Beantwoord

Digitenne afstandsbediening niet te gebruiken op de tv?

• 14 februari 2018
  • 22 reacties
  • 1429 keer bekeken

Reputatie 1
Prima natuurlijk die nieuwe ontvanger voor Digitenne, maar toch: waarom leveren jullie geen afstandsbediening mee waarmee je net als met de bekende witte afstandsbediening ook je tv mee aan en uit kan zetten? Ik was een insteekkaart gewend waar je maar 1 afstandsbediening (van je eigen tv) voor nodig hebt en nu heb ik er dus weer twee! ik vind dit echt een misser! Uit ervaring in mijn omgeving weet ik dat veel mensen daar moeite mee hebben omdat ze toch nog vaak de afstandsbediening van de tv gebruiken om een kanaal te zoeken. Dan valt het beeld weg en moet je opnieuw de juiste (cdmi) ingang opzoeken. Veel mensen kunnen dat niet of moeilijk.
KPN los dit op met zo een mooi en kwalitatief beter systeem!
icon

Beste antwoord door Noordzee 31 januari 2019, 22:27

Alleen nog maar door een hele nieuwe TV welke DVB-T2 H.265/HEVC aankan. En dat soort TV's wordt nog niet lang verkocht in Nederland.

Dus de kans is groot dat je settopbox nodig hebt. Die zijn overigens best goedkoop. Ongeveer 30 euro en dan heb je er eentje. Kijk maar is op amazon.de en zoek daar op DVB-t2 receivers. Bekende merken zijn Technisat, XORO, Strong en Philips. Zelf heb ik via die website een XORO 7619 aangeschaft. Erzij ook ontvangers die kunnen opnemen, die zijn er vanaf ongeveer 60 euro.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Hoi Oscar-Alexander. Welkom op het forum.
Ik snap wat je bedoelt. Je wilt niet 20 afstandbedieningen op je tafel hebben liggen. De reden waarom we voor een kastje ( moeten ) kiezen is omdat de meeste televisies deze nieuwe techniek niet ondersteunen. Een insteekkaart is dus geen optie.
Itv en digitenne zijn twee totaal verschillende producten. Daar zit geen overlap in de functies van de afstandbediening. Dat was met de vorige kastjes ook niet het geval.
Ik verwacht dan ook niet dat hier een oplossing voor komt. Je zou zelf aan een universele afstandbediening kunnen denken . Die zijn tegenwoordig best betaalbaar en daarmee kun je al je apparaten op één manier controleren.

Reputatie 1
Oke helder antwoord. Wel jammer! Heb je een tip voor zo een afstandsbediening die wel functioneert?
Reputatie 1
Overigens: de Logitech heeft geen comptabiliteit, ben benieuwd naar je advies!
Reputatie 7
Badge +17
Ai, dat wist ik niet.

Dan heb ik geen alternatief, ben ik bang. Je kunt die logitechs vaak ook handmatig programmeren en ze functies laten overnemen. Uiteraard kan ik daar geen enkele garantie in geven.
Reputatie 7
Ondersteunen de Logitech Harmony remotes (alle typen) de nieuwe Digitennetuner (nog) niet, Oscar?
Dan is een lerende remote die de codes van de originele moet overnemen (wel wat werk) een oplossing. Ikzelf heb een Philips Pronto, maar of die nog bestaan . . .
Reputatie 1
Ik zou het niet weten Peter. Ik kan er moelijk een kopen en als het dan niet lukt?
Misschien ben ik td kritisch, maar ik vind dat de KPN hier helaas een echte misser mee heeft. Erg knullig en slecht doordacht blijkbaar. En dat terwijl alles nog uitgerold moet worden!
Nogmaals ik kan wel met die 2 bedieningen leven, wat moeten ik en al die andere klanten die een insteekkaart hadden anders?
Reputatie 7
Met een lerende afst.bed. lukt het altijd mits je de originele afst.bed. bij de hand hebt. Je legt ze nml tegen over elkaar en dan code voor code overnemen.
Reputatie 4
Badge +3
Met een lerende afst.bed. lukt het altijd mits je de originele afst.bed. bij de hand hebt. Je legt ze nml tegen over elkaar en dan code voor code overnemen.

Had eens een Phlips Prestigo, daarbij wekt leermodus niet van mijn Philips (jawel!) TV afstandbediening.
Die kon je er alleen inzetten dmv. 1 of andere code ofzo. Oftewel die Philips Prestigo herkende de afstanbediening van mijn Philips TV niet😀 😁
Reputatie 7
Badge +16
Het is wel een gemis als je inderdaad je tv niet kan bedienen en je meerdere afstandsbedieningen nodig hebt. Bij oude tuners kon je het volume van de audiouitgang bedienen en daarmee was hij voor elke tv geschikt.

One For All heeft een leuke zgn. zapper voor rond de 16 euro. Grote knoppen en volledig zelf te programmeren via leerfunctie en in te richten. Ik heb er onlangs 1 aangeschaft en werkt als een tierelier.

https://www.bol.com/nl/p/one-for-all-zapper-universele-afstandsbediening-urc-6820-100-geschikt-voor-alle-merken-modellen-tv-s-decoders/9200000050429097/?Referrer=ADVNLGOO002018-G-47859320065-S-383996873987-9200000050429097&gclid=CjwKCAiAn5rUBRA3EiwAUCWb2-mVHJMqsCwpUyxK61Cd3dYF0_iZLf7Y-FFGdUiNx-gwHdesXQbulxoC2G8QAvD_BwE
Reputatie 7
Badge +10
Het is wel een gemis als je inderdaad je tv niet kan bedienen en je meerdere afstandsbedieningen nodig hebt. Bij oude tuners kon je het volume van de audiouitgang bedienen en daarmee was hij voor elke tv geschikt.Inderdaad !
Maar hoe zal dat zijn bij de nieuwe ontvangers, weet iemand dat al ?

Want daar mee staat of valt ook de mogelijkheid om het geluid via een ander apparaat (versterker-luidsprekers zonder AB) te beluisteren ipv de kleine ingebouwde luidsprekers in de monitor.
Reputatie 1
Beste Giant en Peter, Dank voor jullie waardevolle adviezen! Natuurlijk zal ik nagaan of ik er wat mee kan! Overigens Giant: het gaat om de
NIEUWE Digitenne Ontvanger van ZTE!

Maar ik blijf het erg teleurstellend vinden dat de KPN hier niet aan gedacht heeft, temeer daar het voor veel (oudere?) mensen een groot probleem is om met 2 afstandsbedieningen te werken!
Moest het zo goedkoop mogelijk KPN?

Overigens vind ik de reactie(s) van de KPN mensen ook erg teleurstellend! Stop eens met dien ' badges' uitdelen e.a. en reageer oplossingsgericht naar je klanten toe! Nu lijkt het wel of de KPN mensen alleen aangesteld zijn om zich op het Forum overal uit te kletsen en recht te praten wat in feite ontzettend krom is!
Reputatie 7
Doe mij maar een lerende afst.bed. Het overnemen van de IR codes v.u. de originele is wel wat werk, maar het werkt altijd. Moet het eerste apparaat nog tegenkomen wat ik niet in de Philips Pronto kan krijgen. Tenzij het niet via IR werkt natuurlijk.

daar het voor veel (oudere?) mensen een groot probleem is om met 2 afstandsbedieningen te werken!Helemaal mee eens. Kennis (84) van mij is onlangs van Ziggo naar KPN interactieve tv overgegaan. Bij Ziggo had ie altijd nog de afst.bed. van de tv nodig om die aan te zetten (idd, alleen dié knop). Hij had een losse ontvanger. En regelmatig moest ik dan weer langskomen omdat er wat mis gegaan was.
Nu met de kpn i-tv remote, waar 2 aan/uit knoppen op zitten, gaat het prima.
Reputatie 1
Hallo Peter, De nieuwe box van Digitennen is van ZTE, pakt de Philips Pronto die ook?
Reputatie 7
Werkt met IR. Dat signaal kan mijn Philips Pronto (al dik 12 jaar oud) gewoon overnemen.
Vrij letterlijk 'overstralen' zullen we maar zeggen. Hij heeft een apart oog om signalen van afst.bed. te ontvangen en over te nemen.
Het is echt een vreselijke achteruitgang van Digitenne, dat er nu een kastje nodig is en je de normale en veel betere bediening van moderne TV's niet meer kan gebruiken!

Nu heb ik wel een Bose programmeerbare afstandsbediening, maar om de Digitenne afstandsbediening te kunnen programmeren heb ik wel de apparaatcode van het kastje nodig.

Kan KPN als leverancier ervoor zorgen dat de apparaatcode van de ZTE - ZXV7200 aan haar Digitenne abonnees bekend wordt gemaakt?
Reputatie 7
Hoi, RLt. Zit je echt vast aan Digitenne? TV via dezelfde provider als je vaste internet is, met die combinatie, goedkoper. In Euro's en zeker ook gezien de mogelijkheden.

Voor de nieuwe ontvanger(s) van Digitenne is voor Bose geen specifieke code beschikbaar. Ze zijn pas onlangs op de markt.

Bose schijnt wel codes te hebben voor ZTE. Heb je die (stuk voor stuk) al geprobeerd?
Reputatie 7
Badge +17
Hoi @RLt . Jammer dat je het als achteruitgang ervaart. Er is voor die kastjes gekozen omdat de meeste televisies in Nederland het nieuwe systeem (nog) niet ondersteunen. En willen toch iedereen van de betere kwaliteit laten genieten. Het is inderdaad wel een stapje terug in gebruiksgemak, dat geef ik toe. Ik hoop dat je met de tips van Peter wat verder komt. Wellicht is je AB ook zelflerend. Dan zou je dus de functies één voor één kunnen overdragen.
@PeterG Mijn vaste KPN verbinding geeft slechts 8 Mbps, te traag voor iTV.

Mijn Bose CineMate GS II afstandbediening is 6 jaar oud en heeft een 5-cijferige code nodig. AB is niet zelflerend. ZTE komt niet voor in de lijst.

Misschien dat KPN deze apparaatcode kan opvragen bij ZTE?

@Erwin_ Digitenne wordt echt minder aantrekkelijk, omdat ik straks 2 kastjes erbij moet gaan huren i.p.v. mijn insteekkaarten. Dat wordt 10 euro per maand extra!

Op dit moment heb ik hier (in Delft) nog geen HD, dus er is nu echt nog niets positiefs te melden over Digitenne!

En helaas ook niets positiefs over de vaste lijn!
Reputatie 7
Ai, da's dubbel sneu (snelheid; Digitenne pas in juli HD).

Hopelijk duurt het niet al te lang voordat ook bij jouw glasvezel beschikbaar is.
https://www.eindelijkglasvezel.nl/waar-glasvezel/utrecht/

Hoe of wat kun je (ook) via Fourstack volgen.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Reputatie 7
Badge +12
@RLt : Misschien is het een overweging om één of twee van jouw ontvangers te vervangen door een FTA-ontvanger. Daarmee kan je dan alleen kijken naar NPO 1/2/3, TV West en RTV Utrecht. Dat kost jou dan niet iedere maand vijf euro (per ontvanger), maar eenmalig 30 euro.
@Noordzee Interessant om te weten, die FTA ontvanger. Zijn de free-to-air zenders dan straks niet meer direct door de TV te ontvangen?
Reputatie 7
Badge +12
Alleen nog maar door een hele nieuwe TV welke DVB-T2 H.265/HEVC aankan. En dat soort TV's wordt nog niet lang verkocht in Nederland.

Dus de kans is groot dat je settopbox nodig hebt. Die zijn overigens best goedkoop. Ongeveer 30 euro en dan heb je er eentje. Kijk maar is op amazon.de en zoek daar op DVB-t2 receivers. Bekende merken zijn Technisat, XORO, Strong en Philips. Zelf heb ik via die website een XORO 7619 aangeschaft. Erzij ook ontvangers die kunnen opnemen, die zijn er vanaf ongeveer 60 euro.

Reageer