Beantwoord

Digitale verspreiding DAB en DVBT.

  • 26 September 2019
  • 4 reacties
  • 386 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Waarom kan men hier steeds dezelfde frequentie gebruiken per regio. In het analoge tijdperk kreeg je dan interferentie. Ik moest daaraan denken toen men onlangs de NPO/Omr Zld via Goes op kanaal 21 ging gebruiken en Rotterdam waalhaven ook.
icon

Beste antwoord door PeterG 26 September 2019, 13:46

Bekijk origineel

4 reacties

Zenders bij DAB+ (en DVB-T2) hebben een digitale code per frequentie[1]. Verder zenden aangrenzende zenders met hele korte onderbrekingen om en om uit [2]. Daardoor kunnen ze niet gaan interfereren.

Er worden meerdere stations per frequentie/zender uitgezonden. Dit is een Multiplex.

Uit DigitalRadio.nl | Hoe werkt DAB+

DAB+ werkt volgens het Single Frequency Network principe [2], waarbij verschillende zendmasten dezelfde data op dezelfde frequentie uitzenden. Dit heet een multiplex-kanaal. Hierdoor zijn er geen signalen die met elkaar in conflict komen, in tegenstelling tot fm-radio. Iedere geschikte ontvanger splitst het signaal op in individuele zenders op [1] waardoor er naar radiozenders kan worden geluisterd.
Dvb-t2 Lille(fr. ) zend ook uit op Ch. 21, tamelijk krachtig . Hier te ontvangen in Eeklo.

Nieuwe freq. Goes Dvb-t2 ch. 21, is loeihard hier met yagi ant. met Johanson preamplier

( niet nodig) maar moet wat kabellengte overbruggen en wat passief splitten enz...

M.v.g. Dirk.

.
Reputatie 5
Badge +5
@DirkON1DGJ. welkom op het forum! Interessant om te lezen dat Goes daar goed te ontvangen is. Uit Zeeuws-Vlaanderen -toch een stukje dichter bij de zender, komen berichten dat daar geen ontvangst is. Het verschil zal 'm zitten in de gebruikte antenne.
G'middag, ik ken mensen die doen met zo'n aktieve vlakantenne soms achter glas maar toch
aan te raden buiten te monteren. Ik kies voor yagi band IV/V ant. , nu maken ze die dipool
breedband voor gans de uhf. Mensen moeten beseffen dat behoorlijke deming is op uhf als
er bomen, gebouwen in de weg staan. Ook veel inline versterkers uitgetest aan voedingpunt
v.d. ant. kan een duwtje geven maar verwacht geen wonderen. De ruis word ook versterkt.
Bij de betere FET amplifier heb je beste resultaat , ook duurder uiteraard, maar dan komen we
in het hobby circuit, de huis tuin keuken mens wil plug & play voor z'n geld.
O ja hou rekening mee dat Goes niet naar Belgie zend , ik denk dat ik kijk op de achterkant
van de zendant. dus Eeklo niet de meest winstgevende locatie .

Reageer