Zeer luide pieptoon uit de tuin piepkastje

• 30 december 2013
  • 5 reacties
  • 5382 keer bekeken

Kinderen klagen in de buurt over een misselijkmakende hoge pieptoon. Het kastje hangt aan de schutting. Ik zelf hoor het geluid niet maar de kinderen helaas wel. Veel kinderen steken dan ook hun handen in de oren als zij daar in de buurt zijn. Het piepkastje geeft voor de kinderen een hele felle pieptoon af. Ik heb het merk gezocht op internet. Hierbij de technische specificatie van het treiterkastje:

Kenmerken:

- bereik van maximaal 200m²

- 16 ~ 23kHz - max. 130dB

- afmeting 135x70mm

- spatwaterdicht

- werkt ook tegen herten en knaagdieren
- dier- en milieuvriendelijk

Het valt meteen op dat hieruit 130 decibel uitkomt. Volgens mij krijg je dan ook nog eens gehoorschade hiervan? Volgens Wikipedia kan een mens horen tot een toonhoogte van 20 kilohertz. Er staat bij dier- en milieuvriendelijk. Maar niet kindvriendelijk vind ik. Ik vind het zelfs een onmenselijk apparaat en doet in mijn optiek fysiek geweld aan de mens. Zijn er mensen op het forum die hier meer van weten? En mag dit allemaal wel? 

Krantenartikel:

http://0308783450.nl/wp-content/uploads/2010/09/screen-capture4.png/

Surf ook naar http://www.pieptonen.nl

5 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Dierenverjagers zijn toegestaan op het eigen erf, maar ze mogen geen hinder daarbuiten veroorzaken. 

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/fragment/recht-regio/zijn-kattenverjagers-toegestaan

mogelijk staat het verkeerd afgesteld?!!. er zijn ook flitsers te koop, maar daarbij geldt hetzelfde, dat mag eveneens niets (nachtrust) verstoren.

Dag Glen-K,

Dank voor uw schrijven. Dus de verkoop mag gewoon. Maar wanneer er sprake van overlast dan moet je naar de rechter toe gaan? Ik zou zeggen dan is het toch veel beter dat daar een geluidsbegrenzer opkomt? Niet alle kattenverjagers zijn in te stellen helaas. Wanneer ze nu op 30 kilohertz gaan zitten hoort als het goed is geen mens het. En katten en honden kunnen veel hogere tonen horen dan een mens dat kan. Ik zag zelfs een kattenverjager met 360m2 bereik! En nog eentje met bereik hemelsbreed van 45 meter. Wanneer je in een rijtjeswoning woont dan is dat zeer zeker niet handig. 

Reputatie 7
Badge +8
nee dat is zeker niet handig, of je naar de rechter moet hangt af van de medewerking die je krijgt, maar het principe geldt voor alle geluidshinder. rechtzaak zal ook maanden duren, dus bij het weigeren om te verwijderen moet dan de politie bellen, die kunnen beslag leggen op apparatuur en zullen proces verbaal schrijven enz. vaak is een bezoekje van hen al voldoende. 

Buurtbemiddeling gesprek: Ik heb de buren twee nieuwe kattenverjagers gegeven. Deze hoor ik niet alleen de katten en werken op 25KHz. Zo hebben we dat afgesproken. Echter na één week zet zij stiekem weer haar oude kattenverjager welke werkt op een lagere frequentie en hoorbaar is voor de mens. Nu blijkt dat het apparaat van mij niet zou werken. Echter ik heb het getest op mijn eigen katten en het werkt perfect. De kat zat op de schutting en volgens haar zeggen werkt het dus niet. Echter de sensor ziet de kat niet als het boven op de schutting loopt. Dus nogmaals gesprek aangegaan. Zij wil onze katten niet meer zien. Dus wij houden de katten nu binnen. In beginsel lukte dat niet goed maar nu de katten hier aan gewend zijn voldoet het goed. Zij heeft nu de kattenverjager gelukkig verwijderd. Wij zoeken nu voor onze katten andere eigenaars. Want als zij een keer ontsnappen dan komt dat ding er weer te staan. Ik heb totaal geen zin in een burenruzie maar goed. Het meten van hoogfrequent geluid is lastig omdat het geluid anders verplaatst dan andere geluiden. 

De politie doet hier veelal niets aan blijkt uit een rapportage die ik opgevraagd heb bij de politie. Daarin staan talloze klachten over deze piepende kastjes. Wat politie veelal zegt is dat het een civiele zaak betreft. 

Reputatie 5
Badge +7
Rijdende rechter. Doe uw ding!

Haha, nee geintje. Naar joh zoiets...

Gelukkig zijn dit soort zaken vaak wel op te lossen met een gesprek en goeie wil van beide kanten.

Ik hoop wel voor je dat niemand anders in de buurt katten heeft/neemt en naar buiten laat gaan...

Politie zal hier inderdaad niet veel aan doen lijkt mij.

Onder het kader van, los zelf maar op.

Reageer