Beantwoord

Buiten bereik na opstarten digitenne

  • 16 July 2019
  • 26 reacties
  • 2024 keer bekeken

Na het opstarten van de digitenne ontvanger staat er "buiten bereik" op mijn televisiescherm. Iemand al eerder dit meegemaakt?
icon

Beste antwoord door Noordzee 16 July 2019, 21:29

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Nee, dat heb ik hier op het forum nog niet eerder gezien,

Probeer dit eens:
Soms ligt het aan de scart-kabel of aan de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel.

en het volgende:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.
Reputatie 7
Badge +28
@Catber

Heeft dit geholpen?
Heb je al nagekeken of alle kabels goed vastzitten?
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb die melding wel vaker gezien, maar dan in het engels, out of range,
Bij oudere TV's die de gewenste resolutie niet aankunnen.

De resolutie die de box aanbied aan de TV kan niet worden weergegeven, een lagere
resolutie kiezen als het mogelijk is op de ontvanger.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Catber! Ik denk dat @WimCs antwoord klopt. Ik ken die melding ook wel als je op een monitor een niet geschikte resolutie instelt. Het zou ook kunnen dat de verkeerde bron is geselecteerd en dan gaat @Noordzee antwoord juist op. Heb je al kunnen testen of het aan de invoer ligt? Anders kijken we even verder 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@Joran @WimC @Catber

Natuurlijk waardeer ik de inbreng van WimC en wil Ik de genoemde oplossing ook zeker niet uitsluiten.

Maar dan zouden we hier het afgelopen jaar deze melding toch veel vaker gezien hebben? Want soms worden er hele oude TV's gebruikt, waarbij zelfs tulpstekkertjes gebruikt worden om beeld te krijgen.

Zelf heb ik ook een wat oudere TV in mijn hobbykamer staan (wel HD-ready met scart), Daar kan ik in mijn ontvanger elke gewenste resolutie instellen tot wel 1080P. Ook bij 1080P doet mijn HD-ready-TV het gewoon.

Mijn HD-ready TV heeft zeker niet standaard de resolutie 1080P on board.
Reputatie 7
Badge +28
Ik weet niet helemaal zeker wat er gebeurt op een HD ready TV met HDMI en Full HD invoer. Op scart wordt de resolutie genegeerd voor zover ik weet. Beide opties staan nog open wat mij betreft 🙂

@Catber: Kun je het merk+type TV doorgeven als het nog niet is opgelost? Dan wordt het vast wat duidelijker.
Dit probleem is ontstaan nadat ik de ontvanger terug naar fabrieksinstellingen heb gebracht. De televisie is inderdaad wat ouder; is van merk Bravia; maar tot nu toe heeft hij het wel altijd gedaan in combinatie met Digitenne. De HDMI kabel is in orde. Het snoer van de antenne is heel licht beschadigd; het blauwe lampje brandt wel; ook zie je op de ontvanger 8888 staan.
Reputatie 7
Badge +28
Aha , code 8888

Dan is het inderdaad te verhelpen met mijn oplossing:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Heb je dit al geprobeerd?
Reputatie 5
Badge +6
Het komt niet zo vaak voor, maar als het voorkomt, is de oplossing het even aan te sluiten
op een andere TV van jezelf of iemand anders, en ander resolutie instellen.

Had er een waarbij de HDMI het goed deed bij het aanzetten,
(was ITV decoder) totdat het naar 100% ging, en dan ineens out of range.

De out of range melding komt van de TV en niet van de ontvanger/decoder,
en betekend dat de resolutie niet kan worden weer gegeven door de TV.

De vraag was of iemand het wel eens mee had gemaakt, en daar kon ik ja op zeggen,
ik geef dus antwoord op de vraag...wil niet zeggen dat het de oplossing is.
Waar kan ik een nieuwe kabel voor antenne digitenne bestellen of kopen? hij is kapot.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic.
Reputatie 7
Badge +28
Citaat van @Catber :

Waar kan ik een nieuwe kabel voor antenne digitenne bestellen of kopen? hij is kapot.

Joran wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en, klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

En wil je nog even antwoord geven op deze vraag?:

Aha , code 8888

Dan is het inderdaad te verhelpen met mijn oplossing:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Heb je dit al geprobeerd?
Dat werkt helaas ook niet. Heb profiel ondertussen ingevuld. Misschien ligt het aan de verbindingskabel tussen de ontvanger en de antenne. Ik heb gezien dat deze licht beschadigd is; blauwe lampje brandt wel.
Reputatie 7
Badge +28
Nee, code 8888 ligt niet aan die kabel.

Soms ligt het aan de scart-kabel of aan de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel.

Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen op deze website even te volgen.

De meer uitgebreide instructie voor het oplossen van code 8888 op een andere manier beschreven:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Als je dan het Digitenne-menu ziet:

3/ Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. (met de Digitenne-afstandsbediening)
4/ Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5/ Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6/ De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7/ Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.

Stap 4 en 5 kan je evt. omdraaien.
nog geen oplossing gevonden. Er staat trouwens 8888 op de tv ontvanger en niet op tv scherm. Op tv scherm staat: tuner 1 (castpal-Stb) en dan buiten bereik. Het lag inderdaad niet aan kabel vd antenne; die heb ik net vervangen.
Bij andere tv doet hij het wel; het ligt dus aan de tv. Is een Sony bravia
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat vermoeden had ik al. Maar dat is echt op te lossen!

Sluit de ontvanger aan op de Sony Bravia. Doe beide apparaten aan. En ga dan aan de slag met de afstandsbediening van de Sony Bravia.

Ik weet niet of ik de goede heb gevonden op internet:
https://www.sony.nl/electronics/support/res/manuals/ADP2/ADP21001M.pdf
De knop linksboven (volgens de handleiding knop 22)
22 – ingang selecteren
• In TV-modus: indrukken voor een lijst met ingangen.

Als je de juiste ingang hebt gevonden, verschijnt het Digitenne-menu in beeld.
Reputatie 7
Badge +28
@Catber

Heb je Digitenne al werkend op de Sony Bravia?
Helaas werkt hij nog steeds niet. Ik ben er wel achter gekomen dat de televisie wel werkt met de tv ontvanger van telfort en de digitenne ontvanger werkt met een andere televisie. Het gaat dus fout door de combinatie van de sony bravia en de digitenne ontvanger. Ik heb helaas geen afstandsbediening van de sony bravia meer.
Reputatie 7
Badge +28
Tsja, zonder afstandsbediening wordt het lastiger. Maar vaak hebben TV's ook nog wel een paar knoppen, zoals harder /zachter en onhoog/omlaag. Is er geen source-knop op de TV aan de zijkant/bovenlant/onderkant?
Zitten bovenop de televisie. Heb ik ook al gebruikt maar geen enkel kanaal werkt. Al zie je bij het kanaal wel, na het opstarten, het logo van digitenne op het scherm. Daarna komt op het scherm buiten gebruik te staan.
Reputatie 7
Badge +28
Wat is het type nummer van jouw TV?
Kan je in jouw TV kiezen voor een bepaalde resolutie b.v 576p of 1080i?
En op welke resolutie staat jouw TV? Zet zo mogelijk de resolutie op AUTO.
Reputatie 7
Badge +28
@Catber
Heb je eigenlijk al geprobeerd om een scart-kabel aan te sluiten tussen de Bravia en jouw Digitenne-ontvanger? Want met een scart-kabel omzeil je mogelijke problemen met de resolutie. Je gaat dan alleen niet meer de maximale beeldkwaliteit bereiken.
Reputatie 7
Badge +28
@Catber: Check ook WimC's stappen hierboven even. Ga op de TV waar het wel werkt naar de (Digitenne) instellingen, vervolgens Beeld instellingen. Zet bij de HDMI opties de resolutie op 720p. Eventueel 576p, maar de TV zal waarschijnlijk wel "HD ready" zijn. Daarna kun je Digitenne weer aansluiten op de Bravia. Scart is ook een prima alternatief als je daar een koppelstukje voor hebt.

Is een nieuwe antennekabel nog nodig eigenlijk?
Ik heb al een nieuwe antennekabel maar heeft niet geholpen. Ik heb ondertussen digitenne opgezegd omdat ik al drie dagen bezig ben met het "repareren". Niks werkte helaas. Ik ga een andere oplossing zoeken. Dank voor alle mogelijke oplossingen...
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb nog een tip voor jou als mogelijke oplossing:

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7620-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6EK/ref=sr_1_4?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=xoro+7619&qid=1563813356&s=ce-de&sr=1-4

Dit is een FTA-ontvanger met een mogelijkheid om een scart-kabel op aan te sluiten. Je kan via deze ontvanger kijken naar NPO 1/2/3, de regionale zenders en in de grensstreek naar de Duitse zenders. Misschien een idee voor in het vakantieverblijf.

Ik heb zo'n XORO-ontvanger werkend op mijn HD-ready-TV.

Reageer