Digitenne Friesland

  • 13 May 2019
  • 29 reacties
  • 1545 keer bekeken

Wij gebruiken digitenne op de boot waarmee we vooral in Friesland varen. Met de komst van de nieuwe digitenne hebben we niet zulke beste ervaringen, daar waar we nooit problemen hebben gehad met het oude systeem.
In de buurt van Terherne gebruiken we regio Groningen en dat werkt goed. In Sloten werkte het matig (regio Friesland helemaal geen signaal), Woudsend was redelijk.
Nu liggen we in Sneek, hartje Friesland en hebben geen signaal op regio Friesland en ook geen signaal op regio Groningen.
De antenne staat op het hoogste punt van de boot.
De vraag is nu: moeten wij een nieuwe buitenantenne monteren?

29 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo T.Y. Jongsma,

Als je nog niet in het bezit bent van de nieuwe Funke V5 buitenantenne, dan kan je overwegen om die antenne te gaan gebruiken. Want die antenne is beter dan de oude haaienvin. Het nadeel van de nieuwe antenne is dat deze behoorlijk richtingsgevoel is. Als je op je boot zit, zal je dan regelmatig de antenne moeten bijdraaien. Is ook weer niet zo ideaal.

Wat betreft jouw ontvanger, daar valt waarschijnlijk ook nog wat winst te behalen:

1/ Ga in het menu is terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Als er gevraagd wordt om een software-update, dan deze uitvoeren.
3/ Ga is opnieuw zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.

Het zoeken op provincie werkt niet zo best met de nieuwe ontvangers. Het zoeken op Friesland gaat zeker niet lukken. Is een fout in de huidige software.

Als je toch voor de nieuwe Funke V5 wilt gaan, kan je dat hier aangeven. Een moderator kan jou er eentje toesturen. (Ik neem aan dat je jouw profiel volledig hebt gevuld.)
Beste Noordzee,

Allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ik heb alles geprobeerd zoals aangegeven maar dat levert geen resultaat op. Overigens staat er bij de OTA update wel een grijs blokje in beeld met de tekst “Download New Software” maar ik kan dat niet selecteren. De software versie van mijn ontvanger (Rebox HW03) is V13.0
De signaalkwaliteit is 0%.
Ik zal morgen in Terherne weer kijken of ik daar wel een betere signaalkwaliteit krijg en dan laat ik het hier wederom weten.
Check of het lampje op de antenne wel brandt als de ontvanger aan staat. (!)
Reputatie 7
Badge +28
Op het moment dat je in een gebied bent, waar je wel ontvangst hebt. Dan alsnog de genoemde stappen uitvoeren.

Want je kunt de software nu niet bijwerken omdat je geen ontvangst hebt.

Dus morgen in Terherne de drie stappen uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +28
En misschien wil een moderator jou een antenne plus buitenmontageset toesturen? Want in Friesland is het slecht gesteld met de ontvangst. In Zuid-Friesland heb je alleen kans op ontvangst met een goede antenne.
Reputatie 7
Badge +28
Dat kan, ik ben alleen wel benieuwd welke antenne er nu zit aangesloten. Kun je dat nog laten weten @T.Y. Jongsma?
. . in Friesland is het slecht gesteld met de ontvangst. In Zuid-Friesland heb je alleen kans op ontvangst met een goede antenne.
Antenne (opstelling/hoogte , kabel) en een voldoende gevoelige ontvanger.

Toch zijn er nu veel meer zendmasten dan in de analoge-PAL tijd, toen waren er 7 (dacht ik).
Het hele noorden was aangewezen op Hoogersmilde (op ~200 MHz)
Nu is het zo : https://digitennes.nl/informatie/7-zendmasten
Let wel, de zendvermogens verschillen sterk.
Reputatie 7
Badge +28
Je had vroeger een zendmast in Irnsum, later werd dat Leeuwarden. Leeuwarden ligt echter een stuk noordelijker. Leuk voor de waddeneilanden, maar niet voor het zuiden van Friesland.
Beste allen,
Vanmiddag in Terherne 100% signaal. Nu in Echtenerbrug ook 100% signaal en net de software update uitgevoerd. Tot dusver dus uitstekende televisie.
@Joran er staat een DVB-T/DVB-T2 antenne op de boot. Inderdaad het best omschreven zoals @Noordzee deed: grijze haaienvin.

Hartelijke groet,
Reputatie 7
Badge +28
Fijn 👍🏼

Ik neem aan dat je ook uitgebreid zenders zoeken hebt uitgevoerd. Deze drie stappen (uit mijn eerdere bericht) leveren een verbetering in de ontvangst op.

Maar toch zal de haaienvin-antenne niet op alle plekken in Friesland een goede ontvangst opleveren. Op sommige plekken kan je dan beter de Funke V5 gebruiken.
Reputatie 7
Badge +28
De V5 (+montageset) komt er in ieder geval aan. Ik ben benieuwd of dat verbetering biedt 🙂
Oh, die haaievin is een oudje. zo'n 12 jaar oud zeker. Intern gelijk aan de allereerste (door kpn geleverde) binnenantenne (geleverd van 2004 tot ca. 2008). Met die haaievin en dat type binnenantenne dien je redelijk in de buurt van een zendmast te zitten i.c.m. met de zxv7200 / rbx2800.

Gezien de ouderdom v.d. antenne's zal ik ze maar v1 noemen. Die heeft ook nog geen LTE filter.

Volgens mij komt er al een moderne antenne jouw kant op, T.Y. Jongsma ! 😃

De V5 (+montageset) komt er in ieder geval aan. Ik ben benieuwd of dat verbetering biedt :)
Reputatie 7
Badge +28
De V5 (+montageset) komt er in ieder geval aan. Ik ben benieuwd of dat verbetering biedt :)

Ik adviseer jou om de Funke V5 naast de haaienvin te monteren. Op sommige plekken zal de haaienvin beter werken, op andere plaatsen werkt de Funke V5 vast beter.

Dat kan je af en toe switchen van antenne.
Reputatie 7
Badge +28
@T.Y. Jongsma

Is de nieuwe antenne al ontvangen? Ik ben benieuwd of het allemaal gaat werken.
Reputatie 7
Badge +28
@T.Y. Jongsma

Is de installatie van de nieuwe antenne gelukt?
Reputatie 1
Hallo @T.Y. Jongsma , is het gelukt? Wij hebben hetzelfde probleem dus ik ben op zoek naar de oplossing die het beste werkt
Reputatie 7
Badge +28
De oplossing die het beste werkt voor op de boot van @Tagelus is:

Koop voor ongeveer drie tientjes een FTA-ontvanger. Die ontvangers hebben veel minder moeite met een storingsvrije ontvangst.

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0

Je blijft dan ontvangst houden op NPO 1/2/3 en de regionale zenders.
Reputatie 1
Ik heb idd zo’n ding besteld. Ik ben benieuwd. Heb mijn digitenne stopgezet en een chromecast besteld. Kijk ik fijn tv via mijn iPhone. Heb ik zelfs Netflix! 😄
KPN Digitenne kunnen ze afzinken wat mij betreft
Ook wij zijn weer verstoken van TV ontvangst met ons digitenne abonnement. Ik heb daarover eerder telefonisch contact gehad met een van de medewerkers van KPN.
Wij liggen met onze boot in ZW Friesland. In het verleden was het al heel moeilijk om ontvangst te krijgen hier maar dit jaar lukt het niet.
Vorige week hadden we elders in Friesland wel prima ontvangst en alle zenders.
Gisteren een nieuwe antenne (Funke) met nieuwe kabels gemonteerd.
Instellen geprobeerd op Groningen (kregen we alle zenders behalve Ned1, 2 en 3.
Bij instellen op Flevoland heel even beeld op 1, 2 en 3 en daarna weer “no signal”).
We verblijven hier voor langere tijd dus willen heel graag een goede TV ontvangst. Daar betalen we ook voor.
Wat nu???
Reputatie 7
Badge +28
Kies de optie uitgebreid zenders zoeken, dat werkt beter.

Zet de antenne zo hoog mogelijk en probeer verschillende richtingen uit.

Gebruik daarvoor de signaalmeter uit het menu.
Heb ik nu allemaal gedaan, kreeg zelfs 100% signaal. Bij het zoeken naar zenders kwamen dan alle zenders in beeld behalve 1, 2 en 3 en dat zijn de zenders die we graag willen ontvangen.
Doe eens eerst fabrieksinstellingen en daarná uitgebreid zoeken.

Overigens, als je eigenlijk alléén naar de NPO zenders kijkt had je geen abonnement hoeven te nemen.
Daarvoor is een eigen ontvanger voldoende. (aanbevolen: Xoro hrt 7619, € 29,95 bij amazon.de)
Reputatie 7
Badge +28
Antenne een stukje bijdraaien en dan nogmaals uitgebreid zoeken.

Die Funke antennes zijn behoorlijk richtingsgevoelig.

Het is even een nauwkeurige werkzaamheid, maar met een goed en hoog genoeggeplaatste antenne zou het moeten kunnen.

Richt de antenne naar Lelystad. 👍
Alleen NPO is wel weer erg weinig maar als het zo doorgaat gaan we wel een andere keuze maken.
Het is iedere keer zo’n gedoe!
Dat terug naar fabrieksinstellingen lijkt wel iets geholpen te hebben, er is nu in ieder geval weer iets van NPO te zien!
Wil nog niet te vroeg juichen.....

Reageer