Beantwoord

Digitenne ontvangst: signaalkwaliteit vs. signaalsterkte

  • 11 July 2019
  • 9 reacties
  • 1182 keer bekeken

Wat is het verschil tussen Signaalkwaliteit en Signaalsterkte? En hoe krijg je de signaalsterkte ook naar 100%?


icon

Beste antwoord door PeterG 11 July 2019, 15:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hallo @Casey ,
de signaalkwaliteit behoort altijd 100% te zijn anders is er iets mis.
De signaalsterkte hoeft geen 100% te zijn, is zelfs ongewenst, dan heb je geen goed beeld meer, het signaal is/wordt dan overstuurd zoals vaklui dat noemen.
Jouw waarden zien er gezond uit is mijn mening.
Signaalsterkte geeft aan hoe sterk de UHF frequentie binnenkomt. Daar zijn er 5 van.
Die krijg je omhoog door dichter bij een zendmast te gaan wonen.... En (of) te experimenteren met de plek van je antenne. Zo hoog mogelijk is altijd goed. Buiten ook.

Signaalkwaliteit heeft te maken met de inhoud van de stream. Hoe hoger die balk des te minder digitale storingen je hebt. 100% is dus uitstekend; de ontvanger kan het signaal dan goed decoderen.

Ook de ontvangststerkte is prima. 20 % is wel een ondergrens. Maar ook daar zit je nog ruim boven. Waarden (vrijwel) gelijk hier. Sterkte hier NPO 63% en de overige 58%. (NPO heeft een sterker signaal). Kwaliteit hier op alle kanalen 100%.

Zie ook
https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/digitenne-frequenties-transportstreams-en-regionale-omroepen-470554
Duidelijk. Dank allebei!
Graag gedaan☺️
Reputatie 7
Badge +30
Casey, goede vraag! Ook nuttig voor andere klanten om te weten. Ik heb de titel daarom iets aangevuld. Jan, Peter, dank voor de antwoorden! Ik heb die van Peter gemarkeerd als antwoord omdat daar wat meer uitleg bij zit voor meelezers.
Misschien nog zinnig om hier ook nog even te vermelden dat de signaalsterkte kan worden getoond met de rode knop van de AB. Niet de bovenste rode knop 😉.
Reputatie 5
Badge +4
Ik ben het met die ondergrens van 20% niet eens, mijn ervaring is onder 50% gaat het fout en met dvb-t had ik altijd boven de 85%signaalsterkte en altijd goed beeld. Nu zit ik max op56%en regelmatig storingen.
Ik heb de ZXV7200
Ligt het aan mijn toestel maar ik heb alleen signaal sterkte en geen melding over kwaliteit
En het signaal is of 100% of nul en dan moet ik weer even aan de antenne rommelen en dan is het weer goed. Ik kan de zendmast vanuit huis zien staan.
Nou ja Goed, ik baal nog steeds dat ik niet kan opnemen en of een insteeek kaart kan krijgen zoals eerst. Ik denk er nu hard overna om Digitenne op te zeggen. Meer geld en minder mogelijkheden (Ik had een koop ontvangstkaart)
Effies op de rode knop drukken als je "ant" hebt ingedrukt. Dan komt 'sterkte' erbij.
Werkt trouwens ook onder Abonnement status.