Beantwoord

Beleid KPN verbetering digitenne ontvangst

  • 26 November 2020
  • 52 reacties
  • 1046 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds de intrede van 2e generatie digitenne is de ontvangst zeer slecht geworden in ons zomerhuis. Daarvóór hadden we geen problemen.

Alles geprobeerd, nieuw kastje, andere antenne, andere regio, maar niets heeft geholpen. Laatst deed ik een postcodecheck bij KPN (postcode 9471), daar werd aangegeven dat er geen bereik was!
mijn vraag is: wat gaat KPN doen om de ontvangst te verbeteren? Gaan ze nieuwe of meer antennes plaatsen?

Aangezien we hier geen vaste aansluitingen hebben, hebben we geen alternatief.

ik hoor graag.

vriendelijke groer,

John61

icon

Beste antwoord door Noordzee 27 November 2020, 10:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Dat is zo’n 20km onder stad(groningen) ?

Op zo’n afstand moet er voldoende signaal zijn. Op digitenne.nl heb ik de postcode ingevuld en dat gaf geen  waarschuwing, dat zou ook niet mogen aangezien er maar 1 zendmast is voor de hele provincie groningen.

. . .andere regio . . .

Je bedoelt richten op een andere zendmast, hoogersmilde ?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @John61 ,

Helaas gaat KPN niets veranderen aan de zendmasten. Maar bij jou zou het toch moeten werken! 

Probeer eens het volgende: 

1/ Haal de ontvanger even volledig van de stroom af. 

2/ Zet de ontvanger en jouw TV dan weer aan. 

3/ Zet de antenne op een zo hoog mogelijke plek.

4/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

5/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken. 

6/ Draai dan de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu van jouw ontvanger.

 

Reputatie 2

Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Verschillende buren klagen ook, ik ben niet de enige. Medewerkers van de klantenservice die ik vele malen aan de lijn heb gehad onderkennen ook de problemen.

ik heb net nog een keer de postcodecheck gedaan op 9471PA. Ik kopieer en plak hier het resultaat : Op dit adres hebt u waarschijnlijk GEEN bereik.

dus ik herhaal mijn vraag: wat gaat KPN doen om de problemen te verhelpen?
 

met vriendelijke groet,

john Rijnbeek

Reputatie 7
Badge +28

Gebruik je een binnenantenne of een buitenantenne?

Reputatie 2

O en ja, ik bedoelde inderdaad de zender richten op een andere regio. Ik zit ongeveer in het midden tussen hoogersmilde en groningen. Maar dat hielp dus ook niet.

Ik heb een buitenantenne op het dak staan, hoger kan niet.

en nog even voor de goede orde: vóór de intrede van nieuwe generatie digitenne had ik helemaal geen problemen.

groet,

john

Reputatie 7
Badge +28

Ik woon in het Zuid-Oosten van Drenthe en zelfs daar heb ik ontvangst met een hoog geplaatste buitenantenne. 
 

Op jouw locatie moet je gemak ontvangst krijgen met een buitenantenne mits je de antenne goed uitgericht hebt. Is een kwestie van uittesten. 
 

Deze dekkingskaart is weliswaar oud, maar geeft nog steeds een goede indicatie van de mogelijkheden. 
 

597x640_digitenne_dekking.jpg

 

Ik kijk naar diezelfde mast op grotere afstand, signaalsterkte “volle bak”.

Met een yagi cq harkantenne binnen op ~10m boven maaiveld met een flink stuk goede coax, 7mm merk koka en nog een splitter ook.

Dus het kan zeker, maar is afhankelijk van veel factoren.

Maar, wat voor ontvanger heb je ? Laat me raden, een ZXV7200.

 

Dit adres gebruikte ik eerder :

 

Dat kan toch niet erg ver zijn van het andere adres.

Maar ja, die ergens moet ergens liggen maar dit is wel erg dicht bij de mast in groningen.

Reputatie 7
Badge +14

Goedenavond @John61, welkom! U kunt nog het volgende doen: Zou je je Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Bij persoonlijke opmerkingen ook de laatste 4 cijfers van je IBAN. Deze gegevens kan alleen jij zien en de KPN moderators.

Digitenne:

Zou je je Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer en CAS-ID-nummer? Je CAS-ID-nummer mag je bij "Persoonlijke opmerkingen” (Privé) neerzetten. Deze gegevens kan alleen jij zien en de KPN moderators. (CAS-ID staat onder je TV ontvanger) En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

 

Het CAS-ID nummer kun je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos. Kan wel even duren voordat ze aan uw topic toekomen i.v.m. drukte.

Reputatie 2

@KeesYagi Ik heb Inderdaad een ZXV7200. Dat is niet moeilijk te raden, het is het enige kastje dat KPN levert. Heb ik een keus dan? Ik heb het kastje al eens omgeruild en De helpdesk heeft mij al een paar keer aangegeven dat het kastje nooit de oorzaak kan zijn van de ontvangstproblemen. 
Vriendelijke groet,

John Rijnbeek

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Er bestaat een tweede type :De Rebox RBX 2800.

Deze ontvanger werkt bij veel klanten beter dan de ZTE ZXV 7200.

 

Maar de grootste winst is te pakken door het hoger zetten van jouw buitenantenne en het nauwkeurig uitrichten. 

Reputatie 2

O dat verbaast mij. Waarom heeft niemand mij dat verteld in de vele contacten die ik heb gehad met de klantenservice van KPN? Ik ga het direct aanvragen. Bedankt voor de tip.

Reputatie 2

@fame29 ik heb de gegevens aangevuld zoals je vroeg. Waarom eigenlijk?
groet,

john

Reputatie 7
Badge +28

Er bestaat een tweede type :De Rebox RBX 2800.

Deze ontvanger werkt bij veel klanten beter dan de ZTE ZXV 7200.

 

Maar de grootste winst is te pakken door het hoger zetten van jouw buitenantenne en het nauwkeurig uitrichten. 

@John61 

Mijn antenne staat op 8 meter boven de grond en komt boven het dak uit. Als ik mijn antenne lager zet, dan heb ik geen ontvangst. 

 

Reputatie 2

@fame29 zojuist klantenservice gebeld. Zij mag mij geen ander kastje opsturen. Alleen als zij alle stappen voor probleemoplossing heeft doorlopen en als blijkt dat de ZVX7200 defect is. Maar ik heb alle stappen al meerdere malen doorlopen met klantenservice zonder resultaat en het huidige kastje is niet defect.

groet,

John 

Reputatie 7
Badge +28

@John61 

Jij maakt mij niet wijs dat je in de afgelopen 24 uur de buitenantenne een stuk hoger hebt geplaatst en dat je de antenne in de afgelopen 24 uur hebt uitgericht naar alle windstreken.

 

Iedere keer schrijven dat je alles al heb doorlopen, gaat de oplossing niet brengen. 

 

De antenne hoger plaatsen en opnieuw uitrichten ! 

   

Reputatie 2

Ik waardeer alle tips die hier worden gegeven voor de verbetering van de ontvangst van digitenne.

Maar alle oplossingen aan mijn kant heb ik al meermalen uitgevoerd, helaas zonder resultaat. 
Wat me opvalt dat niemand ingaat op de verantwoordelijkheid van KPN hierin:

Het feit dat we vóór de intrede van de tweede generatie Digitenne nooit problemen hebben gehad en het feit dat alle omwonenden hier dezelfde problemen ervaren geeft toch aan dat KPN hiervoor een structurele oplossing voor moet bieden in plaats van alleen oplossingen te bieden bij de individuele gebruikers die niet werken?

Dat is mijn eigenlijke vraag, waarop ik nog geen antwoord heb.

groet,

john

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb hier op het forum twee jaar lang gelobbyd voor extra zendmasten, ondermeer in Drenthe waar ik dus zelf woon. Maar van KPN hoef je niets te verwachten. Onlangs heeft een moderator verklaart dat KPN NOOIT meer gaat investeren in zendmasten of hogere vermogens (vergunningskwestie) 

Je zult het dus zelf moeten oplossen. Ik woon ongeveer 35 kilometer zuidelijker dan Zuidlaren, maar als ik mijn antenne draai heb ik ontvangst van de mast uit Groningen-Euvelgunne. Ik heb nu mijn antenne uitgericht staan op Smilde. En die mast is hier ook ongeveer 35 km vandaan. 

Als je wilt kun je ook zelf investeren in een betere antenne dan de Funke V5. 

Ik raad je de Funke Yagi NX aan :

 https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Meer info : 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

Reputatie 2

@Noordzee Bedankt voor de tips! Ik heb nu al een funke v5 op het dak staan. De Yagi NX wel een pittig prijskaartje, maar ik zal er over nadenken.
groet,

john

Ik waardeer alle tips die hier worden gegeven voor de verbetering van de ontvangst van digitenne.

Dat is fijn, voor ons als onbezoldigde meedenkers :-)

. . .hebt uitgericht naar alle windstreken.

In de richting vd zender is ook beter :-)

Onlangs heeft een moderator verklaar dat KPN NOOIT meer gaat investeren in zendmasten of hogere vermogens (vergunningskwestie)

Ik denk meer een geld kwestie waar bij men zich verschuild achter vergunningen. Het kan ook niet uit met het huidige aantal abonnees. Maar dat is natuurlijk een oorzaak en gevolg kwestie.

 

Wat ik zou doen in de situatie van John, de antenne met goede kabel aan een lange stok maken om hoogte te krijgen. En een andere ontvanger gebruiken voor de test, dat kan een koop ontvanger zijn voor een paar 10-tjes, alleen voor de vrije zenders, NPO + regionaal.

Het moet kunnen op die plaats.

Reputatie 5
Badge +4

Nadat heel veel klanten door slechte ontvangers en slecht software beleid bij Digitenne zijn opgestapt is KPN nu bezig met brakke software updates de interactive tv klanten weg te jagen. Ik weet niet wat hier de bedoeling van is.En geef niet corona de schuld!

Reputatie 6
Badge +7

Nadat heel veel klanten door slechte ontvangers en slecht software beleid bij Digitenne zijn opgestapt is KPN nu bezig met brakke software updates de interactive tv klanten weg te jagen. Ik weet niet wat hier de bedoeling van is.En geef niet corona de schuld!

Gelukkig kijk ik nu Digitenne via een KPN Rebox ontvanger, tevreden klant nu. Maar wel triest voor de velen die zitten te emmeren met Digitenne en nu blijkbaar ook iTV.

Nadat heel veel klanten door slechte ontvangers en slecht software beleid bij Digitenne zijn opgestapt is KPN nu bezig met brakke software updates de interactive tv klanten weg te jagen. Ik weet niet wat hier de bedoeling van is.En geef niet corona de schuld!

KPN maakt met minder klanten meer winst. Ik denk dat ze dat model aan het optimaliseren zijn. Alleen de klanten overhouden die alles accepteren.

 

https://www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artikel/5173593/kpn-heeft-weinig-last-van-coronavirus

Reputatie 6
Badge +7

Ik waardeer alle tips die hier worden gegeven voor de verbetering van de ontvangst van digitenne.

Maar alle oplossingen aan mijn kant heb ik al meermalen uitgevoerd, helaas zonder resultaat. 
Wat me opvalt dat niemand ingaat op de verantwoordelijkheid van KPN hierin:

Het feit dat we vóór de intrede van de tweede generatie Digitenne nooit problemen hebben gehad en het feit dat alle omwonenden hier dezelfde problemen ervaren geeft toch aan dat KPN hiervoor een structurele oplossing voor moet bieden in plaats van alleen oplossingen te bieden bij de individuele gebruikers die niet werken?

Dat is mijn eigenlijke vraag, waarop ik nog geen antwoord heb.

groet,

john

Hallo @John61 KPN heeft nu een nieuw beleid dat als de ZXV7200 uitgewisseld is en de antenne goed is (eventueel vernieuwd)  dat dan een moderator een 2e lijns Digitenne specialist kan raadplegen die kan beoordelen of de Rebox ontvanger in jouw situatie een verbetering kan opleveren. Mijn persoonlijke ervaring is dat de Rebox een stuk fijner werkt en bter met die externe storingen kan omgaan.

 

Je zou gewoon goede ontvangst moeten hebben.

Kan je aangeven wat de ontvangs sterkte is (niet de ontvangstkwaliteit want die is over het algemeen 100%). De ontvangst sterkte zie je als je op de ANT knop drukt van je afstandsbediening en daarna op de rode knop (onder aan/uit). Je ziet dan 2 waardes: kwaliteit en sterkte.

De sterkte zal redelijk stabiel ergens tussen de 40% en 100% liggen, hoe lager hoe meer kans op storingen. Als hij nu al heel veel schommelt (tientallen procenten) dan is er wellicht iets aan de hand met je antenne.

 

Reputatie 6
Badge +7

Ik waardeer alle tips die hier worden gegeven voor de verbetering van de ontvangst van digitenne.

Maar alle oplossingen aan mijn kant heb ik al meermalen uitgevoerd, helaas zonder resultaat. 
Wat me opvalt dat niemand ingaat op de verantwoordelijkheid van KPN hierin:

Het feit dat we vóór de intrede van de tweede generatie Digitenne nooit problemen hebben gehad en het feit dat alle omwonenden hier dezelfde problemen ervaren geeft toch aan dat KPN hiervoor een structurele oplossing voor moet bieden in plaats van alleen oplossingen te bieden bij de individuele gebruikers die niet werken?

Dat is mijn eigenlijke vraag, waarop ik nog geen antwoord heb.

groet,

john

Hallo @John61 KPN heeft nu een nieuw beleid dat als de ZXV7200 uitgewisseld is en de antenne goed is (eventueel vernieuwd)  dat dan een moderator een 2e lijns Digitenne specialist kan raadplegen die kan beoordelen of de Rebox ontvanger in jouw situatie een verbetering kan opleveren. Mijn persoonlijke ervaring is dat de Rebox een stuk fijner werkt en bter met die externe storingen kan omgaan.

 

Je zou gewoon goede ontvangst moeten hebben.

Kan je aangeven wat de ontvangs sterkte is (niet de ontvangstkwaliteit want die is over het algemeen 100%). De ontvangst sterkte zie je als je op de ANT knop drukt van je afstandsbediening en daarna op de rode knop (onder aan/uit). Je ziet dan 2 waardes: kwaliteit en sterkte.

De sterkte zal redelijk stabiel ergens tussen de 40% en 100% liggen, hoe lager hoe meer kans op storingen. Als hij nu al heel veel schommelt (tientallen procenten) dan is er wellicht iets aan de hand met je antenne.

 

@John61 goed beeld nu?