Beantwoord

Buren wel, wij niet. Zenders kwijt met Digitenne

  • 2 April 2019
  • 10 reacties
  • 380 keer bekeken

Reputatie 1
Wij gebruiken Digitenne op de camping. Het nieuwe kastje werkt prima, alleen de zenders 4/8 ontbreken. Van alles gedaan: re-setten, re-scannen, fabrieksinstellingen terug, nacht aan laten staan, handmatig zenders zoeken, niets helpt. Antenneontvangst is 100%, de andere zenders komen luid en duidelijk door. Maar...onze buren aan beide kanten hebben ook Digitenne, ook een nieuw kastje en wél de zenders 4/8. Toen hebben we ons kastje bij de buren aangesloten en ineens ook daar geen zenders 4/8. Software versie van beide kastjes is 32. Zou het aan het kastje kunnen liggen? Vraag voorgelegd aan KPN telefonische helpdesk, maar dat kon niet. Ze kenden het probleem, maar wisten geen oplossing, “Jammer, maar helaas. Goedenavond”. Zijn hier mensen die ons wél kunnen helpen?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Jorrell 3 April 2019, 13:08

Bekijk origineel

10 reacties

Aha, dat is interessant, en heel goed om het op die manier te testen, foutzoeken is uitsluiten.
In welke omgeving is dit ongeveer, dan kunnen we zien hoe de frequentie indeling daar is.
Afgaande op wat ik zo lees hier krijg ik sterk het vermoeden dat de ontvangers niet goed zijn afgeregeld waar door ze niet op alle frequenties goed ontvangen.
Reputatie 1
Omgeving is Loenen (Veluwe). Tussen Apeldoorn en Arnhem.
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Zendmasten in Apeldoorn en Arnhem, op dezelfde frequenties (kanalen)
RTL4 (ed) zit op uitzendkanaal 36
De anderen hoger en lager.
Dus . . . ?
Psja, lastig te zeggen op afstand, het kan een kwestie zijn van de antenne ietsje verplaatsen, door reflecties kan het gebeuren dat de signalen elkaar opheffen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerwegontvangst.

Maar eerst de ontvanger van de buren bij jezelf testen is ook interessant.
Zijn de ontvangers van hetzelfde type ?
Reputatie 1
Alle drie hetzelfde kastje. Kastje van de buren geeft bij ons wél de zenders 4 t/m 8. Het enige dat bij beide buren anders is, is bij Abonnement. Bij ons staat NEE bij basis abonnement, bij hun staat JA. Een van beiden heeft een los Digitenne abonnement, bij de ander is het onderdeel van KPN compleet, net zoals bij ons. De buren van het KPN compleet hebben via internet moeten inloggen tijdens de opstart procedure. Dat is bij ons niet gevraagd.
Reputatie 1
Ha...en we zien zojuist dat we 2 extra FOX Sport zenders hebben, waar we geen abonnement op hebben. Zou het mogelijk zijn dat ons kastje verkeerde instructies heeft gekregen qua abonnement?
Reputatie 1
We zijn eruit, via de telefonische helpdesk. Het feit dat ons basis abonnement op NEE stond, maakte het verschil. Van afstand heeft de medewerker dat op JA gezet, en nadat we even de stroom eraf hebben gehaald, bleken de zenders 4-8 aanwezig. Helpdesk medewerker blij, want het probleem was bekend, maar er was nooit gekeken naar de abonnement status.....
Omdat je alleen afwezigheid van 4 t/m 8 meldde, zou dat bij ons (vrijwilligers) ook niet zijn opgekomen.
Gelukkig is ook dit weer opgelost. 😃
Reputatie 7
Aha, dat is interessant, en heel goed om het op die manier te testen, foutzoeken is uitsluiten.

Eens, mooi geformuleerd Kees, trial-and-error. Even wat proberen, zoeken en opnieuw proberen tot de oplossing komt. Het probleem zat 'm dus in de CAS-id, die niet goed stond geregistreerd. Goed om dit bovenwater te hebben.

Heel fijn, @Jorrell, dat de helpdesk medewerker je heeft geholpen! Bedankt voor het delen van je ervaring + oplossing
Reputatie 1
Probleem hebben wij ook. Geen rtlzenders en sbs6. Abonnement staat wel op ja.

Overige zenders prima.

We hebben al een nieuwe tv ontvanger, antenne en buitenkabel geplaatst.

Ik wordt er moedeloos van. Sinds de overzetting naar digitaal, alleen maar ellende. Buren hebben wel alle zenders. Antennerichting is gelijk.
Reputatie 7
Badge +28
Zie mijn reactie in jouw eigen topic, (Dubbel plaatsen heeft geen zin.)

Reageer