Beantwoord

Wie is de Mol? 2017

• 3 januari 2017
  • 59 reacties
  • 24590 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
In mijn Molboekje staat al heel veel geschreven: het zeventiende seizoen van Wie is de Mol begint op 7 januari 2017 om 20:30 uur op NPO 1. We hebben hier de app al ingevuld, bespreken complottheorieën en speuren in alle informatie naar hints en tips. Ben jij er ook klaar voor?!

Wat is Wie is de Mol?
Bij mij staat 7 januari al weken rood omcirkeld in de agenda, maar ik kan me voorstellen dat je denkt: wat is dit eigenlijk? In Wie is de Mol gaan 10 kandidaten op zoek naar 'de Mol'. Zij doen dat dit jaar in de staat Oregon in de Verenigde Staten. De deelnemers moeten elke aflevering opdrachten uitvoeren om zoveel mogelijk geld in te zamelen. De winst in deze 'pot' gaat naar de winnaar van het seizoen. Één van de deelnemers is de Mol. De Mol saboteert opdrachten, geeft verkeerde informatie en zorgt dat er zo min mogelijk geld in de pot komt. Elke week beantwoorden de kandidaten een aantal vragen over de Mol en degene die het minst weet, moet naar huis. In de finale, de laatste aflevering van het seizoen, volgt dan de ontknoping: wie is de Mol, wie is de verliezende finalist en wie is de winnaar?

Wie zijn de kandidaten?
Dit jaar doen mee: Thomas Cammaert, Jochem van Gelder, Sanne Wallis de Vries, Vincent Vianen, Diederik Jekel, Yvonne Coldeweijer, Jeroen Kijk in de Vegte, Sigrid ten Napel, Roos Schlikker en Imanuelle Grives. Ook dit jaar is de presentatie in handen van Art Rooijakkers. Ken jij ze allemaal?

De locatie
Dit jaar gaan we naar de Verenigde Staten! De deelnemers zijn naar de staat Oregon gevlogen om daar het spel te spelen. Vooral in de stad Portland zal de Mol flink actief zijn. Ik verheug me elk jaar weer over de prachtige beelden van de omgeving en daar kunnen we dit jaar volgens mij weer van genieten.

Speel mee in de app
Ook dit jaar is er weer een Wie is de Mol app. Je kunt een account aanmaken en meedoen in poules. Het leuke is: wij hebben ook een forumpoule! Maak een account aan en laat je gebruikersnaam hieronder achter of stuur mij een privébericht, dan voeg ik je toe. Je kunt de app downloaden voor iPhone en Android in de app- of playstore. Na elke aflevering kan je in de app zien hoe je ervoor staat. Wij delen de uitkomst natuurlijk ook in dit topic!

Moltalk
Kan je maar geen genoeg krijgen van Wie is de Mol? Dan kan je na elke aflevering kijken naar MolTalk. Oud-Mol Margriet van der Linden en oud-kandidaat Chris Zegers presenteren dit programma live op NPO 3 na elke aflevering van Wie is de Mol. Er wordt gediscussieerd, er worden tweets besproken en gezocht naar de Mol!
Het begint op donderdag 5 januari, je kijkt dan om 20.30 uur naar Moltalk, de Kick Off.

Afleveringen
...zo gedaan
meegaand
einde verhaal
meer dan normaal
teugels in handen
wijzer worden
verblinden
raam taal
het einde in zicht

Wie verdenk jij en waarom? Laat in de reacties weten wie jouw Mol is of wat je is opgevallen. Let op: lees de reacties dus niet als je de laatste aflevering nog niet gezien hebt.

icon

Beste antwoord door Marcia_ 16 maart 2017, 16:25

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar zaterdag was het dan eindelijk zo ver: Thomas stond op en maakte zichzelf als de Mol bekend.

Eerlijk is eerlijk: ik wist niet zo goed wat ik er van moest vinden. Hij had het zó goed gedaan en Sanne was uiteindelijk de enige die hem wist te ontmaskeren. Maar ik zag alle hints en verstopte opmerkingen dus écht niet!

Ik heb de afgelopen weken flink wat theorieën en hints gelezen. Deze wezen vaak naar Thomas, maar die zagen we niet terug in de laatste aflevering. Al met al vond ik het een geweldig seizoen!

Hoe staat het er eigenlijk voor met onze poule? Nou, de @ mentions zijn op tijd live gekomen, want ik mag @Allart feliciteren met de winst! Wat een topper ben je 😃. Fijn dat je niet naar mij luisterde en het dus steeds bij het rechte eind had. Een eervolle vermelding voor @Cindy_ en @Joran, die tweede en derde zijn geworden in de poule.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedoen! Ik ga nu ondergronds en bereid me vast voor op Wie is de Mol 2018. Tot volgend jaar!
Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +12
@Thomas_? Laat ik die nou nooit echt vertrouwd hebben.:P Hij belooft van alles maar waarmaken? Ho maar!:?🆒

Helemaal eens hoor @Henk2304 niet te vertrouwen die jongen 😉 Dank voor de felicitaties, eens met Joran, een van de tofste seizoenen en tot het laatste toe spannend.
Reputatie 7
Badge +23
Gefeliciteerd Allart!!
Ik had gehoopt dat @Allart niet op het laatste moment had geswitcht naar Thomas! 😛
Reputatie 7
Badge +15
Ik wou last minute switchen naar thomas ;P Had ik dat maar gedaan 😛
Reputatie 7
@Thomas_? Laat ik die nou nooit echt vertrouwd hebben.:P Hij belooft van alles maar waarmaken? Ho maar!:?🆒
Reputatie 7
Badge +27
Dit was een van de leukste seizoenen tot nu toe vond ik. Ik ben er wel een beetje trots op dat ik vanaf aflevering 1 Thomas als verdachte had. Alleen jammer dat ik op een gegeven moment 50% op Jeroen heb ingezet. Dat heeft me heel veel punten gekost :8 Gefeliciteerd @Allart!
Reputatie 7
Badge +27
Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar zaterdag was het dan eindelijk zo ver: Thomas stond op en maakte zichzelf als de Mol bekend.

Eerlijk is eerlijk: ik wist niet zo goed wat ik er van moest vinden. Hij had het zó goed gedaan en Sanne was uiteindelijk de enige die hem wist te ontmaskeren. Maar ik zag alle hints en verstopte opmerkingen dus écht niet!

Ik heb de afgelopen weken flink wat theorieën en hints gelezen. Deze wezen vaak naar Thomas, maar die zagen we niet terug in de laatste aflevering. Al met al vond ik het een geweldig seizoen!

Hoe staat het er eigenlijk voor met onze poule? Nou, de @ mentions zijn op tijd live gekomen, want ik mag @Allart feliciteren met de winst! Wat een topper ben je 😃. Fijn dat je niet naar mij luisterde en het dus steeds bij het rechte eind had. Een eervolle vermelding voor @Cindy_ en @Joran, die tweede en derde zijn geworden in de poule.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedoen! Ik ga nu ondergronds en bereid me vast voor op Wie is de Mol 2018. Tot volgend jaar!
Reputatie 7
Badge +27
Dit was de een na laatste aflevering! En wat gebeurde er weer veel.. Ik heb nog steeds geen idee en kan niet wachten tot de ontknoping volgende week!

Wat betreft het aantal punten, gaat het ontzettend goed met Allart. Die staat al wekenlang in z'n eentje bovenaan. Hieronder de stand, waar je ziet wie er nog punten heeft en hoeveel dat er zijn.

Nu de aflevering!

Wat gebeurde er?
In deze aflevering had de Mol nog even de kans om flink te mollen. Er waren twee opdrachten. Bij opdracht één moesten de kandidaten naar Moltown. Daar moesten ze aan de hand van informatie en verbanden leggen, uitzoeken welke persoon in welk huisje woonde en aan welke straat dit was. Van de €1500 die ze konden verdienen, harkten ze er maar €150 binnen. Niet zo'n goede afsluiter!

De laatste opdracht was een individuele opdracht. Wie het eerste het bedrag van de pot, €12160, bij elkaar wist te sprokkelen door het verbinden van bomen waar geldbedragen op hingen met een touw, en daarna een puzzel maakte, won een groot voordeel. Sanne wist dit als snelste te doen. Als zij de winnaar van Wie is de Mol wordt, dan wordt de pot verdubbeld! Als iemand anders de winnaar is, behoudt die het bedrag van €12160.

Wat viel op?
Er viel niet zo heel veel meer op. Het 'verdubbelen' kan weer wijzen naar Thomas en de eerdergenoemde tweeling theorie.

Verder zit elke deelnemer een beetje in een cirkeltje op een ander. Thomas verdenkt Jochem, Jochem verdenkt Sanne en Sanne zit op Thomas. We zijn dus niet echt wijzer geworden.. Op naar de laatste aflevering!

Wat viel jou op? Heb jij nog enig idee?
Reputatie 7
Badge +27
Wat was het weer spannend! En wat weer een naar einde, zeg.. Laat er gewoon iemand naar huis gaan 😉.

Wat gebeurde er?
De deelnemers mochten lekker fietsen! Ze werden met z'n vieren over een route verdeeld om bordjes met het alfabet te verhangen. Het hing door elkaar en moest op alfabetische volgorde. Uitstekende gelegenheid voor de Mol om zijn werk te doen. Wat er mis ging, géén idee, maar het leverde 0,0 op voor de pot.

Daarna mochten de kandidaten in duo's een tweedehands winkel in. Het was de bedoeling dat ze met de artikelen daar spreekwoorden uit gingen beelden en zichzelf op de foto zetten. Het andere team moest aan de hand van de Polaroids raden wat er bedoeld werd. Dit ging heel goed en leverde €1700 op!

De laatste opdracht was het spannendst. De kandidaten worden op Noord, Oost, Zuid en West van een paal gezet met een portofoon. Aan deze paal hangt een vrijstelling. Wie het eerst de vrijstelling heeft, nou ja die zit in de finale! Wel heeft iedereen een gekleurd hesje aan. Als je iemand spot en je noemt de juiste kleur bij de juiste naam, is deze persoon af. Jochem heeft de langste adem en wint uiteindelijk. Dit is dus de eerste finalist!

Er ging niemand naar huis, want nadat de test door Sanne, Diederik en Thomas was ingevuld, was de aflevering afgelopen.

Wat viel op?
Tijdens de opdracht met de foto's is ineens een foto van het duo Thomas en Sanne weg. Is dit een Mol actie?

Jochem en Diederik raden ongeveer om en om een foto, maar in het duo Thomas en Sanne roept eigenlijk alleen Sanne steeds een spreekwoord. Maakt Thomas zich verdacht?

Tijdens de fietsopdracht zagen we Thomas heel weinig in beeld. Was hij überhaupt heel actief bezig?

Wat viel jou op? Zit je nog steeds op dezelfde Mol? Wat verwacht jij van de finale?
Reputatie 7
Ik weet het niet hoor, maar zou het niet kunnen dat juist door het overduidelijk boycotten van Diederik de toeschouwer zal moeten denken dat is de mol niet om de toeschouwer op die manier op het verkeerde paard te laten wedden? Alleen door het in slow tempo afleggen van de shoot the balloon de eerste keer was het wel Sanne die het zich makkelijk had gemaakt. Alsof de mol wist welke opdracht hem/haar wachtte.
Er zijn er 2 dus die ik verdenk.
Jochem verliest joker, Thomas die heeft die geschoebejakt:P, te voor de hand liggend.

Maar prachtige beelden hoor.
Reputatie 7
Badge +15
Ik zit nu volledig op Jochem haha 😛 Sanne doet dom en dat is overduidelijk mollen, maar jochem valt gewoon te veel op met z'n mol acties en gedraagt zich verder -te- overduidelijk als kandidaat, zo duidelijk dat je het hem telkens weer vergeeft 😛
Reputatie 7
Badge +23
Ooh, ik ben de mist in gegaan!

Gelukkig had ik op 2 "mollen" ingezet. Ik kan het vaak niet kijken op zaterdagavond, maar zondag is het vaste prik om terug te kijken. Ik ben weer totaal in verwarring, misschien toch Sanne?
Reputatie 7
Het leek wel of
Wat viel jou op?

Diederik valt mij op. Voorlaatste aflevering, Sanne aan het twijfelen brengen met de weidebloter. ;)Tja, Dreekuh kent die machien.:P Deze aflevering een heel grote speech houden bij de walkietalkie en het dan moeilijk maken.

Zou de mol stiekum proberen te boycotten,?Kweet nie echt wat een bovengronds exemplaar doet. ;)
Een mollenklem gebruik ik voor de mij beter bekende ondergrondse exemplaren. DUS.........;)
Reputatie 7
Badge +27
Kijkt iedereen nog trouw elke week? Ik vind het nog steeds zo spannend, ondanks dat ik al m'n punten al kwijt ben.. Al weet ik het nu écht niet meer. Is het Diederik? Is het Thomas? Of toch iemand anders? We zullen nog even af moeten wachten.

Wat gebeurde er?
Omdat werkelijk ie-de-reen zo gek was op de 'ethorrrrdiscipline' van Ellie Lust, hebben ze hem er weer ingegooid! Iedereen kreeg een portofoon om in te spreken en eentje om te luisteren. Ze hadden elk een aantal vragen over de anderen die ze moesten beantwoorden. Na een flink aantal minuten kwamen de kandidaten erachter dat steeds maar één iemand de ander kon horen en weer een ander iemand tegen de ander kon spreken. In een cirkel moesten ze dus proberen om de vraag te stellen en antwoorden te geven.

Na deze opdracht kwam Art vragen wie er in een cabrio wilde rijden. Iedereen was heel enthousiast en na even bekvechten, kwamen Thomas, Sanne en Jochem als 'winnaars' uit de bus. Wat bleek: zij mochten in een toffe cabrio rijden, maar Diederik en Imanuelle mochten in een heteluchtballon! Onder de ballonnen stonden cijfers die samen een telefoonnummer werden. Door deze te bellen, kregen de autorijders een bestemming door. Daar wachtte Art met 1500 euro voor de pot.

Voor de laatste opdracht moesten de deelnemers allemaal paardrijden. Zij moesten een parcours afleggen en werden getimed. Nadat iedereen dit gedaan had, werd de werkelijke opdracht duidelijk: binnen de getimede tijd, moesten zij ter paard ballonnen kapot schieten. Elke ballon leverde 100 euro op: 1100 euro voor de pot. Dit was een geslaagde aflevering!

Wat viel op?
Er waren twee bergen, twee luchtballonnen, twee cowboys en twee portofoons. Wijst dit weer naar de 'tweelingtheorie'? Is Thomas toch de Mol?

De titel is 'verblinden'. Thomas en Jochem werden in de auto verblind door de zon.

Wat viel jou op?
Reputatie 7
Badge +27
Daar sluit ik me bij aan :P

Deze aflevering werd weer veel geld verzameld, maar er ging niemand naar huis!

Wat gebeurde er?
De kandidaten zijn nog steeds in het wilde westen. Ze beginnen in het stadje Pendleton. Wat ze laten zien van de omgeving ziet er schitterend uit. Echt 'oud' en het doet je denken aan de westernfilms.
Voor de eerste opdracht gaan Sanne en Thomas ondergronds. In een heel stelsel van tunnels gaan zij op zoek naar geld. Daarna gaan de andere kandidaten in het donker met hun aanwijzingen ook op zoek. Het levert ze een gemiddelde 400 euro op.
Vervolgens gaan Imanuelle, Thomas en Jochem op hele grote, rode maaiers zitten. Zij moeten een woord naar keuze 'maaien' en vervolgens moeten Sanne en Diederik raden wat ze gemaaid hebben. Het woord 'molboekjes' levert 2000 euro op voor de pot!
De laatste opdracht heeft een persoonlijke twist. De deelnemers moeten op een drukbezochte rodeo op zoek naar mensen met een Wie is de Mol button. Deze mensen hebben een portofoon bij zich, die geld oplevert. Het bedrag roepen de kandidaten door aan Art en wie het meeste geld heeft doorgebeld, wint. Imanuelle wint en zij krijgt haar scherm niet te zien bij de eliminatie. Daarnaast mag ze twee anderen kiezen, waarvoor dit ook geldt. Zij kiest de persoon met wie ze een bondje heeft, namelijk Jochem en de persoon die zij verdenkt, Diederik. Uiteindelijk krijgen Sanne en Thomas een groen scherm te zien en zij hoeven dus niet naar huis.

Wat viel op?
Mij viel niet het volgende op:
Jochem zegt in het begin van de aflevering: ‘Als je de waarheid zegt hoef je nooit iets te onthouden. Ik moet momenteel heel veel onthouden’.

De mensen op het internet viel natuurlijk nog meer op! Namelijk het volgende:

Thomas zegt tegen een dame op de rodeo: heb ik jou eerder gezien? De mol krijgt van tevoren te horen wie een badge heeft. Heeft hij deze voorkennis?

We zien ondergronds een kaart met de harten twee. Verwijst deze twee weer naar 'tweelingen' en dus naar Thomas?

Wat viel jou nog meer op?
Reputatie 7
Badge +23
Die had ik totaal niet zien aankomen, dat er niemand uit zou gaan! Zelf ben ik na deze aflevering nog geen steek verder eigenlijk!

Reputatie 7
Badge +27
Iets later dan normaal, maar ik moest dit verlies even verwerken ;-)

Wat gebeurde er?
De kandidaten mochten in huifkarren een stukje van de Oregon Trail rijden. Als eerste opdracht mochten ze op doelwitten schieten om punten, en daarmee geld voor de pot, te verzamelen.

Iedereen kreeg een enveloppe om jokers te verkrijgen. Thomas en Jochem mochten samen een joker smeden bij het kampvuur. Ze overnachtten in de vrije natuur en moesten 's ochtends zelf voor hun ontbijt zorgen.

Als laatste opdracht moest Diederik een aantal posters beschrijven en de rest van het team moest deze uit een veld met allemaal posters vissen. Dit leverde dan een aantal posters op, waarachter enveloppen zaten geplakt. Met de inhoud van deze enveloppen maakten zij een voorbeeld voor een poster die ze dan aan Diederik moesten uitleggen. Hij vond de juiste poster en daarmee €2000 voor de pot.

Aan het einde van de opdracht kwam de test en we weten inmiddels allemaal dat Jeroen, en daarmee ál mijn punten, naar huis ging.

Wat viel op?
De titel van de aflevering 'teugels in handen' kan verwijzen naar Sanne, die de gehele aflevering de teugels in handen heeft gehad.
We zien bij de posters heel veel stieren. Het sterrenbeeld van Thomas is een stier.

Wat viel jou nog meer op?
Reputatie 7
Badge +23
Oooh Marcia 😞
Reputatie 7
Badge +27
Was ik maar vergeten om mijn punten in te zetten, dan had ik er nog een paar gehad! Ik ben er vol ingetuind 😞
Reputatie 7
Badge +15
Deze keer ben ik net niet vergeten om mijn punten in te zetten omdat ik toevallig zat te zappen! 😛
Reputatie 7
Badge +27
We verwelkomen een nieuwe kandidaat in de Wie is de Mol app: @Mole buster. Heel erg leuk dat je ook mee doet met onze poule!
Reputatie 7
Badge +27
Robin, wat jammer! Ik was ook weer ontzettend goed bezig, net als jij, Sjors 😉.. Samenvatting van de aflevering!

Wat gebeurde er?
We gingen naar het wilde westen! Waar ik met open mond naar keek was het bieden op de jokers. Jeroen als penningmeester mocht vooraf een bedrag verzekeren. De kandidaten gingen daarna bieden op 3 jokers. Ze mochten tot 1300 euro bieden en alles daarboven werd uit de pot gehaald. Ideaal voor de Mol om hier wat mee te doen. Jeroen verzekerde maar zo'n klein bedrag dat aan het einde van de aflevering bijna de hele pot leeg was. Missie van de Mol geslaagd! Verder moesten de deelnemers geld zoeken in een hooiberg en een cowgirl/-boy ontwijken in een veld met hooibalen. Dit leverde ook niet heel veel geld op. Na aflevering 4 zit er nog maar 1280 euro in de pot.
Jochem sloot een bondje met Imanuelle, terwijl hij ook met Sigrid in een bondje zat. Dat leverde heel veel verwarring op en Sigrid moest naar huis.

Wat viel op?
De titel 'meer dan normaal' wijst dat misschien naar het feit dat Jochem ineens twee bondjes had? Of zegt het iets over Imanuelle die Jochem drie handtekeningen liet zetten?
De jokers met het Mol logo hingen aan een stier. Thomas heeft als sterrenbeeld stier.

Wat viel jullie verder op?
Reputatie 7
Ik heb gister het programma voort eerst gezien, viel me mee. Prachtige vergezichten, waterval, bergen..je krijgt een vakantiegevoel, maar niet het gesawel naderhand. :)
Heel wat leuker dan Big Brother, Boer zoekt vrouw [ en ...... zalk maar nie zegguh;) ] die zap ik weg.

. Trouwens volgens mij hadden ze groot gelijk om zo hard te rennen voor de cowboy en cowgirl. Als ik me niet vergis gebeurde het vroeger in het wilde westen dat na vangst met een lasso het beessie gebrandmerkt werdt.
😉
Reputatie 7
Badge +15
Ik was de aflevering van gisteren(En het inzetten van de punten) helemaal vergeten 😛 Hardlopers zijn doodlopers 😛
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Dat was misschien niet mijn beste idee :8
Reputatie 7
Badge +27
Ohja, punten! Niet vergeten inderdaad.. Doet deze cowboy ook mee?!

Reageer