Beantwoord

Digitenne ineens slechte signaal kwaliteit

Ik maak al jaren gebruik van Digitenne op 2 tv's op de bovenverdieping, waarbij de ontvangst eigenlijk altijd goed was. Ik woon in Brunnsum, Zuid Limburg, en omdat we dus vlakbij de duitse grens wonen ontvang ik ook diverse duitse zenders die niet in het Digitenne pakket zitten. Een paar weken geleden ben ik overgestapt naar Glasvezel voor de hoofdaansluiting, waarbij ik ook voor 1 tv een nieuwe insteekmodule en voor 1 tv een nieuwe gewone ontvanger heb gekregen. Nu is het zo dat ik op de tv met de insteekmodule ineens beroerd beeld heb (blokjes), waarbij ik niet met zekerheid kan zeggen dat de verslechtering in beeld meteen na installatie van de nieuwe insteekmodule was, of iets later. Op de tv met de normale ontvanger is het beeld prima, dus licht het voor hand dat het aan de nieuwe insteekmodule licht. Daarom de oude module weer geinstalleerd, incl. De oude kabels en antenne, echter nog steeds slecht beeld. Ook het verplaatsen en draaien van de antenne brengt geen beter beeld. Vervolgens heb ik toch maar een nieuwe antenne met versterker aangeschaft (One For All SV 9395), het beeld blijft slecht. Als ik in het tv menu (LG) handmatige zenderafstemming opvraag dan zie ik de waarde voor de signaalsterkte en signaalkwaliteit, de sterkte met de nieuwe antenne is 100%, maar de kwaliteit valt steeds terug van ongeveer 80 naar 20% of lager waarbij het beeld dan ook slecht wordt. Conclusie zou dan nog kunnen zijn dat het aan de tv ligt, echter als ik een duitse zender opvraag die niet in het digitenne pakket zit (en uitgezonden wordt via een andere zendmast?) dan is ook de signaalkwaliteit 100% en is het beeld perfect! Waar kan ik de oorzaak nog zoeken? Ligt het toch aan de zendmast, hoewel er geen bekende storingen gemeld worden?

M.v.g. Marcel Pelzers
icon

Beste antwoord door MarcelP 16 maart 2015, 17:14

Erik, privébericht is verstuurd!
Overigens was gisteravond het beeld ineens weer helemaal goed! mogelijk is er toch iets in mijn omgeving geweest dat het signaal verstoord heeft? Ik ga in elk geval toch doorzetten en de tv's boven ook voorzien van interactieve tv ontvangers. Ik zal me melden bij de klantenservice als ik alle bedrading klaar heb....

Bedankt voor de hulp, groeten Marcel

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
En als je die losse ontvanger eens probeert op die tv met die insteekmodule? Als je op dezelfde plek, met dezelfde antenne-richting, met dezelfde tv, dan wél goed beeld hebt is er een probleem met de ontvanger in de tv en zul je contact op moeten nemen met LG (of voor die tv ook een losse ontvanger gebruiken...). Want die insteekmodule is niet de ontvanger, maar is alleen decodeerder i.c.m. de smartcard.

Aan de zendmast kan het niet liggen, daar zitten 10.000-en abonnees op inclusief je andere ontvanger. Dan zou daar overal slecht beeld moeten zijn.

Heb je al geprobeerd je tv terug te zetten naar fabrieksinstellingen en dan opnieuw zenders scannen?

Peter, bedankt voor je antwoord. Ik heb de tv inderdaad ook al eens teruggezet op de fabrieksinstellingen en de zenders opnieuw laten scannen, helaas zonder resultaat. De losse ontvanger aansluiten op die tv moet ik inderdaad nog maar eens proberen, maar het blijft dan toch vreemd dat ik de duitse zenders wel zonder problemen ontvang, of is dat te verklaren?

Groeten Marcel
Reputatie 7

MarcelP schreef:
 maar het blijft dan toch vreemd dat ik de duitse zenders wel zonder problemen ontvang, of is dat te verklaren?

Groeten Marcel

Nee. Voor mij ook even niet op dit moment...

Heb je overigens wel NPO 1, 2 en 3 en de regionale zender goed? Die zijn, net als de Duitse zenders, ongecodeerd.

Peter, NPO 1,2 en 3 zijn ook slecht. Verder valt nog op dat niet alle zenders even slecht zijn, zo is Discovery echt heel slecht en bijna niet meer naar te kijken...
Gisteravond was het beeld op de meeste zenders redelijk goed, op een aantal zenders na. De echt slechte zenders blijken alle zenders te zijn die worden uitgezonden via kanaal 51....
Reputatie 7
Badge +27
Hallo Marcel,

Welkom op het forum! Jammer te horen dat je Digitenne het opeens niet meer goed doet. Ik ben wel erg benieuwd om te zien of de test die Peter noemt, met de losse ontvanger op de TV, verbetering brengt.

Zo niet, ontvang ik graag postcode, huisnummer en naam contractant in privébericht, dan gaan we op onderzoek uit :)

Groet,

Erik

Gisteren eindelijk de tijd gehad om de losse digitenne ontvanger aan te sluiten op deze tv, de intvangst is daarmee wel goed. Het lijkt dus aan de ontvanger in de tv liggen, blijft alleen vreemd dat de duitse zenders wel perfect zijn....Ik heb deze tv in de slaapkamer aan de muur hangen, en alle kabels weggewerkt via de naastliggende kamer. Ik kan daarom niet heel simpel mijn insteekmodule vervangen door een normale ontvanger (heb bv niet eens genoeg ruimte achter de tv voor een scart kabel, en heb ook geen ruimte voor de ontvanger zelf). Omdat ik dus sowieso de nodige aanpassingen zal moeten gaan doen, denk ik dat ik ook maar meteen ga overstappen naar interactieve ontvangers voor boven. Eerst maar eens gaan uitzoeken of ik voor 2 ontvangers ook 2 kabels naar boven moet gaan trekken, of dat ik 1 kabel boven kan splitsen naar 2 aansluitingen (ik wil geen draadloze set)....

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Marcel,

Jammer dat het lijkt te liggen aan de ingebouwde ontvanger, dat is niet zo makkelijk te herstellen :(

Je geeft aan dan wel te willen overstappen naar interactieve TV voor boven. Dat lijkt me dan een goede oplossing.

Ik zie ook dat het kan, je hebt glasvezel dus je kunt maximaal zes ontvangers aansluiten als je zou willen :)

Je hoeft voor meerdere ontvangers boven maar één kabel te trekken. Als je aan die kabel boven dan een switch plugt (die ik je kan opsturen als je wilt) kun je daar dan weer de ontvangers op aansluiten.

Groet,

Erik

Reputatie 7

MarcelP schreef:
 (heb bv niet eens genoeg ruimte achter de tv voor een scart kabel, en heb ook geen ruimte voor de ontvanger zelf).

Met interactieve tv heb je sowieso losse ontvangers!! Verbonden middels HDMI, dat wel.

Hallo Erik,

Bedankt voor jouw antwoord. Zou perfect zijn als je mij daarvoor een switch zou kunnen opsturen. Dan kan ik alvast de bedrading in orde gaan maken...Als ik dat allemaal klaar heb, kan ik dan gewoon via de klantenservice de Digitenne ontvanger en insteekmodule omruilen voor 2 interactieve ontvangers? Moet ik voor de switch nog een PB sturen of heb je al mijn gegevens die je daarvoor nodig hebt?

Groeten Marcel
Hallo Peter,

Bedankt voor het meedenken! De interactieve ontvanger is gelukkig wel heel klein, mogelijk kan ik deze achter de tv wegmoffelen, iets wat met de, grotere, digitenne ontvanger zeker niet kan. Ook is de HDMI aansluiting mogelijk met een haakse stekker, iets wat met de scart aansluiting volgens mij ook niet mogelijk is. In het geval dat het toch niet past, zal ik de ontvanger ook op de naastgelegen kamer moeten plaatsen en dan via een infrarood-verlenger bedienen ( ik wil absoluut geen zichtbare kabels over de muur....)

Groeten Marcel
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Marcel,

Als je mij nog, in privébericht, een 06-nummer stuurt (voor de bevestiging), dan stuur ik de switch gelijk op. Als je de bekabeling dan klaar hebt, kun je inderdaad de klantenservice bellen, of je mag mij ook een berichtje sturen, dan maak ik het voor je in orde. Zet dan wel in het bericht, ter verificatie, even de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer erbij :)

Hartelijke groet,

Erik

Erik, privébericht is verstuurd!
Overigens was gisteravond het beeld ineens weer helemaal goed! mogelijk is er toch iets in mijn omgeving geweest dat het signaal verstoord heeft? Ik ga in elk geval toch doorzetten en de tv's boven ook voorzien van interactieve tv ontvangers. Ik zal me melden bij de klantenservice als ik alle bedrading klaar heb....

Reputatie 7
Badge +27
Goed om te horen dat het signaal zich hersteld heeft Marcel, ik hoop dat dit aanhoudt zolang je de Digitenne nog hebt :)

Ik heb de switch verstuurd, daar krijg je een bevestiging van per sms. Hij komt met de gewone post, dus zal er met een dag of twee wel zijn.

Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden :)

Groet,

Erik

Reageer