Beantwoord

Digitenne ontvangst verbeteren

  • 9 August 2019
  • 65 reacties
  • 1999 keer bekeken

Reputatie 2
Wat is er toch aan de hand met Digitenne in Brielle. Was het al vóór 9 juli al zo, dat ontvangst met antenne binnen (voor het raam) al zeer matig was, alleen NPO1,2 en 3 en RTV rijnmond,(wat ik verweet aan de hoge isolatiewaarde van onze flat) na overgang naar full HD is er helemaal geen ontvangst (melding "geen digitenne signaal")
Al eerder contact gezocht met KPN, die me een antenne V5 stuurde. (ik had een V4)
Dat maakte dus niets uit, geen ontvangst binnen.
Antenne buiten het raam houden geeft 100% signaal bij mooi weer, zodra flinke bewolking en/of regen, variëert het signaal van 0 tot _+ 80 %, zonder er wat aan te doen!!! Bovendien alleen maar signaal, wanneer je de antenne (V4 of V5, maakt niet uit) vanuit verticaal circa 60 graden schuin zet.
Bovendien, de antenne kan alleen buiten staan met het raam open, wat nu met het mooie weer wel kan, maar met regen of kou..... Vastmaken kan niet i.v.m. screens voor de ramen en dit is een huurflat!
Wie weet een oplossing, of moet ik een derde digitale interactieve ontvanger met een derde draadloze aansluiting (DVS200) aanschaffen met bijkomende kosten???? De digitenne staat in de logeerkamer/PC kamer, terwijl in huiskamer en slaapkamer al een interactieve ontvanger staan.
Heb die TV graag aan, als ik achter de PC zit. Vraag me gelijk af, of een derde DVS200 wel zal werken....
icon

Beste antwoord door Noordzee 19 August 2019, 17:01

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Een laatste strohalm voor de digitenne ontvangst is nog de frequentie-aanpassing op 1 oktober.
De zenders uitgezonden vanuit regio Den Haag veranderen dan als volgt:
NPO van kanaal 52 naar 39,
RTL van 49 naar 32,
BBC, Fox e.a. van 57 naar 45.
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Ik begreep dat er in de afgelopen twee weken een storing is geweest in een Rotterdamse zendmast. Die storing is verholpen.

Dus de ontvangst zou nu beter moeten zijn.

En zoals @P. Grigio al schreef wordt de ontvangst dadelijk naar verwachting nog beter als de frequentiewijziging in de regio Den Haag wordt doorgevoerd.

En weer even later volg er een software-aanpassing die de ontvangst van meerdere regiozenders mogelijk maakt.

Ik adviseer jou dan ook om die aanpassingen nog even af te wachten.
Reputatie 2
@P. Grigio Dank je P. Zoals je uit mijn laatste bericht kunt lezen, zit ik inmiddels weer op de Waalhaven (Rijnmond) met momenteel signaalsterkte tussen 86 en 100%. NPO 3 voetbal staat op. Mogelijk ga ik jouw suggestie nog proberen uit te voeren, door het fabriceren van een uithouder, die op de bestaande gaatjes in de stenen moet komen en de houder met antenne naar buiten de screen moet brengen. Zodat ik eventueel toch verfijnd kan richten. Het vinden van geschikt materiaal daar is het nog niet van gekomen. Overigens, het verbaast me, dat sinds zondag het Rijnmond signaal zo constant is, alsof ze in de Waalhaven iets gevonden/veranderd hebben. Of zouden de windmolens tussen hier en daar stilstaan wegens gebrek aan wind?
Reputatie 2
@Noordzee Las je antwoord net, nadat ik @P. Grigio had geantwoord. Je beantwoordt dus de vraag, die ik stelde!!!
Reputatie 2
@VRM marine
@Frank J. N.


Ik begreep dat er in de afgelopen twee weken een storing is geweest in een Rotterdamse zendmast. Die storing is verholpen.

Dus de ontvangst zou nu beter moeten zijn.

En zoals @P. Grigio al schreef wordt de ontvangst dadelijk naar verwachting nog beter als de frequentiewijziging in de regio Den Haag wordt doorgevoerd.

En weer even later volg er een software-aanpassing die de ontvangst van meerdere regiozenders mogelijk maakt.

Ik adviseer jou dan ook om die aanpassingen nog even af te wachten.

Zou die eerste zin van @Noordzee ook jouw problemen kunnen oplossen?@Noordzee @P. Grigio Zouden ze in Waalhaven wakker geworden zijn n.a.v. een artikel in het AD Voorne Putten katern van 28 augustus over slechte ontvangst op bootjes??
Reputatie 7
Badge +28
Hier op het forum waren ook een paar andere meldingen.

En verder heb ik wel eens begrepen dat een storing in een zendmast ergens centraal zichtbaar zou moeten zijn.

Maar dan is de storing nog niet meteen opgelost.

Ik was zelf op vakantie, dus ik heb het niet zo gevolgd.

Maar wel fijn dat de ontvangst nu weer goed is. Maar dat mag ook wel met zo’n hoge zendmast in de haven.
Reputatie 5
Badge +5
@P. Grigio Dank je P. Zoals je uit mijn laatste bericht kunt lezen, zit ik inmiddels weer op de Waalhaven (Rijnmond) met momenteel signaalsterkte tussen 86 en 100%. NPO 3 voetbal staat op. Mogelijk ga ik jouw suggestie nog proberen uit te voeren, door het fabriceren van een uithouder, die op de bestaande gaatjes in de stenen moet komen en de houder met antenne naar buiten de screen moet brengen. Zodat ik eventueel toch verfijnd kan richten. Het vinden van geschikt materiaal daar is het nog niet van gekomen. Overigens, het verbaast me, dat sinds zondag het Rijnmond signaal zo constant is, alsof ze in de Waalhaven iets gevonden/veranderd hebben. Of zouden de windmolens tussen hier en daar stilstaan wegens gebrek aan wind?
Die laatste reactie had ik even gemist! ik zit ook tussendoor voetbal te kijken. In mijn reactie ging ik uit van de antenne in de huidige positie, en dat er alleen signaal vanuit Den Haag doorkwam. Dat er weer goede ontvangst is vanuit Rotterdam is inderdaad opvallend. Als het aanhoudt geeft dat weer meer mogelijkheden om digitenne te blijven gebruiken.

@Noordzee is het na de software-update mogelijk om zowel RTV West / Utrecht, als Rijnmond / Zeeland te bekijken?
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat wordt dan mogelijk. Op sommige locaties kun je dan zelfs zes regionale zenders in de zenderlijst terugvinden.
Reputatie 2
@Noordzee @P. Grigio @Nadia Jammer hoor. Vanochtend even snel iets op de PC regelen en dan gaat digitenne TV vanzelf ook aan.
geen digitenne signaal! En ja het was flink bewolkt. Toevallig wel ontvangst op CNN, daar een uurtje op laten staan. Toen wel ontvangst NPO1,2,3, en Rijnmond, maar weer niet vanaf stand 4 (RTL4) Uitgebreid zoeken, 28 zenders inclusief TVZeeland(?) maar nummers 4,5,6,7 en 8 niet.
Wat nu weer.....
Kijk vanmiddag nog wel eens, nu op karwei
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Ik verwacht dat het tot 1 oktober 2019 behelpen blijft met betrekking tot de de zenders 4 t/m 8.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt ook vanuit de Haagse regio uitgezonden via kanaal 32.

Even volhouden nog.
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Inmiddels is de wijziging in Den Haag geweest.
Probeer nog eens een nieuw opdracht zenders zoeken via uitgebreid zenders zoeken.

Hoe is de ontvangst nu?
Reputatie 2
@Noordzee @Nadia 2 oktober heb ik de uitgebreide zoekactie gedaan en voor het eerst had ik weer 33 zenders.
NPO1,2 en 3 vrijwel vast 100% ontvangst bij goed weer, helaas slecht weer = slechte ontvangst.
Was het eerder wel goed mogelijk ook op andere zenders af te stemmen, zodat ik zomaar europacup voetbal kon kijken, sinds de laatste update op bijvoorbeeld 7 (rtl7) en 9 (veronica) geen digitenne ontvangst, bijvoorbeeld discovery (16) beroerde ontvangst. Dus wel 33 zenders gevonden, alleen niet 33 zenders ontvangst. Nog steeds frustrerend dus. Nog geen tijd/gelegenheid gehad om toch iets met richting van de antenne te doen om meer richting antenne Waalhaven te krijgen. Misschien opbeurend, inmiddels is aangevangen met de aanleg van glasvezel in de straat.
Reputatie 7
@Frank J. N., jammer dat het nog niet helemaal optimaal is! Glasvezel is zeer zeker een goed verhaal. Hopelijk wordt je er snel op aangesloten, dan kun je ook een tweede tv-ontvanger nemen.
Reputatie 7
Badge +28
Wat is er toch aan de hand met Digitenne in Brielle. Was het al vóór 9 juli al zo, dat ontvangst met antenne binnen (voor het raam) al zeer matig was, alleen NPO1,2 en 3 en RTV rijnmond,(wat ik verweet aan de hoge isolatiewaarde van onze flat) na overgang naar full HD is er helemaal geen ontvangst (melding "geen digitenne signaal")

Ik vond onlangs een oud dekkingskaartje van Digitenne. Dit kaartje is door KPN in 2008 uitgegeven en heeft jarenlang op de website gestaan. Hierop kun je zien dat Brielle buiten het officiele ontvangstgebied van Digitenne valt. Alleen met een hele goede buitenantenne is ontvangst mogelijk.


Reputatie 5
Badge +5
Wat dan wel opvalt, is dat de postcodecheck op de Digitenne website voor de locatie van topicstarter als uitkomst geeft: Yes! Digitenne is ook hier beschikbaar.

Reageer