Beantwoord

Digitenne geeft geen beeld op andere tv

  • 20 July 2019
  • 21 reacties
  • 494 keer bekeken

Hallo!
Misschien kan iemand helpen: ik heb m’n digitenne kastje (RBX2800) meegenomen naar ons vakantiehuisje en daar aangesloten maar ik krijg geen beeld.
Ik vermoed omdat ik thuis een Full HD TV heb en het kastje daarop heb ingesteld en dus nu met een HD TV zit die het signaal niet aankan.
Weet iemand een manier? Mogelijk resetten naar lage resolutie of zo?

Hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Noordzee 20 July 2019, 21:45

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Bassie,

Heb je wel opnieuw zenders gezocht via de optie uitgebreid zenders zoeken?

Wat krijg je wel te zien? Of zie je het hele Digitenne-menu niet?
Hallo Noordzee!
Dank voor je reactie.
Ik zie bij het opstarten het Digitenne logo en daarna niets meer (kan dus ook niet naar het menu).
TV geeft aan dat ie het signaal niet aankan dus vandaar mijn vermoeden dat ie een full HD signaal te verwerken krijgt.
Reputatie 7
Badge +28
Er loopt hier op het forum nu net zo'n topic van iemand die hetzelfde heeft als jij.
We zijn nog naar een oplossing aan het zoeken.

Als het goed is, moet jouw TV gewoon overweg kunnen met de Digitenne-ontvanger.
Mogelijk zie je ergens code 8888 staan. Kan je wat spelen met de source-knop van jouw TV?

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.
Reputatie 7
Badge +28
Een andere mogelijke oplossing is om te werken met een scart-kabel. Bij de Rebox-ontvanger is een speciaal kabeltje meegeleverd dat gebruikt kan worden om aan te sluiten op de Scart-converter.
Hallo!
Kastje geeft inderdaad 8888 weer.
Hij staat wel op de juiste source/input omdat ik eerst wel het Digitenne logo zie maar daarna niets.
TV geeft vervolgens als melding ‘Niet ondersteund.’
Speciale kabeltje heb ik helaas niet bij me...
Is er een manier om terug te gaan naar fabrieksinstellingen zonder via het menu te gaan?
Reputatie 7
Badge +28
Dan vermoed ik dat het aan de HDMI-kabel ligt. Er zijn verschillende soorten HDMI-kabels en niet alle soorten werken even goed. En je kunt ook een scart-kabel proberen. Een scart-kabel overruled de resolutie, waardoor jouw TV eerder zal werken. Je hebt dan niet een echt HD-beeld.

Zelf heb ik hier in de hobbykamer ook een HD-ready TV die op "Digitenne" is aangesloten via een scart-kabel.
Reputatie 7
Badge +28
Is er een manier om terug te gaan naar fabrieksinstellingen zonder via het menu te gaan?

Nee, niet dat ik weet.
Net even een andere HDMI geprobeerd maar dat werkte helaas ook niet...
Ik neem de volgende keer het verloopstuk mee om Scart te proberen.
Blijft vreemd dat ik wel beeld krijg bij het het opstarten: het Digitenne logo...
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat is wel vreemd. Het ligt ook niet aan jouw Rebox, want die werkt thuis wel gewoon.
Nu maar hopen dat de scart-kabel de oplossing gaat geven.
Kan nog kijken of iemand in de buurt een full HD tv heeft en ‘m dan terugzetten op HD (ready) en kijken of dat werkt.
In ieder geval bedankt Noordzee!
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan!
Hallo!
Kastje geeft inderdaad 8888 weer.
Hij staat wel op de juiste source/input omdat ik eerst wel het Digitenne logo zie maar daarna niets.
TV geeft vervolgens als melding ‘Niet ondersteund.’

Had je de HDMI output handmatig op 1080p50 gezet? Die output kun je beter op automatisch laten staan. Dan past ie vanzelf aan aan de tv; een Full HD tv of een HDready.

Met HDready kan nog wat anders aan de hand zijn: Die kan zo oud zijn dat ie alleen de toenmalige HDMI 1.0 , 1.1 of hooguit 1.2 aankan.
De output van de ontvanger is, eenmaal opgestart, de HDMI 2.0 norm. Met oudere tv's ga je dan gewoon géén beeld krijgen. Dan is de énige optie: een nieuw tv-tje.
Het Digitennelogo komt nog in HDMI 1.2 norm vlgs mij. Maar daarna moet je tv dus wel HDMI 2.0 (of hoger) ondersteunen.

Ik houd het op: verouderde HDMI norm van de televisie.
Reputatie 7
Badge +28
Peter,

Een nieuwe TV vind ik wat voorbarig. De kans is groot dat hij met een scart wel ontvangst gaat krijgen.




Zelf heb ik hier in de hobbykamer ook een HD-ready TV die op "Digitenne" is aangesloten via een scart-kabel.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Bassie_K, Wat fijn om te lezen dat je al zoveel tips hebt gekregen. Hopelijk gaat het goed met een SCART aansluiting i.p.v. HDMI. Eventueel kan ik een scart aansluiting opsturen naar je vakantie adres. Daarvoor heb ik je klantnummer en adres van je vakantiehuis nodig. Deze gegevens kun je achterlaten in je forumprofiel.
Reputatie 7
Badge +28
@Bassie_K

Heb je nu op dit moment behoefte aan een scart-kabel?

Of neem je die kabel de volgende keer zelf mee naar het vakantiehuisje?
Hallo allen,

Dank voor het meedenken allemaal; heel fijn!

Het is me inmiddels gelukt en daar heb ik geen nieuwe tv gelukkig voor nodig!

Ik heb het kastje meegenomen naar een buurman met een FullHD tv en daar heb ik 'm op de laagste resolutie (576p geloof ik) gezet en toen weer meegenomen.
En toen deed ie het gelukkig! Heb de resolutie toen weer opgeschaald totdat ik geen beeld meer kreeg en toen teruggezet op de laatste die ik gekozen had (1080i dacht ik).

Nogmaals dank!

Groeten!
Bassie_K schreef: Ik zie bij het opstarten het Digitenne logo en daarna niets meer (kan dus ook niet naar het menu).

Toch nieuwsgierig geworden door dit maar eens even gecheckt waarop dat dan uitgestuurd wordt en dat blijkt dus altijd 720p te zijn, ongeacht waar de ontvanger op ingesteld staat. Getest met 1080p50 en 576p.

Je hebt kennelijk een HDready TV. Die liep dus vast bij de 1080p50 instelling.

Bij een HDready televisie adviseer ik 720p. Je hebt dan gewoon meer beeldinfo. Want je scherm is 1380 X 720.
Komt het 1080i binnen dan zijn dat nog te veel beeldlijnen. De tv moet dat dan omrekenen naar 540i. En dát weer opkrikken naar 720 beeldlijnen.
Dan kan je beter meteen 720 beeldlijnen naar die tv sturen.
1080i is wel de hoogste norm die een HDready nog ondersteunt.

Overigens: waarom zet je het niet op automatisch? Dan werkt het optimaal ongeacht welke tv er op zit. En heb je dat 'gedoe' helemaal niet.
Reputatie 7
Badge +19
@Bassie_K, Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. Als ik het goed begrijp van PeterG, kun je dit nog makkelijker instellen. Hopelijk helpt dit advies en loop je helemaal niet meer tegen problemen aan.
Reputatie 7
Badge +19
@Bassie_K, We hebben niets meer van je gehoord. Mocht je later nog vragen hebben, dan horen we het graag.

Reageer