Vraag

Digitenne naar nieuw netwerk

  • 9 January 2019
  • 7 reacties
  • 282 keer bekeken

KPN Digitenne is cruciaal voor mensen in buitengebieden, waar internetverbinding uiterst traag is, oude en slecht onderhouden KPN-kabels en –centrales niet worden vervangen en waar [voorlopig] nog geen glasvezel wordt aangelegd. De wijze waarop KPN de overzetting naar een nieuw netwerk regelt voor haar klanten is in mijn optiek ernstig ondermaats.
Ik ben klant van Digitenne sinds medio 2007.
Destijds heb ik 2 KPN Digitenne decoders aangeschaft, maar krijg er slechts 1 voor terug, 2e kan alleen gehuurd worden voor 5,-/mnd extra.
Vervanging voor smartcard insteek-module is er niet.
Leveren geen decoders met opname-mogelijkheid.
Hebben gekozen voor smartcard-loze apparatuur, dus zelf aangeschafte decoders met opname-mogelijkheid die al wel geschikt zijn voor het nieuwe netwerk zijn nutteloos geworden.
Dit was onnodig, Canal Digitaal bv levert moderne, digitale diensten en werkt nog steeds met smartcards.
Uit contact met KPN over bovenstaande blijkt dat zij de flexibiliteit van een spoorbiels hanteren:
- weigeren 2e aangeschafte KPN Digitenne-decoder te vervangen zonder extra kosten,
- weigeren, gezien het bovenstaande, uit coulance een proefperiode met “alles in een” om
te zien of wellicht 1 tv met zo’n pakket met opname-/terugkijk-mogelijkheid kan werken
voor klanten in het buitengebied met een trage internetverbinding
- en gaan ondanks “slikken of stikken”-beleid toch de prijs van deze dienst verhogen.
Dit alles betekent dat klanten in de buitengebieden er behoorlijk op achteruitgaan voor wat betreft televisie-mogelijkheden, en dat in deze moderne tijden!

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Kaartje.Mossel,

Duidelijk is dat je niet tevreden bent. Ik snap jou wel, niet alle veranderingen pakken goed uit voor jou.

Er is ook een andere kant van het verhaal. Wat betreft de insteekkaart, ik heb daar dit verhaal over geschreven: https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163

Het niet meer kunnen opnemen, is voor sommige klanten een gemis. En de verhoging van de abonnementsprijs met vijf euro is natuurlijk ook niet goed te praten. Het is wel het beleid van KPN, dat gaat echt niet veranderd worden.

Er is wel een mogelijke oplossing voor jouw problemen. Op jouw hoofd-TV neem je een betaald Digitenne-abonnement. Je kan dan op die TV blijven kijken naar alle zenders via Digitenne. Voor jouw tweede TV koop je een FTA DVB-T2 receiver met opnamemogelijkheden. Zo'n ontvanger is er al vanaf 60 euro. Je kan via zo'n ontvanger kijken en opnemen op NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. Je kan dan het tweede Digitenne-abonnement opzeggen.

Geen idee of dit misschien bij jou thuis toepasbaar is, maar het is een mogelijkheid.
Ik zit met haast het zelfde euvel.
Ik kan wel video afspelen,maar niet opnemen.
Wat ik ook probeer,kabel onder kabel boven in niets helpt
Ik zit ook in het buiten gebied en krijgen dit jaar glasvezel.
Dan zullen er wel weer andere problemen zijn
Reputatie 7
Badge +28
Gebruik je een ouderwetse video-recorder?
Ik herhaal hier nog even de tip van Peter:

Opnemen van de commerciële zenders kan straks alleen nog maar met een ouderwetse videorecorder of DVD/HDD-recorder. Voor beide geldt echter: fabrikanten bouwen die dingen niet meer dus moet je het in de tweedehands hoek zoeken.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, want opnemen interesseert mij helemaal niets.

Maar het lijkt mij dat je de video-recorder rechtstreeks moet aansluiten op jouw nieuwe Digitenne-ontvanger via een scartkabel. Dus niet via jouw TV. Heb je dat al geprobeerd?
Reputatie 7
Badge +28
@Mechie : Is het nog gelukt met het aansluiten van de scart-kabel tussen de Digitenne-ontvanger en de videorecorder ?
Dat kan ook niet,want er zitten 2 scart aansluitingen en 1 daarvan is voor de dvd speler. Maar dan zit er geen scartkabel meer aan de tv. Hoe krijg ik dan beeld?
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG : Weet jij raad met de aansluitingen van Mechie?
Scart van de tv ontvanger naar de videorecorder (scart in) en van de videorecorder v.a. de 2de scart (scart uit/ TV) naar de televisie. (al mijn recorders VHS en DVD/HDD hebben/hadden 2 scartaansluitingen. Eentje eigenlijk alleen ingang en de ander "TV" is in- en uitgang)
Voor opnemen dan de 'scart in' selecteren. Hoe? hangt van het apparaat af, zie de gebruiksaanwijzing.

DVD speler rechtstreeks met scart naar tv.

Hiervoor moet je tv natuurlijk wel 2 scart aansluitingen hebben (VHS rec. naar TV en DVD sp. naar TV).

TV kan daarnaast natuurlijk ook HDMI met de ontvanger aangesloten worden indien je een TV met HDMI hebt. Is aanbevolen omdat Digitenne HD gaat uitzenden.

Reageer