Beantwoord

digitenne beeld laat rode balken zien

  • 16 August 2019
  • 24 reacties
  • 329 keer bekeken

Reputatie 1
Regelmatig verschijnen rode balken boven en onder in beeld van digitenne.
De ontvangst is 100%.
Ik heb de HDMI-kabel vervangen door de SCART-kabel maar dat gaf geen verbetering.
Dit probleem hebben we sinds de invoering van HD.
Wat kan de oorzaak zijn?
icon

Beste antwoord door Noordzee 21 August 2019, 18:57

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Hans,

Is dit niet aan te passen in de beeldinstellingen van jouw TV?

Of probeer anders de resolutie van de ontvanger aan te passen naar 720P.
Reputatie 7
Badge +28
@Hans H

Is het probleem al opgelost na het aanpassen van de beeldinstellingen?
Reputatie 1
Ik heb de resolutie van de ontvanger op 720p gezet. We hebben nog geen rode balken gezien maar we hebben sindsdien nog niet veel TV gekeken. Ik hou je op de hoogte.

Een ander probleem is dat het geluid en beeld soms even hapert terwijl de antenne toch op 100% ontvangst staat. Wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het idee dat een reset van jouw ontvanger de oplossing zou kunnen zijn.

Probeer dit eens?

1/ Ontvanger even helemaal van de stroom af.
2/ Na ruim vijf seconden de ontvanger weer aan doen.
3/ TV aandoen.
4/ Via het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
5/ Geef een opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 1
dat ga ik uitproberen
Reputatie 1
Het resetten van de ontvanger lijkt de oplossing te zijn; we hebben gisterenavond geen rode balken gezien en slechts 1x een korte hapering in het geluid van de radio. Bedankt voor de tip!
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan! 👍🏾
Reputatie 1
Helaas te vroeg gejuicht: gisterenavond liet de TV weer rode balken zien. Op dat moment hadden we de ondertiteling ingeschakeld; kan het daarmee te maken hebben?
Reputatie 7
Badge +28
Vervelend!

De ondertiteling zou niet uit moeten maken. Heb je nog wat geprobeerd met de beeldinstellingen van de TV? Vaak kun je wel vijf of zes verschillende varianten instellen.
Reputatie 1
nee nog niet, dat zal ik vanavond proberen
Reputatie 7
Badge +28
Ok, hopelijk gaat dat de oplossing geven.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Hans H, Wat jammer dat de rode balken toch weer terug zijn. Als de laatste tips van Noordzee niet werken, zou je dan jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan zoek ik mee naar een andere oplossing.
Reputatie 1
Onze TV heeft best veel beeldinstellingen; welke komen in aanmerking om te wijzigen?
Reputatie 7
Badge +28
Ik bedoel de beeldinstellingen. Dus bv breedbeeld, 16:9, 4:3, Extra wide etc.
Daar is als het goed is een optie voor.

Je ziet dan soms zwarte balken ontstaan aan de zijkanten of onderkant van jouw beeldscherm.
Reputatie 1
Ik heb de beeldinstellingen een paar keer gewijzigd maar zo nu en dan verschenen er toch weer gedurende een halve minuut rode balken.
Reputatie 7
Badge +28
Raar, dat hebben we hier nog niet eerder gezien.

Mogelijk weet Marina nog iets anders, maar anders wordt het vast de ontvanger omruilen.
Ik ben ook wel heel benieuwd wat hier nu aan de hand is.
Kun je een foto plaatsen ?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Hans H, Ik heb zo geen andere oplossing. Het is een goed idee van KeesYagi om eens foto's te plaatsen in dit topic van je beeld met rode balken. Dan zet ik het door en hoop ik dat mijn collega's die over Digitenne gaan hier meer over weten. Zo niet, dan stuur ik je een nieuwe ontvanger.
Reputatie 1
Gisterenavond geen rode balken gezien, wel een paar keer een haperend beeld en geluid.
Ik zal proberen een foto te maken als het zich weer voordoet....
Reputatie 7
Badge +28
@Hans H :

Ik adviseer jou toch om de ontvanger om te wisselen. Want dan kun je kijken of de rode balken met een andere ontvanger ook verschijnen. Lijkt mij haast van niet, aangezien dit een heel nieuw probleem is.

En wat betreft de haperingen:

Wat voor type antenne gebruik je nu?
Staat de antenne binnen of buiten?

Heb je die haperingen op alle zenders of alleen op RTL en SBS?
Reputatie 7
Badge +28
@Hans H

Wil je nog even bovenstaande vragen beantwoorden?

Het probleem met haperingen kan namelijk binnenkort over zijn als deze haperingen niet op alle zenders voorkomen.

Want op 3 september 2019 volgt er een frequentiewijziging bij jou in de regio. Op een flink aantal zenders ga je dan een betere ontvangst krijgen.

Los daarvan adviseer ik jou nog steeds om jouw ontvanger om te ruilen voor een nieuwe.
Reputatie 7
Badge +19
@Hans H We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders horen we het graag!
Reputatie 1
De afgelopen dagen hebben we geen rode balken meer waargenomen. Beeldinstelling van de TV heb ik op 16:9 gezet ipv auto. Wellicht heeft dat toch geholpen.
Funke antenne geeft 100% ontvangst maar er zijn toch nog incidentele haperingen. Hopelijk is dat na 3 september opgelost.
Ontvanger omruilen heeft geen zin want onze 2e ontvanger in de keuken gaf hetzelfde probleem.
Overigens kunnen wij in de keuken op onze oudere Sharp TV geen Schermvullend beeld meer krijgen sinds we HD hebben gekregen. Jammer!
Reputatie 7
Badge +28
Mooi dat die rode balken nu (grotendeels?) verholpen zijn. 👍🏾Voor die oude Sharp -TV is maar één oplossing als je een mooi schermvullend beeld wilt: Omruilen voor een moderne TV....

En die incidentele haperingen: Ik hoop met je mee dat 3 september de oplossing gaat brengen.

Reageer