Beantwoord

Av uitgang werkt niet ( geluid) RBX2800

  • 3 May 2019
  • 60 reacties
  • 1684 keer bekeken

Reputatie 2
net de rbx 2800 ontvangen en werkt goed maar wil de AV uitgang naar de AUX in van mijn stereo
op mijn boot aansluiten maar krijg alleen een zware brom te horen.
Als ik mijn Mobiel of laptop hierop aansluit dan werkt het prima.
Lijkt er dus op dat deze AV uitgang van de RBX 2800 niet werkt of stuk is.
Heeft iemand een idee wat er hier fout gaat of kan een tip geven?

Martin.
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 20 May 2019, 13:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @hugebos

Wat vervelend dat je problemen ervaart, zo te zien gebruik je deze stekker:



Dat zou dan gewoon moeten werken, dan vind ik het vreemd als het niet werkt. 🤔
Wat voor type versterker heb je? Merk?
Reputatie 7
Badge +28
@hugebos

Je gebruikt niet het juiste stekkertje.

Je hebt nodig : een 4 polige jack aan de ene kant en 3 tulp stekers aan de andere kant.
Het is een kabeltje wat normaal niet te koop is. De jack heeft een langere schacht (dikste deel van de 3,5 mm steker) dan normaal, scheelt > 3 mm . Dat betekent dat deze steker dieper in het chassisdeel gaat van de ontvanger en daardoor de dunste pen ook contact maakt. De massa-ring mist anders het juiste contact en de video maakt anders contact met audio rechts waardoor de brom van de video is te horen..

Andere jacks uit de winkel halen dit niet waardoor het signaal niet terecht komt op de tulp in de juiste volgorde.

Let wel op, je krijgt heel makkelijk de verkeerde kabel. Zo krijg je vaak eerst een scart-verloop met 3 tulp naar 3 tulp kabel. Er zit geen scart op de RBX2800 !
Dat moet dus een kabeltje met 4 polige jack aan één zijde zijn.

Je kunt dit kabeltje van KPN krijgen, maar dan moet je dit wel heel duidelijk omschreven. Want anders gaat het mis.
Reputatie 2
beste Dennis,
dit is een sony carkit waarop mijn mobieltje en mijn laptop prima op werkt via die zelfde ingang
zonder ruis of brom toon
Reputatie 7
Badge +22
beste Dennis,
dit is een sony carkit waarop mijn mobieltje en mijn laptop prima op werkt via die zelfde ingang
zonder ruis of brom toon

Een Sony carkit? Dat is grappig! Dat heb ik nooit meegemaakt! 😊Heb je er een foto van? En van de aansluitingen? Nu wordt ik toch wel een beetje nieuwsgierig! 😁😏😉
Reputatie 2
beste noordzee,
bedankt voor de reactie,
ik heb het over een standaard stereo mini jacket.
lijkt me sterk dat deze op de kpn box niet zou passen.
mijn IPad en laptop werkt prima met de zelfde aansluiting.
je hebt het over een 4 polige jacket,normaal voor stereo is het een 3 polige.
massa,links en rechts. waarom 4 polig?

waar is dit dan e.v.t te krijgen.

bedankt tot zover.

m.vr.gr Martin
Reputatie 7
Badge +28
Beste Martin,

KPN heeft zo'n speciale stekker in huis. Die wordt niet standaard uitgeleverd. Ik weet deze oplossing omdat dit op dit forum al is eerder aan de orde is geweest.

Ik weet verder de techniek erachter ook niet precies.
Een standaard 4 polige jack steker heeft een te korte schacht voor deze aansluiting. Je moet een kabel krijgen met een 4 polige jack steker met een langere schacht, ook deze moet zo ver mogelijk stevig aangedrukt in de RBX2800 gestoken om te werken.
Deze kabel met lange jack is NIET in de winkel te koop.
Zit de kabel er niet ver genoeg in dan staat het VIDEO signaal op de rode steker ! Dat komt als brom (video ratel) op de versterker.
Reputatie 2
Beste Dennis,
Het is een Sony CDX-GT111 die op mijn motor jacht met 4 boxen uitstekend werkt.
Ik kan mijn laptop audio uitgang aansluiten of mijn mobiel en werkt zonder ruis uitstekend
Noordzee reageerde hier dat het een 4 polige jacket moet zijn, die is langer en maakt wel een goede connectie maar is nergens te krijgen volgens hem.😯
Heb de kpn net al gesproken maar die snappen niet wat er nou mee bedoeld wordt.
Ga maar eens googlen hierop.
Reputatie 7
Badge +28
Ik adviseer jou om moderator @Erwin_ hiervoor om hulp te vragen. Hij heeft dit eerder aan de hand gehad. De gewone (telefonische) helpdesk van KPN gaat dit niet snappen en zij sturen dan waarschijnlijk een verkeerd kabeltje op.
Reputatie 2
Beste Noordzee,
Net de KPN aan de telefoon gehad en dit uitgelegd maar die hebben hier nog nooit van gehoord.
Lijkt me ook echt heel bijzonder dat er in dit kastje een heel speciale nergens te krijgen female jacket zit waar geen male jacket voor te krijgen is.
Maar een 4 polige zelf solderen en de juiste verbinding maken? is dit misschien de oplossing
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het idee dat je mij nog niet helemaal gelooft. Ik geef jou de link naar wat andere topics waar ik de info uit heb:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/bromtoon-digitenne-ontvanger-469044

en deze :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/brom-uit-3-5-mm-uitgang-nieuwe-rbx2800-tv-ontvanger-465826
Dank voor je mention, @Noordzee . Dit is inderdaad een beetje een blunder en het zorgt voor een hoop verwarring.
Ik heb de logistieke informatie van @mjk1 bekeken en weet nu welke stekker er opgestuurd moet worden. Het lijkt er trouwens op dat er automatisch ook nog een scartconverter meegestuurd wordt, maar daar hoef je je niks van aan te trekken. Het gaat om het andere kabeltje.
Ik wil dit ook voor jou doen, @hugebos . Ik heb dan wel je gegevens nodig. 🙂 Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
Zo ééntje: 4 polige jack > 3 X RCA (rood, wit, geel) (geel is video).
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Composiet-3x-Tulp-RCA-mannelijk-naar-JACK-3-5-mm-video-en-audiokabel-2-meter.
Reputatie 7
Badge +22
Beste Dennis,
Het is een Sony CDX-GT111 die op mijn motor jacht met 4 boxen uitstekend werkt.
Ik kan mijn laptop audio uitgang aansluiten of mijn mobiel en werkt zonder ruis uitstekend
Noordzee reageerde hier dat het een 4 polige jacket moet zijn, die is langer en maakt wel een goede connectie maar is nergens te krijgen volgens hem.😯

Heb de kpn net al gesproken maar die snappen niet wat er nou mee bedoeld wordt.
Ga maar eens googlen hierop.

@hugebos ik die Sony opgezocht, moet je dan zo’n kabeltje hebben? 🤔

Dat zal lastig worden als die Sony L/R in met jack heeft en de RBX heeft A/V out met jack. Zo'n kabeltje, van 4 polige jack (A/V) naar 3 polige jack (L/R) bestaat namelijk helemaal niet (standaard).

Dat wordt dan dus een 4 polige kabel met gele tulp en de rode en witte, die vervolgens met een koppelstuk de rode en witte verbinden met een stereo-audiokabeltje (tulp rood/wit-minijack stereo).
Reputatie 1
Het benodigde A/V kabeltje voor de RBX2800 is ook niet bij de kabelshop verkrijgbaar, de steker moet 3 mm langer zijn en die levert KPN alleen.
Mart
Reputatie 2
Beste Erwin, "moderator"
Bedankt voor de medewerking.
Ik heb mijn profiel inmiddels aangevuld en wacht op de Jacket die wel moet gaan werken.
Als je nog gegevens nodig heb dan hoor ik het wel.
Een iedereen bedankt voor het meedenken.

vr.gr. Martin
Zodra @hugebos zijn profiel heeft ingevuld krijgt hij dezelfde als die we jou hebben toegestuurd, @mjk1 ! Klopt het dat er bij die van jou nog wel zo'n scartomvormer zat? Of kreeg je alleen het juiste kabeltje? Ik had je logistieke info van maart er namelijk even bij gezocht.
Reputatie 7
Badge +22
@PeterG & @Erwin_:


Deze type aansluiting heeft de Sony CDX-GT111 van @hugebos, en deze aansluiting heeft zijn Digitenne ontvanger:


Dan moet er volgens mij deze kabel bij gebruiken:


nummer 7:


Reputatie 1
Dat gaat alleen werken als het de verlengde steker is
Voor de andere zijde (SONY) zal het de oude korte uitvoering zijn.
Dus oplossen met KPN kabeltje en via koppelbus (alleen Audio, dus niet de gele) naar de SONY.
Erwin snapt hem helemaal..

Mart
Klopt, Dennis. Het wordt wat snoertjes gebruiken maar het is op te lossen.
zie https://forum.kpn.com/digitenne-12/av-uitgang-werkt-niet-geluid-rbx2800-472696#post760011/.
Reputatie 2
Misschien de lange jacket kabel door knippen en op de juiste manier aan de korte jacket kabel solderen?
Moet lukken toch, eerst even uitzoeken welke het video signaal is en deze niet aansluiten.😁
Hoi Martin. Ik heb je gegevens er bij gezocht. Er is nog één kleine hobbel op de weg. Je abonnement is officieel op dat adres nog niet geleverd. Lever datum is 6 mei. Zo'n tuner geeft bij uitgifte de eerste weken alle zenders vandaar dat jij er al naar kan kijken. Hij is nog niet aan jouw specifieke account gekoppeld. Ik zorg er sowieso voor dat je registratie maandag goed komt te staan.
Ik kan ook pas in het logistieke systeem als je order helemaal rond is dus ik stuur je maandag dat kabeltje!
Reputatie 2
Oke Top,
Bedankt nogmaals voor de medewerking.

Groet.

Martin Brautigam.
Reputatie 7
Badge +22
Misschien de lange jacket kabel door knippen en op de juiste manier aan de korte jacket kabel solderen?
Moet lukken toch, eerst even uitzoeken welke het video signaal is en deze niet aansluiten.😁

Hoelang moet die jacketkabel zijn dan? En heb je het over die kabel die ik je liet zien @hugebos ?
Reputatie 2
Van de kpn box naar de radio via de kabelgoot zal ongeveer 8 meter zijn en die heb ik al liggen.
Dus het verloop gebeuren moet ergens bij de Kpn box gebeuren.