Beantwoord

Digitenne 8888 na installatie

  • 15 May 2019
  • 19 reacties
  • 290 keer bekeken

Na installatie foutcode 8888

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Noordzee 23 May 2019, 18:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Foutcode 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen op deze website even te volgen.

Soms ligt het aan de scart-kabel of aan de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel.

Kom je er niet uit met deze instructie?

Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement.

Kijk anders ook even in dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/krijg-je-foutcode-8888-te-zien-466063
Het blijkt dat de nieuwe Digitenne tuner niet met "oude" tv's om kan gaan!
Het zou fijn zijn als dat ook vermeld werd op de website
Reputatie 7
Badge +28
Wat bedoel je met een oude TV?

Wat voor type TV is het? Zit er een scart-aansluiting op?
Is de TV minimaal HD-ready?
Reputatie 7
Badge +28
Kan je nog wat meer info geven?
Want mogelijk is er een oplossing te bedenken.....
8888 is geen foutcode. Dat geeft ie aan als het installatiemenu getoond wordt. Zie je dat wel? Heb je de tv met diens eigen afst.bed. wel op de juiste ingang, waar de ontvanger in zit, gezet?

Je TV moet wel heel oud zijn, zelfs geen scart-aansluiting, om geen digitenne te kunnen gebruiken. Die werkten met het oude digitenne ook al niet.

Bij 8888 zie je op het scherm het installatiemenu.
Reputatie 7
Badge +28
Wat bedoel je met een oude TV?

Wat voor type TV is het? Zit er een scart-aansluiting op?
Is de TV minimaal HD-ready?


@Bertjan53
Is het probleem al opgelost? Zo niet, wil je bovenstaande vragen beantwoorden?
Reputatie 7
Badge +28
@Bertjan53

Nog niet opgelost? Zo kan je het ook proberen:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Als je dan het Digitenne-menu ziet:


3/ Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. (met de Digitenne-afstandsbedieining)
4/ Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5/ Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6/ De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7/ Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.
Het was een oude tv met alleen scart aansluiting.
De oude tuner verwijderd en de nieuwe aangesloten.
Dus stond inderdaad op het goede input kanaal.
Nog op een andere oude tv geprobeerd met het zelfde resultaat.
Toen op een nieuwere tv met DVI Kabel aangesloten en toen werkte het wel.
Dus blijft mijn opmerking staan dat ik het wel zo netjes had gevonden als dit op de website had gestaan.
Want deze oude tv's werkte wel op de oude Digitenne!
Reputatie 7
Badge +28
Goed om te lezen dat het jou nu gelukt is om beeld te krijgen met het nieuwe Digitenne. 👍🏼

Wat betreft jouw oude TV:
Je geeft niet aan wat voor soort TV het was. Maar als jouw oude TV niet minimaal HD-ready was, dan snap ik wel dat de TV het niet gaat doen met HD-signalen.

Op een bepaald moment is het ook tijd om afscheid te nemen van hele oude TV's. Zelf heb ik ook een nog werkende beeldbuis-TV naar de stort gebracht. Het is niet anders.
Dat begrijp ik.
Maar had dan op de website gezet werkt alleen op tv's die HD ready zijn.
Reputatie 7
Badge +28
ik snap jou wel, maar vermoedelijk is daar niet aan gedacht. Bijna iedereen heeft al een modernere TV.
Hier aangesloten op een gewone (16:9) tv met standaard resolutie en alleen 2 scart aansluitingen. Waar je met de nieuwe ontvanger wel aan moet denken is om de tv zélf actief op de juiste ingang te zetten. Dat gaat niet meer automatisch, wat het wel was bij de oude ontvangers.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG , jij ontvangt nu nog geen HD-beelden. Denk jij dat je dadelijk ook de HD-beelden kunt ontvangen met jouw oude TV? Ik ben daar wel benieuwd naar....

Want waarom zouden er anders HD-ready TV's op de markt zijn gekomen?
@PeterG , jij ontvangt nu nog geen HD-beelden. Denk jij dat je dadelijk ook de HD-beelden kunt ontvangen met jouw oude TV? Ik ben daar wel benieuwd naar....
Nee, dat gaat idd niet lukken. Ontvangst HD maar SD weergave via scart naar die TV.

Want waarom zouden er anders HD-ready TV's op de markt zijn gekomen?

Toen die v.a. 2004 op de markt kwamen was 720P nog de HD norm.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben bang dat je mijn vraag niet hebt begrepen. Ik bedoel eigenlijk of je überhaupt nog wel wat te zien krijgt op jouw oude TV na de HD-switsch. Kan jouw oude TV wel met de aanlevering van de HD-beelden overweg? Waar worden de HD-beelden dan overgezet naar SD?
Het kastje ontvangt het, uiteraard, in HD. Voor de scart uitgang (cvbs / audio) zet het kastje het om naar SD en dat gaat dan naar die tv.

Het komt dus 2 X uit het kastje. HD via hdmi en SD via de cvbs/audio uitgang.
Reputatie 7
Badge +28
Goed om te lezen dat het jou nu gelukt is om beeld te krijgen met het nieuwe Digitenne. 👍🏼



Wat betreft jouw oude TV:
Je geeft niet aan wat voor soort TV het was. Maar als jouw oude TV niet minimaal HD-ready was, dan snap ik wel dat de TV het niet gaat doen met HD-signalen.

Op een bepaald moment is het ook tijd om afscheid te nemen van hele oude TV's. Zelf heb ik ook een nog werkende beeldbuis-TV naar de stort gebracht. Het is niet anders.



@Bertjan53

Ik heb vanavond een test gedaan met mijn Digitenne-HD-ontvanger en een heel oud beeldbuis-TV-tje. Ik woon in een regio die al over is op HD.

@PeterG heeft helemaal gelijk. Er komt toch gewoon beeld op zo'n oud TV-tje. Al moet ik er wel meteen bij zeggen dat het beeld er niet uitzag op zo'n vierkant oud beeldschermpje. Nu is dat ook wel weer in te stellen, maar dan krijg je weer zwarte balken te zien.

Wel goed dat je nu een recentere TV gebruikt. Want dadelijk na 9 juli heb je een prachtig HD-beeld.
Het blijft vreemd dat je die code 8888 niet weg kreeg, maar de nieuwe TV is de investering waard!
Op een breedbeeld-beeldbuis (die zijn nog in gebruik) zal het er best goed uitzien. Al is 't jammer dat de nieuwe ontvangers van KPN geen SCART RGB hebben. Alleen CVBS.
Mijn 2de, 17inch 16:9, televisie uit 2005 is wel al 'flat' maar helaas zelfs geen HDready. Met dus alleen 2 scart ingangen. En 1 X tulp (geel/wit/rood).
Reputatie 7
Badge +28
Het blijkt dat de nieuwe Digitenne tuner niet met "oude" tv's om kan gaan!
Het zou fijn zijn als dat ook vermeld werd op de website

Conclusie:

Het antwoord op jouw vraag is dat het nieuwe Digitenne wel werkt op "oude" TV's.
Zelfs oude beeldbuis TV's werken met het nieuwe Digitenne.

De enigste voorwaarde is een scart-aansluiting, maar zo'n aansluiting wordt al tientallen jaren gebruikt.

Mocht je op jouw oude TV nog is een poging willen wagen om code 8888 te voorkomen, probeer dan dit nog is een keer:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Als je dan het Digitenne-menu ziet:

3/ Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. (met de Digitenne-afstandsbedieining)
4/ Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5/ Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6/ De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7/ Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.