Beantwoord

Digitenne ontvangst verbeteren

  • 9 August 2019
  • 65 reacties
  • 1997 keer bekeken

Reputatie 2
Wat is er toch aan de hand met Digitenne in Brielle. Was het al vóór 9 juli al zo, dat ontvangst met antenne binnen (voor het raam) al zeer matig was, alleen NPO1,2 en 3 en RTV rijnmond,(wat ik verweet aan de hoge isolatiewaarde van onze flat) na overgang naar full HD is er helemaal geen ontvangst (melding "geen digitenne signaal")
Al eerder contact gezocht met KPN, die me een antenne V5 stuurde. (ik had een V4)
Dat maakte dus niets uit, geen ontvangst binnen.
Antenne buiten het raam houden geeft 100% signaal bij mooi weer, zodra flinke bewolking en/of regen, variëert het signaal van 0 tot _+ 80 %, zonder er wat aan te doen!!! Bovendien alleen maar signaal, wanneer je de antenne (V4 of V5, maakt niet uit) vanuit verticaal circa 60 graden schuin zet.
Bovendien, de antenne kan alleen buiten staan met het raam open, wat nu met het mooie weer wel kan, maar met regen of kou..... Vastmaken kan niet i.v.m. screens voor de ramen en dit is een huurflat!
Wie weet een oplossing, of moet ik een derde digitale interactieve ontvanger met een derde draadloze aansluiting (DVS200) aanschaffen met bijkomende kosten???? De digitenne staat in de logeerkamer/PC kamer, terwijl in huiskamer en slaapkamer al een interactieve ontvanger staan.
Heb die TV graag aan, als ik achter de PC zit. Vraag me gelijk af, of een derde DVS200 wel zal werken....
icon

Beste antwoord door Noordzee 19 August 2019, 17:01

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Inderdaad, hier in Brielle is het signaal op sommige plaatsen echt hopeloos, Ik ben er ook al over aan het klagen, Ik moet vaak bij mensen d digitenne proberen gangbaar te krijgen omdat ze er zelf niet meer uitkomen< vaak kan het helpen om de ontvanger opnieuw naar kanalen te laten zoeken, Niet met de automatische antenne wizzard die je op Rijnmond zet, dat werkt niet naar behoren, Je moet hem even laten zoeken op overige kanalen, dat is als je naar zenders zoeken gaat, de pagina die opend, dan met de peiltjes toets naar links, (2x) en dan ok, en laten zoeken, hij zal nu opnieuw de sterkste zenders er in zetten, het kan ook helpen om de ontvanger op cnn te zetten, en hem er een tijdje op te laten staan, bij eventuele software updates word het kastje nu geprogrammeerd.. Dit heeft biuj mij wel verbetering gegeven op de boot, Mijn antenne hangt hoog in de mast en ik had nog gedonder...
Reputatie 2
Heb al je reacties gelezen, inclusief met die "vriendelijke" mensen in Spijkenisse. Dank je daarvoor trouwens, misschien kan ik er wat mee
Reputatie 7
Badge +28
Kan je echt niet ergens de ontvanger buiten plaatsen?
Want er is een buitenmontageset beschikbaar. Die stuurt KPN gratis naar jou op. De antenne is dermate klein dat de antenne nauwelijks opvalt.

Probeer ook even terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Daarna inderdaad uitgebreid zenders zoeken.

Als je een buitenantenne wilt: Vul dan jouwe profiel volledig in en geef hier even een seintje.
Reputatie 2
Volgens mij heb ik mijn profiel al voldoende ingevuld, al ontbreken er misschien details.
En ja, misschien helpt een buitenantenne. Stuur maar op
Reputatie 7
Badge +28
Prima Frank,

Dat opsturen kan een moderator doen. Doe komt hier vanzelf langs. Dat kan vanwege de drukte zomaar eens morgen worden. Even geduld dus.....
Reputatie 4
Badge +1
Prima Frank,

Dat opsturen kan een moderator doen. Doe komt hier vanzelf langs. Dat kan vanwege de drukte zomaar eens morgen worden. Even geduld dus.....

@ Noordzee, ik heb een omni directionele antenne, met 30 dbi versterking besteld, ik zal na installatie eens kijken of het verbeterd< bij mij aan boord is na je tips er wel het een en ander verbeterd, maar signaal op vele zenders blijft van 100% naar 0, en alles daartussen wapperen, het lijkt hier meer op storing van wat anders op de signalen dan het signaal zelf... We zullen zien wat er verbeterd met de andere antenne. (bij de ander waar ik bezig ben is alleen 123 en tv rijnmond redelijk te ontvangen, en dat valt nog geregeld gewoon weg. Rest van de zenders heb ik even op gegeven,Dat was zinloos... totdat ik de andere antennes hier heb hou ik dat even zo.
Reputatie 7
Badge +28
Als het echt niet te doen is, kun je als alternatief (tijdelijk?) een FTA-ontvanger neerzetten.

Deze heb ik zelf en die werkt uitstekend:
https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=XORO+7619&qid=1565381622&s=gateway&sr=8-1

Ik raad booteigenaren aan om ook zo'n ontvanger te nemen voor erbij. Op plekken waar geen ontvangst mogelijk is, kan je via de FTA-ontvanger vaak nog wel naar de NPO kijken.
Reputatie 4
Badge +1
Als het echt niet te doen is, kun je als alternatief (tijdelijk?) een FTA-ontvanger neerzetten.

Deze heb ik zelf en die werkt uitstekend:
https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=XORO+7619&qid=1565381622&s=gateway&sr=8-1

Ik raad booteigenaren aan om ook zo'n ontvanger te nemen voor erbij. Op plekken waar geen ontvangst mogelijk is, kan je via de FTA-ontvanger vaak nog wel naar de NPO kijken.



Begrijpelijk, maar daarvoor betaal ik geen abonnement... 😉
Reputatie 7
Hallo @Frank J. N., welkom! Ik zie dat je hier al even hebt rondgeneusd, dat zie ik graag. Ik heb een buitenantenne naar je gestuurd. Hopelijk geeft dat het gewenste effect. Mocht het niet helpen dan kunnen we hier altijd nog praten over een derde tv-ontvanger op itv. Met kabel aansluiten, want een drie verbinden met een DVS heeft niet de voorkeur. Maar, dat voor later... als de buitenantenne niet werkt 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Heb je de buitenantenne inmiddels geïnstalleerd? Hoe is de ontvangst nu?
Reputatie 2
@Noordzee

Gisteren de buitenantenne ontvangen, die geen buitenantenne lijkt. Is gewoon een Funke V5, volgens mij. Daarbij een montageset met dikke kabel. Dat zal nog een uitdaging zijn, de dikke kabel kan ik niet gebruiken, omdat dan het raam waarschijnlijk niet dicht kan.
Bovendien, de beugel zal zo te zien maar op één manier gemonteerd kunnen worden, waarbij de antenne een richting krijgt, waarbij ik me moet afvragen of er dan ontvangst is. (zie mijn eerste verhaal met die 60% stand) We testen het uit.
Helaas deze week geen tijd om uit te proberen wegens persoonlijke omstandigheden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +28
OK, Je kan de antenne richten door het op de juiste manier plaatsen van de schroefjes.
Kijk maar op de foto van mijn antenne.
En de kabel? Die heb ik hier thuis door een ventilatieluikje geleid.

Reputatie 2
Bedankt voor je antwoord en suggesties. Bij mij is sprake van aluminium/stalen kozijnen zonder enige gaatje naar buiten. De draad naar buiten kan dus alleen maar via de rubberen afdichting van de ramen (dat lukt wel met kerstbuitenverlichting, dunne draad). Op je foto zie ik de antenne netjes verticaal. Van dat richten met de schroefjes, dat had ik ook al door. Maar zoals gezegd, momenteel alleen maar ontvangst, als ik de antenne heel schuin zet. Zodra ik de antenne verticaal zet, is het signaal 0. We gaan het zien. Nu regent het pijpenstelen, dus kan beetje moeilijk een foto maken van mijn situatie.
Reputatie 7
Badge +28
OK @Frank J. N. , ik ben benieuwd of het binnenkort gaat lukken met de buiteninstallatie.

En nog even een extra opbeurder:

Op 3 september 2019 volgt er nog een frequentiewijziging bij jou in de regio.

Dan gaan een flink aantal zenders op lagere (RF) kanaalnummers uitzenden. En hoe lager het (RF)-kanaalnummer, hoe beter de ontvangst wordt.

Zenders als RTL 4/5/7 en SBS 6 gaan van kanaal 49 naar kanaal 32.
Zenders als MTV, NGC en de BBC gaan van kanaal 57 naar kanaal 45.
Reputatie 2
Als het morgen goed weer is, ga ik experimenteren met de buitenantenne. (het raam moet dan open blijven!!)
Bijgaand een foto van mijn situatie, de enige plek zou op het muurtje zijn, binnen de geleider van de screen,

maar dan is de richting van de antenne reeds bijna vast!
Let op de stand van de antenne nu, het is de enige manier om signaal te krijgen, in een hoek van 60 graden vanuit vertikaal
Reputatie 2
@Noordzee Hier nog een andere afbeelding met iets groter overzicht

Reputatie 4
Badge +2
Wie weet een oplossing, of moet ik een derde digitale interactieve ontvanger met een derde draadloze aansluiting (DVS200) aanschaffen met bijkomende kosten???? De digitenne staat in de logeerkamer/PC kamer, terwijl in huiskamer en slaapkamer al een interactieve ontvanger staan.

Hallo Frank,

Is het niet mogelijk om een Chromecast aan je televisie te koppelen zodat je met de televisie app op je mobiel via de Chromecast tv kan kijken?
Reputatie 7
Badge +28
@Frank J. N.

Het wordt vast een mooie dag voor deze klus. Er zijn maar twee kleine boorgaatjes nodig.
Reputatie 2
@Dirck Als oudere, niet helemaal digibeet, wat is een Chromecast? Bovendien bezitter van een mobiel in principe zonder internet, maar wel met wifi
Reputatie 2
@Nadia @Noordzee @VRM marine Antenne vandaag buiten geïnstalleerd. Wel constant signaal nu, maar blijft wapperen tussen 0 en 100%. (meestal tussen ca 63% en 100%, met uitschieters naar beneden en dan stotterend beeld/geluid.) Heb er een hard hoofd in, of dat signaal nog blijft, als het slechter weer wordt. Tip van CNN uitgevoerd, gaf niet echt verbetering. Nu uitgeteld, andere bezigheden, woensdag even proberen of zender zoeken via "uitgebreid zoeken" verbetering geeft.
Reputatie 7
Badge +28
Mooi Frank, dat het buiten ophangen een verbetering heeft opgeleverd! 👍

Heb je de antenne in meerdere richtingen geprobeerd? Want dat kan nog ontvangststerkte schelen.

En verder is het afwachten wat de wijziging op. 3 september gaat opleveren.

Citaat:
En nog even een extra opbeurder:

Op 3 september 2019 volgt er nog een frequentiewijziging bij jou in de regio.

Dan gaan een flink aantal zenders op lagere (RF) kanaalnummers uitzenden. En hoe lager het (RF)-kanaalnummer, hoe beter de ontvangst wordt.

Zenders als RTL 4/5/7 en SBS 6 gaan van kanaal 49 naar kanaal 32.
Zenders als MTV, NGC en de BBC gaan van kanaal 57 naar kanaal 45.
Reputatie 2
Mooi Frank, dat het buiten ophangen een verbetering heeft opgeleverd! 👍

Heb je de antenne in meerdere richtingen geprobeerd? Want dat kan nog ontvangststerkte schelen.
Inderdaad gedaan, maar zoals gezegd, de richting is eigenlijk al bepaald door de locatie, waar de antenne nu hangt. Alleen 180 graden gedraaid t.o.v. de stand op de foto en ietsje schuin geplaatst.
Reputatie 7
Badge +28
Wil je nog een foto plaatsen?
Reputatie 7
Badge +28
@Nadia @Noordzee @VRM marine . Nu uitgeteld, andere bezigheden, woensdag even proberen of zender zoeken via "uitgebreid zoeken" verbetering geeft.

@Frank J. N.

Heeft het uitgebreid zenders zoeken nog voor een verdere verbetering gezorgd?
Reputatie 2
@Noordzee
Nog niet geprobeerd, onverwachts vandaag andere dingen moeten regelen.
Wel jammer, gisteren tijdens buien digitenne niet aan gehad.
Ook jammer, vandaag volkomen onverwachts heel matig signaal met stotterend beeld, en dat gedurende een paar uur, terwijl het prachtig weer was. Mogelijk het probleem wat @VRM marine ook signaleerde, ergens een stoorzender.
Morgen nieuwe kansen

Reageer