ook lastig om eenzaamheid bij deze doelgroep(en) te herkennen! 

 

… Eenzaamheid is niet aan leeftijd gebonden inderdaad.

Nee, heel veel jongeren en alleenstaande ouders schijnen eenzaamheid te ervaren 😞.
In een artikel in de Volkskrant van 30 september jl. las ik:

“Rianne is een leuke, alleenstaande vrouw van een jaar of 30, met een eigen nagelstudio. Ondanks het contact met haar vele trouwe klanten voelt ze zich ontzettend eenzaam. Haar familie spreekt ze niet meer. Het vinden van een levenspartner, of gewoon een vriendin om mee af te spreken, wil ook maar niet lukken. ‘Als ik niet aan het werk ben, ben ik alleen. Altijd', verteld ze me. Soms belt Rianne op zondagmiddag met de vraag wat ik ga koken. Ze zegt wat zij op het menu heeft. Daarna eindigt ze het gesprek, steevast met dezelfde woorden: ‘Dank je dat ik je mocht storen. Heb ik tenminste even mijn stem gebruikt dit weekend.’
Bron
 

Over jongeren las ik ook een artikel, en dat het veel meer eenzaam zijn ook door de mobiele telefoons komt.Als ik even heel eerlijk ben,  vind ik het eigenlijk ook maar een slechte verbetering van de maatschappij…

Dat verhaal over Rianne doet je ook wel wat.Een eigen bedrijf is ook niet echt ideaal in zo'n situatie, je kan dan namelijk ook niet in contact komen met collega's waar je ook mee bevriend kan worden.Ik zelf maak eigenlijk ook alleen maar vrienden op plekken waar ik vaak kom.

 

Reputatie 7
Badge +16

Die laatste zin @Shyrin_ is vaak omdat men het niet van een bepaalde doelgroep verwacht en er denk ik een 'grijze muis' beeld bij heeft. En dat is ook heel lastig te herkennen.

Ja, dit denk ik ook èn dat er hangt ook een taboe / schaamte rond eenzaamheid, net zoals bij armoede. Ik begrijp dat wel, maar dat maakt het ook lastig om het te herkennen (en een helpende hand of luisterend oor aan te bieden).

Heb je nog een linkje naar dat artikel, @martijn197108
De balans in telefoongebruik is wat mij betreft doorgeslagen in deze maatschappij (ook bij mezelf, dat kan ik eerlijk zeggen). 


Heb je nog een linkje naar dat artikel, @martijn197108
De balans in telefoongebruik is wat mij betreft doorgeslagen in deze maatschappij (ook bij mezelf, dat kan ik eerlijk zeggen). 

Ik kan het zo 123 niet vinden, sorry.

Maar als je op "eenzaamheid door smartphone jongeren'’ zoekt, vind je wel een aantal artikelen die wel over hetzelfde gaan.

Klopt, bij iedereen eigenlijk helaas.Ik eigenlijk ook wel een beetje, maar het valt nog wel mee.

Ik hoop dat dit niet verder doorgaat, vind dat de technologie de wereld wel genoeg minder contact heeft laten maken.Ken helaas ook mensen die hun telefoon belangrijker vinden dan contact, en dat terwijl ze enorm eenzaam zijn.Doet me wel zeer.

Reputatie 7
Badge +19

Ik denk wel dat je bewust zijn van de hoeveelheid waarin je gebruik van je smartphone al een goede stap is. Dan kan je er aan werken om 'm vaker weg te leggen. En vooral ook de kleine dingen doen waar je zelf invloed op hebt. Even op de koffie bij je opa en/of oma, zo lang je ze nog hebt. Gedag zeggen of een praatje maken met een vriendelijke onbekende die je tegen komt in het park of in de supermarkt. Ik hou er van 💚

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk eerlijk gezegd dat de eenzaamheid onder de jongeren er al was voordat de ‘telefoonverslaving’ buiten proportioneel werd…..net als roken….als je daar mee stopt dan valt het ‘rookgordijn’ ook weg en zo gaat het denk ik nu met de smartphones ook, of de social media dan. De world at your vingertips. 

Reageer