Beantwoord

Acm beleid vrije keuze eindapparaat

  • 2 August 2020
  • 18 reacties
  • 378 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Ik ben benieuwd wat KPN gaat doen met de wettelijke regel “vrije keuze eindapparaat” dit geld toch ook voor de digitenne ontvangers lijkt mij. Dan zijn we tenminste af van die vreselijke en te dure huur ontvangers. Het beste kijkt men dit af bij de buren(Duitsland) dan blijven er mischien nog abonnees over! En kunnen we mischien in heel nederland ongestoord kijken!

icon

Beste antwoord door sailorbobby 13 March 2022, 18:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@sailorbobby 

Heb je een link naar die Wettelijke maatregel? 

Reputatie 5
Badge +4

Hier is de link

https://www.acm.nl/nl/publicaties/beleidregel-vrije-keuze-modem-en-andere-eindapparaten

en de PDF: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-07/beleidsregel-vrije-modemkeuze-en-andere-eindapparaten.pdf

Dit is al een besluit van 2016 !

Reputatie 5
Badge +5

@Noordzee ik neem aan dat @sailorbobby doelt op dit besluit. Bij de eindapparaten gaat het meestal over de modem/routers voor de internetverbinding, en daar biedt KPN inmiddels vrije keuze aan de klant. Het is inderdaad jammer dat de ontwikkeling bij Digitenne in de andere richting is gegaan. 

Ik ben benieuwd wat KPN gaat doen met de wettelijke regel “vrije keuze eindapparaat” dit geld toch ook voor de digitenne ontvangers lijkt mij. Dan zijn we tenminste af van die vreselijke en te dure huur ontvangers. Het beste kijkt men dit af bij de buren(Duitsland) dan blijven er mischien nog abonnees over! En kunnen we mischien in heel nederland ongestoord kijken!

De markt is in Duitsland veel groter waardoor (reclame/adverteerder) budgetten veel groter zijn. Ik denk dat KPN gewoon in de tang van content leveranciers zit, n.l. dat ze content alleen krijgen als ze er voor zorgen dat er voldoende waarborgen zijn dat de kijker advertenties ziet.

Voor de FTA zenders is het in fete vrije keuze, daar krijgt men kennelijk (deels) uit een ander potje betaald.

Ik kan zo niet meer zeggen of die ACM beleidsregel van toepassing is op broadcasting, heb ooit in detail de docu’s in deze thread wel eens doorgespit, maar meer met de focus op de modem en router. Aan de inrichting (of verwijderen van functionaliteit ) van de DVB-T2 kastjes kan je m.i. al alles afleiden hoe de vork in de steel zit of de hazen lopen.

‘ongestoord kijken’ is maar net op wat voor niveau je storing ervaart. Voor jouw misschien storing in de kanaalontvangst. Anderen zien reclameonderbreking als storing.

Reputatie 7

Die beleidsregel is alleen van toepassing op "openbaar elektronische communicatienetwerken" en van Digitenne kan ik niet zeggen dat dit openbaar is.

Daarnaast zal KPN, net als Ziggo absoluut in verweer komen als de ACM van zins is ook een vrije keuze van de mediabox/STB/TV ontvanger na te streven.

Ook een vrije keuze van de NTU bij het GPON glasvezelnetwerk zal vast en zeker aangevochten worden.

Verder voldoet KPN sinds 25 maart 2020 al aan deze beleidsregel.

Reputatie 7
Badge +24

...

Reputatie 5
Badge +5

Digitenne is wel openbaar, in de zin dat het een (tegen betaling) voor het publiek beschikbare dienst is.  Volgens de definitie van de ACM is het echter geen communicatiedienst:

Diensten waarbij overgebrachte inhoud wordt geleverd of redactioneel wordt gecontroleerd zijn geen
elektronische communicatiediensten. Te denken valt aan diensten zoals het samenstellen van
televisie- of radioprogramma’s, hostingsdiensten, websites etc.

Als het geen communicatiedienst is valt Digitenne buiten de vrije keuze eindapparaten, en voldoet KPN inderdaad aan de regels omdat ze die keuze wel bieden bij modem/routers.

Reputatie 5
Badge +4

Digitenne is wel degelijk een cpenbare communicatie dienst volgens de ambtelijke begrippen.

Deze regels zijn er voor het volgende:

2.1.2 Impact op de markt van eindapparaten Indien de locatie van het netwerkaansluitpunt wordt vastgesteld op punt a), dan zal dat invloed hebben op de markt van eindapparaten. De locatie van het netwerkaansluitpunt op punt a) zorgt ervoor dat: 1. (radio)apparaten als modems, routers en mediaboxen onderdeel zijn van de markt van eindapparaten; 2. de markt van eindapparaten een relatief groot aantal eindgebruikers met verschillende behoeftes zal hebben; 3. fabrikanten en leveranciers verschillende (radio)apparaten zullen ontwikkelen om aan de vraag van deze eindgebruikers te voldoen; 4. eindgebruikers in staat zullen zijn (radio)apparaten te kopen op een vrije markt van eindapparaten (of van de operators zelf) waarbij de (radio)apparaten in relatief grote mate voldoen aan de individuele behoefte van deze eindgebruikers; en 5. de punten zoals hierboven beschreven ten goede komt aan de markt van eindapparaten en innovatie en concurrentie op deze markt wordt gestimuleerd.

 

Reputatie 5
Badge +4

Voorheen voldeed KPN prima aan dit besluit maar na invoering van DVB-T2 HEVC zijn ze van het padje geraakt in tegenstelling tot bv Duitsland die met Freenet nog steeds aan vrije keuze van Eindapparaat  (mediabox) voldoet. Als ze nu een prima ontvanger met adequate software ondersteuning zouden leveren die ook aan de wensen van de klant zou voldoen,zouden de meeste klanten hier nog vrede mee hebben maar deze rommel wordt je niet blij van.

Reputatie 5
Badge +4

 

Goede ontvangers (vrije keuze) en mogelijkheid CI insteekkaart !!!!!!

En…….. een redelijk abonnement !

Reputatie 5
Badge +5

Digitenne is wel degelijk een cpenbare communicatie dienst volgens de ambtelijke begrippen.

In de Telecommunicatiewet (artikel 1.1) staat de omschrijving van wat wordt verstaan onder een elektronische communicatiedienst. Dit artikel verwijst door naar de notificatierichtlijn (2015/1535/EU). 

Daar wordt in artikel 1, eerste lid onder b omschreven wat wordt verstaan onder een ‘dienst van de informatiemaatschappij’ . Onder dergelijke diensten vallen niet (bijlage 1 bij de richtlijn): 

Diensten die via de verzending van gegevens zonder individuele oproep worden verricht en bestemd zijn voor gelijktijdige ontvangst door een onbeperkt aantal ontvangers (point-to-multipoint-transmissie): 

  1. televisieomroepdiensten (..); 
  2. radio-omroepdiensten;
  3. teletekst (via televisie).

Digitenne valt (als broadcasting) niet onder de wettelijke omschrijving van een elektronische communicatiedienst, waardoor de vrije keuze eindapparaten niet van toepassing is. 

Los van de regelgeving had ik ook liever gehad dat KPN had gekozen voor het Duitse model, en daarmee keuze in hardware voor de consument.  

Reputatie 7
Badge +28

@sailorbobby

Inmiddels weten we dat er in 2022 alsnog een CI+-module wordt ingevoerd. Gezien jouw goede ervaringen met de XORO-ontvanger : Heb je deze al ontvanger al besteld? 

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07BBB48PY/ref=sr_1_13?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=2EPP2D4ADX80O&keywords=dvb-t2+receiver+mit+ci+plus+slot&qid=1636275688&sprefix=dvb-t2+re%2Caps%2C163&sr=8-13

Reputatie 5
Badge +4

@sailorbobby

Inmiddels weten we dat er in 2022 alsnog een CI+-module wordt ingevoerd. Gezien jouw goede ervaringen met de XORO-ontvanger : Heb je deze al ontvanger al besteld? 

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07BBB48PY/ref=sr_1_13?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=2EPP2D4ADX80O&keywords=dvb-t2+receiver+mit+ci+plus+slot&qid=1636275688&sprefix=dvb-t2+re%2Caps%2C163&sr=8-13

Zoals zo vele campings in Friesland en ook in de rest van het land, is onze camping opgekocht en moeten in 2023 alle caravans verdwijnen om plaats te maken voor luxe lodges. Dus ik ga niet meer investeren in betere DVB_t2 apparatuur eind 2023 is het einde verhaal met Digitenne. Thuis heb ik inmiddels geen digitenne meer, te gestoorde ontvangst!

Zoals zo vele campings in Friesland en ook in de rest van het land, is onze camping opgekocht en moeten in 2023 alle caravans verdwijnen om plaats te maken voor luxe lodges. Dus ik ga niet meer investeren in betere DVB_t2 apparatuur eind 2023 is het einde verhaal met Digitenne. Thuis heb ik inmiddels geen digitenne meer, te gestoorde ontvangst!

Daar ook al!Ik ga juist altijd naar de zelfstandige campings,die verdwijnen ook al en worden roompot en dergelijke.

Reputatie 7
Badge +28

@sailorbobby 

Ik zou het toch overwegen. Twee zomers lang grote kans op een goede ontvangst en daarna heb je er wellicht elders ook nog wat aan. En zo duur is die XORO niet. 

Reputatie 7
Badge +28

@sailorbobby 

Je kunt bij KPN jouw ZTE-ontvanger zo omwisselen voor een insteekkaart.

Voor 56,42 Euro heb je dan twee zomers lang een ongestoorde Digitenne-ontvangst. Ik zou het wel weten!

 

https://www.amazon.nl/Xoro-HRM-8761-CI-receiver/dp/B07BBB48PY

 

Reputatie 5
Badge +4

@sailorbobby

Je kunt bij KPN jouw ZTE-ontvanger zo omwisselen voor een insteekkaart.

Voor 56,42 Euro heb je dan twee zomers lang een ongestoorde Digitenne-ontvangst. Ik zou het wel weten!

 

https://www.amazon.nl/Xoro-HRM-8761-CI-receiver/dp/B07BBB48PY

 

Bedankt Noordzee, ik ga zeker een insteekkaart aanvragen, ik heb even afgewacht of die kaart geen problemen gaf in de ontvangers.

Reputatie 5
Badge +4

De updates voor de ZTE en Rebox huur ontvangers hebben op onze buik kunnen schrijven