Beantwoord

Digitenne ontvangst verbeteren

  • 9 August 2019
  • 65 reacties
  • 2000 keer bekeken

Reputatie 2
Wat is er toch aan de hand met Digitenne in Brielle. Was het al vóór 9 juli al zo, dat ontvangst met antenne binnen (voor het raam) al zeer matig was, alleen NPO1,2 en 3 en RTV rijnmond,(wat ik verweet aan de hoge isolatiewaarde van onze flat) na overgang naar full HD is er helemaal geen ontvangst (melding "geen digitenne signaal")
Al eerder contact gezocht met KPN, die me een antenne V5 stuurde. (ik had een V4)
Dat maakte dus niets uit, geen ontvangst binnen.
Antenne buiten het raam houden geeft 100% signaal bij mooi weer, zodra flinke bewolking en/of regen, variëert het signaal van 0 tot _+ 80 %, zonder er wat aan te doen!!! Bovendien alleen maar signaal, wanneer je de antenne (V4 of V5, maakt niet uit) vanuit verticaal circa 60 graden schuin zet.
Bovendien, de antenne kan alleen buiten staan met het raam open, wat nu met het mooie weer wel kan, maar met regen of kou..... Vastmaken kan niet i.v.m. screens voor de ramen en dit is een huurflat!
Wie weet een oplossing, of moet ik een derde digitale interactieve ontvanger met een derde draadloze aansluiting (DVS200) aanschaffen met bijkomende kosten???? De digitenne staat in de logeerkamer/PC kamer, terwijl in huiskamer en slaapkamer al een interactieve ontvanger staan.
Heb die TV graag aan, als ik achter de PC zit. Vraag me gelijk af, of een derde DVS200 wel zal werken....
icon

Beste antwoord door Noordzee 19 August 2019, 17:01

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Kun je nog een foto plaatsen?
Reputatie 2

Reputatie 7
Badge +28
Waarom niet de antenne aan de buitenkant van de zonwering geplaatst?

Want dan kan je de antenne beter draaien.
Reputatie 5
Badge +5
@Dirck Als oudere, niet helemaal digibeet, wat is een Chromecast? Bovendien bezitter van een mobiel in principe zonder internet, maar wel met wifi
@Frank J. N. ik ben @Dirck niet, maar een chromecast is een mediaspeler, ongeveer zo groot als een USB-stick. De chromecast wordt ingeplugd op een hdmi aansluiting van de TV. Via wifi kan vervolgens het beeld vanaf de KPN app of -website (of die van Ziggo, Netflix, Youtube etc.) naar de TV gestreamd worden.
Erg jammer dat het zelfs in deze opstelling nog steeds slecht ontvangst hebt 😞. Ik lees dat je het nog niet hebt opgegeven en hoop dat het met een nieuwe positie misschien nog wel gaat lukken. En anders is er nog die frequentiewissel op 3 september die voor verbetering kan zorgen.
Reputatie 2
@Noordzee
1. tijdens testen met volledig open raam bleek, dat binnen of buiten de screen niets uitmaakt. Getest zelfs met behulp van een leeg toiletrolletje en doosje, om de juiste hoogte te vinden, waarbij de ontvangst tussen 73 en 100% varieerde. Dit, omdat het heel wat uitmaakte, als ik de antenne of antennedraad in de hand had of niet. (in bepaalde richting antenne in de hand = ontvangst, antenne los = geen ontvangst en met de antenne in de hand kon ik het beeldscherm niet goed zien) Na installatie was de ontvangst meer dan redelijk te noemen, tot gisteren. Daarna regelmatig stotterend beeld/geluid en zwaar wapperende signaalsterkte.
2 na proefborinkje gezien, dat de steensoort erg hard is. Om nu te voorkomen, dat zichtbaar een stuk steen chipt toen maar besloten binnenwaarts te boren.
3 Ook binnenwaarts boren was niet makkelijk, immers uit het raam hangen met als tegenhouder de vensterbank, buitenwaarts boren zou dan nog moeilijker zijn geweest. Je kan natuurlijk niet recht voor het boorgat staan op deze hoogte.
4 @Erwin_ Een nieuwe positie zit er niet in, zie foto's, ik denk dat ik 3 september ga afwachten voor verdere actie. Anders moeten we (met KPN) nog maar eens overleggen over wat @Nadia meldde over een derde ITV ontvanger en hoe we dat doen.
Reputatie 7
Badge +28
Ok @Frank J. N. ,

Duidelijk verhaal. Nu inderdaad maar hopen dat de wijzigingen op 3 september de oplossing gaan geven.

Die dag dan weer opnieuw teruggaan naar de fabrieksinstellingen en uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 2
@Erwin_ @Nadia @Noordzee @VRM marine
Wie begrijpt het nog???
Gisteren (23/8) rond het journaal van 20.00 uur begon het heel vervelend te worden met de ontvangst.
Geluid afgezet, omdat ik nog wat PC-werk te doen had.
Rond 21.00 uur ontdekt, dat het beeld vast stond en later zelfs "geen digitenne signaal" als melding.
Vreemd genoeg wel 100% ontvangst op RTL4 en andere kanalen (niet alle kanalen geprobeerd)
Vandaag (24/8) boel aangezet, nog steeds geen ontvangst 1, 2, 3 en 22 (rijnmond).
Daarna maar het voorstel van @Noordzee uitgevoerd, met als resultaat 33 zenders maar geen 1, 2, 3 en 22.
Totdat ik ontdekte, dat NPO1 nu op 206 staat, NPO2 op 201 en NPO3 op 202. Rijnmond staat er niet in.
Signaalsterkte nog steeds belabberd. (wapperend van 0 tot 76%)
Daarna geprobeerd om de zenderlijst aan te passen, maar dat mislukt. Vraag om een pincode, terwijl ik geen pincode heb ingevoerd.
Wie weet er een oplossing
Reputatie 5
Badge +5
@Frank J. N. die pincode is waarschijnlijk 0000 (edit: of 1234). Zelf heb ik geen KPN decoder, maar een Xoro die ook naar een pincode vraagt voor het aanpassen van de zenderlijst.
Staat er wel een andere regionale zender in de lijst?
Reputatie 2
@P. Grigio ja, TV west en TV Utrecht
Reputatie 5
Badge +5
Dan wordt er signaal vanuit Den Haag ontvangen, niet van de zendmast in Rotterdam. Was dat de bedoeling?
Reputatie 7
Badge +28
Nee , dat is vast niet de bedoeling.

De oplossing is dan om handmatig te zoeken op RF-kanaal 21.
Reputatie 5
Badge +5
Uit de foto's van de antenne, gecombineerd met Google (-maps), is af te leiden dat die ook ongeveer richting Den Haag kijkt. Voor Rotterdam zou de antenne veel oostelijker gericht moeten staan. Punt is dan neem ik aan dat bij plaatsing meer haaks op de gevel je in de knel komt met het rolscherm.
Reputatie 7
Badge +28
@P. Grigio ja, TV west en TV Utrecht

Ik denk dat @P. Grigio het goed ziet. Vanuit jouw locatie zal TV Rijnmond niet bijzonder goed gaan werken. Tenminste niet continu met een acceptabel signaal.

Gelukkig kun je door de mast in de Regio Haaglanden nog wel een goed signaal van de NPO binnenharken.

Je kunt na het intoetsen van de pincode de volgorde van de zenderlijst veranderen. Maar dan kun je dit na 9 september 2019 weer opnieuw gaan doen, want dan is de grote wijziging.

Nog later (november? ) komt er een software-update en dan kan je zowel Omroep West , Utrecht, Rijnmond en Zeeland in je zenderlijst krijgen. Maar dat duurt dus nog wel even.
Reputatie 2
Hoi @P. Grigio @Noordzee @Erwin_ @Nadia
Teleurstelling heeft nu de overhand, na de 3 september veranderingen na uitgebreid zoeken wel NPO op 1, 2 en 3, maar 28 zenders (was 33) en geen 4 t/m 8. Regio zenders TVWest en TV Utrecht, geen Rijnmond. Bovendien, bij kijken naar ontvangst regiozender Rijnmond via zender zoeken, signal "geen digitenne". Moet nu zoeken naar materiaal om voorstel van @P. Grigio uit te proberen, maar als pensionado kom ik niet zo makkelijk meer aan benodigd materiaal dan tijdens mijn werkzame leven. Of weet KPN nog wat.
Uit de foto's van de antenne, gecombineerd met Google (-maps), is af te leiden dat die ook ongeveer richting Den Haag kijkt. Voor Rotterdam zou de antenne veel oostelijker gericht moeten staan. Punt is dan neem ik aan dat bij plaatsing meer haaks op de gevel je in de knel komt met het rolscherm.

.
Reputatie 7
Hey @Frank J. N., ik ben weer terug. Ik zie dat in de tussentijd veel goede hulp is aangereikt, top! Toch erg jammer dat het desondanks niet optimaal werkt. Je hebt er alles aan gedaan om Digitenne werkend te krijgen, met ondersteuning van de deskundigen op ons forum. Lijkt me nu toch verstandig om naar andere opties te kijken.

Een Chromecast op je tv installeren is een goed alternatief. Hiermee zend je vanaf de iTV app op je smartphone of tablet de stream naar je tv. Hierdoor heb je dus geen kabels of een extra tv-ontvanger (meer) nodig. Wanneer je de Chromecast op hetzelfde (WiFi)netwerk aansluit als de iTV app verbonden is, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast en tv-kijken. Super handig! Een Chromecast kun je onder andere in de apparatuurvoorthuis.kpn.com webshop bestellen.

Een andere optie, waar we het eerder over hebben gehad, is een extra iTV-ontvanger. Omdat je al twee andere ontvangers met een DVS hebt aangesloten raad ik je aan om de derde met kabel aan het modem te koppelen. Dat is misschien even werk, maar dan heb je wel het meest stabiele signaal. En dat is wel erg prettig, zoals je hebt gemerkt ;)

Mocht je een extra tv-ontvanger willen, geef een gil. Ik zorg ervoor dat 'ie dan zo snel mogelijk bij je komt. Ik ruil de Digitenne tuner dan kosteloos om voor de iTV-ontvanger. Hoor graag van je! 🙂
Reputatie 2
hoi @Nadia Blij met je bericht, vandaag is het weer hopeloos wegens minder goed weer met regenbuien.
Voordat ik ja zeg tegen je aanbod voor een iTV-ontvanger eerst nog wat vraagjes.
Met de kabel aansluiten, toevallig staat mijn PC op een LAN, die ik getrokken heb vanuit de meterkast via de reeds aangelegde leidingpijp, aangesloten op de Experia box..
Zou natuurlijk kunnen proberen of die lijn met de iTV werkt, maar dan moet ik nadenken over de PC.
En welke aansluiting ik moet gebruiken in de Experia box.
Een splitter op de LAN lijn zal wel niet werken, met PC en iTV aan, als die al bestaat.
Nieuwe lijn aanleggen kan ook, heb dan 12-13 meter kabel nodig. Die kan ik dan aansluiten in de LAN-doos die ik al heb, daar is nog plaats voor. Dan heb ik natuurlijk wel een goed aansluitschema nodig, bij mijn huidige LAN had ik de draadjes niet helemaal correct gestoken en voordat je daar dan achter komt.......
Heeft de iTV niet een wifi aansluiting?
Gaarne je reactie
Reputatie 5
Badge +5
Hoi @P. Grigio @Noordzee @Erwin_ @Nadia

Teleurstelling heeft nu de overhand, na de 3 september veranderingen na uitgebreid zoeken wel NPO op 1, 2 en 3, maar 28 zenders (was 33) en geen 4 t/m 8. Regio zenders TVWest en TV Utrecht, geen Rijnmond. Bovendien, bij kijken naar ontvangst regiozender Rijnmond via zender zoeken, signal "geen digitenne". Moet nu zoeken naar materiaal om voorstel van @P. Grigio uit te proberen, maar als pensionado kom ik niet zo makkelijk meer aan benodigd materiaal dan tijdens mijn werkzame leven. Of weet KPN nog wat.

De aanpassingen in frequenties van deze week zullen niet veel hebben veranderd. Het ontvangen signaal komt waarschijnlijk niet van de zenders in regio Rotterdam (waar de aanpassingen waren), maar uit regio Den Haag -om dit duidelijk te krijgen zou je per zender moeten kijken vanaf welk kanaal die wordt ontvangen. In regio Den Haag worden op 1 oktober frequenties aangepast. De RTL zenders gaan dan naar een gunstigere lagere frequentie.
Reputatie 7
Heeft de iTV niet een wifi aansluiting?
Nee, gelukkig niet. Tv-kijken vraagt om veel bandbreedte. Om in goede kwaliteit (HD/4K) en zonder haperingen (stabiel) tv te kijken bevelen we warm aan een kabel te gebruiken. DVS is een tussen oplossen, dan wordt het signaal via het elektranetwerk van de ene adapter naar de andere verzonden. De tv aansluiten op WiFi -dus echt draadloos- leveren we niet. Door de vele storingsbronnen die zich van nature in je woning bevinden is dat niet verstandig. Als ik het goed zie heb je een prachtig nieuwbouw appartement. Goed geïsoleerd en van allerlei comfort voorzien. Goed voor de energie rekening, maar voor WiFi is het funest. Isolatiemateriaal absorberen en weerkaatsen de frequentiegolven die draadloos internet van je modem naar een apparaat transporteren. Een kabel rechtstreeks verbinden van modem naar de tv kent geen obstakels, de snelheid vanaf het modem wordt zonder verlies en onderbrekingen doorgegeven aan de ontvanger.

Met de kabel aansluiten, toevallig staat mijn PC op een LAN, die ik getrokken heb vanuit de meterkast via de reeds aangelegde leidingpijp, aangesloten op de Experia box..
Zou natuurlijk kunnen proberen of die lijn met de iTV werkt, maar dan moet ik nadenken over de PC.

Dat werkt perfect!

En welke aansluiting ik moet gebruiken in de Experia box.
Een van de beschikbare ethernetpoorten achterop de Experiabox. Als voorbeeld:


Een splitter op de LAN lijn zal wel niet werken, met PC en iTV aan, als die al bestaat.
Die bestaat. We noemen het een switch. Je hebt voor het doorgeven van tv-signaal een switch nodig die igmp snooping ondersteunt. In onze webshop is de Netgear GS105E verkrijgbaar, deze is geschikt voor iTV 🙂
Reputatie 2
@Nadia Misschien overbodige vraag, maar zie het maar als oudere niet helemaal digibeet vraag.
Als ik de switch aan mijn LAN aansluit en van daaruit naar iTV én PC, kan het dan allebei tegelijk werken?
Als het antwoord JA is, dan mag je me de ITV opsturen en bestel ik de switch.
Reputatie 7
Hay @Frank J. N., ik ben heel blij dat je de juiste vragen stelt. Het antwoord op je vraag is JA! 🙂
Reputatie 2
@Nadia Misschien overbodige vraag, maar zie het maar als oudere niet helemaal digibeet vraag.
Als ik de switch aan mijn LAN aansluit en van daaruit naar iTV én PC, kan het dan allebei tegelijk werken?
Als het antwoord JA is, dan mag je me de ITV opsturen en bestel ik de switch.

@Nadia , zie mijn bovengenoemd antwoord.
Het mag natuurlijk ook, als je de iTV ontvanger opstuurt, dat de switch meegestuurd wordt, de betaling zie ik dan wel op mijn rekening bij KPN
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Sorry dat ik niet eerder gereageerd had, ik was even twee weken op vakantie.

Jammer dat Digitenne niet goed bij jou is gaan werken! Mocht je nog plezier willen hebben van de door jou geplaatste antenne?: Dan zou je kunnen overwegen om die antenne te gebruiken voor de ontvangst van de gratis zenders. (NPO en regionale zenders)

Voor een paar tientjes kun je een FTA-ontvanger aanschaffen waarmee de ontvangst veel beter werkt dan met de KPN-ontvanger. Lees meer hierover in dit topic: Gratis NPO kijken

Het zou mij niets verbazen dat je daarmee wel gewoon naar TV Rijnmond kunt kijken.
Reputatie 7
Goedenavond, @Frank J. N.Slecht nieuws. Ik zie dat je te weinig bandbreedte binnen krijgt voor een derde tv-ontvanger. Hier was ik even niet op bedacht, sorry! Gebruiken jullie thuis de drie tv's tegelijk? Als het antwoord nee is, dan blijft alleen de optie voor een Chromecast over. Je kunt dan vanaf je smartphone en/of tablet itv casten naar je tv. Is dat een optie?

Of de tip van Noordzee.
Reputatie 2
@Nadia Dat is inderdaad een erge teleurstelling, had me al een beetje rijk gerekend. Overigens snap ik je antwoord niet helemaal. Je vraagt of alle 3 TV's tegelijk aanstaan en als dat nee is, dan... Die begrijp ik niet. In principe alleen 2 TV's in bedrijf zou dan toch moeten kunnen??? Nog afgezien van het feit, dat ze bezig zijn met aanleg van glasvezel. Wanneer dat gerealiseerd wordt weet ik niet precies, had een brief ontvangen dat ze 10 september aan de deur zouden komen, maar die is teruggetrokken. De kabels liggen nog niet eens in de grond! Daarna zou de bandbreedte wel voldoende kunnen zijn, of vergis ik me daarin.
@Noordzee Hoi, hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Het weekeinde was de ontvangst weer abominabel, ook veroorzaakt door het slechte, regenachtige weer. Toch om de een of andere reden gaan kijken naar ontvangstkracht van TV Rijnmond, die tot mijn eigen verbazing redelijk krachtig was, Dus Rijnmond toegevoegd. Omdat vandaag dat signaal nog steeds goed bleek (76-100%) eigenwijs geweest en regio rijnmond opgehaald, zonder iets aan de antenne te hebben gedaan! 33 TV zenders en redelijk stabiel signaal. Zit nu tijdens typen van dit epistel op NPO 3 naar voetbal te kijken. Benieuwd of dat bij slechter weer dat zo blijft.

Reageer