Beantwoord

Digitenne 12 volt direct op accu

• 31 maart 2018
  • 17 reacties
  • 2193 keer bekeken

Is het mogelijk om de voeding van de digitenne ontvanger direct, met een andere kabel op een accu aan te sluiten?

Ik weet dat de voeding 12 volt is maar een accu geeft vaak een hoger voltage af. Bijvoorbeeld 14 volt bij het opladen door de zonnepanelen. Kan de ontvanger hier 'tegen''?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.
icon

Beste antwoord door KeesYagi 2 april 2018, 13:34

Je zou een accu kunnen zoeken die 12 volt afgeeft? Aha, een accu die nooit leeg gaat bedoel je :-)
Die zoek ik ook nog, maar tijdens het laden moet de spanning altijd wat hoger worden, de vergelijking met water gaat ook hier weer op, dat stroomt ook van hoog naar laag.
Zws zal de ontvanger daar wel tegen kunnen, autoradio's kunnen er ook tegen, maar da's geen steekhoudende logica natuurlijk.

Maar, er zijn "tegenwoordig" prachtige DC-DC converters.
Maar vooral : let op de polariteit, een multimetertje voor weinig geld is een goede investering.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
De bijgeleverde adapter zal ook niet precies 12 volt afgeven. Vaak is dat wel wat hoger. Tot een volt of 16 zal geen probleem geven denk ik.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @Willem321, welkom! Het is een hele goede vraag, maar ik weet het antwoord erop niet. Je kunt het testen, maar wij zijn er niet zo blij mee als je onze apparatuur kapot maakt 😉. Je zou een accu kunnen zoeken die 12 volt afgeeft?
Reputatie 7
Badge +10
Je zou een accu kunnen zoeken die 12 volt afgeeft? Aha, een accu die nooit leeg gaat bedoel je :-)
Die zoek ik ook nog, maar tijdens het laden moet de spanning altijd wat hoger worden, de vergelijking met water gaat ook hier weer op, dat stroomt ook van hoog naar laag.
Zws zal de ontvanger daar wel tegen kunnen, autoradio's kunnen er ook tegen, maar da's geen steekhoudende logica natuurlijk.

Maar, er zijn "tegenwoordig" prachtige DC-DC converters.
Maar vooral : let op de polariteit, een multimetertje voor weinig geld is een goede investering.
Reputatie 5
Badge +6
@Willem321
Ik heb niet een Digitenne kastje van KPN, maar had eigenlijk dezelfde vraag, voor allerhande andere electronica. De hoogste spanning die ik zag op mijn MPPT solarregelaar uitgang was 13,9 Volt. Daaraan hangt o.a. een 3.5inch harde schijf en het geheel draait nog steeds, zij het dat met veel dagen grijs weer de spanning onder de 11,1 Volt zakt en dan schakelt de solarregelaar zijn uitvoer af.
Ideaal zou zijn een regelaar met een DC-DC converter ingebouwd, maar ik denk dat de efficientie van het geheel dan niet goed genoeg is. Zoals KeesYagi al aangeeft, het is gissen/proberen als je niet daadwerkelijk het electronicaschema ter beschikking hebt.
Allen hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb de Digitenne voeding in een 230 volt wandcontactdoos gestoken en met een multimeter het voltage aan de uitgang gemeten. Dat was bijna 14 volt...

Ik ga het voor de zekerheid maar aansluiten met zo'n DC-DC converter / stabilisator.
Kreeg vanmorgen met probleem van zo'n nieuw Digitenne kastje te maken op jacht van een kennis. Aan boord staat een 12 volt tv met kaartslot, maar dat kan nu niet meer. De tv wordt gevoed via een DC omvormer/ stabilisator 12-24 V in en 12 volt uit. Op de uitgang van deze omvormer gewoon een extra snoertje met plugje gemonteerd om ook het Digitenne kastje met een stabiele 12 volt te voeden. Alles werkt zonder problemen.
Na gesprek met supervisor!!! Ben ik heel boos geworden omdat hij me vertelde dat digitenne bedoeld was om thuis gebruiken op 220 volt en niet op 12 volt wat wij al jaren doen met insteekkaart en 12 volt tv.Bij kpn hoef je niet zoveel te weten om SUPERVISOR te worden.Kan niemand bedenken dat de voeding van het digitennekastje ook rechtstreeks op 12 volt moet kunnen bij KPN en ze daarvoor ook een snoertje zouden kunnen leveren .
Reputatie 7
Badge +11
@Kruimer042 : Je kan de Digitenne-ontvangers inderdaad op 12 volt aansluiten. Maar zover ik weet heeft KPN daar geen snoertje voor. Bovendien zijn er veel aansluitmogelijkheden en snoertjes die daar dan weer op moeten passen.

Voor een werkend snoertje kan je wel terecht bij de elektronica-vakhandel.
Ik ga op zoek maar een Supervisor die mij adviseerde om mijn digitenne maar op te zeggen moet volgens mij een andere baan zoeken en maakt geen reclame voor KPN.
Bij Conrad electronics een laagspannings-connector-set gevonden met 9 pluggen en 1 was goed voor mijn digitenne kastje nr. ZXV7200 dus op 12 volt aansluiting. Kosten € 12,44 en probleem opgelost. Misschien kan ik nu solliciteren bij KPN als SUPERVISOR maar ik ben een beetje bang dat ze 76 jarige dames niet meer in dienst nemen.
Reputatie 7
Zoiets, @Kruimer042 ?
Leve de kpn!!! Vandaag kwam de monteur netjes op afspraak om mijn 2e interactieve tv aan te sluiten. Volgens afspraak zou de monteur de ontvanger zelf meebrengen bij uitzondering omdat het niet meer via de post kon en de ontvanger niet op tijd zou zijn om te installeren. Als het kastje dan alsnog aangeboden werd kon ik dat aan de deur weigeren. U raad het al de monteur wist van niks en had ook geen kastje bij zich. Hij had bericht gekregen dat hij de oude koperen verbinding over moest zetten op glasvezel . Dit heb ik dus al een tijdje en volgens mij staat dat ook in mijn kpn gegevens. De man aan de telefoon (Hans) zei nog dat ik onduidelijk was en ik nu geen monteur meer kreeg en ook geen 2e aansluiting en ook nog probeerde te vertellen dat ik niet duidelijk was. 3e miskleun bij kpn van de week ik denk dat ik een andere oplossing ga zoeken
Reactie van KPN (de monteur kon zijn werkzaamheden niet uitvoeren omdat de benodigde apparatuur niet voorradig was) er wordt binnen 1 werkdag contact met U opgenomen dus zeer benieuwd wie de schuld krijgt. Tot nu toe 1 zeer deskundige medewerker getroffen die ook nog blij was met de tip voor snoertje 12 volt bij Conrad electronic.
Bij KPN Winkel persoonlijk apparatuur besteld en werd daarna gebeld door kpn om een nieuwe afspraak te maken door een zeer vriendelijke medewerker.
Reputatie 7
Badge +11
Heb je het kabeltje van Conrad inmiddels al in huis?
En werkt het kabeltje op jouw Digitenne-ontvanger?

Want daar is die monteur toch niet voor nodig??
Ja het kabeltje werkt en is gecontroleerd door de monteur en nee de monteur zou een 2e interactieve tv installeren op de bovenverdieping.
Reputatie 7
Badge +11
Mooi, dan is jouw Digitenne-vraag in ieder geval beantwoord. (Je zit hier op het Digitenne-gedeelte van het forum)

Van interactieve TV heb ik niet zo veel verstand, maar elders op dit forum is daar ook een sectie voor ingericht.

Reageer