Beantwoord

Digitenne omruilen, niet meer gratis?

• 17 september 2018
  • 28 reacties
  • 12590 keer bekeken

Hallo ik begrijp dar het huidige decoder kastje van digitenne omgeruild moet worden voor een nieuwe nu heb ik deze gratis bij mijn alles in een instap abonnement maar die nieuwe gaat mij 5 euro in de maand kosten. Hoe kan Dit?
icon

Beste antwoord door Susan_ 18 september 2018, 15:22

Goedemiddag Benboy, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht.

Er zijn enkele wijzigingen gaande rondom Digitenne. Onlangs is er een nieuwe ontvanger aangekondigd, DVB-T2, waarmee ingespeeld wordt op de toekomst van Digitenne en HD zenders. Alle huidige ontvangers en insteekkaarten die gekocht zijn of op dit moment gehuurd worden, zullen worden omgeruild voor de nieuwe variant.

Het kan in jouw geval zo zijn dat je destijds de Digitenne ontvanger hebt gekocht. Huur je hem op dit moment en betaal je hier niks extra's voor kan het ook zijn dat je een ouder pakket hebt (bijvoorbeeld Alles-in-1 Instap) waarbij maar één ontvanger (HD tv-ontvanger) gratis is en waarbij je destijds het geluk hebt gehad dat je voor de 2e ontvanger (Digitenne) niks hoefde te betalen. Voor de nieuwe ontvanger moet je wel huur betalen bij een Alles-in-1 Instap abonnement. Je kan hem kosteloos huren bij een Internet en TV of Internet en TV 4K pakket (nieuwere pakketten) waarbij 2 tv-ontvangers (HD en/of Digitenne) bij inbegrepen zitten.

Je kan de ruiling uiteraard zo lang mogelijk rekken, voorlopig zijn de provincies Groningen en Drenthe aan de beurt.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag Benboy, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht.

Er zijn enkele wijzigingen gaande rondom Digitenne. Onlangs is er een nieuwe ontvanger aangekondigd, DVB-T2, waarmee ingespeeld wordt op de toekomst van Digitenne en HD zenders. Alle huidige ontvangers en insteekkaarten die gekocht zijn of op dit moment gehuurd worden, zullen worden omgeruild voor de nieuwe variant.

Het kan in jouw geval zo zijn dat je destijds de Digitenne ontvanger hebt gekocht. Huur je hem op dit moment en betaal je hier niks extra's voor kan het ook zijn dat je een ouder pakket hebt (bijvoorbeeld Alles-in-1 Instap) waarbij maar één ontvanger (HD tv-ontvanger) gratis is en waarbij je destijds het geluk hebt gehad dat je voor de 2e ontvanger (Digitenne) niks hoefde te betalen. Voor de nieuwe ontvanger moet je wel huur betalen bij een Alles-in-1 Instap abonnement. Je kan hem kosteloos huren bij een Internet en TV of Internet en TV 4K pakket (nieuwere pakketten) waarbij 2 tv-ontvangers (HD en/of Digitenne) bij inbegrepen zitten.

Je kan de ruiling uiteraard zo lang mogelijk rekken, voorlopig zijn de provincies Groningen en Drenthe aan de beurt.
Dit is jammer ik moet dus overstappen naar een duurder pakket om digitenne te behouden of 5 euro per maand meer betalen.
Ik bedank je voor je reactie maar ga toch even kijken naar een andere provider.

gr Benboy
Let op: WAARSCHUWING

Ik ben min of meer tegen dezelfde problemen aangelopen maar nog schrijnender:
tot medio 2014 had ik een digitenne abonnement waarbij ik 2 digitenne ontvangers huurde (!). Ik ben toen overgestapt naar een alles in 1 premium pakket. In de prijs van dit pakket zat destijds de huur van de digitenne ontvangers verdisconteerd.
Nu kreeg ik een paar weken geleden van KPN bericht dat ik mijn ontvangers moest gaan omruilen. Nergens werd enige melding gemaakt dat ik nadien € 5,- huur per ontvanger moet gaan betalen. Er staat wel ergens op de website vermeld (goed verstopt overigens) dat je € 5,- moet gaan betalen indien je vroeger de ontvangers gekocht hebt. Dit is in mijn geval niet aan de orde, ik heb tenslotte altijd gehuurd, de digitenne ontvangers staan keurig op de factuur vermeld, dus het vervangen van de ontvanger via de website geregeld.

Tot mijn grote verbazing wordt er vanaf datum ontvangst, per ontvanger, € 5,- per maand in rekening gebracht. Voor mij een onbegrijpelijk zaak. Ik ben benieuwd of meer mensen hier tegenaan lopen, dan kunnen we de diverse consumentenbelangenorganisaties hiervan op de hoogte stellen.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen Erik1234, bedankt voor je bericht.

Op het moment dat je de ontvangers destijds huurde heb je of veel geluk gehad dat je er niet al voor hoefde te betalen (bij een Alles-in-1 Instap pakket krijg je 1 tv-ontvanger inclusief, voor een 2e en/of 3e betaalde je voorheen € 4,00 en nu € 5,00 huur. Bij Alles-in-1 Standaard zijn dit 2 tv-ontvangers. Ik kijk graag voor je wat er precies bij jou de situatie was, om te kijken of alles wel goed gaat. Indien je dat wil, ontvang ik graag je postcode + huisnummer, naam en klantnummer. Dit kan je toevoegen aan jouw Forum profiel en is alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators!
Reputatie 7
Badge +19
Ik heb geen reactie meer gehad helaas. Ik ga er vanuit dat er geen vragen meer over zijn!
Wij hebben eenzelfde ervaring. Het bevreemd ons zéér dat KPN éénzijdig een bestaand contract open breekt en extra kosten gaat berekenen. Tot op heden - naast KPN Compleet (TV, Internet en mobiel) - hebben we 2 Digitenne-ontvangers die voor €0,00 op het abonnement staan (géén koop dus). Daar zouden we nu totaal €10,= p.m. voor moeten gaan betalen. Wij begrijpen de wijzigingen die gedaan worden, maar niet dat wij nu opeens moeten gaan betalen. Ook wij zijn benieuwd wat de klanten en de consumentenorganisaties daarvan vinden. Op social media loopt de discussie inmiddels. Maar eens kijken of dit trending topic wordt en op zoek naar alternatieve aanbieders.
Ik stuit tegen hetzelfde probleem aan. Wij, mijn partner en ik hadden eerst 2 digitenne abonnementen. Ik had er 1 voor de camping en zij voor thuis. Na samenwonen en alles in één aangeschaft 1 digitenne abonnement opgezegd en 1 behouden voor op de slaapkamers van haar zoon en voor de camping. Dit is gratis bij alles in 1. Wel staan er maandelijks, weliswaar gratis, 2 digitenne huurontvangers op de factuur. Nu met omschakelen, wordt er gezegd dat ik eigen ontvangers heb en €5,- per nieuwe ontvanger moet gaan betalen per maand. Het nieuwe systeem komt er omdat KPN de frequentie waar nu de huidige digitenne op uitgezonden wordt, moet worden vrijgegeven voor mobiele telefonie. U en ik als consument hebben hier niet om gevraagd, maar worden hier nu wel de dupe van. Ik ben ook benieuwd op reaktie van KPN (die met digitenne een monopoly policy heeft) en consumentenorganisaties.
M.vr.gr. een zwaar in KPN teleurgestelde klant
Wij hebben eenzelfde ervaring. Het bevreemd ons zéér dat KPN éénzijdig een bestaand contract open breekt en extra kosten gaat berekenen. Tot op heden - naast KPN Compleet (TV, Internet en mobiel) - hebben we 2 Digitenne-ontvangers die voor €0,00 op het abonnement staan (géén koop dus). Daar zouden we nu totaal €10,= p.m. voor moeten gaan betalen. Wij begrijpen de wijzigingen die gedaan worden, maar niet dat wij nu opeens moeten gaan betalen. Ook wij zijn benieuwd wat de klanten en de consumentenorganisaties daarvan vinden. Op social media loopt de discussie inmiddels. Maar eens kijken of dit trending topic wordt en op zoek naar alternatieve aanbieders.

Hier precies hetzelfde. 2 HD ontvangers en 3 Digitenne ontvangers. Alles in 1 pakket.
En dan komen ze met een reactie ..u hebt indertijd geluk gehad.
Belachelijk . Ook gebeld maar kreeg als reactie informeer bij kpn facturatie. Misschien dat die er nog iets mee kunnen.
Allemaal zeer vaag en slecht.
Gr. P. Uit Rossum
Reputatie 7
Badge +11
@J.v.K. @Emilekkkk @PetraOudeLashof

Ik begrijp jullie onvrede. Ik kan dat ook niet wegnemen, want iets wat ineens extra geld gaat kosten is nou eenmaal geen mooi verhaal.

Er is ook een andere kant van het verhaal. Die kastjes van 10 jaar geleden zijn niet meer van deze tijd. Ze zijn eigenlijk afgeschreven, de beeldkwaliteit van het signaal is slecht, veel slechter dan jullie in de huiskamer gewend zijn. Bovendien verkoopt KPN al zo'n tien jaar lang al geen ontvangers meer. Nieuwe klanten hebben al die jaren al moeten huren. Je kan het ook zo zien dat jullie jarenlang minder hebt betaald voor Digitenne, na een eenmalige investering.

Er zijn nu twee mogelijkheden. In beide gevallen kunnen jullie de huidige antenne houden.

Mogelijkheid 1 is dat je voor 5 euro per maand van KPN een extra ontvanger gaat huren, waarmee je naar alle zenders kan kijken. Als je dat voor 1 extra ontvanger doet, zijn de kosten te overzien. Toch? En het voordeel wordt een veel betere beeldkwaliteit dan je nu hebt.

Mogelijkheid 2 is wat ik zelf heb gekozen. Voor minder dan 30 Euro heb ik een FTA DVB-T2 receiver gekocht. Hiermee kan ik kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. Als dat voldoende is voor één van de extra TV's, is dat een prima optie.

Jullie kunnen natuurlijk ook voor beide oplossingen kiezen, aangezien jullie nu meerdere ontvangers in gebruik hebben.
Goedemorgen,

Ook ik mag opeens net als heel veel andere klanten 10 euro per maand meer betalen. Omdat andere providers geen vergelijkbaar alternatief bieden ben Ik onder protest maar overstag gegaan en heb eind december 2 nieuwe ontvangers besteld. Die liggen nog steeds ongebruikt in de kast omdat het signaal nog steeds werkt. Ik heb heel veel mails gehad waarin werd aangekondigd dat het mijn laatste kans zou zijn en dat 22 januari het beeld op zwart zou gaan. KPN hier word ik niet blij van. Ik wil dus ook pas gaan betalen voor de ontvangers als ik er gebruik van maak. Ik woon in Zutphen. Graag een reactie.
@J.v.K. @Emilekkkk @PetraOudeLashof

Ik begrijp jullie onvrede. Ik kan dat ook niet wegnemen, want iets wat ineens extra geld gaat kosten is nou eenmaal geen mooi verhaal.

Er is ook een andere kant van het verhaal. Die kastjes van 10 jaar geleden zijn niet meer van deze tijd. Ze zijn eigenlijk afgeschreven, de beeldkwaliteit van het signaal is slecht, veel slechter dan jullie in de huiskamer gewend zijn. Bovendien verkoopt KPN al zo'n tien jaar lang al geen ontvangers meer. Nieuwe klanten hebben al die jaren al moeten huren. Je kan het ook zo zien dat jullie jarenlang minder hebt betaald voor Digitenne, na een eenmalige investering.

Er zijn nu twee mogelijkheden. In beide gevallen kunnen jullie de huidige antenne houden.

Mogelijkheid 1 is dat je voor 5 euro per maand van KPN een extra ontvanger gaat huren, waarmee je naar alle zenders kan kijken. Als je dat voor 1 extra ontvanger doet, zijn de kosten te overzien. Toch? En het voordeel wordt een veel betere beeldkwaliteit dan je nu hebt.

Mogelijkheid 2 is wat ik zelf heb gekozen. Voor minder dan 30 Euro heb ik een FTA DVB-T2 receiver gekocht. Hiermee kan ik kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. Als dat voldoende is voor één van de extra TV's, is dat een prima optie.

Jullie kunnen natuurlijk ook voor beide oplossingen kiezen, aangezien jullie nu meerdere ontvangers in gebruik hebben.

Heb intussen ook nog een nieuwe buitenantenne moeten kopen, want de ontvangst van de oude was niet Meer voldoende. Kan mijn inwonende schoonmoeder van bijna 90 niet zonder beeld laten zitten torch?
Reputatie 7
Badge +11
@MarjolijnBruggeman Ik verwacht dat @Susan_ wel op jouw bericht gaat reageren.

@PetraOudeLashof : Fijn dat jouw moeder nu weer goed beeld heeft! Mogelijk gaat @Susan_ ook naar jou toe nog reageren. Soms wordt namelijk een buitenantenne door KPN vergoed.
Reputatie 7
Badge +19
@MarjolijnBruggeman, ik begrijp je reactie heel goed. Echter is het de bedoeling van die ruiling, dat je de ontvanger direct in gebruik kan nemen. Het signaal werkt nog, maar wordt op een gegeven moment omgezet. Vanaf dat moment zijn de oudere ontvangers niet meer te gebruiken. Het is dus niet zo, dat je de nieuwe nu nog niet kan gebruiken! Dat is ook een van de redenen dat ik helaas niet aan je vraag kan voldoen, wat betreft de kosten. Je kan de nieuwe ontvangers direct in gebruik nemen, en vanaf een bepaalde datum wordt het signaal omgezet zodat de functionaliteit HD kijken gebruikt kan worden!

@PetraOudeLashof, je had inderdaad ook even contact kunnen opnemen met ons om een nieuwe antenne opgestuurd te krijgen! Heb je de antenne via KPN gekocht? Dan ontvang ik graag een foto van de betaling (bewijs via KPN gekocht). Deze kan je hier plaatsen, zónder alle persoonlijke gegevens uiteraard.
@MarjolijnBruggeman, ik begrijp je reactie heel goed. Echter is het de bedoeling van die ruiling, dat je de ontvanger direct in gebruik kan nemen. Het signaal werkt nog, maar wordt op een gegeven moment omgezet. Vanaf dat moment zijn de oudere ontvangers niet meer te gebruiken. Het is dus niet zo, dat je de nieuwe nu nog niet kan gebruiken! Dat is ook een van de redenen dat ik helaas niet aan je vraag kan voldoen, wat betreft de kosten. Je kan de nieuwe ontvangers direct in gebruik nemen, en vanaf een bepaalde datum wordt het signaal omgezet zodat de functionaliteit HD kijken gebruikt kan worden!

@PetraOudeLashof, je had inderdaad ook even contact kunnen opnemen met ons om een nieuwe antenne opgestuurd te krijgen! Heb je de antenne via KPN gekocht? Dan ontvang ik graag een foto van de betaling (bewijs via KPN gekocht). Deze kan je hier plaatsen, zónder alle persoonlijke gegevens uiteraard.

Ik weet niet hoe ik dat moet doen
Heb wel een factuur, maar krijg hem hier niet geplaatst
Gr. Petra
Reputatie 7
Badge +11
Gewoon een foto maken van de factuur, de foto opslaan op je computer en daarna het icoontje "fototoestel" gebruiken. Dat staat onderin het vakje "Reageer" als je een reactie plaatst.
Hallo Susan
Ik snap uiteraard wel dat ik het nieuwe kastje direct ksn gebruiken. Ik ben niet achterlijk. Maar ik wil dit helemaal niet. Dus waarom zou ik dan voordat het echt nodig is, meer gaan betalen. Ik was altijd heel tervreden over de KPN maar op het moment dat ik een andere provider kan vinden die dit aanbiedt benbik weg. Heel jammer dat er totaal geen coulance is. Wij hebben jaren in het buitengebied gewoond en kregen veel aanbiedingen om naar kpn compleet over te stappen wat helemaal niet mogelijk was. Prijsverhogingen van digitenne werden gekoppeld aan het feit dat veel mensen overstapten naar KPN compleet. Nu hebben we KPN compleet en dan bedenken jullie weer eiets st anders.
Hierbij de factuur van de extra buitenantenne.

Reputatie 7
Badge +19
@PetraOudeLashof, dankjewel dat zocht ik inderdaad 😉 Ik zal de kosten hiervoor vergoeden op de factuur van maart!

@MarjolijnBruggeman, dat suggereer ik ook helemaal niet! Ik probeer alleen uit te leggen wat de situatie is, en dat hier helaas geen persoonlijke oplossing voor is. Ik kan de facturatie van de nieuwe ontvangers niet stopzetten, omdat je ze wel in huis hebt. Wat is de reden dat je ze nog niet wil gaan gebruiken? Is dit enkel het signaal, wat bij beide ontvangers werkt. Of schuilt hier nog een andere reden achter?
@PetraOudeLashof, dankjewel dat zocht ik inderdaad 😉 Ik zal de kosten hiervoor vergoeden op de factuur van maart.

Heel erg fijn, dankjewel Susan. Ook namens mijn schoonmoeder. Netjes opgelost.
Gr. Petra
De reden dat ik ze nog niet gebruik is het feit dat het signaal nog gewoon werkt. Ik vind jullie informatie misleidend. Ik voel me nogal onder druk gezet. Ruil zo snel mogelijk om want anders gaat je beeld op zwart.
Reputatie 7
Badge +19
@MarjolijnBruggeman, duidelijk. De communicatie had dus even wat anders gemoeten, daar ben ik het in dit geval mee eens! We willen niemand onder druk zetten, dat is niet de intentie. We willen wel graag dat iedereen voorzien is, op het moment dat het signaal overgaat. Dat is nu inmiddels ook zo in regio 2. Ik heb verder geen gegevens van je, om te controleren of je hieronder valt. Dat kan een reden zijn geweest vanuit KPN om die brief of mail te versturen.
Ik woon in Zutphen
Reputatie 7
Badge +19
Zutphen ligt in regio 2, in dit topic is aangegeven dat regio 2 inmiddels geleidelijk over is gegaan naar de nieuwe omgeving. Dat is de reden geweest dat we de communicatie hebben opgehoogd, en je dit als druk ervaren hebt.
We hadden Digitenne tot tevredenheid, er was trouwes geen andere mogelijkheid: langzaam internet laat geen TV toe.
Na abonneren op Digitenne gelijk 2 extra ontvangers gekocht á €55.-- of daaromtrent, incl. de smartcards.
Het abonnement kostte €7,50 dat werd in de jaren veel duurder 12,50 en €15,50 en dat in ong. 7 jaar. Meer dan een verdubbeling.
De twee gekochte ontvangers zijn nu allang afbetaald: 55 : 5= dus in 11 maanden! en is per maand te verwaarlozen en staat in schril contrast met de 5 euro die we nu moeten betalen per maand.
Nu hebben we weer een nieuw abonnement en we betalen nu 2x 5 euro per maand extra.
Dat is een flinke prijsverhoging!! nog afgezien van het steeds duurder abonnement. TV kost nu dus 25,50 euro.
Ik geef toe, dat die oude ontvangers wel eens stuk gingen, maar die heb ik altijd kunnen repareren (altijd hetzelfde probleem). Verder kon in de kringloopwinkel een ontvanger worden gekocht voor een klein prijsje.
Wat de levensduur van de nieuwe ontvangers wordt zal de jaren wel leren...
Opmerkingen heb ik wel! Ik kijk veel naar 888 voor ondertiteling met teletekst. 888 Intoetsen gaat niet gladjes: 888 wordt vaak eerst 488 o.i.d. en soms is het beeld veel donkerder.
In "gids" is de beschrijving van het programma met zeer kleine lettertjes weergegeven en moet je dichter naar het scherm. dank zij hogere resolutie wel te ontcijferen.
Ik heb verder niet gevraagd om een betere resolutie, was voor mij al goed genoeg, Feitelijk is dat ons door de strot geduwd met een hogere prijs.
Gelukkig krijgen we dit jaar glasvezel met snel internet en tv met vééél meer zenders. KPN doet in onze buurt niet mee. Fa. Reggefiber (van KPN) heeft glasvezel bij ons een paar jaar geleden afgeblazen, ondanks de aanmelding van 95% (Buitengebied)
Ook wij niet blij met de verhoging van 10 euro per maand, 2 extra.
Wij zijn hiervan afhankelijk. Geen kabel buitengebied. Goed dat er een aantal kinderen uit huis zijn en digitenne''s hebben weggedaan.

Reageer