Beantwoord

Digitenne ontvangen

  • 3 July 2019
  • 10 reacties
  • 203 keer bekeken

Ik ben op camping in het grens gebied van Duitsland en Nederland bij Nieuwe Schoonebeek.
Heb er digitenne dat voor Ned 1 enz prima werkt, 100% ontvangst. Alleen de frequentie band met Belgie en Eurosport is slecht. Als ik de antenne aanpas is het weer goed, maar dan doet RTL 4 frequentie band het niet. Zeer irritant. Het was nooit zo, maar nu sinds de aanpassing wel. Signaal niet sterk genoeg. Beide heb ik nooit op 100 %. Wat is hier aan te doen.
icon

Beste antwoord door Noordzee 3 July 2019, 20:15

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28
In Zuid-Oost Drenthe is het behelpen met de ontvangst. Vermoedelijk ontvang jij de NPO-zenders via een zendmast uit Twente.

Wil je het volgende eens proberen?

  1. Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Geef daarna een opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
Het voordeel daarvan is dat je dan elke afzonderlijke zender van de sterkste zendmast pakt.

Ik ben benieuwd of dit gaat helpen!
Reputatie 7
Badge +28
@AbAalberts

Heb je al wat geprobeerd?

Nu ik thuis ben, heb ik tijd voor het geven van een verdere toelichting.

De zogenaamde RTS3 mux met o.a. Eurosport, Veronica en de Vlaamse zenders wordt vanuit Smilde uitgezonden met slechts 29 kW. De andere 4 muxen worden met 40 kW uitgezonden en dat is al veel te weinig voor een goede ontvangst in Z-O Drenthe.

Ik vermoed dat jij in Nieuw Schoonebeek en de hele regio daar (zoals Nieuw-Amsterdam, Nieuw-Dordrecht en Nieuw-Weerdinge) wel is meer kans hebt op ontvangst vanuit de zendmast van Hengelo.

Maar door de keuze uitgebreid zenders zoeken ga je meer kans hebben op ontvangst. Probeer die keuze met verschillende standen van jouw antenne. Dus de antenne wat bijdraaien, net zolang tot het perfect is.
Reputatie 7
Badge +28
@AbAalberts

Hoe is de ontvangst nu in Nieuw Schoonebeek?
Nog niet veel beter, zit hem vast in de te lage uitzending tov b. v ned 1. Heb 48% ontvangst, maar valt steeds naar nul omdat het aan de grens is wat 29mhz aan kan. Ned en Duitse zenders 100%. Als men het vermogen iets opschroeft is het vast beter.
Reputatie 7
Badge +28
Ik vind het al heel knap dat je de andere Nederlandse zenders wel kunt ontvangen.

De reden dat je de genoemde zenders (van RTS3) niet goed kunt ontvangen, is het lagere zendvermogen wat voor die zenders wordt gebruikt.

Alleen als je een hele goede antenne b.v. een Yagi op grote hoogte plaatst, heb je kans op ontvangst via de zendmast van Smilde.

Het is mij niet bekend waarom de RTS3-zenders met verminderd vermogen worden uitgezonden vanaf Smilde. Mijn aanname is dat dit gedaan wordt om storingen in Duitsland te voorkomen. Duidelijk is dat de Nederlandse TV-kijker in Z-O Drenthe hier de dupe van is.
Reputatie 7
Badge +28
@AbAalberts

Je kunt overwegen om er een FTA-ontvanger bij te kopen. Daarmee kan je ook op jouw camping kijken naar NPO 1/2/3, wat regionale zenders en de Duitse zenders. Je zal zien dat de ontvangst met zo'n ontvanger veel beter gaat.

Ik adviseer jou deze ontvanger:
https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0

Die ontvanger heb ik hier thuis ook naar tevreden draaien.
De ontvangst van de betaal-TV-zenders gaan op die camping geen groot succes worden. Mogelijk wel op andere campings waar je wellicht ook wel eens komt.
Het gaat me om de Belgisch zenders en Eurosport. Die gaan niet goed, de rest is 100%. Zie ik met jou voorstel die slechte zenders wel.
Reputatie 7
Badge +28
Nee, dat kan alleen met ontvangers van KPN.
Reputatie 7
Badge +28
Signaal niet sterk genoeg. Beide heb ik nooit op 100 %. Wat is hier aan te doen.

De ontvangers van KPN zijn in een groot gedeelte van het land te gebruiken.
Maar niet in Z-O Drenthe, Z-W Zeeland, Zuid-Friesland, de kop van Overijssel en het N-O van de Achterhoek.

Zolang er geen extra zendmasten geplaatst worden, is hier niets aan te doen.
Reputatie 7
Badge +28
Zuid-Oost Drenthe is inderdaad een probleemgebied wat Digitenne ontvangst betreft. Dit (externe) overzicht maakt duidelijk waarom het signaal hier erg matig is: Kaart zendmasten. Een of twee masten erbij in Drenthe en Friesland zou wonderen doen. Nu de uitrol van DVB-T2 is afgerond ga ik eens navraag doen of verdere uitbreiding in de planning zit.

Op dit moment is er geen goede oplossing in Zuid Oost Drenthe. We bieden in deze regio dan ook geen Digitenne aan (tenzij je daar woont en Digitenne wil gebruiken voor op vakantie). Ik heb daarom geen oplossing @AbAalberts. Ik heb Noordzee's reactie als beste antwoord gemarkeerd omdat dit de oorzaak goed uitlegt. Ik hoop dat dit gebied in de toekomst wordt aangepakt en dat er een landelijke dekking komt.

Reageer